Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang igjen!


ida

Recommended Posts

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Jeg vet om et gjorde som jeg lar hunden leke litt på, også uten bånd, det er egentlig et hestegjorde, men går ikke hester her enda. Da avtaler jeg med andre hunder, de leker litt her, så tur, så avslutte på jordet.

Så er flexilinen kjekk i skogen, da får hunden bedre bevegelsesmuligheter, eller en sykkeltur.

Jeg bruker også stadion og skolegårder, de kan leke med andre hunder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med voksen hund syklet jeg og gikk på rollerblades med hunden i sele foran.. Spor, søksøvelser, freestyle og lydighet, lange turer i skog og mark med langline og stopp for å grille eller spise matpakke. Kløving er også en fin måte å aktivisere hunden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, det er litt krise når jeg er i stallen :closedeyes: For jeg kan ikke ha Phoebe i bånd når jeg sitter på hesten. Og hun må lære seg til å følge etter.. Hun må sosialiseres med hester! <_<

Men.. nok om det. Ellers går jeg med langline. Da kan hun løpe fritt og ingen kan si at jeg ikke har henne i bånd :ahappy: (eller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig talt innrømme at båndtvangen, den blir nok ikke fulgt 100% her i huset...

Men - fine sommeraktiviteter er lydighetstrening, apportering (ja, da har jeg henne løs), sykling.... Gå ned til sjøen og bade. Ta bussen til byen, la hunden leke med andre hunder på Festningsområdet (tilsvarer vel egentlig Frognerparken), evt bare sitte i gågata og miljøtrene.

Spor og godbitsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på båndtvangsreglene i Norge og Sverige tro? Her i Sverige er det sånn at selv om det er "koppeltvång" så får man ha hunden lös om man har full kontroll på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem avgjør hvem som har full kontroll på hunden sin da? Tenk om noe skjer?

Ja det er vel opp til den enkeltes samvittighet å avgjöre, men man kan jo få seg en "smell" om noe skjer. For min egen del har jeg bare en hund som jeg våger å ha lös nå. Når det kommer til runderings og feltsök (og rapport) så har vi sjenerell dispansasjon til å trene så lenge vi har tjenestedekken på. Det er en avtale mellom SBK og Naturvårdsvärket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langturer i sele og magebelte, kløv, bade/svømme ( svømming er fin trening ), apport/lydighets trening, godbit søk i gresset, avtale turer med andre hunder ( sosialt selv om de går i bånd ), sykle til badeplassen - bade - sykle hjem.

Er noe av det vi gjør om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram med seler og magebeltet i sommerstiden her. Og har et par plasser jeg lar de strekke litt på beina av og til (aldri vært noe problem med det der). Ellers trener vi, Nirm får seg noen svømmeturer (de andre bare vasser) og Vida skal vel få lov til å teste ut sykkelen litt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langlinge karakteriseres ikke som bånd, da er hunden løs, fikk jeg høre av en polis (som holdt foredrag om nettopp hundeloven). Man kan derimot gå med hunden løs, hvis den er under kontroll, og går som om den skulle vært i bånd, men man tar da en sjanse (hvis noe uforutsett skjer, hunden løper etter en katt, eller reagerer på noe annet).

Men nei, jeg følger ikke båndtvangen slavisk.. :ahappy: Flexilina blir flittig brukt, ellers bruker jeg bjelle på Tulla når vi er i skogen (da går viltet bort og vi overrasker de ikke i like stor grad som hvis hun hadde "løpt over" de). Dessuten har jeg en innkalling på Tulla som sitter, selv om det raser elg gjennom skogen. Men jeg går mye mindre i skogen under båndtvangen, enn ellers. Da går det i hovedsak i sportrening på ett eller annet vis.

Nå går vi mest på store åpne jorder, da, og der er det så å si ikke noe vilt. Det som er dumt, er at de snart begynner å så der.. Tulla er forresten så daff om sommeren av varmen, at hun luffer bak meg når vi går.

Ellers gleder jeg meg til agilityhindrene kommer frem, og til sporsesongen kan begynne for fullt. Og så kan vi bade når isen har gått på vannene her omkring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan derimot gå med hunden løs, hvis den er under kontroll, og går som om den skulle vært i bånd, men man tar da en sjanse (hvis noe uforutsett skjer, hunden løper etter en katt, eller reagerer på noe annet).

Det samme har jeg blitt fortalt, så her blir ikke båndtvangen fulgt slavisk med Balder. Familiens hund derimot er alltid i bånd med unntak når han svømmer.

Vi går ikke like mye i skogen om sommeren som resten av året, holder oss mer på gode og brede turstier og åpne landskap både for viltet sin del og for at jeg får helt angst av å gå på gjennomgrodde stier med tanke på flått o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexilina blir flittig brukt, ellers bruker jeg bjelle på Tulla når vi er i skogen (da går viltet bort og vi overrasker de ikke i like stor grad som hvis hun hadde "løpt over" de). Dessuten har jeg en innkalling på Tulla som sitter, selv om det raser elg gjennom skogen. Men jeg går mye mindre i skogen under båndtvangen, enn ellers. Da går det i hovedsak i sportrening på ett eller annet vis.

Skogsfuglen blir ikke skremt av bjelle ( vi jakter med bjelle ). Bare sånn at du er obs på at ikke alle dyr blir skremt av ei bjelle.

Så lenge hunden går på stien/veien rett ved deg er det ok ( følg nøye med, ting skjer fort ), men har man en hund som går utenfor stien så ha de i bånd ! Og husk at uansett hvor god kontroll du har, så sier de aller fleste hunder ja til en "kylling" middag ( = fugler - både små og store - kyllinger ).

Gikk tur i fjor sommer med ei vennine som har en cavalier og den spiste en fugleunge ..... Så dette gjelder like mye små hunder som store.

Den største feilen folk gjør er å dra langt inn i skogen og slippe hunden sin, for da treffer de ikke folk, men da er sjansen større for å treffe vilt. Skal du ha hunden din løs, velg åpne steder hvor det er lite/ikke vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor karakteriseres ikke langline som bånd? Er det når det går over et visst antall meter?

Vi gjør stort sett det vi vanligvis gjør, men nå blir det ikke så mye løsløping på åkeren nei. Vi har et lite område de kan løpe løs, og ellers blir det turer i bånd, turer med kløv for Buster, sportrening, bading, lydighetstrening, rotrening for valpen mens andre hunder arbeider osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor karakteriseres ikke langline som bånd? Er det når det går over et visst antall meter?

Jeg aner ikke. Jeg syns det var litt rart, men jeg spurte om det, for jeg synes det er en slags gråsone. Kan hende at en annen politi hadde svart noe annet? For teknisk sett har man hunden i bånd. Og hvis man holder helt ytters i lina, og den er fx ti meter, så er det bare to meter lengre enn mitt flexibånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe om egen eiendom..?

(skogsområder)

gjør nok stortsett som vi bruker, har bånd på offentlig som vi bruker...

ellers så har vi også et par større ingjerdede beiteområder som jeg slipper med god samvittighet i...

type 250.000m2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe om egen eiendom..?

(skogsområder)

gjør nok stortsett som vi bruker, har bånd på offentlig som vi bruker...

ellers så har vi også et par større ingjerdede beiteområder som jeg slipper med god samvittighet i...

type 250.000m2...

Politiet sa at skog var skog, og selv om det var privat, kunne man ikke slippe i båndtvangen. Var det inngjerdet, stilte saken seg annerledes. Båndtvangen er jo der for å verne viltet, men fugl er jo også vilt, og de bryr seg lite om gjerder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vops, båndtvangen glemte vist jeg også i dag. :ahappy:

Men er det altså slik at man kan ha hunden løs så lenge den er "under kontroll" ? Trodde det var 100 % båndtvang jeg - uansett hvor man er og hvor god kontroll man har ... ? :)

Det JEG mente med å "ha kontroll" var om man fx går i boligområder, og hunden går fot. Tenkte ikke på skogen i flexiline.. Var det ikke noen her som hadde hørt med politiet om det var lov? Jeg spurte politiet om det var greit å ha hunden løs, så lenge den gikk fot, og det var det, men man tok som sagt en sjanse. Mener det var ida (?) som hadde fått "godkjent" av politiet at hun kunne gå med en hund på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget med å ta av linja når hunden først går fot, er jo totalt borte...... :rolleyes:

Hehe.. ja, men det er en annen sak. Som politiet så fint sa det; om kobbelet er fysisk eller psykisk har ikke så mye å si, bare det er et kobbel der et sted..

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hjem kommunen min er det båndtvang hele året (Karmøy). Der jeg bor nå er jeg ikke sikker på hvordan reglene er. Jeg har i hvert fall ikke vært fint å holde den reglen. Jeg tar selvfølgelig hensyn (med tanke på ville dyr, og folk). Jeg går ikke midt i skogen, men holder meg på de lange "traktor veiene" i skogen. Passer også på at hundene holder seg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...