Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke papirer på hunden,en Dogo Canario


Inustaff

Recommended Posts

Jeg leste akkurat på Canis om en som hadde overtatt en AB, som den forrige eieren beskrev som et mareritt på fire bein - men som den nye eieren hadde null problemer med å takle. Og siden flere er veldig opptatt av å beskrive AB-miljøet for eksempel som veldig seriøst... så har noen altså solgt "for mye hund" til en uopplyst førsteeier. Men han hadde nå vett til å omplassere, heldigvis, så hunden får et passe hjem - det hjemmet den burde hatt i utgangspunktet?

Morsomt at du nevner denne hunden. Saken er her at forige eier faktisk ikke fikk kjøpe AB i norge. Hunden er importert og har nå heldigvis kommet i meget kompetente hender.

Det er desverre vanskelig å ha kontroll innenfor et rasemiljø i norge med hvilke hunder som er i landet fordi det er blitt så utrolig enkelt å importere hunder fra utlandet. Seriøse oppdrettere i norge som nekter å selge hund til folk, kommer til kort fordi valpekjøperen har flust av mer eller mindre seriøse oppdrettere å velge hos blandt annet i danmark, og det kommer i tilleg til det av useriøst avl som drives på slike raser i norge. Slik det er nå er det ingen problem for "hvemsomhelst" å skaffe seg hvilken rase de vil ha. Unntaket må vel være spinndyre miniatyrhunder som folk ikke har råd til. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Tror du det blir klarere for deg hvis jeg skriver det en gang til? Kanskje med litt andre ord? Større bokstaver? Mer svada er kanskje mer i din gate?

Jeg henviste til Scarlet fordi hun (nå opptil 2 ggr) har bekreftet at det finnes useriøse oppdrettere av Cane Corso (også i nærheten av der JEG bor), og at de p.t spyr ut bikkjer i kreti og pleti.

Akkurat for øyeblikket er cane corso valper - samt unghunder til omplassering - DAGLIGE forteelser i distriktets største avis.

Jeg gjentar - om ikke med glede - at jeg har møtt 7 åringer på "tur" alene med en cane corso-valp (Og nei, resten av familien var ingensteds å se, de kan selvsagt ha lagt på lur bak hekken, uten å gi livstegn fra seg) - og jeg kan forsikre deg om at din framferd og stil i denne debatten bare har gjort 1 ting - nemlig å bekrefte til fulle det inntrykk jeg har av folk som velger "slike" raser. Synd for dem.

Nå må du slutte å blande inn ting som ikke har noe med saken jeg referer til å gjøre for å redde nakkeskinnet ditt. Jeg spurte deg hvor jeg kunne finne disse 7 åringene på tur alene med cane corso, du sa jeg skulle spørre Scarlet, for hun viste nok hvor de var.

Scarlet forteller deg helt sikkert hvor det er store muligheter for å treffe slike. Så slipper du å forholde deg til meg.
.

Og en ting, bare for å opplyse deg litt, versalier (store bokstaver) virker mot sin hennsikt, det tar 5 ganger så lang tid å lese store bokstaver i forhold til små, og folk glemmer det like fort.

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes useriøse Cane Corso oppdretere, kan du quote meg et sted der jeg gjør det?

Neida, det er sikkert jeg som ser syner.
Eller kanskje jeg rett og slett led av delirium? HÆ?
Kanskje det ja..

Jeg kan forsikre deg om at din fremtreden i denne tråden har bekreftet en ting som jeg egentlig har vist lenge: At internett er full av synsere og folk som uttaler seg uten grunnlag og erfaring om ting de ikke har det minste peil på, med total mangel av argumenter for og mot noe. De nekter forøvrig å svare på noen spørsmål og går over til personangrep når fasaden deres detter sammen. Og fra hva jeg hører så er ikke dette det første forumet du troller på heller.

Jeg synes bare det er sørgelig at du representerer en rase med så mange utfordringer og ikke engang SER at du har fått svar...

Har enda ikke sett noen gode argumenter på hvorfor hundeforbud er løsningen, hvorfor alle skal straffes, hvorfor vi skal lide pga. en minioritet og hvorfor man ikke skal bruke sertifisering. Og om du har svart på noen av disse spørsmålene til en viss grad så har de druknet i trollingen din.

Alle sitatene er fra Lockhead i denne diskusjonen. (dataen klikka, fikk derfor ikke quota)

â€Syntes det er litt morsomt at en såpass "klartenkt og ressurssterk" person som deg selv ikke greier å svare på noen få enkle spørsmål †– Jeg klarer ikke helt å se hvilke spørsmål som ikke er blitt besvart? Hvis du snakker om hvorfor du burde straffes, så kom jo LinKr med et bra svar.

â€Syntes det er morsomt å se når en debattant har gått tom for drivstoff at han/henne går over til person/gruppe-angrep mot det de er uenige med.†– Klarer ikke helt å se hvor Lotta gjør dette?

â€Skummelt å få vite hvordan du blir oppfattet?†– Sånne utsagn som dette kan du vel spare deg for? Tviler på at dette hjelper din sak. Men som du nevnte er det jo alltid morsomt å se når en debattant har gått tom for drivstoffïŠ

Hei :)Kine :P

Jeg vil gjerne ha svar fra Lotta selv og ikke fra andre personer når jeg spør henne/han direkte :P

Ang. LinKr sitt svar så er hun imot at jeg skal straffes.

- - -

Subjektivt.

- - -

Svarer bare med samme mynt som Lotta, jeg er langt fra tom for drivstoff, men jeg mangler noe å brenne :whistle: (f.eks. "gode" argumenter for hundeforbudet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta..

Folk som velger slike raser.....?

Hvem er jeg da...som velger denne rasen?

Jeg er faktisk bare ei jente som er glad i hund,og har valgt en rase jeg mener kan fungere sammen med meg.I tillegg til at jeg synes jeg har fått til de raser jeg har valgt,med unntak av 1 individ...av den rasen jeg nå har.

Jeg synes ikke jeg er suspekt,men jeg skjønner hva du mener med hvem som tiltrekkes av disse...men det er ikke så koselig og høre at du er "en av dem" når du ikke er det.

Jeg er ikke for kategorisering.Vi er alle individer,og det er forskjell på folk,uansett hvilken rase de velger.

Der jeg jobber traff jeg ei dame som fortalte meg hun hadde hatt pitbull,puddel og boxer...Det første som slo meg var "puddeldame" og flirte når hun sa Puddel...så fikk jeg litt "sjokk"da hun sa resten.

Hun var nemlig bare et menneske med interesse for hund,og hun hadde valgt det hun likte .

Smaken var ulik vil jeg si...

Dersom du så henne som ung med Puddel,ville du kanskje kategorisert henne. som "den typen ja".. sikkert jeg og.(tenker mitt når ei på jobb snakker om veskehunden sin)

Dersom jeg så henne (gamle damen)med Pit eller BOxer ville jeg ansett henne som "en annen type",antagelig.

Hvilket hun nok ikke er..hun er seg.

Det er lett og dømme etter rasen man har...se heller på hvordan dette individet av rasen oppfører seg,døm deretter eier eller rasen i sin helhet,dersom man ser nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. LinKr sitt svar så er hun imot at jeg skal straffes.

Fordi skytevåpen brukes av kriminelle er det restriksjoner på bruk av dette - selv om de kriminelle er i mindretall av de som bruker skytevåpen. Mener du da at restriksjonene bare er tøys? Klart at hva mindretallet gjør har innvirkning på hva flertallet får lov til når det er skadelige bivirkninger. Sertifisering av hundeeiere erogså en slik restriksjon som rammer flertallet pga mindretallets uvettige bruk.

Edit, spacetastsomikkevirkerheltsomdenskal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skytevåpen brukes av kriminelle er det restriksjoner på bruk av dette - selv om de kriminelle er i mindretall av de som bruker skytevåpen. Mener du da at restriksjonene bare er tøys? Klart at hva mindretallet gjør har innvirkning på hva flertallet får lov til når det er skadelige bivirkninger. Sertifisering av hundeeiere erogså en slik restriksjon som rammer flertallet pga mindretallets uvettige bruk.

Edit, spacetastsomikkevirkerheltsomdenskal

Hei LinKr :D

Om du leser litt av mine tidligere innlegg i denne tråden ser du at jeg støtter restriksjoner fult ut :) Spesielt sertifisering! Jeg anser ikke dette som noen form for straff, men heller som en gave til seriøse hundeeiere slik at vi kan bli kvitt det ufortjente ryktet mange av hundene våres har i dag.

(OT: Driver skyting selv med pistol og rifle og selv og hadde vært skremt om hvem som helst kunne ha disse våpene, det burde faktisk vært enda strengere enn det er i dag med total forbud for noen under 20 til å røre våpen, tom. med andre personer i nærheten som har lov til å ha våpen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nettopp restriksjoner som sertifisering kommer jo som et resultat av at mindretallet ødelegger for flertallet..

Sant nok, og det er blitt en naturlig ting i samfunnet i dag, desverre.

Men vi må ikke bøye oss for mye i et demokrati, da har vi tapt. Det er snakk om å forsvare seg for mindretallet ved å innføre restriksjoner, forbud ville derimot være å kriminalisere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greier man å få oppdretterne OG valpekjøperne til å innse at de har en hunderase som ligger meget tynt an i hunde-Norge i forhold til "uheldige" episoder.

Gidder du å henvise til hvilke "episoder" DC har vært innblandet i - som gjør at rasen ligger tynt ann????

Veien til å utøke raseforbudet med flere raser er ikke så lang - men steget er gigantisk til schäfer, rottweiler, dobermann blir "truet", dog kanskje bare et museskritt før raser som DC og CC får "fyken" fra samfunnet vi lever i.

Fordi fordet???? Forklarer du gjerne hvorfor???

Rottis & scäfer VET jeg det er mye dritt med mentalt - dobis og. Sistnevnte har jeg hatt et par x av.... En kanonbra hanhund, og ei tispe, som faktisk var den eneste ment.ustabile bikkja jeg har hatt - ever! Det kostet meg lite å skyte henne.... (men når jeg leser på disse hundeforumene - ser jeg jo at den dober-tispa var bra i hue i forhold til mye andre folk sparer på og jobber med...)

Ta ansvar som klubb, krev bruksprøver, mental/karaktertesting for å få registrere avkom (hvis det går an).

Kom dere ut i pressen (f.eks. Hundesport) for å fortelle om rasen(e) på en saklig og fornuftig måte. Og prøv å ikke rakke ned på "alle andre minst like slemme" raser - i hverfall ikke hvis dere har problemer med at andre hundeeiere bruker samme taktikk tilbake.

He he, problemet er vel kanskje at "andre hundeeiere" er ute med den taktikken i utgangspunktet?? Når du har en nevrotisk og angstbitende langhårs-dachs eller cocker, er det jo kjekt å rakke ned på hunder som SER skumle ut, fordi du er flau over at det er din egen, langpelsede jævel er den egentlige synderen i hundeverdenen?? Og de store bikkjene som SER skumle ut er så mye bedre mentalt enn din egen lille dott???

nei - jeg er ingen rasefantast. Jeg ser og opplever bare hvilke hunder som holder mål mentalt - og det er ikke de eksteriøravlede selskapsrasene!Det er sikkert heller ikke DC/CC i feil hender - men i rette hender - ja da holder i hverfall en bra DC mål;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, og det er blitt en naturlig ting i samfunnet i dag, desverre.

Men vi må ikke bøye oss for mye i et demokrati, da har vi tapt. Det er snakk om å forsvare seg for mindretallet ved å innføre restriksjoner, forbud ville derimot være å kriminalisere alle.

Nja, en sertifisering kriminaliserer også alle. Man må faktisk bevise at man ikke er i kategorien useriøs for å få lov til å ha visse raser dersom sertifisering taes i bruk. Det tar tid og det koster penger men da vil i alle fall de som er kapable til det få lovtil å inneha slike raser. Men man må faktisk bevise at man ikke er kriminell..

He he, problemet er vel kanskje at "andre hundeeiere" er ute med den taktikken i utgangspunktet?? Når du har en nevrotisk og angstbitende langhårs-dachs eller cocker, er det jo kjekt å rakke ned på hunder som SER skumle ut, fordi du er flau over at det er din egen, langpelsede jævel er den egentlige synderen i hundeverdenen?? Og de store bikkjene som SER skumle ut er så mye bedre mentalt enn din egen lille dott???

nei - jeg er ingen rasefantast. Jeg ser og opplever bare hvilke hunder som holder mål mentalt - og det er ikke de eksteriøravlede selskapsrasene!Det er sikkert heller ikke DC/CC i feil hender - men i rette hender - ja da holder i hverfall en bra DC mål;)

I de rette hender spiller det ingen trille hvilken rase det er snakk om. Det jeg finner bekymringsverdig er denne forskyvningen av "skyld" over på andre raser - for enten dere som har disse rasene liker det eller ei så er det en vesentlig forskjell på om min lille dott kontra deres hunder er "nevrotisk og angstbitende" eller "holder mål mentalt". Kan dere ikke da innse det en gang for alle?? For ja, deres raser har til dels overtatt for pitbuller og amstaffer i belastede miljøer. Skjønner dere ikke problemet med å skyve disse problemene under teppet (som endel gjør i denne tråden og ellers i foraer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner bekymringsverdig er denne forskyvningen av "skyld" over på andre raser - for enten dere som har disse rasene liker det eller ei så er det en vesentlig forskjell på om min lille dott kontra deres hunder er "nevrotisk og angstbitende" eller "holder mål mentalt". Kan dere ikke da innse det en gang for alle?? For ja, deres raser har til dels overtatt for pitbuller og amstaffer i belastede miljøer. Skjønner dere ikke problemet med å skyve disse problemene under teppet (som endel gjør i denne tråden og ellers i foraer)?

så du synes det er ok at en langpelset dott biter? (uansett str. ??) Avhengig av rase kan en slik eksteriøravlet "dott" veie det dobbelte av en DC..... Jeg mener nå at dårlig mentalitet er AVLIVNINGSGUNN uansett rase!! (om bikkja di er liten eller stor har den ikke livets rett, om den er ustabil i nøtta..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du synes det er ok at en langpelset dott biter? (uansett str. ??) Avhengig av rase kan en slik eksteriøravlet "dott" veie det dobbelte av en DC..... Jeg mener nå at dårlig mentalitet er AVLIVNINGSGUNN uansett rase! (om bikkja di er liten eller stor har den ikke livets rett, om den er ustabil i nøtta..)

Jeg har da ikke forsvart at en hund biter - men du må da i anstendighetens navn innrømme at resultatet er noe annerledes?? For å spørre på en annen måte: om du skulle være så uheldig å bli bitt, hadde du helst sett at den hunden som bet var av mindre rase eller en hund av din egen rase? Jeg er ikke i tvil om hva som hadde vært minst ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han skal innrapportere damen og oppdrettet hennes til NKK Disiplinærkomiteen. Skrive en klage å legge ved kopi av kjøpekontrakten.

Mener å ha lest annonse som har stått ganske så mange ganger i avisa her lokalt om denne rasen. Synes det er ganske forunderlig da jeg har forstått at denne rasen er blitt ganske populær etterhvert. Nå mener jeg også at disse oppdretterne ikke på noen måte seriøse da. DET har jeg fra en helt lokal informant fra mitt område :P Og mener fremdeles at kjøperen av valpen her skal innrapportere saken til NKK. Det koster jo bare et frimerke :D .

Når det gjelder Amstaff er min erfaring at det finnes utrolig mange kjekke eksemplarer av rasen. Hadde en på kurs en gang som var den mest kosete hunden på hele kurset. :D

Siden du "kaster" dette over på meg, så skal jeg svare :) .Jeg har ingen kjennskap til om disse hundene blir luftet av 7-åringer, men de bor i samme bydel som deg Lotta. De bor ikke i min bydel.

Nå har både du og de andre fått svar på det :D

Samlet alle mine innlegg i denne tråden for at det skal bli lettere for dere å se hva jeg egentlig skrev :)

De som har fortalt meg om Corso oppdretterne er ikke medlemmer her på sonen, bare så det er sagt.

Jeg har tross alt holdt på med hund i 35 år :P , så jeg kjenner en del folk innenfor hundemiljøet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke forsvart at en hund biter - men du må da i anstendighetens navn innrømme at resultatet er noe annerledes?? For å spørre på en annen måte: om du skulle være så uheldig å bli bitt, hadde du helst sett at den hunden som bet var av mindre rase eller en hund av din egen rase? Jeg er ikke i tvil om hva som hadde vært minst ubehagelig.

And i try again: Du tror ikke at en del av de "søte, men desverre ustabile" rasene er store? Faktisk opptil dobbelt så store som DC?! Og "min" rase, om den skulle finne på å bite - så dør jeg ikke av det - for "min" rase er strih.dachshund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke forsvart at en hund biter - men du må da i anstendighetens navn innrømme at resultatet er noe annerledes?? For å spørre på en annen måte: om du skulle være så uheldig å bli bitt, hadde du helst sett at den hunden som bet var av mindre rase eller en hund av din egen rase? Jeg er ikke i tvil om hva som hadde vært minst ubehagelig.

Er ikke helt sikker på om jeg er helt enig med deg.... Nå har jeg til gode å bli bitt da, i hvert fall skikkelig, men utifra hva jeg vet om disse såkalte "bullerasene" så er de kjent for å "holde" når de biter, i motsetning til mange andre som "kjekser" og perforerer huden med mange bitt...

Jeg er totatl motstander av raseforbud, og mener det er feil vei å gå. Og denne diskusjonen er jo egentlig et eksempel på hva et forbud fører til, nye raser av "samme type" blir innført. Nå har ikke jeg spesielt greie på noen av disse rasene som her beskrives, men størrelsen er jo et tema.

Og når flere av de i tillegg til kamphundbakgrunn også har vokteregenskaper sier det seg selv at de kan bli noen skikkelige beist i feil hender.

Som mange sier; det er "amstaff-folket" (den uønskede delen av de) som i dag har funnet seg større og tøffere hunder. Blir også disse forbudt finner de antakelig nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund som min er knapt istand til å perforere huden, for ikke å snakke om hvilke innvendige skader (og brudd) en større hund med kraftigere kjevetrykk klarer å få til.

Men jeg er (som tidligere nevnt i tråden) helt enig ang raseforbud. Dette fører bare problemet over på nye raser. En form for sertifisering tror jeg hadde hatt langt mer for seg enn forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har dogo canario stående til pynt i profilen din?

Nei, har jo det og, forstås!

Dette blir for dumt, du kan selvfølgelig tolke det som du vil men når jeg skriver "en lite dott som min" så mener jeg ikke en st bernhard.

mulig det er dumt, men jeg har aldri snakket om "din"dott i særegenhet - derimot diverse "dotter" av diverse størrelser - som i motsetning til DC - har mentaliteten på sin minusside.....(og DEM er det nok av i hundenorge!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har jo det og, forstås!

mulig det er dumt, men jeg har aldri snakket om "din"dott i særegenhet - derimot diverse "dotter" av diverse størrelser - som i motsetning til DC - har mentaliteten på sin minusside.....(og DEM er det nok av i hundenorge!)

Å, så det er slik at det ikke finnes ustabile DC'er? Beklager, men da stiller jo saken seg litt annerledes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund som min er knapt istand til å perforere huden, for ikke å snakke om hvilke innvendige skader (og brudd) en større hund med kraftigere kjevetrykk klarer å få til.

Du har selvfølgelige et poeng... :D Jeg tenkte vel ikke akkurat Dverg Schnauser kontro en DC når jeg svarte... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en sertifisering kriminaliserer også alle. Man må faktisk bevise at man ikke er i kategorien useriøs for å få lov til å ha visse raser dersom sertifisering taes i bruk. Det tar tid og det koster penger men da vil i alle fall de som er kapable til det få lovtil å inneha slike raser. Men man må faktisk bevise at man ikke er kriminell..

Det blir feil å fremstille det sånn, om man følger denne logikken ville jo alle uten våpenlisens være kriminelle :D Og hva med de uten lappen?

Man beviser bare at man er kapabel til å ha en slik rase.

- - -

Lotta:

Skal vi forby St.Bernards hunder og andre store raser også? De biter hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så det er slik at det ikke finnes ustabile DC'er? Beklager, men da stiller jo saken seg litt annerledes :D

I min personlige erfaring med hunder er disse store rasene mentalt sterkere og mer stabile enn mange av de rasene som er avlet til utstilling. Være det Golden Retrivere, St.Bernards hunder eller annet. Jeg har møtt endel hunder, og jeg har ikke sett en hunderase med klarere kroppsspråk og mental-stabilitet enn Presa'en, dette tar jeg av erfaring med de presaene jeg har møtt, den jeg har, og de andre rasene jeg har blitt kjent med. Klart, det finnes sikkert noe ustabilt rundt om også, men det finnes det tross alt av mennesker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sill&tønne - håper du kan lese innlegget mitt igjen som du reagerer på. Jeg nevner ikke DC (eller noen annen rase) i forbindelse med "uheldige biteepisoder".

Skjønner du virkelig ikke at veien er kortere for et raseforbud på denne typen hund enn strihårsdachser, st.bernhard, golden, etc.??

Vi snakker ikke her om hva VI som hundeeiere tror, tenker og mener - men hva politikere og myndigheter (gjerne også folkeopinionen) mener. OK, de er jo teoretisk sett bare mennesker de også, men endog.. Hva du eller jeg vet om temperamentet til andre raser er fullstendig uinteressant.

At du, og flere med deg, ikke kan innse at slike raser ligger tynt an i samfunnet - og krever en HELT annen oppfølging av sitt eget rasemiljø enn f.eks. dachser er skremmende. Veldig skremmende!

Og la meg si det igjen, tydelig og klart - det har IKKE nødvendigvis noe med rasen(es) gemytt å gjøre, men tidligere bruksområde, utseende, størrelse, skremselsfaktor for "mannen i gata" og en stygg økende popularitet å gjøre. Helt enkelt hva folk flests oppfattelse av rasen(e) og deres eiere.

Hvis man sitter hjemme med sin fabelaktige CC, DC, etc - og vet med seg selv at sin egen hund er super. Javel, kjempefint for deg!

Men man MÅ da likevel kunne se at det gjorde sikkert en hel haug med amstaff-eiere også for ikke så mange år siden.. Og hjalp det??

Hva gjorde staff-folket/bullterriereierne for å unngå at sin rase ble dratt med i samme dragsuget? De må jo ha gjort noe riktig - da de faktisk figurerte lenge på listene over potesielt farlige hunder de også..

Man oppnår i alle fall ikke noe som helst ved å skyve ifra seg resten av det organiserte hundeNorge ved å skylle på at "alle dere andre er like ille"..

"Dere" (vi, alle hundeiere) trenger alle støttespillere vi kan få for å unngå flere raser på denne forbudslisten, tro det eller ei.

Og når de som brenner for slike raser innser DET - ja, da kan vi kanskje snakke sammen på en fornuftig måte uten å slenge skylden over på alle andre.

Det er troligvis leeeenge til jeg må stå på barrikadene for å forsvare min rases rett i samfunnet som kose- og familiehund, men det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om andre raser fordet.

Jeg var med på marsjen til stortinget når appellene for å unngå raseforbud ble avholdt her i Oslo. Jeg synes det å forby enkeltraser er/var ustyrtelig dumt - særlig når raser som ikke engang var i nærheten av de som faktisk hadde utløst den folkeopinionen var med på noen som helst liste på forhånd, etc.

Men det betyr fortsatt ikke at jeg kan forstå at folk i avgjørende stillinger lett kan utøke dette forbudet når de ser hvor hundeverden er på vei.

Og ja, som nevnt her - det ER forskjell på en golden (unnskyld rasevalget) som "klikker" mentalt og en stor vokterrase med mere mot, forsvar og pågansmot.

Joda, begge to biter kanskje noen - men borderen vil troligvis rømme til skogs og enten bli funnet eller sulte ihjel.. "Bulledyret" vil bli jaktet som et villt dyr og skutt på åpen gate.

Og i kjølvannet av goldenens biteepisode kommer det ikke noe i pressen, men av bulle-historien kommer det nye diskusjoner om raseforbud..

Jeg blir faktisk lei meg av å se at folk ikke ser ut til å skjønne dette. MEN på den annen side, jeg kan jo bare lene meg tilbake og la være å bry meg også..

Men jeg gjør faktisk ikke det, da jeg er glad i alle slags hunder. Jeg synes dog folk skal være klare over hva de har i andre enden av båndet og ta sine forhåndsregler i forhold til det. På lik linje som jeg gjør det mht gjeterinnstinkt (som MÅ kontrolleres fra valpeben av).

Men det virker på slike diskusjonsgrupper at folk med hunder som har vokterinnstinkter (gjerne med bakgrunn i kamphunder) tror at det bare blir borte av seg selv hvis man bare er "seriøs" nok...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...