Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Hei,

For det første - fy søren så sinna jeg skulle ha blitt hvis det var en av mine kjente som havnet oppi noe slikt.. Skulle absolutt prøve å sette himmel og jord i bevegelse for å hjelpe han/hun, ja.

NKK - de er en organisasjon bestående av ørti ledd med folk - en liten del av det er selve administrasjonen som er ansatte folk, med mer eller mindre hundekunnskap, som skal sitte og forvalte regelverket organisasjonen vedtar.

De ansatte der, som enkeltpersoner, skal selvsagt IKKE uttale seg om oppdrettere eller anbefale/fraråde noen som helst til noe som helst.

Hvordan hadde dèt sett ut, da - "Hu derre der kjefta så fælt på Hamar, så i hele år fraråder vi alle som vil ha hennes rase å ringe til henne..." Eller- "nå har tre ringt og klaget på henne - la oss gi henne registreringsforbud..."

MEN, NKK skal selvsagt anbefale en måte å komme videre i saken. De skal kunne henvise til hvor/hvordan man kan få hjelp til slike ting. Så hvis saksbehandleren du snakker med ikke kan hjelpe deg med det - spør om å få snakke med noen som kan gjøre det.. Organisasjonssekretæren, daglig leder, etc..

Og, videre om NKK, de er IKKE kjappe når det gjelder stort for tiden... Jeg sendte inn reg. på mitt valpekull (forhåndsregistrerte) + en importregistrering, samt en championatsøknad for ca en mnd siden. Har ikke hørt et kvekk fra dem, og ikke noe av det ligger på DogWeb (pr i går).

Kjøpekontrakten - DEN er i alle fall gull verdt hvis man skal inn i det offentlige rettsvesenet med sin sak. I hvertfall hvis det er NKKs standardkontrakt - da det der spesifiseres at prisen som er betalt inkluderer reg. i NKK.

Ok - nok om det - over til mere praktiske ting..

Jeg ville ha reist til dama', og snakket med henne. I alle fall for å få kjøpekontrakten min. Helst hatt med en kompis eller to - gjerne en annen oppdretter med samme rase. Godt med vitner..

Jeg hadde også hatt med to eks. av kjøpekontrakter - sånn hvis hun plutselig har "mistet" den eller noe (det kan man jo fort gjøre på et år..).

Selvsagt spurt henne ansikt til ansikt om det er sendt inn reg.papirer til NKK, og evt. hvorfor ikke.

Ang. faren så behøver ikke løpet være helt kjørt. Han kan ha vært hos en veterinær som har sjekket dette på et eller annet tidspunkt (f.eks. helseattest som valp - vet ikke om det holder for NKK, men..), en eller annen autorisert dommer (kan også skrive en lik attest) som har kjent han, etc. Noen få muligheter finnes det i alle fall for å få en testikkelattest på selv en død hund..

Hvis man ikke får tak i oppdr. på noen "normal" måte - be noen annen ringe for å late som om de er interessert i valp og avtal å komme dit. Da møter han opp til det tidspunktet - for da er hun helt sikkert hjemme i hvertfall.

Forbrukerrådet tar slike ting, som her nevnt.

Men jeg ville vært usikker på hvor sterk sak man har hvis man ikke kan bevise at man engang har betalt for hunden, hva som var "avtalen", etc.. Det er fullt lovlig å selge uregistrerte hunder i dette landet, selv renrasede, så uten noe bevis på sin side ville i alle fall jeg ha vært redd for at man ikke kommer særlig langt..

(Ergo - se om man i alle fall kan få hennes underskrift på en kjøpekontrakt, i det minste..)

Ønsker dere lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar

här i sverige så får man visst alla papper i handen samma dag som man köper den 8 veckor gamla valp om det är en seriös uppfödare.

jag har alltid fått alla mina rashundars papper i handen samma dag som jag köpt dom som 8 veckors valpar oavsett hundras.

för uppfödarna har då registrerat hela kullen med stamtavla från svenska kennel klubben innan försäljningen,vaccinerat dom,veterinär besiktat dom & id-märkt dom.

så allt har varit klart då jag köpt valparna. det är bra tycker jag. :)

har ni inte samma system i norska kennel klubben som svenska kennel klubben ?

det enda som jag som ny ägare till en valp med alla papper behöver göra ,är att registrera mig till jordbruksverket & svenska kennel klubben som hundens nya ägare. i ägarregistret.

har varit hundägare i många år till flera olika raser & vet hur systemet funkar här i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beckie: som det står tidligere i tråden blir hunder i norge registrert på eier, derfor får man som regel ikke registreringspapirene før en stund etter man har hentet hunden hjem. Kjøpsavtale og kontralt/kvittering er en selvfølge uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også ha vært noen problemer med faren til disse valpene.

Har han ingen valper etter seg fra før? Eller vært utstilt? Kan dette sjekkes?

For hvis han ikke har vært utstilt, ikke vært brukt i avl, og ingen veterinær har gitt noen attest på ham...så ligger man tynt an.

NKK har jo en advokat de anbefaler. Forbrukerrådet er også en god ide.

Men jeg synes også at man skal skrive inn en formell klage til NKK, gjerne sammen med flere av de andre valpekjøperne, og be om at NKK følger med på denne oppdretteren - som kanskje registrerer andre valpekull der? Det finnes vel ingen raseklubb ennå, men raseklubben for gamlerasen utelukket en slik "cowboyoppdretter" fra medlemskap og valpeanbefalinger.

http://www.nordiskdogocanario.com/

NKK Registrert raseklubb for hunderasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han har kun kvitteringer på at han har sendt henne betaling for hunden...hjelper det?

Ja, det hjelper! Da har han også krav på alle de papirer, kontrakt, NKK reg, stamtavle og hva det nå er man får med en renraset hund! Kan hun ikke gi ham disse papirene, er dette et avtalebrudd og han har rett på å heve kjøpet, eller få refundert deler av kjøpsprisen. Han har jo ikke fått den varen han bestillte! Stemmer ikke dette? Kvitteringen er jo et bevis på at handelen har funnet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Beckie - ja, som her sagt så er valpen registrert på eier fra første stund her i Norge. Idet oppdretter har sendt inn reg. til NKK og stamtavlene er utskrevet så er valpen den nye eierens eiendom.

Da hjelper det ikke noe om valpekjøperen ikke betaler eller engang henter valpen den har bestilt - man må da som oppdretter få deres underskrift på at valpen kan omreg. til ny eier..

Hvis alle valpene er solgt og fullt ut betalt på forhånd kan man selvsagt registrere de på sine eiere - men det er jo ikke så ofte dèt skjer. Det vanlige er jo å betale valpen når man henter den. Og da er oppdretteren ganske så naiv hvis den allerede har registrert valpen på kjøperen (som kanskje aldri betaler).

Ang. kvittering - Jeg er litt usikker på hva som virkelig hjelper så kjempemye i en slik sak.. Dette med tanke på at en kvittering alene ikke egentlig sier noe som helst om hva som er avtalt.

At man har betalt 10-15 eller 20.000 for en valp er ikke derved sagt at ikke valpen likevel er uregistrert, blanding eller annet.. (Bare se på miniatyr-blandingene som selges nå for tiden - i den samme prisklassen..).

En annen ting er jo om kvitteringen faktisk beviser at det er hele betalingen, hva som er betalt for, etc..

(Ps - kanskje lurt å spare på annonsen fra Finn.no - så man kan se hva neste kull ble/blir solgt for - dette viser hva "full pris" er hos den samme oppdretteren i alle fall).

Jeg tror nok at f.eks. forbrukerrådet er den rette instans å ta dette opp i. Gjerne et brev til dem, med kopi til oppdretteren, hvor man forklarer hele saken, bekrefter hvor mange ganger (ca) man har prøvd å få kontakt, etc. Kanskje annonsen på Finn også sier noe om at valpeen leveres reg. og/eller med kjøpekontrakter?

Nå har visstnok NKK en advokat de samarbeider med på en eller annen måte. Kanskje han/hun kunne hjelpe denne valpekjøperen (eller deg) litt på veien...?

Et annet poeng er jo om denne oppdretteren er aktiv innenfor de registrerte kretsene (dvs NKK, raseklubb, etc).

I så fall har man alltids muligheten til å prøve å få f.eks. en eller annen fra rasemiljøet (noen hun kjenner, oppdr. til en av hennes hunder, e.l.) til å ta kontakt og henvise til NKKs retningslinjer for avl/oppdrett, klargjøre hva som er "problemet", etc.

Det er selvsagt aldri moro for en oppdretter å vite at ens valpekjøpere har kontakt med alle andre - særlig ikke når denne da har litt "skjær i sjøen"...

Kanskje verdt et forsøk før man kontakter (og begynner å betale i bøtter og spann) en advokat.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Beckie - ja, som her sagt så er valpen registrert på eier fra første stund her i Norge. Idet oppdretter har sendt inn reg. til NKK og stamtavlene er utskrevet så er valpen den nye eierens eiendom.

Da hjelper det ikke noe om valpekjøperen ikke betaler eller engang henter valpen den har bestilt - man må da som oppdretter få deres underskrift på at valpen kan omreg. til ny eier..

Hvis alle valpene er solgt og fullt ut betalt på forhånd kan man selvsagt registrere de på sine eiere - men det er jo ikke så ofte dèt skjer. Det vanlige er jo å betale valpen når man henter den. Og da er oppdretteren ganske så naiv hvis den allerede har registrert valpen på kjøperen (som kanskje aldri betaler).

Ang. kvittering - Jeg er litt usikker på hva som virkelig hjelper så kjempemye i en slik sak.. Dette med tanke på at en kvittering alene ikke egentlig sier noe som helst om hva som er avtalt.

At man har betalt 10-15 eller 20.000 for en valp er ikke derved sagt at ikke valpen likevel er uregistrert, blanding eller annet.. (Bare se på miniatyr-blandingene som selges nå for tiden - i den samme prisklassen..).

En annen ting er jo om kvitteringen faktisk beviser at det er hele betalingen, hva som er betalt for, etc..

(Ps - kanskje lurt å spare på annonsen fra Finn.no - så man kan se hva neste kull ble/blir solgt for - dette viser hva "full pris" er hos den samme oppdretteren i alle fall).

Jeg tror nok at f.eks. forbrukerrådet er den rette instans å ta dette opp i. Gjerne et brev til dem, med kopi til oppdretteren, hvor man forklarer hele saken, bekrefter hvor mange ganger (ca) man har prøvd å få kontakt, etc. Kanskje annonsen på Finn også sier noe om at valpeen leveres reg. og/eller med kjøpekontrakter?

Nå har visstnok NKK en advokat de samarbeider med på en eller annen måte. Kanskje han/hun kunne hjelpe denne valpekjøperen (eller deg) litt på veien...?

Et annet poeng er jo om denne oppdretteren er aktiv innenfor de registrerte kretsene (dvs NKK, raseklubb, etc).

I så fall har man alltids muligheten til å prøve å få f.eks. en eller annen fra rasemiljøet (noen hun kjenner, oppdr. til en av hennes hunder, e.l.) til å ta kontakt og henvise til NKKs retningslinjer for avl/oppdrett, klargjøre hva som er "problemet", etc.

Det er selvsagt aldri moro for en oppdretter å vite at ens valpekjøpere har kontakt med alle andre - særlig ikke når denne da har litt "skjær i sjøen"...

Kanskje verdt et forsøk før man kontakter (og begynner å betale i bøtter og spann) en advokat.

Susanne

hej susanne !

jag hoppas att det ordnar sig med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt mer informasjon om denne oppdreteren, hun er ikke medlem av raseklubben "NDCK" (Nordisk Dogo Canario Klub / Norsk Dogo Canario Klub.

Hun kjøpte 2 valper fra en av våre oppdretere, og disse er de hun bruker å parre med, de er nært beslektet og ingen av dem er sjekket for AD osv, hun nekter å høre på oppdreteren og har stukket av til Sørlandet det siste vi hørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er jo den uheldige oppdretteren som solgte de to hundene til den noe useriöse dama ;) skulle gjerne ha det ugjordt, men det går desverre ikke. :)

De 2 hundene som henne kjöpte av oss er ganske närt beslektet (foreldrene er kullsösken)så de

skulle vel ikke ha värt parret med hverandre, og det gjör vel ikke saken bedre att ingen er röntget, blir jo värre og värre dette.

Tror att tispen fikk 11 valper i det förste kullet "tjuvparring" og på neste löpetid "tjuvparret" de seg selvfölgelig igjen tror det var 8 valper der, stakkars lille hund er jo helt utslitt henne ;) .

Så det er vel 19stk som har blitt lurt :shocked:

Vi har värt i kontakt med NKK, men de kan jo ikke gjöre noe de heller.

Så vi får håpe att det ordner seg på en eller annen måte, det er jo utrolig hva enkelte gjör for og tjene penger ;) .

Hilsen Gaute & Miranda

Presagaute's kennel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og HER er et prakteksempel på at det burdte selges hunder med avlsperre som kun åpnes for HD/AD frie dyr,og for oppegående valpekjøpere..heh...

Trodde ikke jeg skulle få et sånt svar at hun er "kjendis" for sin handling og at andre vet om det.Saken er verre en vi trodde!

Dette skal hun få svi for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
og HER er et prakteksempel på at det burdte selges hunder med avlsperre som kun åpnes for HD/AD frie dyr,og for oppegående valpekjøpere..heh...

Trodde ikke jeg skulle få et sånt svar at hun er "kjendis" for sin handling og at andre vet om det.Saken er verre en vi trodde!

Dette skal hun få svi for.

Ja, for trusler om død og fordervelse kommer sikkert til å hjelpe??? :)

....og du mener avlssperre ville hjulpet her fordi???

Det er jo ikke sånn at fordi det står i kontrakten at hunden selges med avlssperre at den ikke kan parres liksom, de blir ikke sterile av det. Det er uansett avlssperre eller ikke - nemas problemas å holde på som denne damen gjør uansett. Hun registrerer jo allikevel ikke hundene i NKK sånn at avlssperre ville jo ikke hatt noen betydning.

Det er jo forøvrig noe som skurrer her da - for dersom hun nettopp har hatt ett kull til så må hun nødvendigvis ha skaffet seg en ny hannhund - siden hun hevder at far til første kullet er avlivet.........

...og en ting til - jeg håper jeg leste feil når jeg leste at foreldrene til begge de hunden hun fikk kjøpt i første omgang er kullsøsken - Jeg håper det er sånn at det kanskje er mødrene til disse som er kullsøsken, men at far IKKE er beslektet?

Dersom mødrene til disse to er kullsøsken, men paret med to forskjellige hannhunder - så vil det vel strengt tatt ikke være noen katastrofe å pare de to - men dersom disse valpene er ett resultat av direkte innavl (dvs. at mor og far er kullsøsken) - så vil jeg stille store spørsmål ved seriøsiteten til oppdretter av disse også liksom..... Jeg håper imidlertid det er som jeg tror at f.eks. mødrene til disse to er kullsøsken men at far ikke er beslektet.

Enda en ting.... det er INGENTING som sier at en hund må og skal registreres selv om man betaler 14000 for den - full pris har ingenting med registrering å gjøre. Dersom din kamerat ikke har papirer på at hunden skulle registreres - og kun har kvittering for betaling - ja, så er det fint lite dere får gjort - både i forhold til registrering og i forhold til rettslig pågang........ sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en ting til - jeg håper jeg leste feil når jeg leste at foreldrene til begge de hunden hun fikk kjøpt i første omgang er kullsøsken - Jeg håper det er sånn at det kanskje er mødrene til disse som er kullsøsken, men at far IKKE er beslektet?

Dersom mødrene til disse to er kullsøsken, men paret med to forskjellige hannhunder - så vil det vel strengt tatt ikke være noen katastrofe å pare de to - men dersom disse valpene er ett resultat av direkte innavl (dvs. at mor og far er kullsøsken) - så vil jeg stille store spørsmål ved seriøsiteten til oppdretter av disse også liksom..... Jeg håper imidlertid det er som jeg tror at f.eks. mødrene til disse to er kullsøsken men at far ikke er beslektet.

Så vidt jeg vet er far til hanhunden helbror til mor til tispa. Ikke no'muffins der i hvertfall. Så kombinasjonen denne dama gjør er en halvsøskenparring.

Enda en ting.... det er INGENTING som sier at en hund må og skal registreres selv om man betaler 14000 for den - full pris har ingenting med registrering å gjøre. Dersom din kamerat ikke har papirer på at hunden skulle registreres - og kun har kvittering for betaling - ja, så er det fint lite dere får gjort - både i forhold til registrering og i forhold til rettslig pågang........ sorry...

Det har du nok desverre rett i. Men det skal jo godt gjøres at alle kjøperene (19 stk) har glemt å få med seg kjøpeavtalen sin??

Inustaffen: kameraten din kan jo prøve å oppdrive flest mulig av de andre kjøperene. Har de avtaler som tilsier at hundene skulle registreres, stiller de straks mye sterkere i en "forbrukersak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt har skjønt, så håper noen kan svare. :)

Men om disse to hundene som har blitt parret er nært beslektet, har ho da jugd på hvem hund som er faren, eller har de som har kjøpt av henne vist om hvilke som var begge foreldrene?

Og om man da har vist det, hvorfor har man ikke sjekket ut litt, og funnet ut litt om hundene. Da hadde man vel også funnet ut at disse er nært beslektet? Og man ville ikke kjøpt av henne?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I regionsavisen her jeg bor står det daglig annonser for Cane Corso-valper og halvvoksne unghunder som skal omplasseres. Personlig tenker jeg mitt om kundegruppa for slike hunder, og synes denne tråden har utviklet seg i en slik retning at mange av mine oppfatninger om rase"miljøene" av denne typen blir bekreftet. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hva i all verden skal det bety?

Vi er da bare vanlige mennesker med HELT vanlige hunder? Og de jeg kjenner som eier Presa'er er seriøse folk alle sammen, folk som bryr seg og lever for hund.

Hvorfor vi valgte en så stor hund? Fordi den passet oss, fordi den ER oss. Rolige, seriøse, til å stole på, pene.

Blir uendlig provosert av din kommentar Lotta, rasehatere er det verste som finnes og vitner til total uvitenhet og forståelse for andre mennesker og raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgierpia:

Kan forsikre deg om at X-Presa er en seriøs oppdreter, de hadde den første Presa'en i Norge (Kamo) og har drevet oppdrett i lang tid, kjøpte selv min valp derfra og har fått masse hjelp og tips, de er aktive i raseklubben og arrangerer ofte treninger for valpekjøpere samt viser interesse for hvordan hver enkelt valp har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hva i all verden skal det bety?

Vi er da bare vanlige mennesker med HELT vanlige hunder? Og de jeg kjenner som eier Presa'er er seriøse folk alle sammen, folk som bryr seg og lever for hund.

Hvorfor vi valgte en så stor hund? Fordi den passet oss, fordi den ER oss. Rolige, seriøse, til å stole på, pene.

Blir uendlig provosert av din kommentar Lotta, rasehatere er det verste som finnes og vitner til total uvitenhet og forståelse for andre mennesker og raser.

Hvilken rase er det som pleier å kjøpe dogo canario eller cane corso da?

Det har du nok desverre rett i. Men det skal jo godt gjøres at alle kjøperene (19 stk) har glemt å få med seg kjøpeavtalen sin??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med saken å gjøre?

mennesker og raser.
HUNDEraser.

- - -

Vil gjerne se et ordentlig svar til Innlegg #44 om mulig.

- - -

--------------------

Vi snakker om en proff svindler som har gitt kvitteringer og har sjarmert seg til å få kjøpere til å stole på henne, for de fleste er en kvittering godt nok mens de venter på papirer, de jo bevis på at de har betalt og forventer ikke blod-igler som er såpass frekke og sadistiske som denne oppdreteren.

"Denne type rasen" Mener du at slike svindlere er utelukket Dogo Canarios? Hva med Chihauhau'er som blir kneblet, smuglet fra øst-europa til Norge fordi at små-jenter skal ha de i vesken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Belgerpia ,det er mye Cane Corso til omplassering,samt mange kull...

Dette er et resultat av at det er mer kull en seriøst interesserte kjøpere...og at det derfor blir omplassert jevnlig.Dette har jeg sett og det irriterer meg grenseløst.Kanskje på tide å bremse avlen på CC ned når man ser at flere valper fra tidligere kull...(solgt som valp bare for få mndr siden)blir omplassert så fort.

Synes dette bør fortelle folk at det ikke er så stort marked for dem.Klart markedet er der,men til SERIØSE som ikke omplasserer etter 3-6 mndr.

Dersom folk har interesse for en rase og kjøpet og valget er gjennomtenkt vil den naturligvis ikke omplasseres videre etter så kort tid.Likevel kommer mer å mer kull...Lurer på hvor mange av dem som står til omplassering om noen måneder.Det er vel bare å håpe at det går bra.

Det er mye useriøse eiere ute å går blandt cc,dc og andre raser av samme size og utseende.Grunnen til dette er at det er så forbanna lett og bli oppdretter og bare spy ut på valper til hvem man vil.

Slik utvikler man etterhvert raseforbud.Jeg vet om ihvertfall 1 oppdretter av cc,som har solgt valper til alt mulig slags folk.Så det blir spennende å se om noen av disse luringene bestemmer seg for å ha et lite oppdrett her og der...så er hjulet i gang med "lite kresen oppdretter nr 2-3-4"

tilslutt er det mer useriøse enn seriøse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...