Gå til innhold
Hundesonen.no

Det heter konstatere


Argyr

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Hva heter den addonen? Har prøvd å kikke litt etter den men finner den ikke :P Hadde vært veldig greit og hatt den hvertfall. Jeg har begynt å skrive så fryktelig mye feil syns jeg, og det liker jeg ikke. Men en ting jeg aldri har vært god på, og det er og/å. Der skriver jeg feil konstant, men ser som oftest de feilene når jeg leser igjennom.

Selv irriterer jeg meg over feil bruk av hvem, dem og da/når men er ellers ganske tolerant over skrivefeil (kanskje fordi jeg skriver endel feil selv :twitch: )

Å bruker du vel om ting du gjør, altså "Jeg skal gå å hente mannen min" F.eks. Også bruker du og i andre sammenhenger som "Buster og Decoy skal få mat nå" f.eks. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig et spørsmål om rettskrivning. Skal rasenavn skrives med stor eller liten forbokstav? :P

Rasenavnene skrives med liten bokstav, mens hundens EGET navn skrives med stor :P. Som "Det var dalmatineren Oskar som bjeffet". :P.

...også var det bøyningen av forum som jeg roter med selv :P

Stemmer det at det er et forum, forumet, mange fora, alle foraene? :twitch:

Hehehhehee.... det er jo et hersens ord det der. Jeg tror du har rett i din bøying av ordet. :P.

Også har vi jubileum... et jubileum, jubileet (lærte jeg en gang i tiden) - og ikke jubileumet... men det er mulig det er endret og man kan bruke begge formene.

Jeg greier forøvrig ikke å skrive verken pøbb eller sørvis slik det visstnok nå skal være lov til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasenavnene skrives med liten bokstav, mens hundens EGET navn skrives med stor :twitch:. Som "Det var dalmatineren Oskar som bjeffet". :P.

Hehehhehee.... det er jo et hersens ord det der. Jeg tror du har rett i din bøying av ordet. :P.

Også har vi jubileum... et jubileum, jubileet (lærte jeg en gang i tiden) - og ikke jubileumet... men det er mulig det er endret og man kan bruke begge formene.

Jeg greier forøvrig ikke å skrive verken pøbb eller sørvis slik det visstnok nå skal være lov til :P

Nei, huff, enig med deg. En pub er en pub, og service skrives slik. Papillon skrives forresten ikke papillion (og for å dobbeltpirke uttales det papijjå, ikke pappillon. Man sier da ikke aussie (rett fram) bare fordi man bor i Norge? Eller Nevv Jork?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som jeg pleier å henge meg opp i, er når de f.eks sier "Det skjedde på Ullensaker" (kom på det fordi jeg har det i den dingsen <- der). Ullensaker er en kommune, ikke ET sted, da heter det vel "Det skjedde i Ullensaker"? Nå er det rett nok lenge siden jeg hadde norsk på skolen, men vi lærte vel at det var på tettsteder og i byer, kommuner og fylker? Eller? :twitch:

EDIT: Siri, har ikke du en pøbb like borte ved deg? Eller er den lagt ned? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruker du vel om ting du gjør, altså "Jeg skal gå å hente mannen min" F.eks. Også bruker du og i andre sammenhenger som "Buster og Decoy skal få mat nå" f.eks. :twitch:

Feil - og brukes for å binde sammen to verb, mens å bare skal brukes sammen med et ubøyd verb som står alene. Det blir altså "jeg skal gå og hente mannen min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruker du vel om ting du gjør, altså "Jeg skal gå å hente mannen min" F.eks. Også bruker du og i andre sammenhenger som "Buster og Decoy skal få mat nå" f.eks. :twitch:

I setningen "Jeg skal gå OG hente mannen min" , som er den riktige versjonen, gjør man to ting: Går + henter. "Og" er derfor et bindeord, mens "å" skal kun stå foran infinitiv i generell form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruker du vel om ting du gjør, altså "Jeg skal gå å hente mannen min" F.eks. Også bruker du og i andre sammenhenger som "Buster og Decoy skal få mat nå" f.eks. :P

Feil - og brukes for å binde sammen to verb, mens å bare skal brukes sammen med et ubøyd verb som står alene. Det blir altså "jeg skal gå og hente mannen min"

I setningen "Jeg skal gå OG hente mannen min" , som er den riktige versjonen, gjør man to ting: Går + henter. "Og" er derfor et bindeord, mens "å" skal kun stå foran infinitiv i generell form.

Er det rart man er forvirret :P Men altså, jeg kan teorien men det blir feil som oftest uansett. Jeg ser det ikke mens jeg skriver rett og slett, men når jeg går tilbake og retter så ser jeg de fleste feilplasseringene av og/å. Men der og da så får jeg det ikke helt til, vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at jeg ikke ser det når jeg skriver :twitch: Sånn har det bestandig vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart man er forvirret :twitch: Men altså, jeg kan teorien men det blir feil som oftest uansett. Jeg ser det ikke mens jeg skriver rett og slett, men når jeg går tilbake og retter så ser jeg de fleste feilplasseringene av og/å. Men der og da så får jeg det ikke helt til, vet ikke hvordan jeg skal forklare det annet enn at jeg ikke ser det når jeg skriver :P Sånn har det bestandig vært.

Grei huskeregel, å skal alltid stå foran det første verbet i setningen som er i infinitiv. Altså. Jeg liker å kjøre og sykle. Og er et bindeleddsord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er i gang med en rettskrivingstråd: Jeg skriver ganske radikalt bokmål, og har gjerne så mange hunnkjønnsord som mulig, hehe. I alle fall, jeg har noen ord som jeg lurer litt på om jeg kan skrive som jeg gjør, eller om det ikke er greit:

Å starte - starta. Må jeg skrive startet?

Lampe - lampa. Må jeg skrive lampen?

Målretta. Må jeg skrive målrettet?

Okei, jeg hadde egentlig flere ord, men det er jammen meg ikke lett å komme på sånt på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er i gang med en rettskrivingstråd: Jeg skriver ganske radikalt bokmål, og har gjerne så mange hunnkjønnsord som mulig, hehe. I alle fall, jeg har noen ord som jeg lurer litt på om jeg kan skrive som jeg gjør, eller om det ikke er greit:

Å starte - starta. Må jeg skrive startet?

Lampe - lampa. Må jeg skrive lampen?

Målretta. Må jeg skrive målrettet?

Okei, jeg hadde egentlig flere ord, men det er jammen meg ikke lett å komme på sånt på sparket.

Jeg bruker også ofte a-ending.

Men jeg skriver da i tillegg:

skola (det er jo veeeldig feil :twitch: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjempelyst til å ha nynorsk som hovedmål (skulle egentlig ha det, men fikk det ikke fordi jeg var eneste eleven på trinnet på barneskolen som ønsket det), men jeg er ikke flink nok. Alle verbene mine ender på -a i fortid (absolutt alle), og ellers så slenger jeg bare inn litt eg og ikkje, og skriver -ar og -ane selv om det er unntaksord i hankjønn...

Edit: Kan jeg skrive pakka også? Altså "jeg pakka sekken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi er i gang med en rettskrivingstråd: Jeg skriver ganske radikalt bokmål, og har gjerne så mange hunnkjønnsord som mulig, hehe. I alle fall, jeg har noen ord som jeg lurer litt på om jeg kan skrive som jeg gjør, eller om det ikke er greit:

Å starte - starta. Må jeg skrive startet?

Lampe - lampa. Må jeg skrive lampen?

Målretta. Må jeg skrive målrettet?

Okei, jeg hadde egentlig flere ord, men det er jammen meg ikke lett å komme på sånt på sparket.

Jeg er bergenser jeg(snakker riktignok bokmålsnært), så her er ingen a-endelser i hunnkjønnsordene :twitch: Fysjfysj! Er vel mer tilhenger av det konservative. Skadet i stedet for skadd osv.

Men kan nok ikke svare deg på spørsmålet ditt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig radikal selv og heller nesten over mot riksmål :twitch:

Jeg skriver for eksempel frem istedet for fram.

Men jeg er ikke bergenser da, så jeg skriver ikke jenten. Hehe :P

Men for å svare deg på spørsmålet så er det mange a-endelser man har lov til å bruke (dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Siri, har ikke du en pøbb like borte ved deg? Eller er den lagt ned? hehe

ÅSEN PØBB er i høyeste grad i live :twitch:. Tror til og med de har live-artister der innimellom (og for dem som lurer... Åsen Pøbb ligger midt i ingenmannsland langs en fylkesveg der det ikke er annet enn vanlige boliger... :P).

litt OT. denne tråden handler jo om skriftspråk, men jeg lurer på hvordan man sier feks Jeg omkommer, på trøndersk (er trønder selv) Æ omkjæm?

Det heter æ døvve! :Laugh:

Hehehheehe... jeg tenkte som Heidi/Pippin jeg også - vi har ikke ordet omkomme på trønder :P.

Jeg sliter ofte med ulike faguttrykk jeg - de passer liksom så dårlig å omgjøre dem til trøndersk uttale...

Med det samme vi er i gang med en rettskrivingstråd: Jeg skriver ganske radikalt bokmål, og har gjerne så mange hunnkjønnsord som mulig, hehe. I alle fall, jeg har noen ord som jeg lurer litt på om jeg kan skrive som jeg gjør, eller om det ikke er greit:

Å starte - starta. Må jeg skrive startet?

Lampe - lampa. Må jeg skrive lampen?

Målretta. Må jeg skrive målrettet?

Okei, jeg hadde egentlig flere ord, men det er jammen meg ikke lett å komme på sånt på sparket.

Jeg skrev også sånn i ungdommen - brukte a-endinger der det gikk an (og dine eksempler er helt ok :P). Da ble det heller ikke så stor overgang til å skrive ny-norsk. Jeg bytta bare ut eg og ikkje og sånt - og bygde vel opp setningene litt annerledes da, litt nærmere slik jeg faktisk snakket :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig radikal selv og heller nesten over mot riksmål :twitch:

Jeg skriver for eksempel frem istedet for fram.

Men jeg er ikke bergenser da, så jeg skriver ikke jenten. Hehe :P

Men for å svare deg på spørsmålet så er det mange a-endelser man har lov til å bruke (dessverre).

Hehe, jeg skriver også frem! Skriver også sne i stedet for snø... Bygget i stedet for bygde. Vi er visst litt like vi, men a-endelser i hunnkjønnsord eksisterer altså ikke hos meg :P

Kom på en ting til når det gjelder topic: Det heter modul, ikke mondul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke blitt noen oppdateringer ang rettskrivningsregler for en liten tiden siden? Mener det var en slik test på nettet ang de nye reglene (type kan man skrive alternativ A eller B), og det var egentlig mye endringer i forhold til da jeg lærte å rable ned bokstaver.

Her:

http://www.sprakrad.no/Aktuelt/Rettskrivni...ndringer_fra_1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...