Gå til innhold
Hundesonen.no

Strupehalsbånd


Mirai

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar
skjønner.... men jeg ville ikke brukt halvstrup for ofte. den ødelegger pelsen

ikke de jeg bruker for de er det ikke kjetting på så de funker fint, og her i huset går ikke hundene med halsbånd på hele tiden heller.

her er de fri for bånd så lenge de er inne eller i hundegården, bare når vi går tur at de har på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange halvstruper uten kjetting. Sliter vel ikke mer på pelsen enn et vanlig halsbånd det? Men veldig enkelt å ta av og på. Selv bruker jeg vanlig halsbånd med klips på. Rogz for dogz eller noe sånn :) Funker fint det. Synes ikke noe om kvelebånd, man kan heller lære hunden å ikke dra på andre måter spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om kvelebånd, man kan heller lære hunden å ikke dra på andre måter spør du meg

Ja da skal du versågod få komme hit å lære hunden min det!! Jeg har så og si gitt opp. Og jeg HAR prøvd alt tenkelige måter. *sukk* :) Det eneste som virker er pigghalsbånd. (vi fikk prøve det hos noen folk på en tur). Men det går jo ikke an å bruke for da blir man automatisk dyremishandlere, og det er vel ikke lov å selge det heller nå.. Dessuten er det jo synd at det er det som må til liksom.. :) Selv om vi ikke blir å gjøre det.

Jeg bruker derfor strup til vanlig fordi det er det båndet som er mest komfortabelt å gå med for meg. Ikke fordi jeg ikke har giddet å lært hunden å gå i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skal du versågod få komme hit å lære hunden min det!! Jeg har så og si gitt opp. Og jeg HAR prøvd alt tenkelige måter. *sukk* :) Det eneste som virker er pigghalsbånd. (vi fikk prøve det hos noen folk på en tur). Men det går jo ikke an å bruke for da blir man automatisk dyremishandlere.

Jeg bruker derfor strup til vanlig fordi det er det båndet som er mest komfortabelt å gå med for meg. Ikke fordi jeg ikke har giddet å lært hunden å gå i bånd.

Nei takk :) Hehe.. Har ikke noe imot de som bruker det altså, men jeg mener at om man lærer hunden det riktig fra den er valp, og er konsekvent, så burde det gå helt fint. Selv om man har en stor hund! Det er selvfølgelig fullt mulig å lære en voksen hund og gå fint også, men da må man nok være veldig tålmodig og konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går i 1 år og skal være tålmodig, så er det grenser for hvor tålmodig man kan være. Det virker rett og slett som om hunden ikke VIL lære, eller bare gir f***. Virker sånn. ihvertfall når man bruker så lang tid og har prøvd forskjellige metoder og vært konsenkvent hele veien. Og dessuten er ikke denne rasen kjent for å være tunglært heller, men den lærer alt kjapt.

Hunden drar ikke hardt, men den må kjenne motstand i båndet når den går. Uansett lengde. Er båndet 20 meter langt går hunden helt til båndet blir stramt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er mer interessant enn verden rundt ho. Lukter, lyder, katter som er omkring, hunder, mennesker, fugler ja å være ute rett og slett.. Godbiter er ikke så interessant. Isåfall må det være pølser, fiskekaker og div ekstra godt, pg da blir ho jo overforet med godbiter iløpet av en tur. For ho ser på oss og ho får godbit, så går ho frem igjen. Så må vi få oppmerksomheten med godbiten og ho får en til osv. sånn fortsetter det. Tilslutt får ho diare av all godbitene.

Ikke leker heller. Jo kanskje hvis vi har en pinne. Da går ho og ser på oss, men gir vi den ikke til ho gankske fort, så mister ho interessen, og når vi gir ho den, så tar ho den i munnen og går fremover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men må ikke sette så høye krav med en gang. Først gå pent i 1 m - så godbit, så 2 m - godbit osv.. etterhvert vil nok bikkja gå 100 m for å få godbit.

men din hund er sikkert som lunah. bryr sge ikke om godbiter. Da får man bruke leke eller noe annet.

Eller så kan man gå og stoppe og snu.. Det har vi holdt på med i 7 mnd nå. Det ser ut til å funke snart... håper jeg.... #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lang tid å trene inn godt nok å gå pent. Tinka kan det ikke perfekt, hun har litt bølgedaler, men hun går sånn at det er helt greit i hverdagen vår. Om du har trent et år og prøvd alt mulig har du ikke rukket å prøve alt godt nok. Det tar lenger tid enn et par uker å trene inn å gå ordentlig pent, særlig når hunden har blitt trent på forskjellige måter før. Det går forresten fint an å bruke verden rundt som belønning - slippe løs hunden når den går pent eller la hunden gå bort til en annen hund når den går fint. Dette fungerer best når du trener med klikker, for da kan du få belønnet det ene sekundet hunden ikke trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del foretrekker å bare snu å gå andre veien når hunden drar. Det nytter ikke å blande forskjellige metoder. F.eks. prøve med godbiter, og når det ikke funker, bli sint og rykke i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liksom sånn at hunden bare MÅ være fremst.

Den metoden vi har brukt mest er å stoppe når hundne drar. En tur på 300 meter bruker jeg over en halv time på. *usj* Slikt ender alltid opp med sure miner hos meg. Med andre ord så er jeg sur hver gang vi skal gå tur. hehe neida det er ikke så ille. Det går mye opp og ned. Noen dager er ho kjempeflink andre bare helt på trynet. Jeg bare håper at hun med tiden blir bedre jeg..

Men det jeg uansett mener er at jeg syns man godt kan bruke hjelpemidler i treningen sin. Ala strupehalsbånd, anti-dra bånd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nøkket i lenkehalsbåndet, også ville jeg gjort som Djervekvinnen: snu når hunden drar en vei. Jeg hadde tatt hunden for å dra hvis den visste at det ikke er greit med draing. :) så enkelt er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...