Gå til innhold
Hundesonen.no

Med hund på påskefjellet


mokken

Recommended Posts

Skal muligens på påskeferie, Merethe er heldig å får da mor for seg selv noen dager. Har ikke stått på ski med hund på maaangen år...

Hvor lang strikk/bånd bør man ha?

Potesokker, nødvendig?

Andre gode lyntips...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... fikk nettopp ski med stålkanter, nettopp for å ha noen gode fjellski til påsken!

Men Amira holder god fart, så skal nok ikke kjøre på henne...! Potesokker (helst høye og litt trange strømper) til 4 labber er elstremt vikitg. Det er lett å skjære seg på snøen. Vil anbefale deg å begynne å herde potene allerede nå. Smør på fett hver dag (vikitg at fettet ikke inneholder vann, men at det inneholder tjere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ski uten stålkanter........

ops... f**n, det er visst stålkanter på mine! Får se om jeg får lånt noen!

Ang dekken; allerde skrevet på listen, hun har ikke mye pels å skryte på seg labbisen...

Noen som kan anbefale noen gode potesokker?

Hmmm... fikk nettopp ski med stålkanter, nettopp for å ha noen gode fjellski til påsken!

Men Amira holder god fart, så skal nok ikke kjøre på henne...! Potesokker (helst høye og litt trange strømper) til 4 labber er elstremt vikitg. Det er lett å skjære seg på snøen. Vil anbefale deg å begynne å herde potene allerede nå. Smør på fett hver dag (vikitg at fettet ikke inneholder vann, men at det inneholder tjere).

Har tidligere brukt spenefett fra FK, duger det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops... f**n, det er visst stålkanter på mine! Får se om jeg får lånt noen!

Slapp av, bare kjør forsiktig så går det helt fint! Jeg har fortsatt stålkanter på mine ski(men hunden går stort sett løs på fjellet da). Er bare å være forsiktig i nedoverbakker hvor du kan risikere at hunden plutselig synker ned i sneen, mister fart, og du ikke klarer å styre unna(...) Da hunden min kuttet seg var forøvrig skiene helt nye med skarpe stålkanter, nå er de litt mer sløve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. fett: se etter en grønn boks med hvitt lokk. Kennel hadde/har en, men det er flere andre som har laget tilsvarende. Alle de jeg er fornøyd med er de grønne med hvitt lokk... en liten rund boks. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT008

Har hatt en Grønn boks fra Kennel tidligere, stinket hy og *******, kan det være den du mener? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere brukt spenefett fra FK, duger det?

Hvis det er streptolin du mener så skal den ikke inneholde vann ifølge pakkningen. Den grønne boksen de snakker om stinker død og fordervelse, og den er ikke så god som spennefettet(min erfaring), dessuten er den dyr.

Angående stålkanter så tror jeg at jeg ville unngått det. Greit hvis man har en hund som løper et stykke fra deg, men har du en hund som holder seg i nærheten og du ikke er all verdens god på ski så ville jeg unngått det. Det er fort gjort å kjøre på hunden.

Har du en hund med pels som samler snø så der det veldig greit å kjøpe en dress å ha utpå. Ikke noe bra å gå på lange skiturer med fult av klumper i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den grønne boksen (som er dyr), men har jo aldri brukt den. Tror det er fordi jeg lurer på noe, så jeg kan evt spørre her, om jeg ikke ødelegger tråden da:

- når smører man på denne?

- blir det ikke mye klin om bikkja går inne?

noen som vil fortelle?

Tydeligvis bare jeg og bikkja som syns den lukter godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor påske var jeg på en firedagers hytte til hyttetur med hunden. Hadde med fôr (selvfølgelig), "energibar", et arsenal av hundekjøresokker, bandasjemateriell (til folk og dyr), det guggene potefettet i grønn boks, dekken og matkopp. Tror ikke jeg hadde med meg mer.

Labbene holdt fint, og det selv om han ikke har poter av topp kvalitet. Vi var på farten i flerfoldige timer hver dag.

Alle på turen hadde stålkanter og det går bra siden han har vett til å passe seg og folk får innprentet at man må styre unna hunden. Det er også verd å nevne at det min hund ikke gjeter skiene, slik jeg har sett flere hunder gjøre. Når de begynner å skal angripe skituppene, og løpe i veien, da skjer det fort ulykker.

Stålkanter på skiene er for min egen del når det er isete og kinkig terreng. Det blir en avveining, men jeg vet ikke om man kan få skikkelige fjellski uten stålkanter heller.

Det endte med et potekutt som følge av møte med stålkant for oss også, men til alt overmål skjedde det når vi hadde bare 1 kilometer igjen av turen, og det på flatmark! Bikkjedyret ga forøvrig blaffen i det, selv om det så ut som om noen hadde blitt myrdet i snøen der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den grønne boksen (som er dyr), men har jo aldri brukt den. Tror det er fordi jeg lurer på noe, så jeg kan evt spørre her, om jeg ikke ødelegger tråden da:

- når smører man på denne?

- blir det ikke mye klin om bikkja går inne?

noen som vil fortelle?

Tydeligvis bare jeg og bikkja som syns den lukter godt ;)

Jeg bruker å smøre på når jeg er på skitur og lingnede ;) tar på mens vi er på vei ut så hun ikke klisser til inne. Det går vekk (trekker seg inn elelr noe:P) etter turen. Hun får mindre snøklader mellom potene og de såre føttene blir bedre..

Det lukter godt mener jeg og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den grønne boksen jeg og. Kjøp helt tynne, helt billige potesokker (nylon gjerne), smør inn potene, tjuuukt lag og sett på sokkene mens dere er inne.. Da trekker det superfort inn. Kan gjerne gjøre dette ganske ofte før turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange supre tips, nå drømmer vi om masse snø og sol ;)

Ja det er visst streptolin den heter!

Tror jeg skal satse på å tak i ski uten stålkanter, får nok neppe berta til å trekke noe særlig fra meg (mission imposssible....)

Håper på å la henne løpe litt løs hvis ikke det vrimler med folk.

Foring underveis, er det nødvendig?

Regner med vi blir ute fra ca 9 til 15 hver dag, i behagelig tur tempo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet har gode potesokker som ikke koster all verden. Tror jeg betalte 35kr sokken i fjor. De har også skare mansjetter ( lange potesokker ). Disse koster litt mer.

Tips til å ha med ( det meste er nevnt ):

- liten førstehjelps pakke

- 4 potesokker og sportsteip

- varmedekken om hunden har lett for å fryse

- vannskål og vann ( ikke bra for hunden å spise snø når den er tørst ).

- Om du skal være lenge ut så kan hunden få mat. Om du går i rolig tempo vil jeg ikke tro at hunden har stort behov for det, men du kan:

a ) kjøpe hos vetrinæren - Spesific lunsjboks eller Eukanuba High Calori og gi en sånn i lunsjen

b) kjøpe frysetørket vom i dyrebutikken. Blandes sammen med varmt vann og blir en slags guffe sak. Kan gis uttover dagen/lunsjen

Om du skal "beinfly" innover fjellet og hunden løper masse - så ville jeg brukt vom. Fordi det er UTROLIG viktig at hunden får i seg nok veske ( forutsatt at den løper masse - som bla jakthunder ). Om ikke så burde en lunsjboks holder ( eller en brødskive for den saks skyld ).

Det er dette jeg har med når vi trener på fjellet ( jakthund ).

Selv har jeg brede fjellski uten stålkanter.

Du har flere typer, men kan nevne to stykker:

- Fischer Country Wax - brede fjellski uten stålkanter. De kan brukes i skispor likevel

- Fischer Hunter/Jakt - ekstremt brede fjellski uten stålkanter. Passer ikke i skispor.

Når det gjelder Spenefett/potesalve, så er min erfaring at de holder noen timer og så kladder det likevel.

Så klipp pelsen så kort du kan og smør labbene og mellom potene før du går ut. Så må en bare regne med litt kladding på slutten av dagen. Eller man kan bruke potesokker og unngår alt sånt.

Jeg har brukt Kennel og seleverkstedet sine poetsokker. Synes SV sine sitter best og på min jakthund holder de hele dagen ute i fjellet ( vi går utenfor skisporet og i løs snøen hvor det er stor sjanse for at de skal ramle av )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...