Gå til innhold
Hundesonen.no

Skole/arbeistider og hund


Guest Vicky

Jobb og skole  

62 stemmer

  1. 1.

    • Den er ikke alene.
      7
    • 2-3 timer
      4
    • 5-6 timer
      21
    • 6-8 timer
      29
    • 10 timer
      1


Recommended Posts

Hvor lenge er det lengste dere syns man kan forlate en hund? Hvor lenge er det lengste du syns er OK å la hunden være hjemme alene mens du jobber/ er på skole? Og hva syns du blir for lenge?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg planlegger litt for fremtiden, og jeg er usikker på hvor lenge jeg syns er ok å la dyrene være alene hjemme. Som regel er de jo med meg over alt, og det er ikke ofte de sitter mange timer alene. Men når jeg bor alene og har jobb/skole da kommer de jo til å måtte være litt alene hjemme.

Selv mener jeg 5 timer er mye. Dere som er i fast jobb, hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er hjemme alene en hel arbeidsdag. Jeg synes det er mye, men han takler det helt fint. Jeg passer på at han får det han trenger av tur,trening og oppmersomhet resten av dagen,og overdriver kanskje til tider.. Det er uhyre sjelden jeg drar ifra han etter en arbeidsdag,selvom han da ikke er hjemme alene, siden jeg bor hos min far. Men føler liksom at jeg da vil tilbringe resten av dagen sammen med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 5-6 timer er nok, om det er fast, skal man være borte utover det synes jeg man skal skaffe hjelp, at noen henter han, lufter den, før du kommer hjem. Sånn at han etter 4-5 timer får en times tur, etc, før eieren kommer hjem.

Da spesielt på unghunder.

Men det er jo min mening, mange hunder takler fint å være alene, andre liker det ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hunden. Noen hunder stresser mer enn andre, og må oftere ut. Noen lider av varierende grad av separasjonsangst. Min forrige hund stod klar på morgenen og var gul i øya etter natten, mens min nåværende hund knapt letter på hodet når jeg står opp, og han synes en vanlig arbeidsdag stort sett begynner altfor tidlig! Han har jeg ingen problemer med å forlate i flere timer, mens det var verre med den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er alene hjemme alt fra 2-8 timer, og jeg har ingen problem å la han være så lenge alene heller, hvis det er om formiddagen. Om ettermiddagene er han ikke alene hjemme. Jeg må si som Yngvil sier, det kommer an på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer som sagt an på hunden. Noen hunder er flinkere til å slappe av enn andre. Er hundene godt mosjonert og utslitte må det også tas med i vurderingen.

Mine hunder er hjemme alene cirka 3 timer hver dag. Er veldig greit at jeg er hjemme i halv 2 tiden, og mamma begynner ikke på jobb før 11-tiden. Og når jeg jobber har min mor fri.

Når jeg begynner på vgs må jeg mest sannsynlig slutte på den jobben jeg har nå, og få en jobb som passer bedre med tanke på skole og jobbtider. Men dersom jeg begynner på skole her i Bergen kan jeg ha med hundene på skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fulltid, fra 8 til 16, så jeg er borte fra hunden min 8,5 timer. Dette går veldig bra, aldri vært noe problem, men allikevel har jeg fryktelig dårlig samvittighet, og synes det er alt for lenge... Det gode med det, er at jeg gir hunden min full oppmerksomhet etter arbeidstid, de dagene han er nødt for å være alene hjemme.

Nå skal det sies at han kanskje er hjemme alene en gang i uka eller noe sånt, alt etter som. Svært ofte er han med på jobb, og ligger litt på kontoret og litt i bilen. Dette synes jeg er det beste alternativet, da jeg er litt friere i forhold til å jobbe lenger, reise bort (med hunden) rett fra jobb, ta ting på sparket.

Men jeg svarte i hvert fall 10 timer i pollen, selv om det "kun" er 8,5 t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bono er hjemme ålene ca 8 t, når han først er ålene. Det er ikke ofte, 2-3 ganger i uka. Han takler det helt fint, ikke noe stress. Syns egentli det er litt masse, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det. Har tenkt at når jeg får lappen og bil, kommer jeg til å ta han med meg og ha han i bilen, slik at jeg har muigheten til å lufte han litt oftere og at han får strekke litt på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn hund er sjelden alene. Jeg personlig syns 4-6 timer er nok å være alene. Over det blir for mye. En og annen dag går det an å være alene i 8,5 time men ikke hver dag. Jeg har en hund som misliker veldig å være alene, og hun trives ikke. kanskje derfor jeg har det synet. Men uansett selv om det er det mest normale i verden, syns jeg det er litt synd at hunder blir liggende inne i 8,5 time hver eneste dag. Og det er ikke alle som er like flinke å kun prioritere hund når de kommer hjem heller.. Og mange hunder liker det ikke like godt..

Det er stor sjangs for at samboer får seg samme arbeidstid som meg, og hva som vil skje da med hunden vet jeg ikke. Jeg får ta det som det kommer da.. Men jeg ser ikke akkurat frem til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til nå i januar var Lyng alene hjemme mellom 0 og 3 timer om dagen, men uansett så lå han og sov til i 4tiden for før det var det skjeldent at det skjedde noe. Nå har jeg begynt å arbeide litt og han må derfor være alene i rundt 8timer. Synes det går greit, er bare så vidt jeg får ham med ut for å tisse om morgenen for da vil han bare sove (som eier så hund? :rolleyes: ). Det ultimate hadde nok vært om noen kunne luftet ham, men desverre er ikke det noe mulighet. Han er også løs i hele huset.

Når jeg kommer hjem fra jobb (og i helgene) er han med meg stortsett hele tiden og får bra med trim og trening. Tror ikke han lider noen stor nød.

Huskyen deriomot kunne ikke være så lenge alene, hun hadde separasjonsangst og ødela det hun kom over (feks div bur)... Så jeg tror en må se ann hundene, i dagens samfunn er det vel ganske få som kunne hatt hund om det skulle vært en maksgrense på 3-4timer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo har egentlig aldri vært alene hjemme mer enn i rundt 2-3 timer men nå som moren min har begynt å jobbe og hun ikke kan ha han med seg hver dag er han hjemme to ganger i uka da jeg slutter halv 12 og 12.45. men han har begynt å få skikkelige separasjons angst så vet ikke hva jeg skal gjøre :) han har bare hvert hjemme to ganger lenge alene hittil og første ganger ødela han 2 av putene sine og denne gangen (i dag) da jeg var på mr i en time hadde han begynt å ødelegge pleddet sitt :) vet ikke hva jeg skal gjøre men lurer på om jeg skal kjøpe sånn dap til han.. når jeg begynner på høgskolen (når jeg er 18) skal jeg ha han med meg i bilen så jeg kan lufte han i friminuttene.. menmen iallefall synes ikke hunden ør være aleine mer enn 8-9 timer pr.dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey er som oftest hjemme aleine 8-9 timer hver arbeidsdag. Det har gått helt fint helt fra starten. Fordi han er omplasseringshund og jeg var usikker på hva han egentlig dreiv med når vi var ute av huset overvåka jeg han med Webcam. Det viste seg at han gikk og la seg ikke lenge etter at jeg hadde gått og sov til jeg kom hjem... :)

Før jeg drar får han en liten tissetur og det første jeg gjør når jeg kommer hjem fra jobb er å gå ut med han på en lengre tur. Ettermiddagen dedikeres til han, noe han er særdeles klar over.. Veldig klar "mamma er min nå" holdning på ettermiddagene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går hjemmefra halv åtte og er hjemme to to dager i uka, fem to dager og fire en dag. Ingvild går kvart over åtte og er hjemme kvart på to, eller kvart over to, ettersom når skoledagen slutter. Pga Fibis tendens til å rule gata i møte med andre hunder for tiden, er det jeg som tar morgentur og langtur når jeg kommer hjem.

Fibi ligger og sover (hun gjør iallfall ikke noe galt) når hun er alene, så de ytterst skjeldne tilfellene hvor hun er alene en hel lang arbeidsdag, tror jeg egentlig er værre for meg enn for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er hjemme seks-sju timer når vi er på skole/jobb, avhengig av når sistemann går og førstemann kommer hjem. Hun er godt luftet (ca tjue minutter) før vi går fra henne, og ærlig talt tror jeg hun er ganske glad for å bare få slappe av. Hun hadde ikke brukt tiden på andre ting enn å sove om vi hadde vært hjemme uansett.

Hvor lenge en hund kan være alene når det er en rutine, kommer helt an på hunden. Om den generelt sett er veldig rolig og har god evne til å slappe av, om den er flink til å holde seg lenge av gangen, om den f.eks. er blitt mosjonert eller fått mental trening og dermed er sliten osv. Hvis hunden takler det, ser jeg ikke noe problem i at den er hjemme alene i åtte-ti timer hver dag, så lenge den har gjort fra seg før den blir etterlatt og får godt med mental og/eller fysisk trening i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit i 5-6 timer per dag. Mine hunder sover ihvertfall meste parten av den tiden de er på rommet sitt.

Jeg har hele tiden hatt de på et rom hvor de har bur og senger, når de er der vet de at de skal slappe av.

Etter jeg flytta ut og begynte på vgs så har jeg hatt "passepike" på de hver dag. Ikke at de trenger det i det hele tatt, men Emilie kan ha de med seg på jobb, så da takker jeg selvfølgelig ja til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...