Gå til innhold
Hundesonen.no

Heisann folks!

Mardina

Recommended Posts

Skrevet

hei på dere... Jeg er ny her på sonen:) Får vel fortelle litt om meg og mitt...

Jeg er en jente( jupp, jeg er fortsatt jente... :D) på 27 år som bor på Sotra utenfor Bergen:) Opprinnelig er jeg fra Bergen, men har bodd på Sotra i snart 8 mnd nå og trives utmerket:)

Jeg har en Airedale terrier tispe, som nå er begynnt på sitt 11 år:):D Men hun er fortsatt sprek og innser ikke sin egen alder:) Hun er en skjønn og omgjengelig jente, som betyr masse for meg:)

Hvis det er andre her inne med Airedale eller med kjennskap til rasen, så hyl ut:):D

Skrevet

Hei, velkommen hit. Airedaleterriere er flotte hunder! Jeg vokste opp med en som bodde i nabohuset. Han het Raggen og var den første hunden i mitt liv. Verdens snilleste hund var han. Håper du vil trives på Sonen!

Skrevet

Hei og velkommen! Vi har fått en ny nabo med en airedale hann på et snaut år! Myyye hund! :D

Skrevet

Velkommen til sonen.. :D Håper du vil trives. Spennende rase du har! Ser ikke de så ofte på gata faktisk.

Skrevet

Tusen takk for alle velkomsmeldinger:) Hyggelig det:)

IDA: Ja, mye hund er det, men de forblir heldigvis ikke valper hele livet:) Hehe! Den hunden du kjenner er jo bare ungdommen enda, med fullt av hormoner:):) Min hund roet seg betraktelig etter hun ble sterilisert for noen år siden:)

MARIA: ja, det er faktisk en sjelden rase:) Ligger rundt 100 i registreringstall i år, litt opp og ned selvfølgelig:) Du som har Portis? Er vel ikke så stor rase det heller:):) Men nyyyydelige er dem i hvert fall.

Skal forresten til dyrlegen i dag med Dina (som hunden min heter da) for å få fjernet sting. Hun ble nemlig operert for 12 dager siden for å fjerne en godartet (snill) kul på foten:) Så i dag skal stingene tas:) Og jeg får svar på prøven av kulen som ble sendt til labratoriet for analyse:)

Tvi-tvi:);)

Skrevet

PIP: Hvordan får jeg lastet opp bilde på denne nettsiden. Jeg har bare mobilen som jeg har bilder på, men aner ikke hvordan jeg eventuelt skal få lagt dem inn her..... :) Hehe, can you help? :):D

• 10 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
    • Hovawart er vel en vokterhund mer enn en gjeterhund, altså type hunder som går sammen med flokken og passer på dem. Det vil si at de er noe mindre førerorienterte og mer selvstendige, blant annet. Det er ikke fryktelig mange av dem i Norge, og de få jeg har møtt har hatt varierende gemytt, men det er lenge siden nå.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...