Gå til innhold
Hundesonen.no

ZooLac


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

En vennine av meg var til den lokale vetrinæren for å kjøpe ZooLack til meg (i tilfelle hun skulle bli dårlig i magen etter fødselen). Ute hos vetrinæren fikk hun beskjed om at dem ikke solgte det lengre pga dem mente det ikke fungerte. Dem mente at kun noen få som fikk det pga diare hadde det noen virkning på og det var så få at dem nesten lurte på om det var pga ZooLacken.

Defor har dem nå sluttet å selge den der.

(kan fortelle at dem i vinter hadde noen brutale runder med diare her i område så dem har solgt mye av det da)

Noen som har noen erfaringer med zoolack? Jeg har ikke kjøpt det tidligere og lurer nå på om jeg bare skal kjøpe en kartong Biola som jeg pleier å gjøre ved normal magesyke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Noen som har noen erfaringer med zoolack? Jeg har ikke kjøpt det tidligere og lurer nå på om jeg bare skal kjøpe en kartong Biola som jeg pleier å gjøre ved normal magesyke ;)

Ja

He he he he - jeg har funnet ut at det billigste alternativet for behandling av diare er Cultura, Kefir eller Biola - billigere og bedre faktisk.

Min mann ble "lurt" til å kjøpe Zoolac her i vinter når terrierdyret fikk omgangssyke - den kosta mer enn veterinærbesøket faktisk omtrent og funka ikke sånn overvettes bra - hun ble bra i magen når mor tok saken i egne hender og ga Cultura *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

ja da er jeg ikke helt alene om å sitte med den følesen. Tidligere har jeg holdt meg til biola/kefir o.l. Men jeg tenkte litt sånn "i tillfelle rottefelle".

Men da tar jeg turen til daglivaren istedet og kjøper Biola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden min hadde parvo virus(!) for litt over 1 mnd siden. Da fikk han et par sprøyter hos veterinæren og levde på zoolac, ris og kefir i 2 uker. Jeg er helt sikker på at zoolacen hadde god virkning på han. Jeg kjøpte forresten den største tuben hos veterinæren (lurer på om den er 60 ml?), slik at jeg har det i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med Zoolac er utelukkende positive, det har vært meget effektivt på næværende og tidligere hunder og katter (og kaniner!). Jeg synes også det er mye mer praktisk å ha Zoolac tilgjengelig enn Biola, mye pga at Zoolac'en har lengere holdbarhet men også fordi jeg synes det er mer effektivt på de små dyra jeg har per i dag.

I vinter gikk det ikke bare omgangssyke, det gikk også noen stygge magevirus -over hele landet. Når Zoolac (og forøvrig også surmelksprodukter) ikke virker er det snakk om virus eller bakterielle infeksjoner som trenger en mer effektiv og målrettet behandling som f.eks antibiotika. Da er f.eks Zoolac et meget viktig tilskudd til å bidra til å gjenopprette normal tarmflora, siden antibiotika også dreper de "snille" bakteriene. Uten tilførsel av "snille" bakterier vil rekreasjonstiden bli mye lengere. Zoolac har et meget høyt innhold av levende bakterier i konsentrert form, i motsetning til i Biola hvor bakteriene er utblandet i yoghurt. Jeg vil da tro at man trenger mye mer Biola enn Zoolac for å oppnå det samme bakterienivået?

Jeg har forøvrig en slags effektivitetsteori;

*størsteparten av de som bruker surmelksprodukter er mer av Den Gamle Skolen som er vant til å ordne det meste sjøl. Når hunden er dårlig i magen så har man sitt eget opplegg man følger til hunden har blitt bra igjen. Dette innebærer ofte faste før man gir lettfordøyelig mat iblandet surmelksprodukt i mindre porsjoner for å sakte stabilisere magen. Ved å gi lite, lettfordøyelig mat iblandet syrmelksprodukt jevnlig gjennom dagen vil magen få litt-og-litt å jobbe med, og bakteriene i surmelksproduktet vil sakte jobbe seg gjenom tarmen. Ved jevnlig tilførsel av surmelksprodukt, enten via mat eller som "mellommåltid", vil man hele tiden har en viss mengde av snille bakterier "på jobb" i tarmen.

Ergo er dette en metode som har god effekt på dårlige mager.

*størsteparten av de som bruker Zoolac er tilhengere av lettvinte løsninger. De forventer effektivitet. Her kjører man på dobbel dose første dag -som anbefalt på pakningen- og vanlig dose resten av dagene. Problemet her er nok ikke å følge doseringsanvisningen, men oppfølgningen...

-Noen gir en dose for dagen, eller kanskje to; morgen og kveld. I tillegg tenker de gjerne at med et slikt vidunderprodukt bør jo detta gå som smurt og fortsetter å fôre som vanlig...og pastaen drites ut igjen sammen med fôret mens tarmen blir ytterligere irritert. På den måten får ikke bakteriene jobbet, siden pastaen drites ut igjen ti minutter etter inntak. Dette er åpenbart en veldig lite effektiv metode, som jeg dessverre har inntrykk av at er svært utbredt...

-Noen tenker slik at når hunden omsider hviser tegn til bedring og avføringen synes å være tålelig fast så skal Zoolacbehandlingen avbrytes for man har hørt at man skal ikke overdrive bruken av "medisiner". Hunden får så tilbakefall, og det er på'n igjen... Lite effektivt og ikke særlig snilt mot hundemagen.

*Så har du de som gjør som de av Den Gamle Skolen -kanskje de er av DGS, men med sansen for det nye og moderne- som lar hunden faste før de gir lettfordøyelig mat og litt Zoolac jevnlig gjennom dagen for å la tarmen få lett arbeid og la en jevn strøm av bakterier få jobbe seg effektivt gjennom systemet. Dette er bare en variant av den gode, gamle dårlig-mage-dietten, og har samme gode effekt på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

..........ok - dere som reklamerer for dyre Zoolac - har dere forsøkt den billigere varianten BIOLA eller KEFIR/Cultura???

Jeg bare spør, for det har akkurat samme virkning - og de fleste hunder gulper det i seg som snadder ......... og det koster ikke halvparten engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille valp hadde magevirus rundt nyttår. Ga henne da - etter råd fra Belgerpia - cultura og hun kom seg utrolig raskt etter noen få sprøytekanyler (hun måtte tvansgfòres). Tror neppe jeg kommer til å ile til vetten for å kjøpe zoolac etter den erfaringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har i alle fall Biola løst sånne problemer - raskt, billig og effektivt. Tinka liker det veldig godt (evt går det vel an å kjøpe med bringebærsmak eller noe sånt, om hunden er litt "sær" (eller kanskje det er mer sært å ha en hund som er så glad i blåbær og bringebær at hun plukker det fra busk/lyng selv?)). Har aldri hatt behov for noe annet (og dyrt!) fra veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden spørsmålet var om zoolac virker - JA. Definitivt. Om biola/kefir fungerer like bra? Det vet jeg ikke. Men å slutte å selge zoolac fordi det angivelig ikke virker blir ihvertfall ikke riktig, uansett om kefir fungerer like bra.

Zoolac har lang holdbarhetstid, og kan holdes tilgjengelig hele tiden, biola/kefir er mer tungvindt på den måten.

Angående faste vs. zoolac - minsten gikk gjennom en "verden er til for å spises"-periode, og klarte å lure i seg alt mulig rart (pels var imidlertid hovedsynderen, og det skapte selvsagt problemer å ha tarmen full i pels) - jeg fulgte rådene om faste og så skånekost, og det fungerte greit - problemet var at dette tok tid, og faste og næringsfattig mat er ikke veldig gunstig for en valp i vekst. Etter noen hyppige episoder var han faktisk alt for tynn, fordi jeg ikke fikk i han skikkelig med mat (måtte jo faste og spise skånemat stadig vekk) - og kjøpte da zoolac. Jeg ga magen litt fred, og så en god dose zoolac oppi litt skånekost. Jeg kunne gi skikkelig mat allerede dagen etter, da med zoolac i selvsagt - det ga jeg til hvert måltid en stund ETTER at magen var fin igjen (jeg er ikke dummere enn det).

Min erfaring er altså at zoolac fungerer aldeles utmerket, men jeg tror ikke det er så veldig lurt å tro at det løser alle problemer. Jeg tror også at det ikke hadde fungert like bra om jeg hadde fôret som vanlig, men med zoolac i tillegg - magen bør få litt ro (zoolacen gjør at den nødvendige rotiden blir mindre).

Om jeg hadde byttet ut zoolacen med biola eller kefir, hadde det kanskje fungert like bra, ikke vet jeg. Men jeg blir sur om zoolac plutselig forsvinner altså - for jeg gidder ikke kjøpe og kaste en haug med kefir for å ha i bakhånd hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også at Zoolac virker. Bruker også biola/cultura, men til små valper synes jeg det er enklere å bruke zoolac. Og alle hundene liker det!

Det blir mye svinn hvis man skal ha biola/cultura i konstant beredskap, men zoolac holder seg lenge og skal oppbevares i romtemperatur.

Har også sett at der biola/cultura ikke gir rask virkning, så hjelper zoolac.

Har alltid zoolac og optima hudspray..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Zoolac en gang i forbindelse med magetrøbbel og det fungerte.

Men skal prøve Cultura neste gang.

På jakt har jeg alltid med meg Zoolac i førstehjelps skrinet. Er liksom litt lettere å ha med seg enn en kartong melk inn på fjellet ....he he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er forsket på Zoolac

Det er visst slik at noen hunder rett og slett ikke reagerer på dette, da kroppen syns det er helt "normalt" (om jeg skal si det slik)

Så hos noen hunder funker det egentlig best med cultura, andre trenger Zoolack fordi Cultura/biola er helt "normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greia med det som tidligere var Zoolac (nå har de et nytt produkt som heter et eller annet på P tror jeg) er at mengden gode bakterier er vel mye større enn i Biola o.l produkter. Det er jo heller ikke alle hunder som tåler melkeprodukter.

Jeg har hund som tåler melkeprodukter og han har fått "billigvarianten" ved lettere mageproblemer, men jeg ser helt klart at Zoolac-varianten har funket bedre og raskere i de tilfellene der det har vært litt større mage/diare-problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...