Gå til innhold
Hundesonen.no

"Guttehund, jentehund- enmannshund, familiehund"?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Disse begrepene ser jeg stadig i bruk, i annonser, i beskrivelser av egen hund, i artikler osv, men jeg tar meg selv i å lure litt på om dette kan stemme? Finnes det hunder som "må" ha mannlig eier, og isåfall hvorfor? Har ikke dette mer med personlighet og hundeerfaring å gjøre? Stemmer det at noen hunder er så myke at de MÅ ha kvinnelig eier- handler ikke det mer om hvordan du behandler hunden? Hva med familiehunder kontra enmannshunder?

(Snakker ikke om hunder som har hatt en veldig dårlig erfaring med barn/menn osv)

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Disse begrepene ser jeg stadig i bruk, i annonser, i beskrivelser av egen hund, i artikler osv, men jeg tar meg selv i å lure litt på om dette kan stemme? Finnes det hunder som "må" ha mannlig eier, og isåfall hvorfor? Har ikke dette mer med personlighet og hundeerfaring å gjøre? Stemmer det at noen hunder er så myke at de MÅ ha kvinnelig eier- handler ikke det mer om hvordan du behandler hunden? Hva med familiehunder kontra enmannshunder?

(Snakker ikke om hunder som har hatt en veldig dårlig erfaring med barn/menn osv)

Jeg tror det har litt med hvilken raser som har appelert til hvilken mennesker og deres levevis opp gjennom årene. Dermed har disse navnene blitt skapt.

Hunden blir jo sånn som den blir oppdratt og da når noen bestemte mennesketyper har samme rase så blir det ofte likhetstrekk på hundenes oppførsel også. Også er det alltid de "spennende" som media trekker frem også.

Samme er det jo f.eks i ytkeslivet. tyspisk kvinneyrke, herreyrke, ungdomsyrke osv...

Skrevet

Enmannshunder er vel enkelte raser som har det med å knytte seg til en bestemt person i familienDet er det jo greit å ta høyde for??

jente og gutteraser tror jeg lite på..( men det virker som enbeboende gutter ikke er så glad i pelsstell da..)

Skrevet

Bedlington terrrier: Gamle fruer på Frogner

Settere: Fyrer i kamuflasjefargete klær som blåser litt vilkårlig i en fløyte hvis bikkja blir for lenge borte på tur i skogen.

Rottiser o.a. "butte" kraftige hunderaser: Litt overvektige menn mellom tjue og førti, med skinna skalle og tatoveringer

Diverse små hunderaser som cavalier ol: Eldre enkefruer som trenger selskap på spaserturene sine.

Tollere: Friluftsmennesker som trodde de fikk en liten golden, men endte opp med en BC i forkledning!

:wub:

Skrevet

Ja som Argon sier, at det er litt det samme som typiske kvinne og mannsyrker. Noen hunderraser er mer macho og tøff, og appelerer mer til menn, mens kvinner faller mer for det søte og yndige. Derfor ser man ofte mer menn med bruksraser, og kvinner med selskapshunder.

Og selv om de fleste hunder kan være familiehunder, så er det raser som er mer egnet enn andre, pga gemytt og avlsmål.

Og ja Ida: jeg ser ofte likehter mellom folk som eier samme rase!

Skrevet

Hahaha Ida, særlig den med settere og rottiser (m.m.) synes jeg stemmer. Hvem er det som har wheaten da? Modne kvinner med moderat interesse for lydighetstrening? :wub:

Skrevet
Papillon/Chihuahua: Tenåringsjenter med hund i veske :wub:

Du glemte bleka langt hår, rosa lipgloss og trange jeans og utrolig ukomfortable sko! :rolleyes:

Skrevet

Og eiere av BC'er som stresser avgårde i enden av båndet med en pinne i munnen.. Eieren stopper, sier fortvilt at de trodde at border collien var "født lydig", men at det viste seg å slå feil... ;D

Skrevet

Også er det Pointereierne med jegerprøve og interesse for jakt med hund som får den rå, fullblods jaktmaskinen og den supre familiehunden de alltid har ønsket seg, og som alle vet at pointere er.

:wub:

Skrevet

Blandingshunder: Omplassert til barnefamilier som trodde de skulle få seg en billig hund, få slutt på maset til eldstejenta, gjøre en god gjerning for en stakkars vofse. De endte opp med et monster på 60 kilo, helt ute av kontroll, eldstejenta hadde forelsket seg og glemt hele bikkja og maser nå om å få pusse opp kjellerstua og Fido gjør igjen karriere på FOD - gården.

Skrevet

Labrador: Smellfeit hund i barnefamilie. Fullstendig uoppdragen og sist sett med tre unger hengende etter i båndet nedover gaten etter en katt.

Skrevet
Og eiere av BC'er som stresser avgårde i enden av båndet med en pinne i munnen.. Eieren stopper, sier fortvilt at de trodde at border collien var "født lydig", men at det viste seg å slå feil... ;D

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor BC - eiere går med pinne i munnen. men nå forstår jeg alt så mye bedre! Hihi

Skrevet

Jeg vet ikke helt om jeg kunne kalt en hun verken dame eller manne hund, men det er jo bevist at kvinner og menn har forskjellig væremåte på noen områder, og da er det jo godt mulig at det er akkurat disse områdene noen hunder skiller seg ut på. Men jeg må si at det har nok mest med eierens personlighet og erfaring uansett hvordan man vrir og vender på det. :wub:

Ingvild: Kan ikke si jeg kjenner meg igjen der, for min BC er født lydig tenk! :wub:

Skrevet

Puddeleiere, disse vet man ingenting om for man ser dem aldri ute siden 'barna' deres ikke skal bli fuktige i pelsen eller skitne på labbene.

Skrevet

Schæfere: Hunden over alle hunder. Eiere som kan alt, vet alt og har et råd eller ti til alle om du ønsker det eller ikke. Bikkja deres er alltid perfekt uansett hvor ufyselig den er!

Skrevet

Jeg er faktisk uenig i beskrivelsen av rottiseiere... de jeg ser går med rottis er unge jenter med bleket hår og en smule "billig" fremtoning og unge gutter som ikke akkurat ser ut som skolelys...

Belgereiere er heldigvis vakre, intelligente og like elegante som hundene. (spesiellt eiere av Laekenois og Groenendael bare så det er sagt :wub: )

Skrevet
Puddeleiere, disse vet man ingenting om for man ser dem aldri ute siden 'barna' deres ikke skal bli fuktige i pelsen eller skitne på labbene.

Du glemte at de er bare til pynt og at det fise fine folk som eier dem :wub:

Skrevet
Jeg har aldri helt skjønt hvorfor BC - eiere går med pinne i munnen. men nå forstår jeg alt så mye bedre! Hihi

Damn, visste det var noe rart med den setningen...:wub:

Jeg er enig med deg, Annette, når det gjelder rottiseiere.. Som regel føler jeg det er "ukompetente" (ja, sorry altså) jenter og unge gutter som føler for penisforlenger (jaada, jenter kan og ønske seg det). Gjerne med svart sminke under øynene (som jeg aldri har skjønt poenget med) og trange, slitne olabukser.

Skrevet
Schæfere: Hunden over alle hunder. Eiere som kan alt, vet alt og har et råd eller ti til alle om du ønsker det eller ikke. Bikkja deres er alltid perfekt uansett hvor ufyselig den er!

hehe - De der har jeg faktisk møtt mange ganger iløpet av mine hundeår :wub:

Jeg er faktisk uenig i beskrivelsen av rottiseiere... de jeg ser går med rottis er unge jenter med bleket hår og en smule "billig" fremtoning

Så sant det ikke er sånne butcherdamer med bart og Canadaskjorte da.. hehe

Belgereiere er heldigvis vakre, intelligente og like elegante som hundene. (spesiellt eiere av Laekenois og Groenendael bare så det er sagt :wub: )

Jepp.. Og vi er ikke det minste paranoide og lager problemer ut av småting, noen av oss! håhåhånæhei :Laugh:

Skrevet

Mynder eies av finere fruer,og skal bare være med på spaserturer for å vise frem sine vakre og grasiøse bevegelser.og selvfølgelig fremheve disse sidene hos sine eiere. :wub: De skal gjerne ligge pent dandert utover sofaen i husets stue,eller på et silketeppe foran en gedigen peis! :Laugh:

Skrevet
Papillon/Chihuahua: Tenåringsjenter med hund i veske :wub:

Åja :wub:

Golden og cocker: Hyggelige familier som tok med hunden på kurs som valp. Hverken hund eller eier husker noe fra kursene, men fornøyde likevel :P

Sant nok :P

Skrevet

Belgiere av ymse slag, men kanskje særlig de sorte vakre: Spinnvill bikkje i den ene enden av båndet og en lettere anpusten eier i den andre enden som febrilsk kommer med en eller annen håpløs forklaring på hundens manglende dannelse (men vinnende vesen!). :wub:

Skrevet
Belgiere av ymse slag, men kanskje særlig de sorte vakre: Spinnvill bikkje i den ene enden av båndet og en lettere anpusten eier i den andre enden som febrilsk kommer med en eller annen håpløs forklaring på hundens manglende dannelse (men vinnende vesen!). :wub:

"Du skjønner, han er bare fem år, så han har ikke riktig landet enda, og dette er jo også rene brukslinjer, faren er tysk og konkurrerer i Ringsport, selv har vi ikke kommet lenger enn.... osv osv:p" haha;D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...