Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein


Recommended Posts

Jeg bruker Plaque Off og gir tørrfôr, men i og med at jeg har en liten rase, så kommer tannsteinen tilbake. Sitter med både tommelfinger-negl, tannbørste og tannsteinskrape, men tennene er så små at jeg ikke kommer ordentlig til. Det er jekslene bak, som i tillegg er ujevne, som er problemet. Hva gjør dere andre?

Hun har vært dopet ned en gang for å få det fjernet, men jeg har ikke vært flink nok med tannbørsten i ettertid. Tenkte å fjerne det på nytt (starte med blanke ark...eh...tenner) før jeg begynner regelmessig med tannbørste.

Noen tips? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men hun tåler ikke gnagebein og heller ikke Greenies. Narkose reagerer hun negativt på (får pustestans), og beroligende sprøyte mente dyrlegen ikke var nok. :ahappy:

Er hunden rolig og snill? Dyrlegen tok tannstein på hannhunden min for en stund tilbake. Jeg var med, så han var helt rolig. Da slapp han narkosen (jeg er også veldig skeptisk til den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men hun tåler ikke gnagebein og heller ikke Greenies. Narkose reagerer hun negativt på (får pustestans), og beroligende sprøyte mente dyrlegen ikke var nok. :ahappy:

Hmmm... Høres ikke ut som om dette er et enkelt problem å løse. Isak får mye tannstein på kort tid, men han tåler heldigvis både tyggebein, greenies og narkose. (Men tannsteinen blomstrer uansett hva jeg gjør...)

Har du prøvd ut forskjellige typer gnagebein? Kanskje hun tåler noen typer og ikke andre? Det finnes jo ørten forskjellige merker, farger og fasonger i butikkene. Mine pleide å reagere på noen av dem, men ikke på andre (nå ser det ut til at de tåler det meste faktisk).

Har du prøvd å pusse med Bucadog?

Bruker du et fôr som er spesielt mot tannstein? (F.eks eukanuba)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men hun tåler ikke gnagebein og heller ikke Greenies. Narkose reagerer hun negativt på (får pustestans), og beroligende sprøyte mente dyrlegen ikke var nok. :)

Vår tidligere hund hadde store tannsteinproblemer. Han tålte heller ikke gnagebein og greenies. Redningen vår ble et spesialfor fra Hills, med store biter. (husker ikke hva det het). Dyrlegen forklarte at dette foret ikke "smadres" slik som mange andre når det blir tygd, men deles i nye biter som må tygges. Han fikk halvt av dette og halvt av et annet.

Og så gjorde jeg det til rutine at hver kveld når jeg pusset tennene, pusset jeg hans også. Han syntes det var "namnam" han, fordi tannkremen hadde leversmak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Plaque Off og gir tørrfôr, men i og med at jeg har en liten rase, så kommer tannsteinen tilbake. Sitter med både tommelfinger-negl, tannbørste og tannsteinskrape, men tennene er så små at jeg ikke kommer ordentlig til. Det er jekslene bak, som i tillegg er ujevne, som er problemet. Hva gjør dere andre?

Hun har vært dopet ned en gang for å få det fjernet, men jeg har ikke vært flink nok med tannbørsten i ettertid. Tenkte å fjerne det på nytt (starte med blanke ark...eh...tenner) før jeg begynner regelmessig med tannbørste.

Noen tips? :)

Tja - å bruke tannskrapa du har, f eks? Hunden må holdes (kanskje du behøver hjelp - 2 hender er ikke nok når man har lite trening?) - til å få noen til å trekke leppene bakover/oppover nok til å komme til med tannskrapa - så skraper du bort eventuell "tannstein". Belegg kan pusses bort med tannkost dyppet i vann og koksalt... (Colgate er ikke av veien det heller...).

Tennene bør uansett pusses når du er ferdig med tannskrapen.

Dårlig tannhygiene er faktisk livsfarlig for hunder - bakteriene i munnen (dvs tennene) kan gi alvorlige komplikasjoner også i andre organer (hjertet, f eks) og tannstell bør være første pri!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Noen raser er mer utsate for tannstein enn andre, men mange hunder får tannstein i dag pga at det er veldig mye vegetabilske fettoljer i de fleste forene, bytt til et for som ikke er tilsatt vegetabilske fettoljer og inneholder mere kjøtt så kan det nok bli bedre. Å gi tørket vom hjelper også. Fortyper er feks V&H, NP eller Købers om du ikke har plass til fryseforet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal forsøke å dra til veten uten å dope, faktisk. Bikkja tåler ikke annet fôr enn et fra Hills (som er for sensitive mager) og V&H. Enkelt skal det ikke være...hehe

Og så skal jeg begynne å pusse oftere, det er egentlig mest belegg og lite tannstein så det er håp.

Lotta: tannskrapa kommer ikke til ordentlig på grunn av at det er mest belegg som sitter inn i kriker og kroker, selv med fire hender. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, men hun tåler ikke gnagebein og heller ikke Greenies. Narkose reagerer hun negativt på (får pustestans), og beroligende sprøyte mente dyrlegen ikke var nok. ;)

Hvis dyrlegen har mulighet til å legge ham i narkose med gassanestesi i stedenfor dop, så tror jeg nok at hunden ikke vil reagere. Hvis dere altså ikke kan fjerne det mens han er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: tannskrapa kommer ikke til ordentlig på grunn av at det er mest belegg som sitter inn i kriker og kroker, selv med fire hender. ;)

Hvis tannsteinen er hard (og ellers er det jo ikke tannstein...) så får du den løs som "flak" om du tar tannskrapa "oppunder" tannkjøttet" og vipper pent nedover. Dessuten er tannskrapene gjerne spisse/tynne i den ene enden (nesten som en tykk stoppenål) - og bikkja må ha rimelig spesielt tannsett om man ikke skal komme til med den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så finnes det jo flere forskjellige typer skraper. Du kan kanskje finne en som er bedre egnet til små krinkelkroker på små hunder? Dyrlegen kan sikkert også si litt om hvordan man gjør det, og om hva slags skrape som er best å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger tannskraper flere steder på nettet:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP016

http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=8...p;c2=15&c3=

Ellers er det godt mulig at de har det i en dyrebutikk med litt utvalg, evt. veterinærklinikker som også har butikk? Går kanskje også an å høre på apoteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo, hadde jeg kanskje dratt til en av de dyrlegene som faktisk har etterutdannet seg på tenner (Doktor Dyregod i Bærum som er virkelig dyktig, det finnes nok flere).

Kanskje du bør ta en skikkelig opprensking, og deretter få evaluert hunden din - om den faktisk er spesielt utsatt. Vår erfaring har vært at selv med samme fôr og stell så kan ene hunden ha perfekt perlerad, mens den andre blir mye fortere stygg - det har med den enkelte hund og de ulike linjene å gjøre. Vi mener å ha sett hvordan pyrea har en arvelig faktor; at det har ligget mer på noen linjer vi har hatt.

Ifølge Doktor Dyregods hjemmeside så er faktorer som påvirker oppbygging av tannstein:

* Individuelle faktorer. Det er stor forskjell fra hund til hund hvor mye mineraler de har i spyttet og hvor mye tannstein de danner

* Forskjeller på fôr.

Har du en hund som er utsatt, må det kanskje sterkere lut til. Og så kan du kanskje få hjelp til å vite hva som er farlig - og hva som ikke er. Jeg blir ofte litt stresset over de mørke feltene i jekslene, men det var visst ikke så ille likevel. Jeg synes jeg får plukket vekk mye fra gapet også til minsten her, ved hjelp av en god tannskrape. Og han er ganske sær. Men når jeg holder ganske løst, uten å tviholde, og tar det pent, så står han fint og gaper hjelpsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tannsteinen er hard (og ellers er det jo ikke tannstein...) så får du den løs som "flak" om du tar tannskrapa "oppunder" tannkjøttet" og vipper pent nedover. Dessuten er tannskrapene gjerne spisse/tynne i den ene enden (nesten som en tykk stoppenål) - og bikkja må ha rimelig spesielt tannsett om man ikke skal komme til med den...

Der sa du det! Det skal jeg prøve med en gang, det er nok teknikken som har skortet. Belegget (de brun/gule områdene som ikke sitter som tannstein enda) får jeg forsøke å få bort med regelmessig tannpuss.

EDIT: Jippi, det fungerte. Dumme meg har ikke tenkt på å komme oppunder tannkjøttet, så jeg har pirket og skrapet forgjeves. Men nå tok jeg bare neglen og fikk av mye til tross for milde protester med veiving av hodet når jeg fikk tak, men det blir en vanesak. Hun har heldigvis ingenting imot å vise tenner, det er bare akkurat når jeg "løfter" tannkjøttet at hun reagerer litt. Takk for grunnleggende helsetips, det er jo greit å lære noe nytt etter så mange år med hunder som ikke har vært plaget av tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...