Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å vente på valp


Symra&Pippin

Recommended Posts

LØPETIIIIIIID! Fikk mail fra oppdretter idag om at nå løper den vakre tispen som skal bli moren til min framtidige valp. Det betyr at jeg fortsatt har flere uker igjen av sommerferien min når valpen er leveringsklar. Hvis alt går etter planen...

Jeg tenkte å lage en tråd her med kommentarer til det som skjer på kennelen, og egne tanker. Altså en parallell til SusanneL sin tråd om graviditet og valping, men denne gangen sett fra en valpekjøpers synsvinkel.

Tispen drar til Finland om en ukes tid, der venter Mr. Handsom, håper det oppstår søt musikk og at alt går fint!

Lurer på hvordan jeg skal få gjort noe vettugt idag, kommer vel til å ringe rundt og fortelle dette til masse folk som ikke er det minste interessert, og så må jeg vel surfe litt rundt og se på valpeutstyr, det haster jo...

:baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer, den løpetiden var vel etterlengtet!??! Syns du har gått å ventet i evigheter jeg nå! (Og det føltes sikkert ikke noe kortere for deg heller?? :baby: )

Gleder meg til å følge denne tråden, har jo nettopp vært gjennom alt dette! Mitt lille vidunder er blitt hele 4 dager nå! :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi ventet leeenge på. Endelig skjer det!

Har du fortsatt tenkt å hete Heidi/Pippin etter at det kommer en hund til? Eller blir det Heidi/Pippin/*navn på valp*? (vel det er kanskje ikke det du tenker mest på akkurat nå..hihi!) Gleder meg iallefall som en ulv til valpen blir født!! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!

Da er det jo bare å begynne nedtellingen - ca to uker til parring, 9 ukers laaaang drektighet og så de siste 8 ukene hvor det faktisk "skjer noe" (du får jo sett den, og se den vokse seg til...).

Og vips, så var det en liten ny valp i hjemmet! Gled deg!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag drar oppdretter til Finland for å parre. Imens skal vi passe Disco, en am. cocker-tispe for henne. Det ser jeg på som en rørende tillitserklæring! (Vet jo med meg selv at ikke hvem som helst hadde fått passe Pippin i flere dager!). Det blir koselig å ha en ekstra hund en stund, endelig har Sara og jeg en hund hver når vi går tur. Vi tenkte vi skulle introdusere hundene for hverandre med å gå en lang tur. Etter at Pippin har blitt kjent med Disco synes han nok det er greit at hun blir med oss inn. Han blir alltid så forelsket i tisper, så det skal nok gå fint.

Og etter helgen kan vi altså begynne så smått å tenke på valpen vår som en bitteliten celleklump... Da begynner hun å eksistere, liksom :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siste nytt: Tispen er hjemme igjen fra kjærestebesøk etter vellykket parring!

Det betyr at valpen min kanskje eksisterer allerede! Kanskje er hun en bitteliten prikk ;) Verdens aller vakreste lille prikk!

I det siste har jeg begynt å lure veldig på om hun er svart eller brun... Oppdretteren spurte om vi hadde bestemt farge, og da ble jeg usikker. Har jo vært bestemt på brun lenge nå, men det er veldig fint med kullsort snute og mørkebrune øyne også da! Moren er brun, og faren svart. Faren ser veldig mørk ut på bilder.

Midt i påsken kan vi få vite sikkert om det ble noe resultat. (Men nå føler jeg veldig sterkt at det blir valp).

;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* det føles som en hel evighet siden parringen til moren til Lyra hehe... Trodde helt ærlig at jeg aldri i verden ville være så heldig å få valp av det kullet og så endte jeg med den beste! (Sånn helt objektivt ;)). Det var grusomt å vente på svar men plutselig så gikk tiden fort allikevel..tiden fra hun var født til hun kunne hentes var derimot myyyye lengre *sukk* Gled deg... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fikk nettopp en sms fra oppdretter. Hun hadde besøk av en som er veldig god til å kjenne om en tispe er gravid, og denne personen kjente valper! Hvis det stemmer så er Lille Ullball en oval liten sak på ca 14 mm. Som en liten bønne med andre ord. (Jeg har nemlig surfet litt rundt og funnet en side som beskriver fosterutvikling hos hund).

Ellers har jeg lett etter snuskesøte halsbånd, har så lyst til å konfirmere det hele med å kjøpe noe til henne. Men jeg finner ikke noen som er snuskesøt på den riktige måten. Jeg er ikke tilhenger av rosa blonder og diamanter. Men det må være vakkert og litt feminint. Ikke vet jeg hvor stort det må være heller. Hun skal bruke det fra hun er 8 uker, og det trenger ikke bli for lite med en eneste gang.... Noen forslag til hvilken størrelse jeg må ha? (Ja, det er litt fjollete, men husk at jeg er gravid på en måte :ahappy:)

Det er forresten en bearded collievalp jeg venter på, hvis det er noen som har klart å unnslippe den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse kan jeg ingenting om til en beardis (tror vi kjøpte førti cm til Tinka, det holdt til hun var fire mnd ca (om jeg husker riktig)), men du kan jo prøve å designe et selv på vibri.com?

Ellers så har de jo noen fine i et skap på Hund som Hobby på Solsiden, men de tror jeg nok er ekstremt dyre - i alle fall med tanke på at det er til en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Størrelse på bånd vet jeg i alle fall... Jeg kjøpte den minste str. de hadde på Zoozupply av båndet Signatur Peru, nylonbånd. Det er 20-30 cm langt (regulerbart), og passet på valpene mine (beardiser, selvsagt) fra de var lev.klare.

Mitt er nå nesten litt snaut for hannen jeg har igjen i kullet (blir 4 mndr nå om 3 dager). Men akkurat DET halsbåndet synes jeg var litt for tykt og grovt for en såpass liten hund. Så jeg ville nok idag kjøpt noe smalere..

Men der har du størrelsen i hvertfall.

(JEG spurte forøvrig Belgerpia hva hun hadde kjøpt til sine belgervalper før jeg bestilte til mine - jeg hadde ingen anelse hvor store de skulle være heller...)

Lykke til med bebisen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det!

Jeg fulgte også med fra dagen løpetiden begynte, til hun ble parret, til valpene kom og alle de ukene som følte som en evighet til jeg fikk valpene hjem.

Det er artig og koselig å være med på hele prossesen og ønsker både du, den blivende mor og valpene all lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Nå vet jeg altså størrelsen, og vibri.com var et fabelaktig tips. Den siden har jeg ikke sett før. Nå skal jeg designe et halsbånd som vil vekke oppsikt i inn- og utland! ;)

Ikke for å ødelegge tråden, men finner du valpehalsbånd der? Om jeg ser under galleri så finner jeg en med det, men finner det ikke i butikken dems. Regner med at det er regulerbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er over halvparten av svangerskapet tilbakelagt! Fem uker siden parring idag. Jeg synes det går unna jeg.

Det er to kullsøstre som er parret med to nydelige finske hunder. Oppdretteren sa i en mail nettopp at jeg kunne selvfølgelig velge fra begge kullene. Den brune av søstrene er parret med en svart (helt nydelig) hanne, den svarte med en brun hanne. Jeg synes alle fire er utrolig fine, men jeg har jo ikke allverdens kjennskap til linjer og denslags. Når jeg har forelsket meg i den svarte hannen, så kan det godt komme av at han er spesielt heldig på noen bilder jeg har sett, mer proffesjonell er ikke den vurderingen. Alle fire foreldredyr er topp premierte, så jeg slapper egentlig helt av.

Jeg har sett for meg at jeg skulle ha valp etter den brune søsteren, men hvis jeg åpner opp for det andre kullet også, så har jeg jo (sannsynligvis) flere svarte tispevalper å velge mellom. Angsten for at det skal fødes bare hannvalper kan jeg vel stort sett glemme da.

I helgen reddet jeg unna en gammel dyne som skulle kastes. Jeg kom nemlig på at den kan jeg sy en kjempefin hundeseng av! Skal prøve å finne et fint bomullsstoff til trekk. Det blir Lille Ullball sin seng :icon_confused:

Er dere litt spente på hva hun skal hete? Det er nemlig bestemt for lenge siden! Men det får dere ikke vite før hun blir født, for tenk! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...