Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang igjen!


ida

Recommended Posts

Jeg har ikke hørt akkurat det med at hunden må gå fot hvis den skal være løs i båndtvangperioden, så min går ikke fot men heller et par meter foran.

Bestefaren min ringte politiet og hørte for noen år siden da han hadde hund og han fikk beskjed om at så lenge han hadde kontroll over hunden så gikk det fint at den var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Men noen som kan svare ang det med langline?

Uansett så kommer jeg til å bruke dette i båndtvangsperioden (og også heeele året pga en hund som liker å løpe løs). Hvordan skal han ellers få løpt fra seg?! :ahappy: Han får ikke skremt noen dyr, ikke plager vi mennesker, og det er under kontroll. Så da bør det fungere, om man kan ha hunden løs under kontroll også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det og båndtvang hele året. Båndtvangen er 100%, det vil si at det ikke hjelper om du har full kontroll på hunden dersom den ikke er i arbeid (bruksdekken, redningshund o.l.). Langline er lov, så lenge man holder i andre enden, det skal altså være fysisk kontakt mellom deg og hunden. Jeg ber dere om å ta hensyn i skog og mark, det ER mye vilt som hvert år blir skadet og drept av hund. Og alle hunder kan skremme bort moren til en rådyrkalv, så kalven dør. Regner med at de fleste her inne har så god kontroll på hunden at dere kan ha de løse utvalgte steder, men det skjer altså MANGE ulykker hvert eneste år..

(Nei, jeg har ikke hunden i bånd hele båndtvangen eller hele året altså.. Men jeg bruker sunt bondevett, og har de aldri løse i områder det er mye hekking eller fare for trykkende vilt). Husk også folkens at en bonde har lov til å skyte en hund dersom den er etter sauene hans.. Uansett om den egentlig ikke jager sauen.

EDIT: Alt dette er under så vidt jeg husker- paragrafen, siden jeg ikke gadd å slå opp i hundeloven:p Så dersom det er noen feil beklager jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å ha båndtvang hele året da? Det må jo være spesielle grunner til det.. Sau som går ute 24 timer i døgnet?

Ja, det må det være. Er ihvertfall det i Karmøy kommune (jeg har hørt om mange andre plasser også). Tror ikke det er bare det med sau de tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må det være. Er ihvertfall det i Karmøy kommune (jeg har hørt om mange andre plasser også). Tror ikke det er bare det med sau de tenker på.

Det var da veldig rart..

Vi snakket masse om båndtvang på forelesningen jeg var på med politiet ang hundeloven, og han sa da visselig at båndtvangen ikke skulle være strengere enn nødvendig. Altså utvidet båndtvang da.. Den vanlige (fra nå til aug) er grei, men hvis det skulle være båndtvang lengre, så måtte det helt ekstraordinære grunner til. Og at kommuner ikke kunne ha båndtvang i absolutt hele kommunen hele året. Ikke engang Oslo har det (de har områder hvor man kan slippe hund)! Og hvis det gikk på fx ski/turløyper, så skulle det taes hensyn til at hundefolk også brukte disse, og at hundefolk er mye ute i skog og mark. Tidspunkt for båndtvang kunne være en variabel, fx ikke båndtvang tirsdags formiddag, men båndtvang i helgen. Det samme gjaldt steder, den aller mest populære turstien har båndtvang hele tiden, men ikke den minst populære turstien, som ligger et stykke unna, fx.

Hvis det går sau ute overalt i hele forbaska kommunen hele året, så er saken kanskje en annen, men jeg tror ikke kommunen har lov å ha båndtvang i hele kommunen, hele året. Grunnen skal som sagt være ekstraordinær. Og man skal kunne slippe hunden sin i den kommunen man bor i. Utenom den ordinære båndtvangsperioden selvsagt. Men såklart, så lenge ingen reagerer, kan jo kommunen ture frem som de vil.. <_< Men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov.. i alle fall slik jeg forstod det politiet sa.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet gjelder denne kontrollen dere snakker om utenom båndtvangen. Egentlig har man ikke lov i det hele tatt å slippe hunden om man ikke har kontroll på den.

Under båndtvangen skal hunden være i fysisk bånd eller forsvarlig inngjerdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at her i huset blir ikke båndtvangen fulgt helt 100% :) Box går jo selvsagt i bånd gjennom nabolaget, men når vi har kommet oss ned til skogen, slipper vi han. Men det gjør alle her, og kommer det folk, er båndet på med en gang. Hunder må jo få løpe litt fritt og få ut all energien de har bygget opp etter en lang natts søvn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at her i huset blir ikke båndtvangen fulgt helt 100% :) Box går jo selvsagt i bånd gjennom nabolaget, men når vi har kommet oss ned til skogen, slipper vi han. Men det gjør alle her, og kommer det folk, er båndet på med en gang. Hunder må jo få løpe litt fritt og få ut all energien de har bygget opp etter en lang natts søvn :P

Syns rett og slett det er dårlig at folk med hund tenker sånn. Det ødelegger for så mange andre, og det blir bare strengere og strengere. Det er ikke for menneskene det er båndtvang, men for dyrene. Tenk på det neste gang du slipper hunden i skogen.

Og trenger h*n å få ut energien, så finn andre metoder, langline f.eks. Eller hold deg et sted der det ikke finnes ville dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rett og slett det er dårlig at folk med hund tenker sånn. Det ødelegger for så mange andre, og det blir bare strengere og strengere. Det er ikke for menneskene det er båndtvang, men for dyrene. Tenk på det neste gang du slipper hunden i skogen.

Og trenger h*n å få ut energien, så finn andre metoder, langline f.eks. Eller hold deg et sted der det ikke finnes ville dyr.

Veldig enig med BC Rex her...

Og det virker som om mange overhodet ikke skjønner hvorfor vi har båndtvang... Når det kommer folk er båndet på med en gang. Det er IKKE for folk sin skyld det er båndtvang halve året (da hadde det nok vært hele året), men får viltet sin skyld, så for guds skyld, om du skal bryte båndtvangen så gjør det nå i hvert fall ikke i skogen...

Og det går faktisk an å bruke energi på andre måter enn å løpe vilt og hemningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da veldig rart..

Vi snakket masse om båndtvang på forelesningen jeg var på med politiet ang hundeloven, og han sa da visselig at båndtvangen ikke skulle være strengere enn nødvendig. Altså utvidet båndtvang da.. Den vanlige (fra nå til aug) er grei, men hvis det skulle være båndtvang lengre, så måtte det helt ekstraordinære grunner til. Og at kommuner ikke kunne ha båndtvang i absolutt hele kommunen hele året. Ikke engang Oslo har det (de har områder hvor man kan slippe hund)! Og hvis det gikk på fx ski/turløyper, så skulle det taes hensyn til at hundefolk også brukte disse, og at hundefolk er mye ute i skog og mark. Tidspunkt for båndtvang kunne være en variabel, fx ikke båndtvang tirsdags formiddag, men båndtvang i helgen. Det samme gjaldt steder, den aller mest populære turstien har båndtvang hele tiden, men ikke den minst populære turstien, som ligger et stykke unna, fx.

Hvis det går sau ute overalt i hele forbaska kommunen hele året, så er saken kanskje en annen, men jeg tror ikke kommunen har lov å ha båndtvang i hele kommunen, hele året. Grunnen skal som sagt være ekstraordinær. Og man skal kunne slippe hunden sin i den kommunen man bor i. Utenom den ordinære båndtvangsperioden selvsagt. Men såklart, så lenge ingen reagerer, kan jo kommunen ture frem som de vil.. <_< Men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov.. i alle fall slik jeg forstod det politiet sa.. :)

Merkelig :P Det er litt sau rundt her, men langt i fra ekstremt masse. Vi har heller ikke fått områder der vi kan slippe hundene (heller ikke tidspunkter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hold deg et sted der det ikke finnes ville dyr.

He he, jeg bor nesten i Bergen sentrum, og der hvor vi går tur finnes det ikke ville dyr.. :) Jaja, hvis ikke du tenker på fugler da, noe Box ikke er interessert i :P

Og her hvor vi bor, så er det en såkalt hundemark inne i skogen. Og der går alle som bor her og slipper hundene sine. Det er ikke akkurat en stor skog, det tar vel 15 min å gå igjennom den. ^_^

Og jeg vet selvfølgelig at han må få mental trening også..Det får han mer enn nok av, så vet du det. Jeg er ingen nybegynner når det gjelder hund, har hatt hund hele livet og alle har fått løpe løs på marken sammen med de andre uten at noen klager. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg bor nesten i Bergen sentrum, og der hvor vi går tur finnes det ikke ville dyr.. :) Jaja, hvis ikke du tenker på fugler da, noe Box ikke er interessert i :P

Og her hvor vi bor, så er det en såkalt hundemark inne i skogen. Og der går alle som bor her og slipper hundene sine. Det er ikke akkurat en stor skog, det tar vel 15 min å gå igjennom den. ^_^

Og jeg vet selvfølgelig at han må få mental trening også..Det får han mer enn nok av, så vet du det. Jeg er ingen nybegynner når det gjelder hund, har hatt hund hele livet og alle har fått løpe løs på marken sammen med de andre uten at noen klager. :P

Ehh, sorry, men har ikke noe med at du ikke er nybegynner. jeg syns det rett og slett er respektløst ovenfor andre. Og selvom de ikke klager (kanskje fordi dem gjør det selv), kan dette få konsekvenser ovenfor andre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst? På den marka hvor hundene slippes, er det kun hundefolk som går. Her i nabolaget har alle blitt enig om at det er helt greit at vi kan slippe hundene våre der slik at de kan få leke sammen og kose seg.

Og den ene mannen er en politimann med 2 schaefere, og han er også med på denne ordningen :P

Og det finnes ikke vilt her. Jeg kaller det skog, men det er bare et lite skogholt. Så det blir ikke noe vilt som blir skremt her. Jeg hadde jo selvfølgelig ikke latt ham gå løs langt inne i skogen, da er det magebelte og langline som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg bor nesten i Bergen sentrum, og der hvor vi går tur finnes det ikke ville dyr.. :) Jaja, hvis ikke du tenker på fugler da, noe Box ikke er interessert i :P

Og her hvor vi bor, så er det en såkalt hundemark inne i skogen. Og der går alle som bor her og slipper hundene sine. Det er ikke akkurat en stor skog, det tar vel 15 min å gå igjennom den. ^_^

Og jeg vet selvfølgelig at han må få mental trening også..Det får han mer enn nok av, så vet du det. Jeg er ingen nybegynner når det gjelder hund, har hatt hund hele livet og alle har fått løpe løs på marken sammen med de andre uten at noen klager. :P

Er jo ikke så lett for fugler og andre dyr å klage da! :P Er jo gjerne dem båndtvangen er der for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respektløst? På den marka hvor hundene slippes, er det kun hundefolk som går. Her i nabolaget har alle blitt enig om at det er helt greit at vi kan slippe hundene våre der slik at de kan få leke sammen og kose seg.

Og den ene mannen er en politimann med 2 schaefere, og han er også med på denne ordningen :)

Kanskje greit å fortelle litt om dette i første innlegget og da, og ikke bare skrive at når du kommer til skogen så slipper du han...

Er jo ikke så lett for fugler og andre dyr å klage da! Er jo gjerne dem båndtvangen er der for!

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å unnskyld, jeg skal huske å presisere det neste gang. .. :) Jeg kaller alt som har trær, busker og åpen mark for skog. Men nå skal jeg presisere det : Vi slipper hundene på en mark i ett SKOGHOLT, og ikke langt i SKOGEN. Greit nok? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så lett for fugler og andre dyr å klage da! :P Er jo gjerne dem båndtvangen er der for!

Hadde du giddet å lese alle innleggene mine, ville du sett at jeg skrev at det finnes ikke vilt i det lille skogholtet i det hele tatt. :P Selvfølgelig er det fugler der, men hundene plager virkelig ikke dem.. Hundene er i sin egen verden og løper rundt og storkoser seg :) Og det er så flott for dem. Trim og sosialisering i ett. :P Og ingen ville dyr.... Vi er så glad for at vi har den marken, for hunder trenger å få løpe fritt innimellom, de kan ikke bare gå og tråkke rundt i bånd. Da synes jeg ihvertfall synd i den hunden ...For et liv..

Og ikke fortell meg at dere ikke slipper hundene deres innimellom. Det er jo allerede flere her som har skrevet her at de gjør det. Så hvorfor skal dere kaste dere over meg? Nei, kom dere ned fra deres høye hest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du giddet å lese alle innleggene mine, ville du sett at jeg skrev at det finnes ikke vilt i det lille skogholtet i det hele tatt. :PSelvfølgelig er det fugler der, men hundene plager virkelig ikke dem.. Hundene er i sin egen verden og løper rundt og storkoser seg :P Og det er så flott for dem. Trim og sosialisering i ett. :) Og ingen ville dyr.... Vi er så glad for at vi har den marken, for hunder trenger å få løpe fritt innimellom, de kan ikke bare gå og tråkke rundt i bånd. Da synes jeg ihvertfall synd i den hunden ...For et liv..

Og ikke fortell meg at dere ikke slipper hundene deres innimellom. Det er jo allerede flere her som har skrevet her at de gjør det. Så hvorfor skal dere kaste dere over meg? Nei, kom dere ned fra deres høye hest :P

Så det finnes ikke en eneste hund i området der du bor som jager fugler? Hva er da poenget med båndtvang hvis det uansett ikke er noen hunder som jager dyrene det gjelder?! :rolleyes:

Jeg kan bare svare for meg selv men, ja jeg slipper hunden min jeg, men jeg bruker langline! Greit, det er kanskje ikke godkjent, men man har da kontroll så lenge hunden ikke løper lenger enn lengden på langlina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du giddet å lese alle innleggene mine, ville du sett at jeg skrev at det finnes ikke vilt i det lille skogholtet i det hele tatt. :P Selvfølgelig er det fugler der, men hundene plager virkelig ikke dem.. Hundene er i sin egen verden og løper rundt og storkoser seg :P Og det er så flott for dem. Trim og sosialisering i ett. :) Og ingen ville dyr.... Vi er så glad for at vi har den marken, for hunder trenger å få løpe fritt innimellom, de kan ikke bare gå og tråkke rundt i bånd. Da synes jeg ihvertfall synd i den hunden ...For et liv..

Og ikke fortell meg at dere ikke slipper hundene deres innimellom. Det er jo allerede flere her som har skrevet her at de gjør det. Så hvorfor skal dere kaste dere over meg? Nei, kom dere ned fra deres høye hest :P

Jeg for min del mente ikke å være personlig og "henge meg opp i dag", men jeg hang meg opp i det du sa om at du slapp når du kom til skogen, og at du tok hunden inn om det kom folk.

Det er mange som tror at båndtvangen er for folk, både de med og de uten hunder. Der de ikke kan forstyrre mennesker er det liksom greit at de løper løse...

Selv om hunden din verken bryr seg om fugl eller vilt kan den allikevel skremme dyra til å forlate barna sine. Nå er det jo ikke vilt hos deg, men sånn generelt. Det at hunden ikke bryr seg er liksom ikke noe argument... Om hunden ikke bryr seg, er jeg sikker på at de fleste hunder allikevel hadde blitt nysgjerrig på et rådyr som lå i skogen med en kalv, og det kan være nok til å skremme moren fra kalven.

Hvorvidt hunden er nødt til å løpe løs for å trives er jeg veldig usikker på... Det avhenger sikkert av både individ og rase og hva den er vandt med, men min hund kan gå dager uten å være løs uten å være destruktiv av den grunn... Ja, jeg slipper han innimellom selv om det er båndtvang, men det er på plasser der jeg vet det ikke er til sjenanse for dyra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hunden din verken bryr seg om fugl eller vilt kan den allikevel skremme dyra til å forlage barna sine.

Det kan den vel uansett, om den er i bånd eller går løs? Hunden til en venn av meg klarte helt fint å gomle i seg en hareunge - i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan den vel uansett, om den er i bånd eller går løs? Hunden til en venn av meg klarte helt fint å gomle i seg en hareunge - i bånd.

Ja så da kan vi like godt drite i hele båndtvangen da, fordi det skjer ulykker i bånd og... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke ha en viltinteressert hund for å skremme for moren til en kalv. Visse dyr trykker som kalver, dvs at de leker struts, trykker seg ned mot bakken og håper at ingen finner de. Når hunden løper rundt, lykkelig og i sin egen verden, skremmer den bort moren, som igjen ofte ikke kommer tilbake. Og kalven dør. Dette kan være en chihuahua, en elghund, en BC, en boxer, en sheltie.. Og så videre. Jeg skjønner ikke at hundefolk, som virkelig burde være på dyrene sin side, ikke klarer å ta hensyn og se dette. For min del kan du slippe hunden din så mye du vil, men IKKE i skog og utmark, og ikke i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig den dagen jeg får en hund som kan løpe løs, er det total forbud, pga idioter som ikke overholder loven. :rolleyes:

Om bikkja de gir f. i fuger, spiller ingen rolle, dette er "vilt", og de kan bli skremt. Og skal man trekke inn at de kan skade og skremme i bånd også, nei hvorfor ikke bare gjøre totalforbud på hund i landet?! :) neida, men at den får i seg en hareunge, passer eieren på da eller? Jeg hadde ALDRI latt bikkja mi få ta tak i noe sånt.

Eller på fjellet første sommeren hans så fikk han tak i et lemmen, men han kan da ikke for at den løp på han :rolleyes: (lemmenår, og de løp over foten min på tur).

Men om man absolut skal slippe bikkja på tur (ja jeg skjønner at folk ønsker dette), så gjør det heller på åpne plasser, som et jorde eller noe. Der du ser at det ikke er dyr. Og det aller viktigste. man MÅ HA 100% KONTROLL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...