Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Jeg henviste til Scarlet fordi hun (nå opptil 2 ggr) har bekreftet at det finnes useriøse oppdrettere av Cane Corso (også i nærheten av der JEG bor), og at de p.t spyr ut bikkjer i kreti og pleti.

Akkurat for øyeblikket er cane corso valper - samt unghunder til omplassering - DAGLIGE forteelser i distriktets største avis.

LOTTA!

Kan du nå slutte med å dra meg inn i dette her! Jeg setter slett IKKE pris på å bli referert feil. Jeg har kun nevnt de oppdretterne som bor her i vår by. Om det finnes andre useriøse oppdrettere ellers i landet har jeg ikke skrevet noe om. Jeg skriver at jeg MENER disse oppdretterne er useriøse, og det er noe helt annet enn å bekrefte det.!

Dessuten går denne tråden på hva denne valpekjøperen skal gjøre for å få sine registreringspapirer på valpen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

forresten..ikke si hommersåk...der bor min oppdretter og de lar aldri små barn lufte deres hunder.

regner med at dette dreier seg om austrått?

med mindre det finnes andre kull jeg ikke har fått med meg da...

litt dumt om folk tror oppdretteren min eller meg for den del lar hundene luftes av små barn.

De i sandnes får slite med sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henviste til Scarlet fordi hun (nå opptil 2 ggr) har bekreftet at det finnes useriøse oppdrettere av Cane Corso (også i nærheten av der JEG bor), og at de p.t spyr ut bikkjer i kreti og pleti.

Akkurat for øyeblikket er cane corso valper - samt unghunder til omplassering - DAGLIGE forteelser i distriktets største avis.

LOTTA!

Kan du nå slutte med å dra meg inn i dette her! Jeg setter slett IKKE pris på å bli referert feil. Jeg har kun nevnt de oppdretterne som bor her i vår by. Om det finnes andre useriøse oppdrettere ellers i landet har jeg ikke skrevet noe om. Jeg skriver at jeg MENER disse oppdretterne er useriøse, og det er noe helt annet enn å bekrefte det.!

Hvilket er nøyaktig hvorfor jeg refererer til deg. (Besynderlig at du skal mislike å bli sitert på egne utsagn...)

EDIT: Unnskyld meg - jeg skjønte ikke rekkevidden av hva du faktisk skriver her før nå: Men du ytrer deg om en bestemt oppdretteres seriøsitet og "synser" noe om dem, men nå vil du egentlig ikke synse noe i det hele tatt? Hva var det du sa igjen:

Nå mener jeg også at disse oppdretterne ikke på noen måte seriøse da. DET har jeg fra en helt lokal informant fra mitt område

Dessuten går denne tråden på hva denne valpekjøperen skal gjøre for å få sine registreringspapirer på valpen sin.

Det er det den gjør - og det er det vi diskuterer i sin ytterste konsekvens. Foreldredyra til den uregistrerte valpen (hunden?) er kjøpt av rasens "opphavsmann" i Norge... Hvem som kjøper (OG selger!) disse dyra er NØYAKTIG hva jeg uttaler meg om her - og jeg mener fortsatt at det er skremmende å se hvordan disse poppis-hundene (selv når vi IKKE sier noe om hvorfor de er poppis) blir forvaltet.

Hei :)Kine :)

Jeg vil gjerne ha svar fra Lotta selv og ikke fra andre personer når jeg spør henne/han direkte :)

Ang. LinKr sitt svar så er hun imot at jeg skal straffes.

Svarer bare med samme mynt som Lotta, jeg er langt fra tom for drivstoff, men jeg mangler noe å brenne :D (f.eks. "gode" argumenter for hundeforbudet).

Hvilke konkrete spørsmål er det du har stilt (vis gjerne nr på innlegget ditt) til meg som du ikke har fått direkte svar på (opptil flere ganger?).

Og siden du nå er så opptatt av spørsmål og svar og udokumenterte påstander: Gidder du å fortelle meg hvilken rase JEG har agitert for? Du påstår jo omatt og omatt at jeg driver med slikt... Tusen takk.

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket er nøyaktig hvorfor jeg refererer til deg. (Besynderlig at du skal mislike å bli sitert på egne utsagn...)

Det er det den gjør - og det er det vi diskuterer i sin ytterste konsekvens. Foreldredyra til den uregistrerte valpen (hunden?) er kjøpt av rasens "opphavsmann" i Norge... Hvem som kjøper (OG selger!) disse dyra er NØYAKTIG hva jeg uttaler meg om her - og jeg mener fortsatt at det er skremmende å se hvordan disse poppis-hundene (selv når vi IKKE sier noe om hvorfor de er poppis) blir forvaltet.

Jeg skriver mener ikke bekreftet. Skal vi ta et norskkurs eller?

Dessuten er du jo så opptatt av at små barn ikke skal lufte disse hundene. Synes du at Greyhound er noe spesielt små hunder da? Helledussen, de kan jo også lett dra avgårde med et barn om de vil!

Virkelig får du frem det verste i meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver mener ikke bekreftet. Skal vi ta et norskkurs eller?

Dessuten er du jo så opptatt av at små barn ikke skal lufte disse hundene. Synes du at Greyhound er noe spesielt små hunder da? Helledussen, de kan jo også lett dra avgårde med et barn om de vil!

Virkelig får du frem det verste i meg :D

Jeg er veldig i tvil om et norskkurs vil hjelpe deg. Siden du så desperat forsøker å være "seriøs" og "ordentlig" her - så burde du holde deg for god til å spre rykter du har hørt om andre oppdrettere - ihvertfall hvis du ikke har tenkt å stå ved uttalelsene dine. DU sier på et stort nettforum at du har kilder som sier disse folka er useriøse - da får du jaggu ha rygg til å stå for det. (Ja, å si noe er å bekrefte noe...)

Vi får være glade for at du holder deg med småbikkjer med lav fertilitet og ikke større hunder med fysisk styrke og kraft, særlig med tanke på at du også har oppdrettet 16 kull de siste årene. JEG mener (uansett rase, faktisk) at 7 åringer IKKE skal slippes ut alene på tur med hunder (eller hundevalper) - det er fullt mulig at du har et annet syn, det skulle faktisk ikke forundre meg i det hele tatt.

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten..ikke si hommersåk...der bor min oppdretter og de lar aldri små barn lufte deres hunder.

regner med at dette dreier seg om austrått?

med mindre det finnes andre kull jeg ikke har fått med meg da...

litt dumt om folk tror oppdretteren min eller meg for den del lar hundene luftes av små barn.

De i sandnes får slite med sitt...

Hvis noen tror det er deg eller din oppdretter jeg snakker om eller referer til, så vil jeg avkrefte dette. Jeg trodde i utgangspunktet at Lotta bodde i den bydelen, men har nå funnet ut hvilken bydel hun bor i :)

Jeg innrømmer lett feilen min her. :D

Jeg er veldig i tvil om et norskkurs vil hjelpe deg. Siden du så desperat forsøker å være "seriøs" og "ordentlig" her - så burde du holde deg for god til å spre rykter du har hørt om andre oppdrettere - ihvertfall hvis du ikke har tenkt å stå ved uttalelsene dine. DU sier på et stort nettforum at du har kilder som sier disse folka er useriøse - da får du jaggu ha rygg til å stå for det. (Ja, å si noe er å bekrefte noe...)

Vi får være glade for at du holder deg med småbikkjer med lav fertilitet og ikke større hunder med fysisk styrke og kraft, særlig med tanke på at du også har oppdrettet 16 kull de siste årene. JEG mener (uansett rase, faktisk) at 7 åringer IKKE skal slippes ut alene på tur med hunder (eller hundevalper) - det er fullt mulig at du har et annet syn, det skulle faktisk ikke forundre meg i det hele tatt.

Lotta

Det er jo slett ikke meg som sprer rykter her Lotta. Det får du stå for selv. Når det gjelder småbikkjer med lav fertilitet, så begynner du jo igjen å rakke ned på andre raser enn din egen. Når det gjelder mine 16 kull er jo ikke de fra de siste årene. Det første kullet jeg hadde her var i 1991.

Med din erfaring med oppdrett over 20 år (mener det var det du sa i en tråd her) så er det fantastisk mange kull du har produsert. Og når det gjelder store sterke hunder, så forstår jeg at du har vært inne på min hjemmeside :D , så da vet du jo at jeg også har hatt Schæfer og Newfoundlender, er de også småbikkjer?

At små unger ikke skal lufte hunder alene, er jeg enig med deg. Dette gjelder alle størrelser av våre hunderaser. Man har ingen garantier for hva som kan skje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du, og flere med deg, ikke kan innse at slike raser ligger tynt an i samfunnet - og krever en HELT annen oppfølging av sitt eget rasemiljø enn f.eks. dachser er skremmende. Veldig skremmende!

Jeg er nok sørgelig klar over det :D

Jeg er forholdsvis glad for å ha funnet en rase som oppfyller mine krav til mentalitet og egenskaper (for det vokser ikke på trær i hundenorge!)

Derfor er det utrolig trist å se at så mange dømmer rasen nord og ned uten andre forkunskaper, en at "den er stor og med feil utseende"

Klart det ligger et arbeid og venter - man må jo bare starte med den seriøse delen av rasemiljøet, de useriøse (som eksemplet tråden starter med) er desverre en hard nøtt å knekke...

Sammenligning med am. staff blir vel forøvrig litt feil. Den rasen ble forbudt fordi politiet ikke greide å skille dem fra pit-bull, ikke fordi rasen i seg selv ble ansett som farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp fordi rasen er "stor og med feil utseende" at tvilsomme individer ser på dem som erstatning for de rasene som er blitt forbudt og derfor skaffer seg disse. Og hvilken som helst hund kan ødelegges uansett hvor mentalt stabil rasen er i utgangspunktet. Derfor har eiere og oppdrettere av slike raser et langt større ansvar og en langt større jobb for å fremme rasen enn f eks en dachseier/oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp fordi rasen er "stor og med feil utseende" at tvilsomme individer ser på dem som erstatning for de rasene som er blitt forbudt og derfor skaffer seg disse. Og hvilken som helst hund kan ødelegges uansett hvor mentalt stabil rasen er i utgangspunktet.

Desverre, desverre! Men jeg er redd tvilsomme individer skaffer seg de hundene de vil ha uansett hvor mye lovrestriksjoner og / eller seriøst avlsarbeide som legges ned i ulike raser. Rottmann og liknende blandinger er gammelt nytt, og nå for tiden sper de på med DC,CC og BB for "rett tigret look" på hundene. Det er selvfølgelig ingen grunn til å ikke jobbe seriøst og målrettet for disse rasenes framtid i det "stuerene" hundenorge - tvert i mot!!

Derfor har eiere og oppdrettere av slike raser et langt større ansvar og en langt større jobb for å fremme rasen enn f eks en dachseier/oppdretter.

En større jobb, JA! Rasen er tross alt ny og "skummel" (tydligvis) - og for all del tiltrekker den seg lett mystiske folk og useriøse aktører..

Men et større ansvar, det er jeg ikke enig i! Alle, som oppdretter hund,uansett rase har et enormt ansvar for utvelgelse av avlsdyr mht. mentalitet og helse! Problemet oppstår når folk tenker sånn som du gjør her: at man har mindre ansvar fordi hunden er liten/søt/ har lang,pen pels. En unge blir ikke lykkeligere av å ha blitt bitt av en nevrotisk berner sennen (blindt eksempel) bare fordi pelsen dens er lang og blank, og bikkja har vunnet mye fint på utstilling! Det er en fryktelig vanlig tankegang hos "oppdrettere" av diverse selskaps/utstillingsraser: ja, tispa er litt redd (men det er fordi hun ble skremt av en lang mann da hun var valp...) Men hun er så pen og søt, og vinner så mye på utstilling - så avles på skal hun åkke som!

Er det rart det finnes mye bikkjer med dritt-gemytt?

Selvfølgelig må oppdrettere av DC,CC osv. ta ansvaret for hundenes mentalitet dønn alvorlig! Men det skulle jeg virkelig ønske at oppdrettere av alle andre raser gadd å gjøre også! Folk som avler i vei på angstbitende idiot-hunder er liksom ikke i rett posisjon til å skrike ut om andres farlige hunder - mener nå jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke konkrete spørsmål er det du har stilt (vis gjerne nr på innlegget ditt) til meg som du ikke har fått direkte svar på (opptil flere ganger?).

Og siden du nå er så opptatt av spørsmål og svar og udokumenterte påstander: Gidder du å fortelle meg hvilken rase JEG har agitert for? Du påstår jo omatt og omatt at jeg driver med slikt... Tusen takk.

Lotta

Hei, Kjære Lotta :D

Nå er jeg såpass lei av å skrive spørsmålene på nytt at jeg syntes du kan ta litt tid til å faktisk LESE tråden på nytt, kanskje du får et bedre innblikk. Jeg gidder ikke jobbe fordi du er enten for sta eller sløv til å gjøre jobben selv.

- - -

Jeg oppfatter din holdning (i sin helhet) som om at kun din hund(erase) er den rette, om du har skrevet det noen steder vet jeg ikke noenting om, men din HOLDNING tilsier dette i mine øyene. Jeg har aldri sagt du har skrevet det.

Ha en fortsatt GOD DAG:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sill&tønne... Du er morsom, du - eller kanskje mest tragikomisk?

Hvis du tror at noen annen oppdr. enn de seriøse DC/CC/BB oppdrettere synes at angsbitere er et mål i seg selv, tja... Da burde du kanskje finne en annen hobby enn hundehold?

Du skjønner tydeligvis fortsatt ikke hva jeg mener med at de med "sånne raser" har et større ansvar i forhold til sin egen rase enn oss med labbetusser, plenkrypere eller små veskehunder??

At "slike" raseer ligger nærmest et lysår foran alle andre raser for et forbud? Eller engang at det er en større fare med en slik hund som tygger på nabo-ungen enn papillon'en til fru Hansen?

Takk og lov at ikke de andre her med "slike raser" (unnskyld uttrykket - men dere skjønner sikkert hva jeg mener!) viser en så ignorant og likegyldig holdning som det du gjør i ditt forrige innlegg.

OG forresten - selve "jobben" er bare proposjonal til hvordan temperamentet til hunden er.. Men iflg, det som sies på slike disk.grupper har dere (med DC/CC/BB) tydeligvis en langt mindre JOBB enn den normale golden-oppdretteren har...

De (dere) som har DC/CC/BB kan tydeligvis bare lene seg tilbake og nyte av at de har en så utrolig søt og snill rase - så man behøver ikke engang tenke på sånt småtteri..

At såkalte "tvilsomme elementer" kanskje skaffer seg en annen rase hvis også disse blir forbud - javel - da er jo vi andre ikke noe værre ute enn det vi er nå, eller? Men idet samtlige hunder over 60 cm i mankehøyde, og 30 kg i vekt er forbudt - tja, da blir det ikke fullt så skummelt å møte disse blant samfunnets avskum heller...

Hundekamper mellom hunder i papillonstørrelse har liksom ikke helt den samme "svungen" som hvis det hadde vært litt større og røffere raser, liksom... Tror også det blir vanskelig å rane den lokale seven/eleven med en dachs...

Men jøss - fortsett gjerne med denne skyggelapp-holdningen, lat som om at "vi har akkurat samme problem som alle andre", og fortsett å tro at ikke vi alle ANDRE hundeeiere i Norge som en gruppe er noe å bry seg om - så lenge man får avle på de hundene man har "så lenge det varer"..

Da sier jeg i så fall lykke til!

Men når eiere og oppdrettere av arvtakerne til amstaff/pitbull etc begynner å se realitetene, og være sitt ansvar bevisst - ja, da stiller jeg (og sikkert mange med meg) gjerne opp med å prøve å motvirke en økning av rasene i den dustete hundeloven!

Men idet det beste forsvaret dere er at "ingen andre gjør det, så...." - så vet jeg ikke helt hva jeg skal si, jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingen er at de som driver med kamp osv bruker pitbull og har ikke noen "erstatning" her i landet selv om de er ulovelige så FLORERER det av ulovelige amstaff/pitbull. De som driver med hundekamper er jo såpass inn i det at de strengt talt ikke bryr seg om forbudet av rasen og nøyer seg ikke med noe annet en "pitbullen" til slåssing så at de bruker cane corso eller slike raser til slåssing er minimal vil jeg tru

jeg skjønner bare ikke helt at de kan bruke hunder til slikt eller hvordan folk kan kjøpe en hund for og bare gi f*** eller bruke den til noe slikt men verden er full av syke mennesker

og for topicen her : hadde det vært meg så hadde jeg dratt opp og tvingt halvparten av pengene til bake enkelt og greit og jeg hadde ikke tatt et nei for et nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det ganske idiotisk å snakke om hvem som har størst ansvar av en mini-hund eier og en stor-hund eier. Begge har like mye ansvar, hundene skal trives og fungere, da blir bitt et ikke-tema. Et hundebitt er alvorlig UANSETT om det er stor eller liten rase - Det skal IKKE forekomme uansett! Da har eieren feilet!

Større skade? Kanskje, men det gjør ikke små-hund eiere mindre ansvarlige for hundene sine.

- - -

Det å forby en hunderase pga. useriøse eiere blir for dumt av flere grunner.

Hundene er ikke problemet, men eierene - Det store flertallet av DC,BB,CC hundene er flotte hunder, de har gode eiere som er seriøse og tar tid til hunden sin, og dermed så får de også flotte hunder.

Det man derimot burde forby er hundeeiere. De useriøse nissene rundt om i landet uten tid eller interesse for sin hund som gir **** i om hunden graver opp blomsterbeddet til naboen eller spiser katta til bestemor. Et hundeserftikat vil være et steg i riktig rettning, gjerne med et krav om at man har eid hund i "så-så" mange år før man får lov til å kjøpe en stor hund. Om hundene tiltrekker seg krimminelle har ingenting å si, de vil uansett få tak i disse hundene om de vil, og de jeg har snakket med som har greie på "hunder" i slike miljø sier at det blir for det meste brukt amstaffer og pitbuller fremdeles, han hadde aldri hørt om at noen brukte en Presa. Dette viser at et forbud har ingen effekt.

Et hundeserftikat med krav om at man har hatt hund i x-antall år vil gjøre disse hundene mer intressant for seriøse eiere og mindre intressant for useriøse eiere da det er mye jobb, og useriøse eiere gidder som regel ikke å gjøre så alt for mye for sin hund, de kjøper den og lar den være, det er disse folkene som er problemet.

Vi lever i et demokrati og flertallet bestemmer, man er uskyldig til det motsatte er bevist og vi lever ikke i et diktatur som slakter hele stammer bare fordi "en gjorde en feil". Vi driver ikke kollektiv avstraffing.

- - -

Vi har kanskje en større jobb/et større ansvar enn andre hundeeiere med og opprettholde ryktet til hundene våres - Mye pga. folk som sprer løgner og dritt så langt øyet kan se eller øret høre. Det er lett og spy dritt om ting man ikke har et snev av peil på, spesielt andre raser enn sin egen, for man vil jo at alle skal elske hunden sin, og da må jo ingen like de store fæle muskelbuntene rundt om som stjeler oppmerksomhet. Til nå har jeg aldri snakket eller møtt en person som har en DC med problemer, såklart småting er det slik som med alle hunder; hunden ligger i sofaen, sikkler ned mennesker den hilser på og er overivrig, men dette er små problemer som ikke har noen betydning - Jeg benekter ikke at det finnes problemer, men jeg nekter å tro at vi er eiere av blodtørstige transilvaniske djevler.

Jeg ser mye klaging på rasene våres, men jeg ser knapt ingen som faktisk har erfaring med hundene, det finner jeg både pussig og ganske enkelt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha svar fra Lotta selv og ikke fra andre personer når jeg spør henne/han direkte :D

Ang. LinKr sitt svar så er hun imot at jeg skal straffes.

Nå er ikke jeg Lotta, og jeg gir egentlig blanke i om du vil lese svaret mitt eller ikke - jeg har tenkt å fortelle deg om min mening om saken uansett, fordi jeg er enig med Lotta i at du fremstår som en helt typisk "sånn hund"-eier - du leser alt som et angrep på din rase, og nekter å innse et par av livets harde realiteter her.. Så jeg skal prøve å forklare de for deg jeg..

Og bare for å ha sagt det først, jeg veit åssen det er å ha hund folk er redd bare fordi den ser skummel ut, eller har et dårlig rykte - jeg har hatt husky og veit hvor sårende det kan være at folk går ut fra at det er et monster helt uten grunn, MIN hund var verdens snilleste, ikke sant?

- Og ja, jeg veit alt om ryktet min nåværende rase har, så ikke gidd å bland inn det, jeg veit ihvertfall at det er sånn, og jeg har ikke tenkt å argumentere med at det finnes verre raser eller at det er et fåtall som faktisk er sånn, for det gir folk ganske blanke i..

Så, bare for å spore inn på det som faktisk har noe med saken å gjøre, siterer jeg litt - fordi at akkurat dette innlegget illustrerer hvordan dere med "farlig utseende"-hunder reagerer så fort vi diskuterer bikkjene deres..

Gidder du å henvise til hvilke "episoder" DC har vært innblandet i - som gjør at rasen ligger tynt ann????

Fordi fordet???? Forklarer du gjerne hvorfor???

Typisk argumentasjon, sant?

Nå er det ingen her som har påstått at hverken DC eller CC (dumme meg trodde det var forkortelse for Chinese Crested, men greit nok, her menes det vel Cane Corso) eller en annen korthåret muskelrase ER innblandet i ting som gjør at rasene BØR forbys - problemet er at NÅ har fokuset gått fra amstaff til disse rasene, nå som amstaffen er forbudt også, og "dere" ser det ikke, fordi "dere" mener at det er en viss forskjell, sant?

Greia er ikke hvordan "DERE" ser det, og DET skjønner dere ikke, og det gjorde ikke amstaff-folket heller, DERFOR står rasene deres i fare for å bli forbudt - og jeg må vel presisere at jeg syns at raseforbud er idiotisk, nettopp fordi det ikke er til hjelp, de man prøver å ta, skaffer seg bare andre hunder, lovlige raser..

Greia er hvordan "dere" blir oppfattet av folk utenfor miljøet deres.. Og de av "dere" som har normale hunder med normalt hundehold, blir ikke sett - det blir derimot alle "drittungene" på 20+- som har muskelbunt-hund fordi det ser tøft ut uten, som gjerne skryter av hvor tøff bikkja er, som syns det er kult når folk går på andre siden av gata når man møter de.. DE blir sett, DE blir lagt merke til, DE blir huska..

Rottis & scäfer VET jeg det er mye dritt med mentalt - dobis og. Sistnevnte har jeg hatt et par x av.... En kanonbra hanhund, og ei tispe, som faktisk var den eneste ment.ustabile bikkja jeg har hatt - ever! Det kostet meg lite å skyte henne.... (men når jeg leser på disse hundeforumene - ser jeg jo at den dober-tispa var bra i hue i forhold til mye andre folk sparer på og jobber med...)

Ikke glem at rottis, schäfer og dober er "gamle" raser, etablerte raser, raser med eiere som er aktive i ymse hundesporter. Å prøve å snu "skummel hund"-problematikken mot disse rasene, er å skyte seg sjøl i foten, særlig når man kommer drassende med en hund som ser like farlig ut, og som ikke kan skryte på seg å ha en viss samfunnsnyttig bakgrunn (dette er gamle bruksraser, ikke sant? Som har vært brukt til nyttearbeid som ymse spesialsøk osv), en rase som er "ny" og derfor ukjent her til lands.. Rottis og schäfer er også antallsmessig store raser, i motsetning til DC og CC, og det er lettere å ta noen få enn å ta mange - selv i hundeverden..

Og med det mener jeg IKKE at det ikke finnes mentalt dårlige hunder i andre raser, hverken de som er nevnt her eller andre - men å "opplyse" folk om sånt, holder ikke..

He he, problemet er vel kanskje at "andre hundeeiere" er ute med den taktikken i utgangspunktet?? Når du har en nevrotisk og angstbitende langhårs-dachs eller cocker, er det jo kjekt å rakke ned på hunder som SER skumle ut, fordi du er flau over at det er din egen, langpelsede jævel er den egentlige synderen i hundeverdenen?? Og de store bikkjene som SER skumle ut er så mye bedre mentalt enn din egen lille dott???

nei - jeg er ingen rasefantast. Jeg ser og opplever bare hvilke hunder som holder mål mentalt - og det er ikke de eksteriøravlede selskapsrasene!Det er sikkert heller ikke DC/CC i feil hender - men i rette hender - ja da holder i hverfall en bra DC mål;)

Igjen - idiotisk argumentasjonsteknikk.. Alle kan si dette om sine raser - at "om hunden er bra mentalt og er i de rette hendene, så blir det ingen angstbiter" - DET kan jeg si om min rase og..

Problemet er at NÅR en hund ikke er bra mentalt, NÅR den har havnet i "gale hender", DA er konsekvensen MYE større når vi snakker DC/CC i forhold til langpelsede jævel-cockere/dachser. Det er en ørliten forskjell på 15-20 kg drit sinna hund, og 40-50 kg drit sinna hund, man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne såpass vel?

Når det er sagt, så har jeg håndtert mye sint cocker i mitt liv, og det er ikke spesielt trivelig i det hele tatt.. Men takk og lov for at de ikke var større - de kunne i det minste håndteres, samme hvor sinna de var.. Og jeg håndterer heller sinte cockere hele dagen, enn sinte rottiser f.eks.. Fordi at selv om jeg blir bitt av den sinte cockeren og det gjør vondt og jeg får hull og hele pakka, så er det mye verre å bli bitt av en sint rottis, enkelt og greit fordi den er større og sterkere.. Det er rein skjær logikk, eller?

Og jeg syns det er idiotisk å tro at størrelse eller utseende ikke har noe å si når man kommer til dette med ansvar - ja, i den ideelle verden har alle samme ansvar og i en ideell verden biter ingen hunder, hverken stor eller liten.. Men er du så dum at du ikke skjønner at det er verre når en 50 kg diger bikkje biter deg, i forhold til en 10 kg "stor" hund, antar jeg at samme hvor mange ganger jeg gjentar at det blir større skader jo større hunden er, så vil det ikke gå helt inn allikevel..

---

Nå er jeg gammel nok til å huske tiden før raseforbud jeg da, både mot pitbull og amstaff, og den gangen var det rottisen som var det hotte her jeg bor - blant de man helst ser at ikke hadde hund, ikke sant? Den lokale guttegjengen som ikke hadde hund for annen "nytte og glede" enn å imponere hverandre med idiotiske ting hunden "kunne" - en hadde en diger rottishanne som gikk til angrep på og beit alt eieren sparka i, inkludert bildekk, sant? En annen hadde en hund som fløy på når han trodde eieren ble truet.. Sånt blir folk skeptiske av, merkelig nok..

Alle er vi enige om at det var EIERENE til disse hundene som var problemet, ikke hundene i seg selv - hadde de bodd hos vettuge folk, hadde de neppe lært seg å oppføre seg sånn, fornuftige folk syns ikke at aggressive hunder er tøft, fornuftige folk blir ikke imponert over at ei bikkje angriper og river i filler et bildekk. Det er heller ikke fornuftige folk som er problemet - DET er vi alle enige om, sant?

Og bare for å ta det og - jeg tror rottis-miljøet får en stor jobb med å forhindre at rottisen blir forbudt i neste runde av "forby raser"-leken, ikke fordi at jeg syns rottiser er skumle, eller fordi jeg bare kjenner gale rottiser med gale eiere (snarere tvert i mot, alle rottiser JEG kjenner, er snille, greie hunder som bor hos fornuftige hundefolk som veit hva de har i hus), men fordi rottis har blitt en "motegreie" hos de samme folkene som før hadde pittbull, amstaff og andre "skumle og farlige" raser, og det er "mye" dårlig avl på rottis, man får de uregistrert for 4000kr og oppover, og da hjelper det veldig lite at storparten av de som har rottis, er seriøse og fornuftige folk som tar avl og mentalitet alvorlig..

- For, hvem av disse eierene blir sett av "normale" folk (dvs ikke veldig hundeinteresserte samfunnsborgere)? Er det guttegjengen med de gale rottisene, eller er det den voksne damen med den veldresserte rottisen? Hvem av de blir husket når neste avisoppslag om angrep på et lite barn kommer?

Igjen - rottisen er en antallsmessig stor rase i Norge, det blir vanskelig å forby alle disse hundene, og når det blir vanskelig, da snur man seg mot de mindre gruppene, ikke sant? Og hvem er de? Jo, det er de "nye" rasene, som DC/CC/boerboel og andre. Det har ikke noe å si at de ikke har vært innblandet i noen spesielle situasjoner - tenk dere litt om? Når var det forslaget om raseforbud dukket opp? Jo, etter tragedien på Dokka.. Hva slags hunder var innblandet der? Blanding av schäfer og polarhund.. Hva ble fokuset (hundekjørermiljøet og schäfermiljøet er stort, ikke sant? Det er ikke så enkelt å forby de da) satt på da? JO, amstaffen, ikke sant? En forholdsvis liten rase i forhold til både polarhunder og schäfer.. Men folk ville det skulle være en konsekvens, noen skulle straffes..

Når fokuset skiftet fra gamle tanter med for mange hunder hun ikke kunne ta vare på, så ble det lett å ta amstaffen - man behøvde ikke engang å skrive rase, det holder å skrive "kamphund". Hvorfor? Fordi amstaff ble motehund, eid av "smågutter og småjenter" som hadde hund som statussymbol, for å tøffe seg, beskytte seg, whatever - og som ikke helt visste hva slags hund de egentlig hadde (hallo, selv en ung og forholdsvis oppegående jente med mer erfaring og kunnskap enn gjennomsnittet klarte å bli overrasket over at hennes den gangen 18 mnd gamle amstaffhanne plutselig ble småguffen mot andre hannhunder, for "han hadde jo vært så snill bestandig"..)

Det hjelper ikke at amstaff egentlig er en gårdshund, vokterhund, whatever, den har samme opprinnelse som pitbull, og da er den farlig da.. Samme hvor mange år det har vært amstaff i Norge før, samme hvor mange "normale" og vettuge eiere man rammer..

For all del, sitt der og tro at det ikke er noen fare fordi at "andre raser er like ille eller verre" - min rase appellerer ikke til de folkene som har hund for å tøffe seg, min rase havner ikke i avisen så fort noe som ligner har drept naboens puddel (eller jo, det gjorde den faktisk her bare for litt siden, men ikke i VG eller Dagbladet, ikke sant? "Bare" i lokalavisen.. Og hvor mange er det som leser den da? Ikke hunderedde Kristin Halvorsen, tydeligvis) eller bitt naboens unge.

---

Og bare for å komme inn på det diskusjonen EGENTLIG handler om - når man er lurt på den måten, så anmeld til politiet og NKK. Ja, det blir ord mot ord i denne omgangen, men om alle/flesteparten av valpekjøperene går sammen, så blir det flere mot denne "oppdretteren" (jeg sitter på hendene mine i et kvarters tid og prøver å unngå å si noe om at i et så lite rasemiljø som hos DC, burde det ikke være rom for en så useriøs oppdretter som denne, og at jeg syns at det er rart at resten av DC-Norge finner seg i at denne ene ødelegger så mye.. Hvor mange oppdrettere av DC finnes det i landet totalt, liksom?) - og da blir det kanskje mulig å gjøre noe med vedkommende FØR h*n har lurt et nytt kull med valpekjøpere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Per Olav, amen til 2ne og til SusanneL for svært gode innlegg.

Men én ting jeg bet meg merke i (hø hø).... når Sill & Tønne legger ut om hvor dårlige bruksraser er, og hvor mye bedre DC og CC og alt denslags er... og Lockheed legger ut om presaens fantastisk tydelige kroppsspråk... hvor mye av dette er FAGLIG FUNDERT?

Hvor mange hunder er TESTET?

Eller er det eierne selv som står frem som karaktervitner om sine hunders fortreffelige egenskaper? Veldig, veldig stor forskjell, antar jeg at alle skjønner.

Rottweilerklubben har fremsatt svært strenge avlskrav, og på den seriøse delen av mange av bruksrasene er det lagt opp til testing av ulik grad som avlskrav og så videre. Sverige er kommet enda lenger. Men hva kan disse "nye" rasene by på?????

Det burde jo være NÅ at man innførte krav, før det blir for mange "drittbikkjer", enten de er kjøpt av rasens foregangsmenn her (er det bare meg, eller husker jeg feil når jeg VET hvordan seriøse oppdrettere var veldig, veldig forsiktige når de solgte hann eller tispe til ferskinger med en av motsatt kjønn... var en helt vanlig greie på gamlerasen, at man tenkte "hm, hvorfor det, skal det drives avl her nå da?") eller importert.

Og som jeg tidligere skrev: Jeg har møtt relativt ustabile, fra utrygge og veike til utagerende, hunder av disse rasene - slik jeg skrev tidligere i et innlegg, som Sill & Tønne glatt later til å ha hoppet over.

Nettopp fordi man IKKE bruker dem til kamp, og likevel "liker" å ha litt tøffe hunder, så risikerer man - når de havner i ferskingers hender eller hendene til folk som ikke har erfaring med testing og arbeid med hund - at det går galt, galt, galt.

For HVOR mange aktive hundefolk, som kan vise til konkret erfaring med opptrening av brukshunder og andre hunder som jobber kan rasene vise til? Veldig mange later til å være unge, med liten relevant hundearbeidserfaring - kun entusiasme, og det holder IKKE når man jobber med hunder som har sterke vokterinstinkter og skal avle frem hunder som fungerer i vårt samfunn. Å ha HATT hund før holder liksom ikke... man må vite litt om egenskaper, arvelighet, hvordan man får dem vekk eller bygger videre på sterke sider. Og så må man være ærlig...

Jeg leste på en av pro-amstaff/pitbullsidene i USA en rapport fra en politimann som jobber med å bekjempe hundeslagsmål i Chicago... om hvordan det ble observert stadig flere utrygge - i forhold til folk - pitbuller det begynte å dukke opp der, fordi hundekampene begynte å bli "useriøse": Det sluttet å være drevne folk som stod bak kampingen, det begynte å bli mange tøffetøff guttunger som drev med pitbuller på gatehjørnene som tok frem nye kull uten peiling, og du mistet det aspektet om at hundene måtte håndteres av folk. Og når pitbuller begynner å bli utrygge på folk, og utrygge i seg selv (at de slåss ikke bare på grunn av gameness), og det advares mot dette av folk som vil rasen VEL... ja, da burde kanskje både den ene og den andre muskelhundeieren lytte.

Nei, jeg sier som Lotta... det er ikke imponerende, det man leser av folk som er "for" slike raser - og det skal nok ikke mer enn "museskritt" til av hendelser, før de kan ligge tynt an, som Susanne L er inne på. Kanskje kan de seriøse klare å berge seg, men da må man VIRKELIG gjøre en kraftinnsats - allerede er det nok hunder blant useriøse til at det kan bli tøft. Sånn apropos trådstarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var irriterende, mitt svar har gått tapt i nedetiden, det får bli et forkortet svar:

du leser alt som et angrep på din rase, og nekter å innse et par av livets harde realiteter her.. Så jeg skal prøve å forklare de for deg jeg..

Jeg leser ikke alt som et angrep. Jeg har heller *aldri* benektet at hunderasen ligger tynnere ann enn andre raser (mye takket være troll og andre udyr). Så anbefaller at du leser mine innlegg om igjen. Men jeg benekter at vi har et større ansvar enn andre hundeeiere, en hund skal ikke bite, uansett, større skade? Mulig, men bitt skal være et ikke-tema, alle har like stort ansvar for at hunden deres IKKE biter være det en chihuahua eller en amerikansk bulldog, presa, cc, bb eller annen rase. Da har eieren feilet og det er like alvorlig uansett. Benekter du dette har du ingenting med hund å gjøre.

Av denne grunn blir det idiotisk å snakke konsekvens av et bitt (Skaden er større). Når det er en ting som ikke skal skje. Men ja, vi er mer enn klar over at vi har en større jobb å gjøre enn en Labrador eier å gjøre når det kommer til hundens rykte, og det er vi alle klar over. Til nå har det gått bra, og vi jobber som best vi kan for at det skal fortsette å gjøre det. (Jeg er bla. veldig stolt av NDCK, her er alle medlemmene virklig aktive, vi har get-togethers ofte, et aktivt forum som hjelper og felles treninger, folka i klubben er aktive på kurs og lever for hunden sin.)

- - -

Akela:

Jeg bruker min personlige erfaring med presaer og andre hunder til grunnlag når jeg sier at den er mentalt sterk og har et utrolig tydlig kroppsspråk, jeg kan godt gå nærmere inn på det om du vil, men det er kanskje bedre å ta det på PM - Uansett, jeg sier ikke at andre hunder har ræva-mentalitet, men jeg må få lov til å argumentere med at den har sterkt kroppsspråk og sterk mentalitet når dette er grunnene til at jeg valgte hundene:) De blir forøvrig brukt som terrapihunder, noe som vitner til deres mentalitet :D Klart, det finnes usikkre eksemplarer av rasen, helt klart, det gjør det av alle raser, men jeg vil påstå at de er sterkere mentalt enn en gjennomsnittlig utstillingshund som er avlet for exteriør uten tanke på bruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var irriterende, mitt svar har gått tapt i nedetiden, det får bli et forkortet svar:

Jeg leser ikke alt som et angrep. Jeg har heller *aldri* benektet at hunderasen ligger tynnere ann enn andre raser (mye takket være troll og andre udyr). Så anbefaller at du leser mine innlegg om igjen. Men jeg benekter at vi har et større ansvar enn andre hundeeiere, en hund skal ikke bite, uansett, større skade? Mulig, men bitt skal være et ikke-tema, alle har like stort ansvar for at hunden deres IKKE biter være det en chihuahua eller en amerikansk bulldog, presa, cc, bb eller annen rase. Da har eieren feilet og det er like alvorlig uansett. Benekter du dette har du ingenting med hund å gjøre.

Unnskyld meg, men nå er du bare dum.. Selvsagt er det forskjell på å bli bitt av en chihuahua og en hvilken som helst større rase - det er rett og slett ikke like alvorlig.. Man risikerer ikke å måtte sy 26 sting om en chi går bærserk, men det gjør man lett om man erter på seg f.eks husets American Akita (bare for å bruke et eksempel som ikke har noe med din rase å gjøre - men de er omtrent like store, er de ikke?)

Du kan sitte å hoste om at "alle har et like stort ansvar" samme hva slags rase man har, det er F, det er E, det er I, det L, det er feil, det er feil, det er feil (så har vi sitert Are og Odin og) - man havner ikke på sykehus av en illsint chi - så sant du ikke snubler over den i trappa eller noe da.. Det er ikke sikkert man trenger stivkrampesprøyte engang - konsekvensen av å bli flydd på av 2-3 kg hund er minimale i forhold til å bli flydd på av 3-20-30 kg hund.. Og tilsvarende større etterhvert som kiloene renner på..

At rasen din ligger tynnere an "pga troll og andre udyr" er en veldig forenkling av sannheten, lille venn.. Rasen din ligger tynnere an fordi den appellerer til folk som ikke burde ha bikkje, snørrunger på knappe 20 år som syns at muskelhund er tøft og som ikke evner å se at bikkja deres faktisk MÅ oppføre seg pent i samfunnet for å i det hele tatt ha lov til å leve..

Av denne grunn blir det idiotisk å snakke konsekvens av et bitt (Skaden er større). Når det er en ting som ikke skal skje. Men ja, vi er mer enn klar over at vi har en større jobb å gjøre enn en Labrador eier å gjøre når det kommer til hundens rykte, og det er vi alle klar over. Til nå har det gått bra, og vi jobber som best vi kan for at det skal fortsette å gjøre det. (Jeg er bla. veldig stolt av NDCK, her er alle medlemmene virklig aktive, vi har get-togethers ofte, et aktivt forum som hjelper og felles treninger, folka i klubben er aktive på kurs og lever for hunden sin.)

Hvis dere er så himle flinke og aktive og lever for hunder og hele pakka, hvordan ble denne tråden til da? Ærlig talt, hvor mange DC-eiere finnes det i Norge? Noen har solgt denne "oppdretteren" minst 2 hunder - og se hvordan det gikk? Det dere BURDE jobbe for, er å kvitte dere med sånne folk i klubben, miljøet, i rasen - og det gjør man ved å faktisk være kresen på hva og hvem man selger hund til..

Jeg bruker min personlige erfaring med presaer og andre hunder til grunnlag når jeg sier at den er mentalt sterk og har et utrolig tydlig kroppsspråk, jeg kan godt gå nærmere inn på det om du vil, men det er kanskje bedre å ta det på PM - Uansett, jeg sier ikke at andre hunder har ræva-mentalitet, men jeg må få lov til å argumentere med at den har sterkt kroppsspråk og sterk mentalitet når dette er grunnene til at jeg valgte hundene:) De blir forøvrig brukt som terrapihunder, noe som vitner til deres mentalitet

Jeg vil gjerne vite om din personlige erfaring med både presaer og andre hunder, du er mer enn velkommen til å ta det på PM.. MEN! Dette med terapihunder.. Veit du hvem som har brukt det argumentet før dere? Gjett?

Amstaff-folket, sa du? Heeeeeeelt riktig det.. Og gjett hvilken rase som ble forbudt fordet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note: Nå begynner jeg å bli litt irritert av å skrive mine posts 2 ganger pga. forumsystemet "mister" beskjeden min når jeg poster.

Dette med terapihunder.. Veit du hvem som har brukt det argumentet før dere?

Amstaff folket brukte dette argumentet før, men det gjør ikke det faktum at dette krever mentalt sterke hunder mindre sant. Det er et argument som kanskje ikke vinner en rettsak, men det er et bevis eller eksempel på hva slags mentalitet hunden har, en av grunnene til at jeg valgte en presa.

- - - -

Dum? Du kommer her og påstår at det er "mer ok" at en "mindre" hund biter en person enn en presa, da må jeg bruke dine egne ord: Ja da er du riktig dum. Et bitt skal ikke forekomme uansett rase, det er ikke "Mer ok" at noen har en bitende St.Bernards/Chihuahua/Whatever enn en bitende presa. I alle tilfeller SKAL hunden avlives, hundeeieren straffes og burde frataes retten til å eie hund/dyr på livstid. Konsekvensen av et bitt er irrelevant, et bitt skal IKKE forekomme. Da har hundeieren feilet. Man sitter ikke å diskuterer om store biler skal bli forbudt fordi de potensielt kan gjøre mer skade i et trafikkuhell. Hvor i alle dager får du ideen om at et "mindre bitt" er (mer)ok?

At rasen din ligger tynnere an "pga troll og andre udyr" er en veldig forenkling av sannheten

Jeg har aldri sagt at dette er den eneste grunnen, det finnes flere underliggende grunner til at hundene våres kan ha lettere for å komme på tynn is enn andre raser. Og forresten, jeg er ikke din "lille-venn".

Alder på hundeier har ingenting å si sålenge eieren kan håndtere hunden, og er seriøs om hundeholdet. Det finnes desverre de som ikke er seriøse om hundeholdet, men det er lite vi kan gjøre med det da norges lov ikke tillater å fjerne hunder fra useriøse hundeiere uten vidre.

- - -

Det dere BURDE jobbe for, er å kvitte dere med sånne folk i klubben, miljøet, i rasen - og det gjør man ved å faktisk være kresen på hva og hvem man selger hund til..

Denne oppdreteren er *IKKE* medlem i vår klubb og vi *ER* kresne med hvem vi selger hund til (X-Presa er nok flinkere til å fortelle deg litt om det, men jeg vet hvor seriøse våre oppdretere er). Desverre så er det lett å bli lurt av idioter, man kan aldri være på den sikkre siden. Det er mer enn en i klubben som ønsker å se denne dama vekk fra hunde-norge, gjerne bak lås og slå, men Norges lov har ingen hjemmel for dette, desverre. Vi er flinke, men vi gjør alle feil, og det er ingenting vi kan gjøre med det, vi er mennesker vi også (i motsettning til hva mange later til å tro.)

mvh.

Lockheed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å understreke en liten ting: Joda, det kan være mer alvorlig med et bitt fra en stor hund med tanke på skade. Men et hundebitt skal ikke forekomme under noen omstendighet. Det er ikke snakk om at noe er "mer" eller "mindre" ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Amstaff folket brukte dette argumentet før, men det gjør ikke det faktum at dette krever mentalt sterke hunder mindre sant. Det er et argument som kanskje ikke vinner en rettsak, men det er et bevis eller eksempel på hva slags mentalitet hunden har, en av grunnene til at jeg valgte en presa.

Ehh... nei??

Det beviser ingenting annet enn at hunden er normalt sosial. Tatt i betraktning av at over 300 raser er representert innen dette med terapihund i USA - så kan det vel neppe sies å være noe enestående eksempel på DC'ens fantastiske temperament? Jeg gidder ikke å ramse opp alle rasene jeg fant på en liste for en tid tilbake - men noen kan sikkert google seg frem til det.

Å være terapihund er intet stempel for at det er en sunn og mentalt sterk rase........... - å være terapihund er en særdeles individuell ting - dvs. man godkjenner ett INDIVID og ikke en RASE.

Dum? Du kommer her og påstår at det er "mer ok" at en "mindre" hund biter en person enn en presa, da må jeg bruke dine egne ord: Ja da er du riktig dum. Et bitt skal ikke forekomme uansett rase, det er ikke "Mer ok" at noen har en bitende St.Bernards/Chihuahua/Whatever enn en bitende presa. I alle tilfeller SKAL hunden avlives, hundeeieren straffes og burde frataes retten til å eie hund/dyr på livstid. Konsekvensen av et bitt er irrelevant, et bitt skal IKKE forekomme. Da har hundeieren feilet. Man sitter ikke å diskuterer om store biler skal bli forbudt fordi de potensielt kan gjøre mer skade i et trafikkuhell. Hvor i alle dager får du ideen om at et "mindre bitt" er (mer)ok?

Igjen - (begynner brått å tenke på kniver i skuffer og sånt her) - klarer du ikke å lese hva som står i innleggene?

Det er ingen her som sier at det er ok at andre raser biter (eller at de biter) - må du slutte å henge deg opp i dette med biting. (snap out of it liksom). Det man forsøker å få deg til å forstå - selv om det tilsynelatende kan virke noe vrient - er at det er langt mer alvorlig om en DC havner hos en idiot av en eier - enn om en Chihuahua gjør det.

Dersom en chihuahua får feil oppdragelse og dermed biter noen så vil det ikke få særlig konsekvenser for den som ble bitt.

Dersom en DC derimot havner hos feil eier, får feil oppdragelse og finner ut at den skal tygge på noen - så vil det føre til ramaskrik over hele linja SAMT at den som blir bitt vil bli alvorlig skadet.

Og seriøst - hva ville jeg heller møtt en mørk kveld i en park i Oslo - tante Olga med en rasende chihuahua ute av kontroll - eller en überkul 20-åring med hettegenser, tattiser og en ***** mastiff ute av kontroll??

Take a wild guess liksom......

Ser du bildet nå?? Eller er du fortsatt opptatt av at ingen hunder skal bite??

Jeg har aldri sagt at dette er den eneste grunnen, det finnes flere underliggende grunner til at hundene våres kan ha lettere for å komme på tynn is enn andre raser. Og forresten, jeg er ikke din "lille-venn".

Mulig du ikke vil være venner med oss - men å påberope deg pondus i form av alder osv. kan du vel neppe.

Alder på hundeier har ingenting å si sålenge eieren kan håndtere hunden, og er seriøs om hundeholdet. Det finnes desverre de som ikke er seriøse om hundeholdet, men det er lite vi kan gjøre med det da norges lov ikke tillater å fjerne hunder fra useriøse hundeiere uten vidre.

Ja - please definer seriøst hundehold for meg.......

Du skjønner jeg sliter litt med den biten, for dere påberoper dere å ha så mye kunnskap om trening, mentaltiet osv. osv. osv. - men hvor??? For jeg ser ikke disse rasene andre steder enn i byens parker jeg - aldri i forbindelse med organiserte hundeaktiviteter, så som lp-konkurranser, mentaltester, brukskonkurranser osv. - har vel sett en og annen på utstilling - og that's it liksom.............

De seriøse mastiffeierne glimrer med sitt fravær i det organsierte hunde-Norge ............. der man forøvrig kan treffe mange tante olgaer med sine chihuahuaer merkelig nok...........

Jovisst alder er definitivt noe å si - i alle fall i min verden.

I dag har jeg vært på trening - og sett min første BoerBoel - LIVE - på klubben, den trener både lydighet og bruks den................ - men den eies ikke av en 20-åring med hettegenser, tattiser og ring i nesa ..... - den eies av ei gammel venninne av meg som jeg traff igjen i dag for første gang på mange mange år ....... Hun er så gammel i gamet at hun til og med var med å startet hundeklubben vår i 1984 ................ så lenge har hun hatt hund.

Og vi bor midt i oppdretterland for mastiffer og en del übereksited am.staff oppdrettere (som avlet som **** rett før forbudet kom) - og dette er den FØRSTE av disse såkalte "nye" skumle rasene vi har sett på klubben.... Det sier litt om at alder, erfaring og tankegang har alt å si i ett hundehold.

- - -

Denne oppdreteren er *IKKE* medlem i vår klubb og vi *ER* kresne med hvem vi selger hund til (X-Presa er nok flinkere til å fortelle deg litt om det, men jeg vet hvor seriøse våre oppdretere er). Desverre så er det lett å bli lurt av idioter, man kan aldri være på den sikkre siden. Det er mer enn en i klubben som ønsker å se denne dama vekk fra hunde-norge, gjerne bak lås og slå, men Norges lov har ingen hjemmel for dette, desverre. Vi er flinke, men vi gjør alle feil, og det er ingenting vi kan gjøre med det, vi er mennesker vi også (i motsettning til hva mange later til å tro.)

mvh.

Lockheed

Og fordi hun ikke er medlem så gidder man ikke å engasjere seg?????????

Ungdommen nå til dags har ikke særlig ståpåvilje og pønch........ Det er liksom sånn "nææææ det blir pes det så det gidder vi ikke"..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...enig her jeg.Er ikke blind og har prøvd og fortelle et par svaksynte på canis i en debatt om BB.

Jøsses som folk tar det som angrep på rase,fra MEG som har ikke mindre enn 3 CC...så tror de jeg er negativ mot BB.De har da ikke skjønt poenget.

Jeg måtte da ikke bruke det å ha CC som alibi for,blabla...

Denne diskusjonen hører egentlig ikke hjemme her...og dersom man tenker seg om er man egentlig enige i mye likevel.

Jeg orker snart ikke søke på finn mer etter å ha sett alt av hunder som omplasseres og spys ut.

Det ble benektet at det var solgt BB til tvilsomme folk,og at det måtte selvsagt være en blanding som lignet.Særlig...da er man redd for sannheten da.

Denne ble igår sparket i magen og eier svarte meg surt at han skulle lære hunden å gå pent.

Sjekk ut canis på Boerboel,dersomd et er interessant.

Men neida,det er jo ikke en BB...Det er så god kontroll på dem.De er kjempespesielle,og ingen feile eiere havner opp med dem.

Gid det var sant.

Nei her er det bare å være klar over hvca man har og innrømme det på en saklig og ryddig måte ovenfor dem rundt.

Og det og vite hva man har er ikke ensbetydende med qat det er FARLIG.Det er bare stort og POTENSIELT farlig.Og krever kyndig eier med passe sunn fornuft.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle "likt" å se en mentalt ustabil terapihund, men nok om det.

- - -

Jeg sliter litt med å ta deg seriøst når du blander engelsk og norsk hele tiden, men jeg skal prøve.

Jeg har *ALDRI* benektet at et hundebitt fra en presa er mer alvorlig enn et bitt fra en Chihuahua, når skal du få det inn i hodet? Men mer skade er ikke synonymt med mer ansvar i min bok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for å få deg til å forstå det, men:

Bitt skal ikke forekomme under noen omstendighet uansett hva slags rase, konsekvensen av et bitt og dets alvorlighetsgrad kan variere, men det reduserer ikke en hundeeiers ansvar for sin hund og det andre menneske om hunden han har biter mindre enn en annen. Han har et like stort ansvar for hunden sin og det andre menneske; Han har et ansvar for at hunden skal være stabil og ikke farlig , han har et ansvar for at andre mennesker skal være trygg på hunden - Hvorvidt hunden gjøre skade eller ikke - Det har ingenting å si. Det skal ikke skje uansett. Det SKAL IKKE SKJE. Der har hundeeieren en stort ansvar, for at hundebitt ikke skal skje, uansett rase eller størrelse.

- - -

Det er nok en veldig logisk grunn til at du ikke ser så mange Presa'er i parken hos deg... det finnes kun litt over 200 presaer i Norge, og jeg har bla. den første i Telemark.

Jeg har forøvrig til gode å se en såkalt "überkul 20-åring med hettegenser, tattiser og en ***** mastiff ute av kontroll??" (eller under kontroll, har faktisk ikke sett noen som ligner din beskrivelse, hvertfal ikke i vår klubb.)

- - -

Og fordi hun ikke er medlem så gidder man ikke å engasjere seg?????????

Det har jeg aldri sagt, men du gav uttrykk for at oppdreteren var medlem av klubben og at vi burde kvitte oss med henne, da ville jeg understreke at hun IKKE var medlem. Og som du ser lengre ned skriver jeg

er mer enn en i klubben som ønsker å se denne dama vekk fra hunde-norge, gjerne bak lås og slå
Kanskje du skal lese litt før du skriker?

- - -

Jeg har sett idioter godt oppi årene (som denne oppdreteren) og dønn seriøse 18åringen med amstaff/andre raser som har flotte hunder, jeg nekter å tro at alder automatisk gir en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en chihuahua kan ikke spise opp et menneske ...hehe...en CC,BB eller DC eller Nappe kan nok sikkert det...en kompis kom ikamp mellom en amstaff han passet og en løs collie...han ble FLENGET bare ved å være litt i mellom...han var ikke engang MÅLET.

så la oss ikke lage 13 sider med idioti når vi vet at man har større ansvar dersom man har en rase som vi har.Vi har ansvar for at hundene ikke skremmer noen,biter noen.Vi må ha oppdragelse på dem,og alt det der.

Det bør de med Chihuahua osv også,men dersom deres hund kommer ut på gaten løs er det mer sannsynlig at den blir spist enn at den SPISER noen ....

ikke at DC,BB;CC spiser folk og hunder sånn til vanlig,men det er da dyr...og jeg ville følt mer ansvar om jeg hadde en isbjørn en om jeg hadde en litt sint geit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har likt ansvar når et hundebitt forekommer. Hunden skal avlives, ferdig med saken.*

Større ansvar for å forhindre bitt? Nei, ingen hunder skal bite. Alle har likt ansvar for at den ikke biter. Å si noe annet er det samme som å si at der er "mer greit" om en mindre/annen hund biter.

Større ansvar for konsekvensen? Mulig, vi bør være ekstra forsiktige, spesielt med tanke på omtalen til rasen våres. På den måte har vi kanskje "mer" ansvar.

Det som det koker ned til er hvordan man definerer ansvar, men alle er enige om en ting, håper jeg:

Vi vil alle ha seriøse hundeeiere, og vi vil gjøre alt vi kan for å forhindre useriøse eiere/oppdretere, men vi kan ikke hente øksa og halshugge folk heller, derfor må vi være forsiktige, grundige, vi gjøre alle feil, men vi må gjøre det beste for å rette opp feilene, jobbe for rasene og promotere de gode dyrene vi har og stoppe løgn. Useriøse eiere med ustabile hunder er farlig, og dyrevernet i Norge bla. burde gjøre en bedre jobb når ting som dette blir innrapportert, jeg vet om mange tilfeller der de ikke kan gjøre noe pga. de ikke har sett noe selv. Vi må varsle og informere hundeeiere/oppdretere enda bedre enn i dag.

----

*Det finnes selvfølgelig unntak, særskilte omstendigheter osv, men det har ikke noe med denne tråden å gjøre.

---

Edit/Add:

Ansvar er et ikke-tema, bitt skal ikke skje, enkelt og greit. Så det blir som Inustaff sier, idiotisk å diskutere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...