Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Jeg skulle "likt" å se en mentalt ustabil terapihund, men nok om det.

Poenget er ikke at det finnes massevis av ustabile terapihunder, men at det finnes mange hunder av andre raser som er stabile nok til å bli terapihunder.

F.eks er det mange hunder av min rase fungerer som terapihunder. De (som er godkjente som terapihunder) er stødige nok til at de tåler å sitte midt i en ungeflokk eller oppholde seg på et sykehus. Og noe av det beste er at rasen i utgangspunktet er sosialt anlagt og er så god mentalt at den ikke må sosialiseres av eksperter for å fungere normalt i samfunnet. (Hehe, sill&tønne kan si hva h*n vil om små, langhårete j*****)

Men dette betyr ikke at min rase er så eksepsjonell. (Edit: Men den er interessant å bruke som eksempel fordi den type hunder ofte blir sett på som det rake motstykket til f.eks presaen). Poenget er at det finnes mange gode, stødige hunder av mange raser. Det store flertallet av norske familiehunder er også helt greie, ålreite hunder - og det på tross av at mange av eierne har minimalt med kunnskap om hund. Og dette er noe som mange av forkjemperne for presa, CC osv, ser ut til å glemme. Fremstillingen av "alle" andre raser som udugelige, mentalt svake hunder er noe resten av hundenorge ikke kjenner seg igjen i. Derfor virker det lite overbevisende på oss at presaen, CC osv skal være så mentalt overlegne andre raser.

Jeg er ikke ute etter å "ta" disse rasene - jeg har også truffet ålreite individer blant dem - men jeg savner ofte litt bakkekontakt i fremstillignene av rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Såklart finnes det mange terapihundraser :D

Uansett, jeg prøver ikke å fremstille andre raser som uduglige, det jeg sa var at jeg valgte Presa'en pga. mentalitet (av mange grunner), hva jeg har sett lest og erfart. Om du tror jeg mener disse er superraser så har du missforstått meg, jeg "elsker" alle hunderaser og hunder, men jeg er ingen fan av utstillingsavlede hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaff folket brukte dette argumentet før, men det gjør ikke det faktum at dette krever mentalt sterke hunder mindre sant. Det er et argument som kanskje ikke vinner en rettsak, men det er et bevis eller eksempel på hva slags mentalitet hunden har, en av grunnene til at jeg valgte en presa.

Nå begynner vel akkurat dette temaet å bli litt utdebatert, men jeg må jo allikevel spørre.. Tror du alle presaer egner seg til å være terapihund? Er det rasetypisk, liksom?

Man kan synse og mene mye om mentaliteten til egne hunder, men særlig objektivt er det ikke, er det vel? Så for å ha litt belegg for å skryte av den fantastiske mentaliteten til rasen din, hvorfor ikke jobbe for å få folk til å mentalteste de?

Dum? Du kommer her og påstår at det er "mer ok" at en "mindre" hund biter en person enn en presa, da må jeg bruke dine egne ord: Ja da er du riktig dum. Et bitt skal ikke forekomme uansett rase, det er ikke "Mer ok" at noen har en bitende St.Bernards/Chihuahua/Whatever enn en bitende presa. I alle tilfeller SKAL hunden avlives, hundeeieren straffes og burde frataes retten til å eie hund/dyr på livstid. Konsekvensen av et bitt er irrelevant, et bitt skal IKKE forekomme. Da har hundeieren feilet. Man sitter ikke å diskuterer om store biler skal bli forbudt fordi de potensielt kan gjøre mer skade i et trafikkuhell. Hvor i alle dager får du ideen om at et "mindre bitt" er (mer)ok?

Jeg har aldri sagt at dette er den eneste grunnen, det finnes flere underliggende grunner til at hundene våres kan ha lettere for å komme på tynn is enn andre raser. Og forresten, jeg er ikke din "lille-venn".

Okay - jeg har blitt bitt av hund jeg, både en liten 3 kgs og en noe større ca 30 kgs.. 3kilo hund lager ikke skade - ergo blir det ikke noe å anmelde for, sant? Man kan ikke komme og si en hund er farlig og forlange avlivning når man ikke har et sår å bevise det med, kan man vel? For det hadde blitt litt drøyt, syns du ikke?

Jeg har forøvrig blitt bitt av ei katte også.. Det var og mer alvorlig enn bittet jeg fikk av 3 kilosen..

Så igjen, sitt og mess for deg selv at konsekvensen ikke har noe å si, at "ingen hunder burde bite, alle hunder som biter bør avlives" - i teorien er jeg helt enig med deg! Men jeg er gammel nok til å vite at det er ikke sånn i praksis..

Og bare for å kommentere denne bilgreia du kommer med - må man ikke ha mer opplæring for å kjøre en lastebil enn en vanlig personbil? Eller tar folk førerkort på vogntog bare for moro? Tror du det muligens har noe med konsekvensen av hvor galt det kan gå om man driter seg ut med vogntog å gjøre? At det krever mer å kjøre 30 tonn bil, fremfor 3?

Alder på hundeier har ingenting å si sålenge eieren kan håndtere hunden, og er seriøs om hundeholdet. Det finnes desverre de som ikke er seriøse om hundeholdet, men det er lite vi kan gjøre med det da norges lov ikke tillater å fjerne hunder fra useriøse hundeiere uten vidre.

Igjen - enig med deg i teorien.. Men la oss være enige om at det å se konsekvensen av sine handlinger, kanskje blir noe større etterhvert som man blir voksen og utvider horisonten sin litt? Jeg har sett få mannegjenger på rundt 40-50 år med muskelhunder som syns det er tøft når bikkja oppfører seg svært uønsket nemlig.. Og kanskje litt for ofte med guttegjenger på rundt 18-20..

Denne oppdreteren er *IKKE* medlem i vår klubb og vi *ER* kresne med hvem vi selger hund til (X-Presa er nok flinkere til å fortelle deg litt om det, men jeg vet hvor seriøse våre oppdretere er). Desverre så er det lett å bli lurt av idioter, man kan aldri være på den sikkre siden. Det er mer enn en i klubben som ønsker å se denne dama vekk fra hunde-norge, gjerne bak lås og slå, men Norges lov har ingen hjemmel for dette, desverre. Vi er flinke, men vi gjør alle feil, og det er ingenting vi kan gjøre med det, vi er mennesker vi også (i motsettning til hva mange later til å tro.)

mvh.

Lockheed

Igjen.. Hvor stort er presa-miljøet i Norge? Sa du ikke noe om at det var 200 stk i landet? Og 2 av de har blitt solgt til ei dame som leker oppdretter.. Og som får selge kull etter kull med uregistrerte og innavlede (eller?) valper.. Hva gjør denne fantastiske klubben de for disse valpekjøperene f.eks?

Jeg håper jo at dere stiller dere bak disse misfornøyde valpekjøperene, støtter de, oppfordrer de til å anmelde damen.. Gjør det dere kan for å få stoppet henne.. Nettopp fordi at dere har en så liten rase, så vil denne ene damen kunne ødelegge en hel masse for dere alle - og det bør dere takle på en annen måte enn å slenge drit om henne på offentlige forum, true med juling og å troppe opp på døra hennes (nei, det var vel neppe deg). Håndter dette ordentlig og seriøst.. Så blir dere tatt seriøst og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... så bryr jeg meg null om hva hundeeiere selv synes om sin egen hund, om dens mentale egenskaper og så videre, fordi det blir så utrolig subjektivt at det ikke kan tas alvorlig - annet enn som et uttrykk for eieren er glad i bikkja si :D

Og det er de aller fleste eiere.... jeg har sjelden truffet eiere som er usminket ærlige om sin rase når det kommer til det negative, iallfall ikke før de selv får en problemhund i hendene!

Oppdrettere flest er entusiastiske, ferske eiere er det - de reklamerer vilt for hvor "utrolig snille" hundene deres er, at de ikke er kranglete i det hele tatt, og så er det snakk om en fem måneders valp gjerne. Eiere som snakker åpent om problemene i en rase ER ikke populære, og alle må "oppfinne kruttet" selv... det er først etterhvert du gjerne hører om andre som også har slitt. Med nøyaktig det samme!

Jeg diskuterte med en av disse mest seriøse "nye muskelhundoppdretterne" en gang på Canis, om hvilket grunnlag han legger for potensielle eieres interesse når han på en hjemmeside han hadde før "skrøt" av en hund noen hadde truffet i fjellet i rasens hjemland, som ikke slapp noen forbi og ikke var særskilt trivelig (finner det ikke igjen, var i noe gjestebok eller så), og når han i tillegg legger ut engelske karakteristikker som "especially gifted for the function of guard and defense" - noe som forøvrig er forbudt for privatfolk flest i Norge å ha hund til. Dette går rett til hjertet på visse målgrupper, og da legger du jo grunnlaget for feil fundament i rasens unge år. Jeg husker ikke om jeg fikk noen vettuge svar.

Og jepp, jeg har sett presaer/dogoer og andre nye muskelhunder nettopp i eie hos unggutter uten særlig synlig hundeerfaring (å dømme ut fra måten de håndterer hunden på), og ser noe annet også - hvordan de søker sammen for å la hundene "leke" med hverandre og virkelig bygge hverandre opp i verste unghundhannhundtiden. Og som det skjedde i amstaffens tilfelle: Skrekkeksemplene fra Oslo, hvor "alle" får sine opplevelser av dårlige eiere, er de som blir utslagsgivende for lovgiverne. Dumt, men sånn er det gjerne - i så mange saker.

Men som sagt, tilbake til mentalitet:

At noen individer er fantastiske terapihunder, er ingen garantist for en hel rase! Jeg tror ALLE raser har individer som egner seg, i kraft av seg selv og/eller fordi de har dyktige eiere.

Men hva skjer når raser blir populære, og useriøse oppdrettere dukker opp? Jepp, da går gjerne gemyttet dukken ganske lett. Det er ikke "bare" utstillingenes feil, det er vel så mye useriøse oppdrettere som surfer på populariteten til en rase - nå ser man det på rottweiler.

Og som jeg skrev i innlegget mitt over, så advarte altså en amerikansk politimann som jobbet med kamphundmiljø at pitbullene var i ferd med å bli usikre i forhold til folk - altså stikk motsatt det de tradisjonelt har skullet være. Fordi folk ikke aner hva de avler på, eller misforstår. Gamle "dogmen" VISSTE dette, mens nykommere som ikke lytter så mye kan gå rett i baret. Slik jeg har kjent staffer og amstaffer, har de vært suverent trygge i forhold til folk - ofte riktignok mindre trivelige mot hunder, og med kort lunte, etter en viss alder.

Når for eksempel rasen presa og den FCI-godkjente dogo er i krangel, slik jeg forstår det på Irema Curto-hjemmesidenes noe kronglete engelske språk, hvor den gamle entusiast advarer mot dogoene og det som skjer der... så lover jo ikke det helt godt for vårt lille hjørne? Med tanke på gammel kunnskap og viten, kontra nye som avler ut fra eget hode - uten å "ha gått i lære" og uten å ha noen som "kan" rasen som referansepunkt. Og som ikke heller virker som de er synderlig inne i dette med testing etc av avlsdyr?

Som Belgerpia sier: Amstaffene var det mange av etter den rekordartede registreringsøkningen, men man så dem knapt på noen annen hundesport enn utstilling. Mentaltesting? Tja, jeg traff én på en k-test en gang. Og Hundesport skrev om tre-fire stykker som gikk på et sporkurs, for å vise at "også disse kan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror jeg mener disse er superraser så har du missforstått meg, jeg "elsker" alle hunderaser og hunder, men jeg er ingen fan av utstillingsavlede hunder :D

Det er selvfølgelig bra at du ikke tror at disse hundene er superraser. Desverre blir de ofte fremstilt som det. Jeg vet ikke hva som er verst: eieren som skal ha en "barsk" hund, eller eieren som har forlest seg på nettet om hvor "fantastisk stabile" disse rasene og som ikke har snøring på hva som faktisk kan bo i hunden.

At en hund ikke er "utstillingsavlet" er absolutt ingen garanti for at hunden er mentalt god i hodet, at den er fysisk frisk eller at oppdretteren er seriøs. Man kan si hva man vil om utstillingsmiljøene, men det gir i hvertfall et minimum av kontroll. Hundene må i det minste være registrerte og (tilsynelatende) friske for å stilles ut.

Avl på tunge, muskuløse hunder er definitivt ikke ensbetydende med trygge, friske hunder. Så vidt jeg vet ligger disse rasene skyhøyt oppe på HD-statistikken. Kombiner sterkt vokterinstinkt med sterke leddsmerter og resultatet kan bli en tikkende bombe... (Denne linken er kanskje ikke noe godt grunnlag for å si noe om hvordan rasene er i Norge, men det kan kanskje gi en viss indikasjon: http://www.offa.org/hipstatbreed.html)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe feil med øynene mine. De har lest det samme over fem sider.

- Mindre hunder lager mindre konsekvenser enn større hunder når de biter

- Det er individer som er terapihunder, ikke raser

- Alle hundeeiere har ansvar for å være med på å gi sin rase et godt rykte

Så vet vi det, da trenger ingen å gjenta det (igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte med en av disse mest seriøse "nye muskelhundoppdretterne" en gang på Canis, om hvilket grunnlag han legger for potensielle eieres interesse når han på en hjemmeside han hadde før "skrøt" av en hund noen hadde truffet i fjellet i rasens hjemland, som ikke slapp noen forbi og ikke var særskilt trivelig (finner det ikke igjen, var i noe gjestebok eller så), og når han i tillegg legger ut engelske karakteristikker som "especially gifted for the function of guard and defense" - noe som forøvrig er forbudt for privatfolk flest i Norge å ha hund til. Dette går rett til hjertet på visse målgrupper, og da legger du jo grunnlaget for feil fundament i rasens unge år. Jeg husker ikke om jeg fikk noen vettuge svar.

Jeg mener tråden du sikter til er av de mange som er blitt slettet på Canis - men, jeg fant dette utsagnet fra en "presa canario"-eier mens jeg lette - og det illustrerer muligens poenget ditt like godt?

Sitat:

"hei,jeg har en Presa Canario på 6 mnd.er for det meste snill og grei men liker ikke unger.første møtet han hadde med en unge kan kanskje ha noe med saken å gjøre siden ungen sparket til han,uten grunn.etter det har han knurret bjeffet og glefset etter de fleste unger han møter.det er ganske skremmende med tanke på at han blir en STOR gutt når han blir voksen.har sagt ´NEI´ med streng stemme til han flere ganger og det hjelper som regel,men neste gang jeg møter på unger så er det på´n igjen.håper det er noen her som kan hjelpe meg"

(Og takk til oppdretteren, sier jeg...)

Edit:

Jeg fant, jeg fant: Et sitat som PresaGaute la ut - hentet fra gjesteboka si, tror jeg?

"Riktig koselig er det att noen gidder og skrive om oss, og her er resten av det som stod der.........Fina hundar, snygg hemsida. Jag har bara träffat två presor... Den först i el Chorro, den gjorde sitt jobb vaktade en flock får och bet min engelska vän, rätt seriöst och otrevlig hund. Den andra en gammal hane som lät min dåvarande dogo argentino valp (hon är 5 år nu) härja och bråka, busa och tråka, han var cool och fann sig med det mesta... Kommer fortsätta att titta in........... Det står til og med att den gjorde sitt jobb, og hva gjör en vakthund? jo vakter, så hva er problemet ?"

Ja - hva ER problemet med at rasens grunnlegger i Norge ikke synes det er problematisk at en hund biter, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... det var akkurat det sitatet jeg tenkte på ja.

Vitsen er på en måte IKKE at disse hundene gjorde det, men hva som skjer når man da tar inn hunder fra rasens hjemland og setter dem i avl her, og kun "synser" i form av temperamentet - ikke tester, ikke tar opp "hva slags hund vil og kan vi ha i Norge", og avler for å dempe visse sider ved hunden, for eksempel vaktinstinktet.

Dette er jo blitt gjort med en del av de mer etablerte vokterhundrasene, slik jeg tidligere nevnte - kanskje man gjorde det mer gradvis, mer at det "bare ble sånn", men i disse Hundelovtider så tror jeg ansvaret er langt større.

Jeg ser raseklubber i utlandet - vel, Sverige da... - vel tidvis har bedt for eksempel genetikeren Per Erik Sundgren om hjelp, basert da på det man vet om rasen fra MH og at man har satt igang den massetesting man kan av nyere raser... og så kan man se tendenser. En lang rekke "nyere" - nytestede - raser er også på genetica.se sine sider.

Blant endel norske brukshundoppdrettere er det vel ikke helt uvanlig at man reiser over til Sverige for å MH-teste så mange i hvert kull man kan, og det finnes vel også andre muligheter for å kunne ta noen bevisste og så godt funderte valg som mulig - for hvor man vil det skal gå med mentaliteten på hunderaser som kommer fra land med noe andre tradisjoner og forventninger til hundeholdet eller til holdet av enkelte raser.

Se for eksempel på Rhodesian Ridgeback, hvor de satte igang en veritabel offensiv på mentalitetssiden, med ganske mye testing. Kanskje med rette, for det er også en rase som har sine greier - hvis man ikke helt forstår dem.

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest til øynene er røde og såre, og jeg kan ikke annet enn å bli temmelig frustrert.

Er det så vanskelig å skjønne at man faktisk har et større ansvar når man har en stor hun som biter enn når man har en liten? Ja, ALLE her inne er enige om at en hund ikke skal bite. Men når man har en stor hund som biter (om det er en golden eller en rottis eller en cane corso) så gjør den MYE større ødeleggelse enn en liten hund! Ergo, en stor hund som "bare" snapper, klarer å lage store sår, mens om en Chi skambiter så blir det som skrubbsår å regne!

Vær så snill å ikke ødelegg en ellers interessant (dog meget på sidespor) diskusjon med flisespikkeri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man ikke ha mer opplæring for å kjøre en lastebil enn en vanlig personbil?

Takk :D Og derfor ønsker vi sertfikat for større hunder, og ikke et forbud :D

hvorfor ikke jobbe for å få folk til å mentalteste de?

Dette jobber vi med i klubben, vi har allerede snakket om noen uoffesiele mentaltester, men håper på å få noe offesielt :D

Man kan ikke komme og si en hund er farlig og forlange avlivning når man ikke har et sår å bevise det med, kan man vel? For det hadde blitt litt drøyt, syns du ikke?

Joda, jeg er enig med deg her, alvorlighetsgraden av bittet nå legges til grunn.

- - -

Jeg kan ikke uttale meg om det er mer useriøse yngre folk enn useriøse eldre folk, det har jeg ingen erfaring med, annet enn at jeg vet det finnes en eldre oppdreter vi alle sterkt missliker.

- - -

Quote, det er sant at 2 av 200 (1%) har blitt solgt til feil personer desverre, og jeg er ganske sikker på at om valpekjøperne tar kontakt med klubben våres vil de få god hjelp, men uten at vi vet hvem de er blir det veldig vansklig.

- - -

Tror ingen vil troppe opp på døra til denne damen med øks, dialog er prøvd og seriøse tiltak også, uten at det fungerte, det eneste vi kan gjøre nå er å advare mot denne damen, jeg vil ikke kalle det drittslenging når det er en sannhet om en stor trussel for rasen.

- - -

Akela:

Mentaliteten på hundene er min subjektive mening, og jeg tror de fleste presa eiere er enige (...) vi kan ta diskusjonen når vi får noen mental tester, det blir litt umulig nå, jeg vet at det finnes noen resultater der ute men jeg vet ikke helt hvor :D

Uansett, Amerikanske pitbuller kan ikke sees i denne sammenheng, der borte skjer det mye sjuke ting, klart det gjør det i Norge også, men kulturen der borte er en annerledes.

- - -

At en hund ikke er "utstillingsavlet" er absolutt ingen garanti for at hunden er mentalt god i hodet
Nei, det er det ikke, men jeg har sett alt for mye dårlig innen utstillingshunder slik at jeg har nok blitt litt farget. Men som sagt, ingen garanti, dog om jeg skulle velge mellom en IPO3 far og mor og 2 kjempebra champions så ville jeg nok valgte brukslinjene, men igjen, mulig jeg er farget.

- - -

På tide med mat:)

- - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest til øynene er røde og såre, og jeg kan ikke annet enn å bli temmelig frustrert.

Er det så vanskelig å skjønne at man faktisk har et større ansvar når man har en stor hun som biter enn når man har en liten? Ja, ALLE her inne er enige om at en hund ikke skal bite. Men når man har en stor hund som biter (om det er en golden eller en rottis eller en cane corso) så gjør den MYE større ødeleggelse enn en liten hund! Ergo, en stor hund som "bare" snapper, klarer å lage store sår, mens om en Chi skambiter så blir det som skrubbsår å regne!

Vær så snill å ikke ødelegg en ellers interessant (dog meget på sidespor) diskusjon med flisespikkeri!

Akkurat det jeg sier også. Ansvaret for konsekvensen er mye større.

Hvorfor uoffisielle mentaltester? Er det ikke bare å ta offisielle mentaltester, da?

Det var snakk om å kjøre dette på hundene som var for gammle til å testes offesielt. Vi har en god hundetrener fra Sverige som kan gjøre disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg sier også. Ansvaret for konsekvensen er mye større.

Det var det som var mitt poeng, jeg har ikke sett deg skrive akkurat det. Det jeg har lest ut av dine innlegg så sier du at uansett om det er en chi eller cane så har eier like stort ansvar..

Dette kunne kanskje blitt en enda mer interessant diskusjon om du ikke er uenige med personer i rent prinsipp? For det virker faktisk slik her nå.

PS: om du bruker "siter" knappen på hvert innlegg du vil svare på så slipper du å dobbeltposte. Blir ikke så rotete da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var mitt poeng, jeg har ikke sett deg skrive akkurat det. Det jeg har lest ut av dine innlegg så sier du at uansett om det er en chi eller cane så har eier like stort ansvar..

Dette kunne kanskje blitt en enda mer interessant diskusjon om du ikke er uenige med personer i rent prinsipp? For det virker faktisk slik her nå.

PS: om du bruker "siter" knappen på hvert innlegg du vil svare på så slipper du å dobbeltposte. Blir ikke så rotete da...

Jeg skrev at vi har et like stort ansvar for at hunden ikke biter, men at vi med store hunder har et mye større ansvar for konsekvensen. Litt kronglete sagt, men; Vi har en større jobb og "ansvar" på sin måte. Men ingen hund skal bite, så vi er egentlig enige, tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som leste ALLE fuckings sidene for å se hvotrdan det gikk med den uheldige fyren som ikke fikk papirene på hunden sin, og så handlet hele tråden om noe helt annet. KJEDELIG tråd, rett og slett.

Synes dere kan gå tilbake til topic nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder biter folk, sånn av og til... Det blir nok bitt et eller annet menneske av en eller annen hund minst daglig i samfunnet. Ja, jeg vil gå så langt å si at det troligvis er flere som blir bitt hver dag, sett sånn over hele verden. Det kommer ikke til å skje at det bare slutter å bli bitt folk av hunder.

Det var faktabiten i mitt innlegg - nå over til synsing, og et forsøk å komme tilbake til topic'en som jeg ikke helt greier å slippe taket i..

En "sprø og useriøs" dame kjøper en hund av en oppdretter. Hun er ikke med i klubben, og troligvis ikke så kjempeaktiv i rasemiljøet ellers heller, antar jeg. Eller VAR hun det når hunden(e) var ung(e) ?

Og så kjøper hun nok en hund (av motsatt kjønn) - fra den samme oppdretteren. Ergo er det jo ingen tvil om at oppdr. visste at hun hadde en til hjemme. Ikke bare dèt, men nr.2 er også nært i slekt med nr.1.

Streifer det ikke denne oppdretteren at mulighetene for i det minste en tjuv-parring skulle kunne skje?

Eller at det helt enkelt var planlagt av denne damen å parre hundene sine en eller annen gang?

Mange oppdrettere som har holdt på en stund får (forhåpentligvis) tilbakevendende valpekjøpere - og man er da ikke så naiv og tror at alle valpekjøpere har sånn full kontroll på sine hunder at ikke uhell kan skje. DET skjer jo hos den beste - hvorfor ikke da dobbelt så mange ganger hos den værste...?

Jeg selger ikke hannhund til noen som har tispe fra før hvis de ikke er mer enn normalt interessert av rasen, aktive innenfor en eller annen gren, etc. Som vanlige, normale, familie- og kosehunder funker to av samme kjønn helt utmerket.

Og så helt OT, igjen:

Ok, så litt tips og noen kreative tanker hva man KAN gjøre som seriøs klubb, ivrig raseentusiast, etc..

Annonsere på finn.no, dyrenett, etc, kanskje? Når folk som ikke er medl. av klubben annonserer der - sleng inn en annonse for klubben, fortell om rasen, viktigheten av å kjøpe fra oppdrettere som er engasjerte i sin rase, aktive, etc.. (Men ikke angrip oppdretteren - de fleste av oss "normale" folk liker ikke sånt heller, og det virker meget useriøst av en klubb å gjøre slikt..). Fortell sannheten om rasen, stor, krevende, vokting, viktigheten av sosialisering, henvis til nedenfor nevnte testing, etc..

Lag en "besøksgruppe" bestående av hunder og eiere som tilbyr sine tjenester til f.eks. barnehager, skoler, etc - hvor de kommer med SERIØS info om hunder generelt. Og f.eks. en aktiv og synlig gruppe som f.eks. helt enkelt bare er tilstede i bybildet - trener lydighet i Slottsparken, besøker gamlehjem - ja, hvasomhelst.. (Pressen sluker sånt rått - i agurktiden..)

Begynn å teste hundene deres OFFISIELT - ikke bare med noe hjemmesnekra' greier som kun raseinteresserte skjønner seg på. Sett avlsrestriksjoner på mentaltesting (FA aller karaktertest) før NOEN hund blir godkjent brukt i avl i Norge.

Hvis man har problemer med dette fordi rasen ikke er godkjent av FCI, eller noe slikt - lei inn folk som er godkjente instruktører/dommere/figuranter og lag et åpent register i klubben på hvordan hundene har gjort det på testene. Og med åpent - da mener jeg på hjemmesiden...

HD/AA/øyelysning - er også kanskje en selvfølge for seriøse oppdrettere? (Igjen - med full offentlighet av resultatene).

Og et godt råd (synes jeg) - er å starte med slike tiltak FØR det begynner å brenne under føttene deres... Da har dere i alle fall topp argumentasjon mot alle "troll og andre uhyrer", politikere og andre som dere tror (eller bør tro) er ute etter rasen deres..

ELLER . fortsett argumentasjonen som nå: "ALLE hunder er like farlige i feil hender" - når dette gjentas mange nok ganger så blir kanskje folkeopinionen enig med dere. Og DA kommer det vel raseforbud i forhold til hundenes størrelse istedenfor, eller restriksjoner hvor man får bo hvis man ska ha en hund over en viss str.

Kanskje ikke særlig ønskelig det heller?

Sånn til sist vil jeg bare takke Inustaff for dagens latter - "jeg ville følt mer ansvar om jeg hadde en isbjørn en om jeg hadde en litt sint geit". En strålende sammenligning!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ALLE hunder er like farlige i feil hender"
DET håper jeg seriøst at ingen tror:)

Lag en "besøksgruppe" bestående av hunder og eiere som tilbyr sine tjenester til f.eks. barnehager, skoler, etc
Godt forslag, det hadde faktisk vært ganske morro :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote, det er sant at 2 av 200 (1%) har blitt solgt til feil personer desverre, og jeg er ganske sikker på at om valpekjøperne tar kontakt med klubben våres vil de få god hjelp, men uten at vi vet hvem de er blir det veldig vansklig.

Eh, er ikke dette rimelig naivt? Tror du virkelig ikke at flere enn to hunder har havnet hos eiere som ikke burde hatt rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, er ikke dette rimelig naivt? Tror du virkelig ikke at flere enn to hunder har havnet hos eiere som ikke burde hatt rasen?

Har ikke sagt at det ikke er flere, men jeg vet kun om 2, om du vet om flere så legger jeg dem gjerne til i "statestiken" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan garantere at dc,cc og bb er i feile hjem sånn som alle andre raser.saken kommer ikke videre da kjøper ikke vet hvor han skal begynne og føler seg oppgitt da han ikke kan finne andre kjøpere heller...så er det jo så enkelt og bli oppdretter og lure folk,og det finnes ikke noe hjelpeapparat for dette.

Jeg vet om en som har solgt CC og lurt folk fra papirer og penger...så det skjer overalt etterhvert.

Det ender med at man gir opp og skuler i ettertid stygt på oppdrettere av rasen og lurer på "er det en av dem jeg har hørt om?"

Ja til sertifikat.De som er imot det er bare redde for å ikke bestå og har ikke rent mel i posen mener jeg.Da har de jo et problem.Ja til oppdretterbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...