Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja huff det var synd. Men nydelig hund for det. Det er sånne eksempler av raser som får meg til å tenke på om jeg kanskje har valgt feil rase. Han var ihvertfall driiit pen, skinner utrolig også!

Skrevet

Tusen takk alle sammen! Kunne ikke vært mer fornøyd med han, men eg også klar over at han har dårlige sider. Men sånn er det med alt og alle, posetivt og negativt, men forhåpentligvis mest posetivt, og det er det :lol:

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
Skrevet

Her kommer noen nye bilder av Oscar også:

0762.jpg

0792.jpg

Hilser på dverghamsteren Lotta for første gang

0062-1.jpg

osco.jpg

Han er flink å være med å pynte pepperkakehus til jul :)

S5030224.jpg

Skrevet

Ah, nå gikk det opp et lys for meg. Det er du som bor rett ved siden av Tunge hundepensjonat? I så fall har jeg jo sett Oscar flere ganger, da jeg jobbet der i sommer. :) Han er kjempeflott.

Skrevet
Ah, nå gikk det opp et lys for meg. Det er du som bor rett ved siden av Tunge hundepensjonat? I så fall har jeg jo sett Oscar flere ganger, da jeg jobbet der i sommer. :) Han er kjempeflott.

Har du ikke forstått det før nå? *ler* :P

Oscar er kjempe flott :P

• 1 month later...
Skrevet

Da vil vi skrive om vår fantastiske utstillingshelg i Bergen 20. -22. mars, litt i seneste laget, men har bare ikke blitt til før nå :yawn:

På lørdagen var vi på rasespessialen på myrbø, da stillte jeg selv, han fikk 1 kvalitet, men i konkurranseklassen gikk han ut uten noe. PÅ NKK på søndagen gikk det heldigvis bedre! Vi reiste på NKK for å få championetet, men uansett resultat var jeg og min far enig om at dette skulle være Oscar's siste utstilling. Oppdrettern stillte for meg denne dagen, nettopp for at vi gikk for championatet. Etter mye venting, egentli ikke mye, men føltes slik, kom Oscar og Terje (oppdretteren) inn i ringen, vakt åpen klasse, hannhundklassen og fikk da CERT og CASIB, og da ble han jo Champion! Og på toppen av alt vant han rasen :)

Var da kjempe happy og tenkte med meg selv at det er jo kjekt han ble med i gruppen, men en rottweiler blir skjeldent plassert, men neida han vant! Må helt ærlig innrømme at tårene var på spreng! Ble sååå utrolig glad ;) Og som på toppen av det hele ble han også plassert som BIS 4.

Bare en så fantastisk helg! Andre utstillingen blir det nok ikke med han, men på vinnergallaen skal vi :x

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg hadde med meg Oscar da jeg vare hos dyrlegen men Nokas i går, bare for å veie Oscar da. han veide 50kg, ville trodd han veide mer med tanke på hvor stor han er, men var en fin vekt for han fikk jeg beskjed om av dyrlegen :)

• 2 years later...
Skrevet

Lenge siden Oscar sin side er blitt oppdatert, men siden 2009 har Oscar også blitt Norsk vinner! Vi har gått blodsporprøve for å få han godkjent som ettersøkshund, men det gikk ikke så bra. Dagene før prøven han vært ute på tur etter hjort og fått sansen for ferskspor, så han bare virret når vi gikk prøven.

I ettertid har jeg ikke gått så mye spor med han siden jeg fikk ny hund.

Oscar er nå sofahund hos mamma og pappa. Pensjonert og nyter det til de grader :D

0062-1.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...