Gå til innhold
Hundesonen.no

"Guttehund, jentehund- enmannshund, familiehund"?

Aya

Recommended Posts

Disse begrepene ser jeg stadig i bruk, i annonser, i beskrivelser av egen hund, i artikler osv, men jeg tar meg selv i å lure litt på om dette kan stemme? Finnes det hunder som "må" ha mannlig eier, og isåfall hvorfor? Har ikke dette mer med personlighet og hundeerfaring å gjøre? Stemmer det at noen hunder er så myke at de MÅ ha kvinnelig eier- handler ikke det mer om hvordan du behandler hunden? Hva med familiehunder kontra enmannshunder?

(Snakker ikke om hunder som har hatt en veldig dårlig erfaring med barn/menn osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar
Disse begrepene ser jeg stadig i bruk, i annonser, i beskrivelser av egen hund, i artikler osv, men jeg tar meg selv i å lure litt på om dette kan stemme? Finnes det hunder som "må" ha mannlig eier, og isåfall hvorfor? Har ikke dette mer med personlighet og hundeerfaring å gjøre? Stemmer det at noen hunder er så myke at de MÅ ha kvinnelig eier- handler ikke det mer om hvordan du behandler hunden? Hva med familiehunder kontra enmannshunder?

(Snakker ikke om hunder som har hatt en veldig dårlig erfaring med barn/menn osv)

Jeg tror det har litt med hvilken raser som har appelert til hvilken mennesker og deres levevis opp gjennom årene. Dermed har disse navnene blitt skapt.

Hunden blir jo sånn som den blir oppdratt og da når noen bestemte mennesketyper har samme rase så blir det ofte likhetstrekk på hundenes oppførsel også. Også er det alltid de "spennende" som media trekker frem også.

Samme er det jo f.eks i ytkeslivet. tyspisk kvinneyrke, herreyrke, ungdomsyrke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmannshunder er vel enkelte raser som har det med å knytte seg til en bestemt person i familienDet er det jo greit å ta høyde for??

jente og gutteraser tror jeg lite på..( men det virker som enbeboende gutter ikke er så glad i pelsstell da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedlington terrrier: Gamle fruer på Frogner

Settere: Fyrer i kamuflasjefargete klær som blåser litt vilkårlig i en fløyte hvis bikkja blir for lenge borte på tur i skogen.

Rottiser o.a. "butte" kraftige hunderaser: Litt overvektige menn mellom tjue og førti, med skinna skalle og tatoveringer

Diverse små hunderaser som cavalier ol: Eldre enkefruer som trenger selskap på spaserturene sine.

Tollere: Friluftsmennesker som trodde de fikk en liten golden, men endte opp med en BC i forkledning!

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som Argon sier, at det er litt det samme som typiske kvinne og mannsyrker. Noen hunderraser er mer macho og tøff, og appelerer mer til menn, mens kvinner faller mer for det søte og yndige. Derfor ser man ofte mer menn med bruksraser, og kvinner med selskapshunder.

Og selv om de fleste hunder kan være familiehunder, så er det raser som er mer egnet enn andre, pga gemytt og avlsmål.

Og ja Ida: jeg ser ofte likehter mellom folk som eier samme rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eiere av BC'er som stresser avgårde i enden av båndet med en pinne i munnen.. Eieren stopper, sier fortvilt at de trodde at border collien var "født lydig", men at det viste seg å slå feil... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder: Omplassert til barnefamilier som trodde de skulle få seg en billig hund, få slutt på maset til eldstejenta, gjøre en god gjerning for en stakkars vofse. De endte opp med et monster på 60 kilo, helt ute av kontroll, eldstejenta hadde forelsket seg og glemt hele bikkja og maser nå om å få pusse opp kjellerstua og Fido gjør igjen karriere på FOD - gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eiere av BC'er som stresser avgårde i enden av båndet med en pinne i munnen.. Eieren stopper, sier fortvilt at de trodde at border collien var "født lydig", men at det viste seg å slå feil... ;D

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor BC - eiere går med pinne i munnen. men nå forstår jeg alt så mye bedre! Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg kunne kalt en hun verken dame eller manne hund, men det er jo bevist at kvinner og menn har forskjellig væremåte på noen områder, og da er det jo godt mulig at det er akkurat disse områdene noen hunder skiller seg ut på. Men jeg må si at det har nok mest med eierens personlighet og erfaring uansett hvordan man vrir og vender på det. :wub:

Ingvild: Kan ikke si jeg kjenner meg igjen der, for min BC er født lydig tenk! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk uenig i beskrivelsen av rottiseiere... de jeg ser går med rottis er unge jenter med bleket hår og en smule "billig" fremtoning og unge gutter som ikke akkurat ser ut som skolelys...

Belgereiere er heldigvis vakre, intelligente og like elegante som hundene. (spesiellt eiere av Laekenois og Groenendael bare så det er sagt :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor BC - eiere går med pinne i munnen. men nå forstår jeg alt så mye bedre! Hihi

Damn, visste det var noe rart med den setningen...:wub:

Jeg er enig med deg, Annette, når det gjelder rottiseiere.. Som regel føler jeg det er "ukompetente" (ja, sorry altså) jenter og unge gutter som føler for penisforlenger (jaada, jenter kan og ønske seg det). Gjerne med svart sminke under øynene (som jeg aldri har skjønt poenget med) og trange, slitne olabukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfere: Hunden over alle hunder. Eiere som kan alt, vet alt og har et råd eller ti til alle om du ønsker det eller ikke. Bikkja deres er alltid perfekt uansett hvor ufyselig den er!

hehe - De der har jeg faktisk møtt mange ganger iløpet av mine hundeår :wub:

Jeg er faktisk uenig i beskrivelsen av rottiseiere... de jeg ser går med rottis er unge jenter med bleket hår og en smule "billig" fremtoning

Så sant det ikke er sånne butcherdamer med bart og Canadaskjorte da.. hehe

Belgereiere er heldigvis vakre, intelligente og like elegante som hundene. (spesiellt eiere av Laekenois og Groenendael bare så det er sagt :wub: )

Jepp.. Og vi er ikke det minste paranoide og lager problemer ut av småting, noen av oss! håhåhånæhei :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder eies av finere fruer,og skal bare være med på spaserturer for å vise frem sine vakre og grasiøse bevegelser.og selvfølgelig fremheve disse sidene hos sine eiere. :wub: De skal gjerne ligge pent dandert utover sofaen i husets stue,eller på et silketeppe foran en gedigen peis! :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgiere av ymse slag, men kanskje særlig de sorte vakre: Spinnvill bikkje i den ene enden av båndet og en lettere anpusten eier i den andre enden som febrilsk kommer med en eller annen håpløs forklaring på hundens manglende dannelse (men vinnende vesen!). :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgiere av ymse slag, men kanskje særlig de sorte vakre: Spinnvill bikkje i den ene enden av båndet og en lettere anpusten eier i den andre enden som febrilsk kommer med en eller annen håpløs forklaring på hundens manglende dannelse (men vinnende vesen!). :wub:

"Du skjønner, han er bare fem år, så han har ikke riktig landet enda, og dette er jo også rene brukslinjer, faren er tysk og konkurrerer i Ringsport, selv har vi ikke kommet lenger enn.... osv osv:p" haha;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...