Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Er du sikker på at du vil det? (Kanskje du skal lese Akelas innlegg i rottweilertråden før du svarer?)

Om jeg ikke var sikker på om jeg ville ha et seriøst svar eller ikke så hadde jeg vel ikke bedt om et?

Jeg bryr meg lite om rottweilere og kjenner ikke til en tråd om rottweilere heller.

Det jeg spurte om var:

Hva i all verden du mener med

Personlig tenker jeg mitt om kundegruppa for slike hunder, og synes denne tråden har utviklet seg i en slik retning at mange av mine oppfatninger om rase"miljøene" av denne typen blir bekreftet
?

Vi er da bare vanlige mennesker med HELT vanlige hunder?

Er det mer useriøse eiere av Presa'er/Dogo'er enn av andre hunderaser?

Fra senere post:

"Denne type rasen" Mener du at slike svindlere er utelukket Dogo Canarios? Hva med Chihauhau'er som blir kneblet, smuglet fra øst-europa til Norge fordi at små-jenter skal ha de i vesken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

Desverre, så er det raser som har blitt erstattet innenfor visse miljøer da am.staffen ble ulovlig her til lands,

nok engang desverre så er vel cc, dc og presa blitt urettferdig erstatningsraser.

Noe som er forferdelig synd for rasen og deres seriøse oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke var sikker på om jeg ville ha et seriøst svar eller ikke så hadde jeg vel ikke bedt om et?

Jeg bryr meg lite om rottweilere og kjenner ikke til en tråd om rottweilere heller.

Jeg forsøkte å henvise deg til et innlegg skrevet av Akela i en tråd idag (Hundesaker i Media) hvor den type rase som du øyensynlig har, blir nevnt omtrent i samme kontekst som jeg plasserer dem i. I motsetning til Akela er jeg FOR raseforbud, og synes at grensene våre skulle ha vært stengt for alle nye hunderaser (og blandingshunder UTEN reg papirer i NKK-anerkjent kennelklubb) med kamphundbakgrunn som presa canario og cane corso.

Det jeg spurte om var:

Hva i all verden du mener med ?

Vi er da bare vanlige mennesker med HELT vanlige hunder?

Er det mer useriøse eiere av Presa'er/Dogo'er enn av andre hunderaser?

Jeg kjenner ikke deg, selvsagt - og du kan godt være "helt vanlig" (hva nå det måtte innebære?) for alt jeg vet. Det jeg imidlertid har en helt klar oppfatning om er

1: Hunder som dogo/presa canario, cane corso, amerikansk bulldog, boerboel etc er blitt umåtelig populære etter at forbudet mot amstaff/pitbull bl a trådte i kraft.

2: De tiltrekker seg (i tillegg til et og annet "helt vanlig menneske") også individer med tvilsomme hundeinteresser og ymse motiver for å holde hund.

3: Jeg synes det er betenkelig (forsiktig sagt) at "seriøse aktører" promoterer hundene sine på denne måten (hentet fra en webside til en norsk oppdretter av dogo canario):

"About these dogs we only counted on written references, and its extinction could happen at the end of XIX or the three first decades of the XX. From 1920 to 1950, more or less, with the purpose of obtaining dogs for the fight, different imported breeds are crossed (Spanish Mastiff, English Bulldog, Bull Terrier, Great Dane also know as Deutche Dogo) the Perro de Ganado Majorero (livestock guarding dog from Fuerteventura -Canary Islands) and the dog of the land (of Gran Canaria, extinct for several decades), of characteristics similar to the Perro de Ganado Majorero. And like this one, in my opinion, descendant of the Spanish livestock guarding dogs brought to the islands by the conquerors and Spanish colonos. With the prohibition of the fights around 1945, these dogs of presa also disappear. In 1975-6 the liking to the dogs of presa appears again, and in gradual way, by means of crossings with several imported canine breeds (English Bulldog, Neopolitan Mastiff, Bullmastiff, Mastiff, Great Dane, Bullterrier, American Staffordshire Terrier, Staffordshire Bull Terrier, American Pit Bull Terrier, Rhodesian Ridgeback, Spanish Mastiff) plus the Perro de Ganado Majorero -the dog of the land or livestock guarding dog of Gran Canaria no longer exist in those dates-, is developed the new Perro de Presa Canario."

Videre:

"2. CHARACTER AND APTITUDE:

Its appearance is extraordinarily powerful. Attentive gaze. Especially gifted for the function of guard and defense. Frequently has been used for safekeeping and conduction of the cattle. Firm temperament. Serious and deep bark. Noble and tame in the family and distrustful with strangers."

Ingen skal fortelle meg at "helt vanlige folk" med helt vanlige familier og boforhold har noen spesiell grunn til å anskaffe seg en slik rase... Sorry, Sam.

Fra senere post:

"Denne type rasen" Mener du at slike svindlere er utelukket Dogo Canarios? Hva med Chihauhau'er som blir kneblet, smuglet fra øst-europa til Norge fordi at små-jenter skal ha de i vesken sin?

Å dra inn smugling av chihuahua med storoppdrett av kamphundraser solgt til gud og hvermann helt ukritisk er en mildt sagt merkelig avsporing av debatten synes jeg - om du da ikke mener at dem som kjøper dogo canario og cane corso er like blÅnde som gjennomsnitts-baben som kjøper seg en minihund fra bagasjerommet i en østeuropeisk bil. I så fall er vi i større trøbbel enn jeg trodde - for hundene DERE har ansvaret for er potensielt langt skumlere for omgivelsene enn en gjennomsnitts Paris Hilton-hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, endelig et seriøst svar.

Hundeangrep skjer hver dag, og ikke bare med store raser, mange folk har blitt drept av Golden Retrivere, spesielt barn, skambitt og lemlestet, men dette leser man jo ikke om i Media så ofte, fordi dette er alles favoritthund og er så uskyldig.

Presa'en har muligens vært borti hundekamper, men den var hovedsaklig brukt som en hund til å vokte gårder, jakte villsvin og andre gårdsoppgaver. Presaen er en utrolig familiehund som er nydlig med unger, den har et KLART kropsspråk i motsettning til mange andre raser med dårlig kroppspråk (det skummle er at disse faktisk er noen av de best populære familiehundene).

Frequently has been used for safekeeping and conduction of the cattle. Firm temperament. Serious and deep bark. Noble and tame in the family

- - -

Masse er farlig her i verdenen, raske biler, raske båter, alkohol, våpen, skal vi forby dette siden også siden kriminelle har vist interesse for det? Jeg kjenner ikke en eneste person som er krimminel og bruker en presa, de får uansett tak i de hundene og dyrene de vil ha, forbudet mot pit buller har vært i over 15 år, men fremdeles finnes de rundt om, merkelig?

1: Hunder som dogo/presa canario, cane corso, amerikansk bulldog, boerboel etc er blitt umåtelig populære etter at forbudet mot amstaff/pitbull bl a trådte i kraft.

Hva så? Mange folk liker hund som det er litt hund i, og når noe forbys så må man finne alternativer. Får ofte komplimenter av gammle folk selv om at "Dette var en fin hund og ikke en sånn liten knert" (Har ikke noe imot slåhunder selv, men de passer meg ikke). Amstaffen er forøvrig en nydlig hund, og det er Pit Bullen også, familiekjære hunder som er SPESIELT TRENT TIL Å IKKE ANGRIPE MENNESKER. Desverre har det vært endel useriøse eiere som har fått tak på disse hundene og gitt de dårlig rykte som de ikke fortjener.

Vi må slutte å skylde på hundene og se litt nærmere på eierne, få et hundeserftikat for å sikkre mer seriøse hundeeiere. Hatt hund i minimum x antall år og gått Kurs "X" &"X" før man får lov til å ha store hunderaser er jeg ikke imot.

- - -

Hvilken hundeoppdreter er dette snakk om? Jeg ser at han skriver sin personlige mening her og påstår at det ble blandet masse pit buller og annen dritt for å få frem Presa'en , noe som ikke stemmer.

Anbefaller deg å lese boken til Irema Curto: http://www.iremacurto.com/presacanario/book.htm om hvordan rasen ble bygd opp etter den nesten døde ut. (Irema Curto var han som bygde opp rasen igjen), han reiste vel rundt og plukket ut 50 presaer som han brukte til å bygge opp igjen rasen med såvidt jeg vet.

- - -

Jeg anbefaller deg å besøke en Dogo Canario eier og se med dine egne øyer hvordan disse hundene er, du virker som en person som aldri har møtt en DC, og tar jeg ikke feil har du lest alt du vet om DC på nettet. Du må ikke tro på alt du leser, se med dine egne øyene hva slags hunder det virklig er. Du er hjertlig velkommen hjem til meg på besøk slik at du kan se hva slags hund en DC virkelig er.

Useriøse eiere finnes det helt klart, men det gjør det av alle raser - Vi med store hunder har et større ansvar, men vi som er seriøse har ikke noe problem, useriøse minioriteter burde ikke få ødelegge for oss seriøse hundeeiere. Er alle irakere slemme fordi en ranet en Rema 1000 butikk? Slike fordommer hører ingen sted hjemme.

Du nevner så mange raser i negativ-setting uten å ha noen erfaring med dem, det er slike mennesker som deg som snøras og får med andre mennesker som ikke vet bedre med i saueflokken og skaper dårlig rykte til flere raser basert på synsing.

Den Norske hundeloven er foreldet, vi må til med noe nytt og bedre, og jeg håper at politikkerne får øyene opp for at det ikke er hundene men eierne det er noe galt med. Om det var hundene sin feil så ville vel alle sammen vært like ille og ikke mindretallet.

- - - -

...Å dra inn smugling av chihuahua...

Du gav utrykk for at eierne var useriøse pga. de ble lurt av valpeselgeren, jeg drar inn dette som et eksempel på at det ikke bare er DC som har useriøse valpeselgere som lurer folk, og om du ikke vil kalle østeuropeiske teppeselgervogner med valper på rullebånd for svindel, mener du at en hund som har vært kneblet og behandlet som søppel er OK, og dermed blir minst like uetisk som den verste oppdreter. Men, nok om det. Sjekk boken til Irema Curto, kom på besøk, sett deg inn i hunderasene og dann dine egne erfaringer istedet for å la deg styre av rasehatere sine utsagn.

Edit:

Her er forresten et bilde av en fryktlig blodtørstig kamphund: http://www.pitprintsrescue.com//images/breedinfo/pup1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre, så er det raser som har blitt erstattet innenfor visse miljøer da am.staffen ble ulovlig her til lands,

nok engang desverre så er vel cc, dc og presa blitt urettferdig erstatningsraser.

Noe som er forferdelig synd for rasen og deres seriøse oppdrettere.

Jepp, det er en tragedi, og det er ingenting vi kan gjøre med det desverre :)

Kriminelle får tak i hundene uansett og vanlige folk må lide pga. at staten nekter å gjøre noe med problemer og forbyr rasen for å gi et inntrykk at de gjorde noe for å rette på det, samt for å skyve problemet over på andre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeangrep skjer hver dag, og ikke bare med store raser, mange folk har blitt drept av Golden Retrivere, spesielt barn, skambitt og lemlestet, men dette leser man jo ikke om i Media så ofte, fordi dette er alles favoritthund og er så uskyldig.

Interessant. Kan du vise til noen statistikk eller annen dokumentasjon på folk som har blitt drept av golden retriever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal fortelle meg at "helt vanlige folk" med helt vanlige familier og boforhold har noen spesiell grunn til å anskaffe seg en slik rase... Sorry, Sam.

Pokker heller, Lotta! Jeg går ut i fra at du går inn for å provosere, og synes det er gøy - så jeg burde vel egentlig la vær å svare...Men greier jeg det? -Nei..!

Nå har jeg tilfeldigvis to slike fæle bikkjer, som burde ha vært forbudt. Og jeg tror de fleste som kjenner oss vil betegne oss som en ganske vanlig familie, med vanlige boforhold! Altså, vi driver jo med hund, hest og jakt - så heelt A4 er vi vel ikke - men vi går i hvertfall ikke under kategorien fra "merkelige" miljøer;)

Fakta er at i hvertfall alle jeg kjenner til, som har DC er nettop helt normale, seriøse folk! De fleste velger vel denne rasen ut i fra mange av de samme kriteriene som jeg satte når jeg skulle finne en tilleggsrase. Flere DC eiere har fra før raser som dachs og chinese crested. Kvalifiserer det også i bunken med erstatning for pit-bull?

Jeg ønsket meg en stor, rolig hund, med kort pels og lavt aktivitetsbehov (am.staff og pit bull ville jeg aldri hatt uansett om de var lovlige!) Utseendemessig falt mastiffrasene bort, og da var det egentlig bare DC som sto igjen. At hundene også har vist seg å være fantastisk lettlærte og arbeidsvillige er et kjempepluss - som gjør at jeg nå digger denne rasen mer og mer!

For meg er mentalitet alfa og omega når det gjelder hund. Jeg har -og har alltid hatt - nervesterke, sosiale og glade hunder - jeg avskyr "pinglete" og ustabile hunder (som det finnes ALT for mange av i de populære selskapsrasene!!), og slike har aldri hatt noen plass her i gården. Derfor er det hyggelig å kunne fastslå at den av DC'ene jeg har hatt fra hun var valp er den kanskje mentalt beste bikkja jeg har hatt ever! (den andre har jeg bare hatt ca 3 uker, hun er bra i hue hun også - men ikke helt på høyde med nr1)

Og ja, nr 2 er en omlpasseringshund. I følge det jeg kan lese i innleggene her, gjør det hennes tidligere eiere til useriøse?!

Sorry, men det er de så abosolutt ikke! De er et godt voksent par, som har hatt hund i alle år, og gjorde så godt de kunne med bikkja. Men helsesituasjon ++ gjorde at hunden fikk litt for mye styring i huset - og sånt skjer innen alle raser (ta en titt på finn) uten at det behøver å være noe galt med hverken hund eller eier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT: Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan tenke at hvis barn blir drept av en golden blir ikke det slått opp? Ærlig talt, det ville jo vært fantastiske overskrifter: "Familiens golden drepte jente(4)". Det vil jo være mer skremmende for hvermansen enn de hunderasene/typene de faktisk er skeptiske for i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt OT: Jeg skjønner virkelig ikke hvordan folk kan tenke at hvis barn blir drept av en golden blir ikke det slått opp? Ærlig talt, det ville jo vært fantastiske overskrifter: "Familiens golden drepte jente(4)". Det vil jo være mer skremmende for hvermansen enn de hunderasene/typene de faktisk er skeptiske for i utgangspunktet.

Blir med på denne avsporingen et sekund:)

Skal trekke tilbake det jeg sa om at "Mange" har blitt drept av Golden Retrivere, men det har skjedd - http://www.thestar.com/News/article/191344 skummelt. Men jeg vil ikke kaste skitt om andre sine hunderaser, hundeangrep skjer, men det er som regel unntak, har aldri møtt en rase aggresiv og farlig av natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at ting blir satt litt mer på spissen når man bor i en storby, men JA, jeg ser eiere som ikke virker som "hundemennesker", men mer "muskelhundmennesker"... som kommer også med disse nye rasene, akkurat som de før gjorde med amstaffer.

Noen av dem er, tross utseende (du vet, "tøffe gutter" eller babes) :rolleyes: riktig seriøse, jeg ser det går en kar forbi i parken med en slik hannhund som han har super kontroll på, og er nøye med å styre unna hunder han ikke kjenner tydeligvis (vi er blant dem...), jeg tror den er ung.

Men sist jeg var i stor park i helgen, så kommer det flere eiere som ikke gjør det. Unge, litt passe capser, med flere hunder av litt "muskelhundutseende" - det ene en diger blanding med noe annet og MED munnkurv (vi skjønte hvorfor etterhvert). Og det går et lite sukk gjennom forsamlingen... man siver litt unna, mot hunder og eiere man kjenner. Så blir disse eierne stående med noen doggeaktige saker som jeg ikke helt skjønte hva var, boerboel kanskje?, vet ikke om de kjente hverandre, og så blir det tilløp til bråk og utagering.

Dagen før hadde det vært eiere med amstaffer som "ryddet" et annet område - da stod noen få sammen med dem, resten trakk vekk, fordi stemningen var anspent og hundene var ganske "på" der de stimet rundt og det ble et par små håndgemeng - men UTEN at eierne gikk vekk, gikk en tur sammen, de stod og stod og stod til det ble "kjefterunder" hundene mellom. Og samme dag ble en hund ble bitt av noe "stort og tigrete av ny rase", som beskrivelsen lød mellom de faste eierne - som advarer hverandre litt med tanke på egne hunders velbefinnende.

Det er noe med håndteringen, med hvordan hundene holdes, med erfaringen, og så er det så pussig at enkelte eier til de grader lever opp til "forventningene".

Mens av venner hører jeg om deres bekjente... eier av en slik rase som klager over at hannunghunden hans ikke er "tøff nok", mens den unge kjærestens matchende tispe er for tøff for henne. De kan visst ikke slippe dem, eller en kan ikke slippes... og de er unge. Hundene også. Sukk... sier nå jeg.

NOEN har solgt disse hunder, og det som er synd er at en god del mer "seriøse" eiere - hvis man kan kalle det det - kanskje vil skygge unna fordi man ikke helt vil assosieres med miljøet eller med den belastningen det er å ha slike hunder. Det er mange unge eiere, som ikke har særlig erfaring med trening av hund og det å klare å ha kontroll på store hunder som ikke viker. Og så er de med på å dra opp andre eiers smule usikkerhet, og MULIGE fordommer... som kanskje igjen tiltrekker andre. DERFOR blir det en ond sirkel, tror jeg.

Og ulempen med alle disse nye rasene, er at de har gemytt som ikke er helt i samsvar med det norske hundeeiere forventer av hunder - de er skarpere, tidvis mer usikre, mørke, de er ikke avlet rundere i kantene, slik for eksempel bullmastiffer er. Det ligger litt i kortene og historien deres - de er nærere opprinnelsen, har ikke vært familie/utstillingshunder. Det blir omtrent som forskjellen mellom en pyreneer og en kaukasisk ovtsjarka - den ene er tilpasset, den andre er for spesielt interesserte, selv om begge er "bamsehunder".

Men ja... det hadde vært en kjekk verden der unge slapp å kjøpe seg bikkjer for å tøffe seg med, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tidligere amstaffeier, en såkalt "vanlig" eier som verken var i noe kriminelt miljø eller drev med "suspekte hundegreier". Jeg har mange solskinnshistorier om min hund, både med barn og andre dyr, men jeg var likevel fullt klar over hva slags hund jeg hadde, og at hun kanskje ikke var "som alle andre hunder" hvis det plutselig skulle oppstå noe...

Den gang (som nå) savnet jeg at eiere kunne innrømme at de hadde en litt spesiell rase, med en noe spesiell fortid, som kan - i visse situasjoner, være alt annet enn den søte koseklumpen man ser hjemme i sofakroken. Jeg synes det er beroligende når folk skjønner HVA slags hund de har, og at de tar de nødvendige forhåndsregler.

Det blir bare teit når man bare snakker om de gode egenskapene deres, og aldri i offentlighet kan innrømme at man har noe annet enn liten søt golden. For DET har dere...

Jeg vil avslutningsvis si at JEG synes dere har flotte hunder, bullerasene står absolutt mitt hjerte nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise ord akela:)

Men ja... det hadde vært en kjekk verden der unge slapp å kjøpe seg bikkjer for å tøffe seg med, det er jeg enig i.
Antar at du ikke mener alle her, men for sikkerhetsskyld så vil jeg si at jeg er 20år og vet hva slags hund jeg har, og klart, det er negative sider med våre raser, men det er det med alle raser, kanskje vi har større ansvar, men vi har ikke blodtørste monster som mange vil fremstille hundene våres som, tror Zufty er enig etter at Mickey og Lockheed møtte hverandre i dag :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tidligere amstaffeier, en såkalt "vanlig" eier som verken var i noe kriminelt miljø eller drev med "suspekte hundegreier". Jeg har mange solskinnshistorier om min hund, både med barn og andre dyr, men jeg var likevel fullt klar over hva slags hund jeg hadde, og at hun kanskje ikke var "som alle andre hunder" hvis det plutselig skulle oppstå noe...

Den gang (som nå) savnet jeg at eiere kunne innrømme at de hadde en litt spesiell rase, med en noe spesiell fortid, som kan - i visse situasjoner, være alt annet enn den søte koseklumpen man ser hjemme i sofakroken. Jeg synes det er beroligende når folk skjønner HVA slags hund de har, og at de tar de nødvendige forhåndsregler.

Det blir bare teit når man bare snakker om de gode egenskapene deres, og aldri i offentlighet kan innrømme at man har noe annet enn liten søt golden. For DET har dere...

Jeg vil avslutningsvis si at JEG synes dere har flotte hunder, bullerasene står absolutt mitt hjerte nært.

TAKK, MOLLY !

Endelig en tidligere eier som kan innrømme at det ikke bare er solskinnhistorier knyttet opp med å ha en slik rase, dette har jeg ventet lenge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tidligere amstaffeier, en såkalt "vanlig" eier som verken var i noe kriminelt miljø eller drev med "suspekte hundegreier". Jeg har mange solskinnshistorier om min hund, både med barn og andre dyr, men jeg var likevel fullt klar over hva slags hund jeg hadde, og at hun kanskje ikke var "som alle andre hunder" hvis det plutselig skulle oppstå noe...

Den gang (som nå) savnet jeg at eiere kunne innrømme at de hadde en litt spesiell rase, med en noe spesiell fortid, som kan - i visse situasjoner, være alt annet enn den søte koseklumpen man ser hjemme i sofakroken. Jeg synes det er beroligende når folk skjønner HVA slags hund de har, og at de tar de nødvendige forhåndsregler.

Det blir bare teit når man bare snakker om de gode egenskapene deres, og aldri i offentlighet kan innrømme at man har noe annet enn liten søt golden. For DET har dere...

Her er hva en cane corso-eier (deltaker på Hundesonen, også, forøvrig) sier om sin rase og -valg (riktignok på et annet, veldig lite brukt forum for spesielt interesserte):

Ingen av de jeg kjenner som har Cane har noen gang hatt noe interesse for noe staff av noe slag. Jeg er ikke begeistret for staffen - flotte hunder, bevares, men alt for sosiale med mennesker etter min smak.

Gi dem bare nok rep, sier jeg... :) (og ja, jeg vet det er forskjell på cane corso og dogo canario - men jeg tror fortsatt dessverre at store deler av interessentene er de samme... Når man ser hvordan DCens fremste oppdrettere (?) her til lands presenterer hundene sine, så behøver man ikke akkurat å være atomfysiker for å skjønne tegninga...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest annonse som har stått ganske så mange ganger i avisa her lokalt om denne rasen. Synes det er ganske forunderlig da jeg har forstått at denne rasen er blitt ganske populær etterhvert. Nå mener jeg også at disse oppdretterne ikke på noen måte seriøse da. DET har jeg fra en helt lokal informant fra mitt område :) Og mener fremdeles at kjøperen av valpen her skal innrapportere saken til NKK. Det koster jo bare et frimerke :) .

Når det gjelder Amstaff er min erfaring at det finnes utrolig mange kjekke eksemplarer av rasen. Hadde en på kurs en gang som var den mest kosete hunden på hele kurset. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil selfølgelig bli mer å mer tvilsomme mennesker med disse rasene etter som årene går...noe som enkelte kan være for trangsynte til å forstå.Man trenger faktisk ikke være synsk for å se dette.

"Dette med interessentene betyr ikke at rasene i seg selv trenger å være så skumle og tvilsomme,smaken er som baken,og uansett hvilken" gruppe "du tilhører kan du ha en og samme smak.

Det som skiller interessentene er hvor interresserte de EGENTLIG er og hvor mye de gidder å sette seg inn i og bruke tid på den hunden de har skaffet seg.Noen liker å ta hunden med det store piggahalsbåndet på en byrunde en sommersdag for å briefe,mens de sparker den hjemme...eller bare neglisjerer den alle andre dager.Andre er levende opptatt av hunden og gir den det meste av seg selv.

Jeg har truffet mange "sosse lookalikes" med hund som driter i den.

Skulle tro de var ordentlige der du ser dem med hunden sin.Men bak masken lurer så mangt.

Så har du de som ser virkelig tvilsomme ut...som hjemme kysser hunden sin,har den i sofaen,deler en grandiosa med den og har hele roen.Den får proplan og har egen hundemappe.

På gata ser de ut som "de tvilsomme" men trenger ikke være det.

Hvem og hvordan de er som eier har med hvordan de ER.Ikke hvordan vi tror de er pga måten de ser ut.

Dersom man har snakket med dem i flere anledninger og merker at det er tomt i skallen,så kan man heller uttale seg.

Jeg snakker åpent med folk og har kommet frem til at det lurer masse tvilsomme sjeler bak fine fasader.

Utrolig hva en kan legge merke til etter å ha snakket med folk endel ganger og sett dem med hunden sin...for ikke å snakke om solide kilder som sier det som det er.

En hund som er i rette hender er som oftest ikke et problem.

Rette hender vil vel i grunn si folk som ikke misbruker hundens styrke/størrelse og eventuelle bakrunn for å hevde seg selv på noe område.I tillegg til at vedkommende må holde den kontroll over hunden som krevs,og setter seg inn i rasens karakter..for å oppnå best resultat sammen med denne hunden,slik at den ikke blir fryktet av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva en cane corso-eier (deltaker på Hundesonen, også, forøvrig) sier om sin rase og -valg (riktignok på et annet, veldig lite brukt forum for spesielt interesserte):

Gi dem bare nok rep, sier jeg... :whistle: (og ja, jeg vet det er forskjell på cane corso og dogo canario - men jeg tror fortsatt dessverre at store deler av interessentene er de samme... Når man ser hvordan DCens fremste oppdrettere (?) her til lands presenterer hundene sine, så behøver man ikke akkurat å være atomfysiker for å skjønne tegninga...)

Det var engang en man som sa dette:

The personification of the devil as the symbol of all evil assumes the living shape of the Jew"
Han var en tysker, er alle tyskere syke i hodet av den grunn?

Skal jeg straffes fordi en person er syk i hodet? Skal JEG bli likestilt med useriøse parasitter? Om du mener så, er du verre enn de useriøse eierene, du er en langt større trussel for våre hunderaser enn noen annen, uvitende folk som spyr løgn og kvalm om andre sine hunderaser pga. at du ikke liker dem, narrsistiske selv-gode troll, selger løgn og synsing som fakta, det verste er at folk hører på troll, for hva er ikke bedre enn å kunne dytte skylden og ansvaret over på noen andre? Konfrontere det faktiske problem ville jo være skummelt?

Jeg spurte engang en ung dame hva hun skulle med en hund, og om hun gikk tur med den ofte, jeg fikk til svar at hun ikke gadd å gå tur med hunden fordi den bare skulle være i vesken hennes uansett. For meg er det veldig mørkt og et problem som virkelig må sees på, og nei, det var ingen Presa Canario valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vise ord akela:)

Antar at du ikke mener alle her, men for sikkerhetsskyld så vil jeg si at jeg er 20år og vet hva slags hund jeg har, og klart, det er negative sider med våre raser, men det er det med alle raser, kanskje vi har større ansvar, men vi har ikke blodtørste monster som mange vil fremstille hundene våres som, tror Zufty er enig etter at Mickey og Lockheed møtte hverandre i dag :whistle:

Ja, antakelig er det en del som vil fremstille hunden din som det. Men om du saklig og rolig forteller om hunden og rasens sider, også de negative, heller du i hvert fall ikke bensin på bålet. Når eiere kun kommer med solskinnshistorier om unghunden som er sååååå snill med pus og datterbarnet på 2, blir det fryktelig enkelt for "motstandere" å kaste seg inn i diskusjonen med sine historier. Om du da allerede hadde ridd av stormen med å fortelle at "sånn og sånn kan rasen være, men vi tar selvfølgelig våre forhåndsregler i forhold til det å gjør sånn og sånn" hadde argumentene (og tempramentet) til "motstanderene" blitt slått litt i bakken.

Det var engang en man som sa dette:

Han var en tysker, er alle tyskere syke i hodet av den grunn?

Skal jeg straffes fordi en person er syk i hodet? Skal JEG bli likestilt med useriøse parasitter? Om du mener så, er du verre enn de useriøse eierene, du er en langt større trussel for våre hunderaser enn noen annen, uvitende folk som spyr løgn og kvalm om andre sine hunderaser pga. at du ikke liker dem, narrsistiske selv-gode troll, selger løgn og synsing som fakta, det verste er at folk hører på troll, for hva er ikke bedre enn å kunne dytte skylden og ansvaret over på noen andre? Konfrontere det faktiske problem ville jo være skummelt?

Egentlig synes jeg du tidligere har skrevet en del bra, men dette ble i grunn bare pinlig, og du ødelegger vel mer din egen sak enn å bygge den opp...

Jeg spurte engang en ung dame hva hun skulle med en hund, og om hun gikk tur med den ofte, jeg fikk til svar at hun ikke gadd å gå tur med hunden fordi den bare skulle være i vesken hennes uansett. For meg er det veldig mørkt og et problem som virkelig må sees på, og nei, det var ingen Presa Canario valp.

Jeg banker bikkja mi, men det er ikke så ille. Jeg slår nemlig bare med neven, mens naboen bruker kjepp...

2 feil blir uansett ikke 1 rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly:)

Jeg forklarer meg som regel rolig og seriøst om min hund og hunderase, jeg legger ikke skjul på positive eller negative sider. Min forrige post er ment som et svar av samme mynt, en illustrasjon av hvordan jeg oppfatter Lotta om du vil, det virker som om seriøse argumenter ikke nytter. Kan godt være enig i at min quote var ganske drøy og ikke burde vært nevnt, men gjort er gjort, og det var ment for å illustrere et poeng.

Jeg er bare nysgjerrig på Lotta sine synspunkter, det virker som han/hun prøver å likestille meg med en useriøs hundeeier som kjøper stor hund for å se tøff ut, da har jeg rett til å bli forbannet. Jeg er lei rasehatere som troller rundt og nekter å ta saken dit den burde være.

- - -

Benekter ikke at Presa'en har useriøse oppdretere, men vi er ikke alene, det gjelder alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly:)

Jeg forklarer meg som regel rolig og seriøst om min hund og hunderase, jeg legger ikke skjul på positive eller negative sider. Min forrige post er ment som et svar av samme mynt, en illustrasjon av hvordan jeg oppfatter Lotta om du vil, det virker som om seriøse argumenter ikke nytter. Kan godt være enig i at min quote var ganske drøy og ikke burde vært nevnt, men gjort er gjort, og det var ment for å illustrere et poeng.

Jeg er bare nysgjerrig på Lotta sine synspunkter, det virker som han/hun prøver å likestille meg med en useriøs hundeeier som kjøper stor hund for å se tøff ut, da har jeg rett til å bli forbannet. Jeg er lei rasehatere som troller rundt og nekter å ta saken dit den burde være.

- - -

Benekter ikke at Presa'en har useriøse oppdretere, men vi er ikke alene, det gjelder alle raser.

Totalt OT, men jeg vet hva Lotta kan gjøre med diskusjonsteknikken til sine meddebattanter... Man detter liksom litt ut av og til ja... :whistle: Men jeg skal fortelle deg en hemmelighet, jeg så nemlig en helt annen og myk side av Lotta litt tidligere i kveld. En varm og god Lotta som t.o.m. avlsuttet innlegget med en Klem... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel slik når to ekstremer møtes iblandt... Jeg er så imot raseforbud man kan få det til, og hater useriøse eiere fordi det ødelegger så mye, mens Lotta brenner for raseforbud fordi hun mener det løser problemene. Her er vi sterkt uenige, og det kan jeg leve med, men det begynner å gå på nervene mine om jeg skal bli likestilt med en useriøs eier pga. mitt valg av hunderase.

Kanskje jeg skal prøve og avslutte innlegget mitt med en klem til alle snille hunder der ute *Klem* :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men vi har ikke blodtørste monster som mange vil fremstille hundene våres som, tror Zufty er enig etter at Mickey og Lockheed møtte hverandre i dag :whistle:

Hehe.. Bare for å kommentere den.. :P Nei, Presaen fremstår absolutt ikke som noe blodtørstig monster.. Syns Lockheed var en utrolig flott hund! Og med den heller overivrige fremtoningen Mikey hadde syns jeg faktisk han var fantastisk rolig og flink! :P

Forøvrig må jeg si at raseforbud er noe av det mest latterlige jeg veit om. Om myndighetene får fortsette med å forby en rase etter en annen sitter vi til slutt igjen med 1 hunderase: Sony Robotdog... Tross alt biter ikke den...

Jepp, det er satt på spissen, men skal vi forby en hver rase som kanskje kunne vært farlig kommer utvalget til å bli utrolig lite til slutt! Myndighetene vil sannsynligvis alltid velge å forby hunderaser fremfor å finne mer varige løsninger. F.eks. kontroll av hva slags folk som får lov til å ha den og den hunderasen. Jepp, det hadde vært dyrt å få igang, men jeg tror det hadde blitt et "tryggere hunde-Norge" hvis det var kontroll av hundeeiere fremfor forbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra sagt av Molly her.

Jeg TROR ingen hunder er blodtørstige monstere i utgangspunktet, men at ulike raser for eksempel kan ha nokså ulik lengde på lunten, og fra liten til langt større hang til å måle krefter, ja, det VET jeg :whistle:

Det er jo sånn de ble avlet frem, alt etter hva man skulle bruke dem til. Noen skulle aldri vike for noe, noen er milde og unnvikende og innsmigrende, andre skulle kun være ensporet til å tenke på fugler i busker og trær eller på å passe på eier og eiendom.

Vet man hva man har, styrer man det. Men da må man jo iallfall innrømme for seg selv at lille gullet kan være et beist iblant, og at alt faktisk ikke kan avgjøres av "sosialisering" - men at noe ligger til ulike raser. Lydighet og å lære hunden at å slåss er ikke lov løser faktisk mye der, og det å ha TRYGGE hunder.

Det er kanskje det som jeg er mest skeptisk til i forbindelse med disse nye "muskelhundene", for å utvide litt fra forrige innlegg: At jeg synes jeg ser for mange av dem som virker usikre, utrygge og sky - i forhold til det jeg har lest og forventet. Både i forhold til folk og i forhold til andre hunder. Det er ikke noe ålreit å treffe en diger boerboeltispe som faktisk er sky og unnvikende, eller en presavalp som rygger unna og virker skeptisk og engstelig.

Om amstaffer jeg har møtt kan være noen ordentlige hotheads i forhold til andre hunder, har jo et av de sterkeste kortene FOR rasen vært at de har vært så fine rundt folk, sånn jevnfør det Lotta siterte. Det er denne frempå-måten å være på som jeg har likt ved både dem og de engelske staffene.

Og det er jo en av de mest dumme, idiotiske tingene man risikerer nå med useriøse eiere og oppdrettere: At de gjør den elementære feilen å forveksle USIKKERHET og utagering/mistenksomhet med "skarphet" eller "tøffhet"... det blir det farlige, dårlige hunder av, det.

Nei, alle ønsker ikke supersosiale, overstrømmende hunder. Men det motsatte er IKKE mistenksomme, utagerende, vaktsomme hunder (jeg antar at det kan være "rasetypisk" for enkelte hunder, men de burde ikke få slippe innenfor landets grenser, raseforbud eller ei) - men selvsikre, trygge hunder som overser fremmede men uten å være mistenksomme mot dem.

Dette har mye å si for kontrollen av hunden også: En litt utrygg hund som reagerer vaktsomt på en fremmed kan være MYE vanskeligere å stoppe, enn en mer selvsikker hund som sier fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje det som jeg er mest skeptisk til i forbindelse med disse nye "muskelhundene", for å utvide litt fra forrige innlegg: At jeg synes jeg ser for mange av dem som virker usikre, utrygge og sky - i forhold til det jeg har lest og forventet. Både i forhold til folk og i forhold til andre hunder. Det er ikke noe ålreit å treffe en diger boerboeltispe som faktisk er sky og unnvikende, eller en presavalp som rygger unna og virker skeptisk og engstelig.

Helt enig. Jeg har også møtt flere av disse "stabile" rasene som ikke akkurat gir inntrykk av å være så stabile likevel. (For ordens skyld: jeg har også møtt flere som har virket trygge og greie.)

Jeg har inntrykk av at mange tenker at en molosser/dogge/mastiff (whatever) er en stabil hund, fordi den er så stor og sterk. Begrepet "stabil" brukes også veldig mye i markedsføringen av disse rasene. Dette begrepet er kanskje i ferd med å bli noe utvannet? Det er kanskje meningen at disse hundene skal være stabile, men det er vel så viktig å se på hvordan mange eksemplarer av den eller den rasen faktisk er. Og her kommer vi tilbake til seriøs avl igjen. Er det kanskje en del usikkerhet som har blitt kamuflert som vokterinstinkt/reserverthet? Og hvor går egentlig grensen mellom hva som er vokterinstinkt og hva som er usikkerhet? Og selv om en fersk hundeeier har lest mye om raseX og snakket mye med andre eiere, er vedkommende kompetent til å kunne avgjøre hva som er hva og vite hvordan det skal håndteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg straffes fordi en person er syk i hodet? Skal JEG bli likestilt med useriøse parasitter? Om du mener så, er du verre enn de useriøse eierene, du er en langt større trussel for våre hunderaser enn noen annen, uvitende folk som spyr løgn og kvalm om andre sine hunderaser pga. at du ikke liker dem, narrsistiske selv-gode troll, selger løgn og synsing som fakta, det verste er at folk hører på troll, for hva er ikke bedre enn å kunne dytte skylden og ansvaret over på noen andre? Konfrontere det faktiske problem ville jo være skummelt?

Som sagt - jo mer jeg leser i denne tråden, jo mer blir min oppfatning av disse rase-entusiastene sementert.

Ja, antakelig er det en del som vil fremstille hunden din som det. Men om du saklig og rolig forteller om hunden og rasens sider, også de negative, heller du i hvert fall ikke bensin på bålet. Når eiere kun kommer med solskinnshistorier om unghunden som er sååååå snill med pus og datterbarnet på 2, blir det fryktelig enkelt for "motstandere" å kaste seg inn i diskusjonen med sine historier. Om du da allerede hadde ridd av stormen med å fortelle at "sånn og sånn kan rasen være, men vi tar selvfølgelig våre forhåndsregler i forhold til det å gjør sånn og sånn" hadde argumentene (og tempramentet) til "motstanderene" blitt slått litt i bakken.

Selvinnsikt er jo strålende og nyttig i enhver diskusjon. Jeg har stor sans (og respekt) for din måte å presentere gamlerasen din på jeg, Molly - og hadde det bare vært sånne som deg som hadde dem så var det jo greit. Min innvending er at du (som vi ser også i denne tråden) er i et forsvinnende lite mindretall.

Jeg forklarer meg som regel rolig og seriøst om min hund og hunderase, jeg legger ikke skjul på positive eller negative sider. Min forrige post er ment som et svar av samme mynt, en illustrasjon av hvordan jeg oppfatter Lotta om du vil, det virker som om seriøse argumenter ikke nytter.

Hvis du med "nytter" mener at jeg skal bli enig med deg - så nei, da "nytter" ikke argumentasjonen din (jeg synes forøvrig hverken den er rolig, seriøs eller tillitsvekkende. Snarere tvert imot, og av en eller annen merkelig grunn så skiller du deg heller ikke ut fra resten av folket på "din side".)

Kan godt være enig i at min quote var ganske drøy og ikke burde vært nevnt, men gjort er gjort, og det var ment for å illustrere et poeng.

Det er ikke sitatet jeg dømmer deg på - det er din måte å bruke det på som er problematisk for meg.

Jeg er bare nysgjerrig på Lotta sine synspunkter, det virker som han/hun prøver å likestille meg med en useriøs hundeeier som kjøper stor hund for å se tøff ut, da har jeg rett til å bli forbannet. Jeg er lei rasehatere som troller rundt og nekter å ta saken dit den burde være.

Jeg synes det er fryktelig slitsomt å diskutere med folk som alltid tror de er subjektet i enhver debatt. Som sagt - jeg kjenner deg ikke, og ikke hunden din heller, og for alt jeg vet kan du være både hyggelig og seriøs IRL. Dessverre fortoner du deg ikke slik i denne diskusjonen.

Benekter ikke at Presa'en har useriøse oppdretere, men vi er ikke alene, det gjelder alle raser.

Konsekvensene for OMGIVELSENE dine blir større når det er useriøse dogo canario-oppdrettere det er snakk om, enn hvis det er useriøse chihuahua-oppdrettere vi hadde diskutert. At du ikke ser det er med på å gjøre meg bekymret.

Det blir vel slik når to ekstremer møtes iblandt... Jeg er så imot raseforbud man kan få det til, og hater useriøse eiere fordi det ødelegger så mye, mens Lotta brenner for raseforbud fordi hun mener det løser problemene. Her er vi sterkt uenige, og det kan jeg leve med, men det begynner å gå på nervene mine om jeg skal bli likestilt med en useriøs eier pga. mitt valg av hunderase.

Jeg "brenner" ikke "for" et raseforbud. Sant og si så har jeg engasjert meg alt for lite i denne problematikken... Hva du mener er "problemene" skal være usagt - men jeg mener at det er problematisk at vi oversvømmes av udyktige og inkompetente oppdrettere som selger store og krevende hunder til hvem som helst og at hundene derfor får mindre gode liv, omgivelsene blir skadelidende og hunderiet generelt blir stigmatisert.

Jeg mener oppriktig at vi alle ville vært tjent med en full stopp av import av nye raser og blandingshunder fra hele verden inntil raseklubber og oppdrettere av denne typen hund hadde fått kontroll på situasjonen (som f eks rutinemessig kastrering/sterilisering av alle ikke-avlsdyr solgt til pet-homes), ordenlige regler for oppdrettervirksomhet (gjerne sertifisering av oppdrettere OG eiere), og oppfølging av de raseforbudene som FAKTISK finnes. Jeg har ikke lyst å treffe flere Cane Corso-valper på tur i nabolaget med en 20 kg tung 7-åring i andre enden av snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...