Gå til innhold
Hundesonen.no

Glatt å gå tur...

Symra&Pippin

Recommended Posts

Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Nå er det skikkelig glatt ute her vi bor. Da jeg gikk kveldsturen med Pippin nå nettopp, skulle jeg passere en dame i en bratt nedoverbakke, og så gikk jeg plutselig ned i spagaten liksom. Siden jeg følte meg temmelig fjollete prøvde jeg å gi Pippin skylda. "Gå pent!" sa jeg. Pippin så rart på meg, for han gikk da pent... :Laugh:

:Laugh: Det er sånn det går for seg på vinteren!

Har du prøvd brodder? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen i den der. Her er det glatt på gangfeltene mer eller mindre hele vinteren, og da er det ikke bestandig like lett å gå tur med hund. Jeg har investert i gode brodder, og angrer ikke et sekund på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har dere prøvd piggsko?

Anbefaler det på det varmeste! jeg føler meg som en pingvin på glatt føre! Og spesielt med hund da! :icon_redface:

Er fullstendig avhengig av piggskoene mine! Altså det er vanlige joggesko (også fóret), som sportsbutikker setter i bilpigger i! Det blir en drøm å gå på glatt føre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No mercy! her er det brodder for alle penga- og muckboots for alle penga!

og så sier jeg bestemt til henrik at det er "glatt, så nå går du pent"

( og klart han hører på sånt!)

Samme her, bare at bikkjen min ikke hører på "gå nå pent" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kjente meg litt igjen her... :icon_redface: Kan av og til være godt å ha noen å skylde på når man tabber seg litt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv nå uten hund (men med hund i tankene, hehe) datt jeg rett på rumpa/ ryggen.

Slo meg godt også, så ja, piggsko skal til når Peico skal ut på tur neste vinter, ikke planer om noe annet.

Nå er jeg øm, blå og hoven ved halebeinet, men like blid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen...

Jeg har vært så heldig å fått meg et par piggsko i bursdagsgave, jeg har prøvd is brodder jeg også,, men da føler jeg at foten blir helt rar når jeg går fordi man blir høyere på ett punkt..

Men de piggskoene er helt fantastiske å gå på de er ikke onde i det hele tatt, vil anbefale dere på det sterkeste å kjøpe slike,, min tror jeg kostet litt over 1000; men de er gull værdt med tanke på hvor mang turer man går i løptet av vintertiden og hvor glatt det er . Husk jeg går med 7 hunder 2 salukis og 5 whippets og de er ikke akkurat svake når de ser en katt i full fres over gata;) he,he..

Lykke til med glattisen

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere med de gigantiske hundene har vel de største problemene tenker jeg :ahappy:

Neida.. men jeg kan absolutt si jeg skjønner problemet :twitch:

Du skal ikke undervurdere styrken på små hunder...

Men er det noen som har bilde av slike piggsko, og hvor får man kjøpt slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan nok dra de også, men jeg vil tørre å påstå at det er verre å gå tur med en ulvehund som plutselig drar avgårde, enn det er med en hund som veier maks 30 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg brodder. Synes pigger høres skummelt ut, for hva skjer med hundelabbene

om du skulle komme til å tråkke på dem? :twitch:

ho sa pigger som de har på piggdekk på biler. De er da ikke værre enn brodder de vel? Skulle trodd broddene var værre spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportsbutikker har slike! i hvert fall her i Trøndelag.. Men regner med det finnes flere stedet i landet! Det er helt vanlige joggesko..den gangen jeg kjøpte fikk jeg velge joggesko..mine er omtrent aerobicsko..såå gode og gå i!

og de er ikke SÅÅ store piggene da:) Små pigger altså, det bare høres litt brutalt ut med bilpigg! Brodder kan ofte skli mer på foten og føre til at man har mindre kontroll p hvor piggene er i forhold til å tråkke på labber.. og de er ikke så store at de skal gjøre så stor skade! Jeg gjør større skade om jeg faller oppå valpen på isen vil jeg tro:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flir.. Jeg har 2 hunder som syns det er glatt jeg, så jeg vil vel si at det er meg som har minst problemer med å gå nå.. Jeg stoler nesten fullt på at muckbootsene holder meg på beina.. Bikkjene derimot har ikke noe annet enn klørne til hjelp :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brodder om det blir for glatt, og det har det sannelig blitt. Skulle gå tur med bikkja istad, men kom ikke mere enn 100 meter borti vegen før hun synes det var ekkelt å gå på så glatt føre. Så hun snudde selv og datt på alle fire bena, jeg løftet henne der da var skikkelig glatt, men så fikk hu gå den lille biten hjem selv. Stakkars bikkjer, sånt føre er helt på tryne og i tilegg så strør de jo ikke borte her hos oss!. Skikkelig dritt spør du meg, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ta bilde av mine sko i morgen jeg og legge ut:)

Ikke noe værre med pigg sko enn brodder for hundelabber. Bedre at du står fast enn at du faller oppe på bikja... Jeg har aldri vært uheldig med det og både jeg og gubben går turer med 7 hunder og vi bruker skoa våre flittig.

Ha en flott natt.

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det råglatt nå! Det kom 10cm snø i går som la seg oppå all isen rundt her så i går hadde eventuelle tilskuere fått seg en god latter om dem hadde sett meg stabbe med ut på tur med Mikey. :P Med en hyper hund flyende rundt beina (han blir "litt" hyper av snø) og en jentunge på 6 i hånda som sklei like mye som meg var vi nok litt av et syn.. Det beste var nok da både jeg og vesla gikk fullstendig på tryne i skauen og bikkja bare sto og så dumt på oss.. :rolleyes: (Ingen av oss som slo seg heldigvis.. ;) )

Det frister veldig å kjøpe brodder for å si det mildt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Kjøpte brodder i går jeg, de hadde ikke piggsko her.

Men disse ser ikke ut som de er farlige for hunden.

Hun som solgte meg dem har hund selv, og hun sier hun ikke vil unnvære dem.

De sitter godt, og er uhyre enkle å ta av og på!

Man kan bruke dem innendørs også, men jeg er redd det kan bli glatt, men det finner jeg ut.

Men de skader ikke gulv!

Legger ut bilder jeg.

DSCF3227.jpg

DSCF3226.jpg

Jeg betalte 299 kroner for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix synes is er festlig (skliiiiiii :innocent: ), og tar helt av. Det er helt grusomt vanskelig å gå bak en hund som IKKE kan gå pent, som tar helt av hvis han ser mennesker, hunder, katter, biler, sykler osv. Tror jeg må kjøpe meg brodder jeg og.

Kjenner igjen den der :)

Og om det i tillegg er litt snø på veien så tar han løpefart og sklir bortover med forlabbene. Veldig festlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...