Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb

Rottis jentå

Recommended Posts

Mange hundefolk som jeg kjenner klager på meg fordi jeg forer med labb, hvorfor det? hva er det som er galt med det? Jeg vet at mange hunder ikke tåler det og at i manges øyne er et billigt for et "dårlig" for, men så lenge min hund fungere på det burde det jo ikke vær noe problem. Verdensmester i lydighet forer også på Labb, og det er garantert at hun forer på det som er best for hennes hunder, men alike vell, hvorfor har dette foret fått slikt et dårlig rykte?

Er det andre som forer på labb uten problemer? eller med problemer? Fortell meg om deres erfaringer. Labb er et helt ok for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

hm, jeg tror dette fòret har så dårlig rykte fordi det er et såkalt "billigfòr" som alle andre "butikk"-fòr som pedigree og de forene man får kjøpt på en matvare butikk.

Men hadde hvert litt morsomt å sett (det fungerer kanskje ikke nå som merket har blitt "merket for livet"), om hvordan folk hadde reagert på fòret om det hadde gått opp en 100-lapp i pris, og blitt solgt i en dyrebutikk/hos veterinæren. Da hadde det nok ikke blitt tatt i mot så negativt.

Oppdretteren til min hund foret/forer på Labb, og det var det beste fòret han hadde brukt på bikkjene sine. Jeg har selv prøvd merket, og jeg var fornøyd, utenom at hunden fikk mye avføring. Men kan også si at det fikk han med eukanuba, royal canin og flere av de "kvalitetsfòrene". Jeg merket ikke forskjell for å være ærlig. Men jeg tror at Labb er et godt fòr for noen, mens dårlig for andre. Sånn er det jo også med de "kvalitetsfòrene", noen fungerer det bra på, mens for andre fungerer det ikke.

Kan virke som om et fòr får et kvalitetsstempel om det er "dyrt". Og selges i "riktige" butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga hunden min Labb tidligere. Hun fungerte greit nok, men pelsen flasset gjerne og var ganske matt. I tillegg var det veldig varierende hvordan avføringa var.

Det er kun to fôr hun fungerer optimalt på, og det er to såkalte høykvalitetsfôr (Eukanuba og Hills). Jeg tror det ligger litt i det at det er bedre kvalitet på et fôr som det har blitt forsket mye på og som det er utviklet mange forskjellige varianter for å passe hver enkelt hund bedre. Pedigree har kun en sort for voksne og en for valper, liksom. Uavhengig av rase/størrelse, aktivitet osv.

Men så lenge en hund fungerer bra på et fôr, ser jeg ikke noen grunn til å bytte. Om jeg derimot skulle anbefale et fôr til en ny valpeeier, ville jeg nok heller anbefale et fôr som jeg sjelden har hørt at ikke passer for en del hunder enn et fôr jeg ofte hører at hunder ikke fungerer noe særlig bra på. Det kan jo allikevel hende at akkurat denne hunden vil fungere best på Labb, men - helt uoffisielt - statistisk sett, er det større sjanse for at hunden vil fungere bedre på f.eks. Hills eller Ekuanuba.

Men alt er individuelt. Hunden min fungerer ikke på Royal Canin, selv om det skal være et såkalt høykvalitetsfôr. Noen mennesker lever på cola og hamburger og er i fin form, mens andre må ete rugknekkebrød og tomat for å være i samme form. Ting varierer fra person til person og fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt morsomt er at folk kaller Labb billig.

Og sammenlikner med butikkfor, men Labb er da mye dyrer enn det ?

Storforbruker avtale på Eukanuba og Pro Plan gir omtrent samme pris som Labb, er dermed disse også "billige" ???

Hva med andre for som Olivers, Bente Kronen, Kobuk, Sportsmans Pride etc som selges for samme pris sånn ca som Labb. Hvor nevnes aldri som "billig" for ?

Jeg kjenner flere som bruker Labb på sine jakthunder ( som også gjør det bra ). Så jeg tror at Labb kan være et like bra for som andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har ikke noen erfaring med Labb hundefor, men ei som jeg kjenner har 2 wippet og en saluki og de 2 wippetene ble plutselig til nakenhund da de brukte det foret.. Men det kan jo så klart ha noe med det at de kanskje ikke tåler det foret..

ellers så får jeg høre at pelsen blir så matt og tørr på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at LABB kan ha fungert dårlig for enkelte hunder, er at holdbarhetsdatoen som står på pakkene er feil, i alle fall slik flere jeg har snakket med har erfart det. LABB er et bra for så lenge det er nytt. Men jeg har altså hørt at holdebarheten er ganske dårlig, slik at man ikke burde ha 20 kg. liggende over en stund.

Dette er bare andre menneskers erfaringer med foret. Men jeg tror det kan stemme bra. LABB kom best ut i en for-test for et par år siden, men vel og merke LABB fra nyåpnet pakning. Vet ikke om det kan ha noe å si.

Men jeg synes ikke du skal bry deg om hva andre mener om det foret du bruker til hunden din. Du blir nesten nødt til å se på hundens kondisjon og om hunden fungerer bra med foret du gir den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg begynte med råforing brukte jeg LABB i mange år og vil påstå at det er et av de beste tørrforene jeg har brukt. Til sammenligning har jeg også brukt Bentokronen, Hill's, Spesific, Royal Canine, Pro Plan og Eukanuba.

Min ene hund utviklet en mage/tarm infeksjon mens han gikk på RC og Bentokronen, noe som utviklet seg til kronisk og storfeallergi. Etter dette ble det prøvd utallige dietter og spesialfor, men det var LABB han fungerte best på. I følge dyrlegen er det to hovedårsaker til det: LABB er ikke storfebasert og inneholder færre konverseringsmidler (derav kortere holdbarhet).

Har og ei venninne som har utelukkende foret sin rottweiler på LABB i 7 år nå og den hunden er i toppform! Hun er maratonløper og har alltid hunden med seg på trening, så da kan du tenke deg selv hvor lekker den rottisen er i kroppen og i tillegg har hun en blank og fin pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også hørt mye dritt om LABB i hundeverden, så jeg bestemte meg for å kjøpe en sekk å prøve selv istede for å høre på alle andre.

Jeg kommer aldri til å kjøpe flere sekker med LABB, da förer jeg heller hundene mine på brøskiver !

Med Royal Canin bæsjer hundene mine 1-2 ganger pr.døgn og har normal avføring, med LABB bæsjet de mellom 8-10 ganger og fargen var alt fra spygrønn til sennepsgul.

Tispa mi gikk ned over 2 kg på den ene försekken med LABB, og la på seg igjen når jeg gikk tilbake til Royal Canin.

Så aldri mere LABB på mine bikkjer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg synes at det er veldig dumt at dette foret har fått slikt et dårlig rykter for, som dere sier her, så lenge foret er ferskt fungerer min hund knall bra på det. Han er med meg på lang kjøretur med hester hver dag og er veldig aktiv ellers også. Nå er jo hunden en utstillings hund, så ca to uker før utstilling begynner jeg å fore eukanuba, bare for å få den ekstra glansen i pelsen. Oppdretterene mine forer på eukanuba og er stor fornøyd meg det, og det er jeg også. Ellers så går bare hunden her hjemme med meg og pelsen er fin og hunden i bra form, men jeg ser ikke vitsen med at hunden skal gå og skinne hels tiden når den bare er her på garden og med i fjøset. Jeg kommer nok til å holde meg til Labb framover, uansett hva folk mener og sier. Det varierer nok fra hund til hund men labb foret som det gjør med mennesker, noen tåler nøtter, andre gjør ikke. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med foret til nå hvertfall, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
JEg synes at det er veldig dumt at dette foret har fått slikt et dårlig rykter for, som dere sier her, så lenge foret er ferskt fungerer min hund knall bra på det. Han er med meg på lang kjøretur med hester hver dag og er veldig aktiv ellers også. Nå er jo hunden en utstillings hund, så ca to uker før utstilling begynner jeg å fore eukanuba, bare for å få den ekstra glansen i pelsen. Oppdretterene mine forer på eukanuba og er stor fornøyd meg det, og det er jeg også. Ellers så går bare hunden her hjemme med meg og pelsen er fin og hunden i bra form, men jeg ser ikke vitsen med at hunden skal gå og skinne hels tiden når den bare er her på garden og med i fjøset. Jeg kommer nok til å holde meg til Labb framover, uansett hva folk mener og sier. Det varierer nok fra hund til hund men labb foret som det gjør med mennesker, noen tåler nøtter, andre gjør ikke. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med foret til nå hvertfall, så får vi se hvordan det utvikler seg.

Det er det som er smart, gjøre som man selv mener..

Hvis du er så stor fornøyd med Eukanuba, hvorfor fortsette med Labb, slik at du må skifte fôr før hver bidige utstilling? ;)

Har hørt om mange(ja, og det er en del) hunder som absolutt ikke tåler Labb, og når alt blir "oppsummert" så tror vel folk flest at Labb ikke er så bra..

Edit: Og om man vet det fungerer på sin hund, hva spiller da store rykter? Man kan jo bruke fôret selv om det er drittslenging og rykter om at "Fôret er et billig dritt fôr...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så går bare hunden her hjemme med meg og pelsen er fin og hunden i bra form, men jeg ser ikke vitsen med at hunden skal gå og skinne hels tiden når den bare er her på garden og med i fjøset.

Så selvom pelskvaliteten er bedre med et annet for,som du også er fornøyd med,hvorfor ikke bytte til det foret da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har fungert på likt nivå som Eukanuba på alle mine hunder. Labb har da fungert bedre enn f.eks Hill's, men dårligere enn ProPac og RC. Da snakker jeg for MINE hunder, ikke generellt.

Labb har utviklet seg og bruker ikke lenger så noe særlig vegetabilsk fett og veldig lite fiber. Innpakningen er også blitt forbedret og skal forbedres ennå mer (antagelig pakkes på samme måte som RC sitt fôr f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt labb og kommer heller ikke til å bruke det!

Har hørt fra noen som har foret på Labb at hunden deres bæsjet 10 ganger om dagen.. Det er mye! Hunden var heller ikke fin i pelsen og tror det var noe annet å som jeg ikke husker, men de byttet over til royal canin eller så var det eukanuba, da bæsjet hunden 1-3 ganger om dagen og pelsen var fin!

Men har også hørt fra noen at hunden deres funker bra på foret, men at de har funket enda bedre på for i dyrebutikken eller hos vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine dreit IKKE mer enn 2-3 ganger pr. dag!

og TineSimbaNana: Jeg synes det er veldig dumt å "dele erfaringer" du ikke har.

Uansett: Kanskje labb er et fôr som færre hunder tåler enn andre kjente "kvalitets-fôr". Men OM det fungerer burde det ikke være annet enn praktiske grunner som skal få deg til å bytte for. Hvis du ikke er som meg da - liker å prøve ut hvordan f.eks "rød-frolik-bæsj" fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egene erfaringer. Desverre.. Kaisa fikk matt og dårlig pels, utvikla allergi og fikk store sår/skurver. Kjenner 3 bernere i nerheten som også hadde div. plager av labb. Vi anbefalte de å skifte for og samtlige er storfornøyde etter forskifte!

Oppdretteren min har også dårlige erfaringer med labb. Hun jobber også på en dyreklinikk hvor de vistnok får inn en god del hunder som reagerer negativt på foret.

Så aldri mer labb her i gården nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt morsomt er at folk kaller Labb billig.

Og sammenlikner med butikkfor, men Labb er da mye dyrer enn det ?

Labb ligger på omtrent samme prisen som "billigfôrtypene". I butikken selges fôret ofte i mindre sekker, og derfor kan det virke billigere. Dessuten er det forskjell på butikkfôrtypene også. Pedigree og Frieskies er vel en del dyrere enn First Price hundefôr og Coop Xtra hundefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri foret på Labb, men jeg har brukt annet "billig" for, som Canadian feks... (uten sammenligning forøvrig)

Jeg syntes hunden funka greit på det (trodde jeg) hadde blank pels, grei og lite avføring, og var i god fysikk. Helt til røyteperioden startet. Og den varte, varte og varte... Han røytet mer eller mindre i to mnd og så ikke ut til slutt. Jeg byttet da over til ProPlan og etter kort tid så jeg hva som virkelig var blank pels og fin avføring for min hund...

Poenget mitt er vel at man ikke alltid vet hva som er det optimale foret, før man har prøvd det.. for å si det sånn... :rolleyes: Man kan tro hunden er i helt topp pelskvalitet, helt til man ser at det faktisk kan være ennå bedre.

Labb har vært utsatt for mye ondsinnede rykter, og mange har dømt det nord og ned uten engang å prøve det. Jeg kjenner mange hunder som går på dette foret, og det funker kjempe greit. Aktive hunder... Jeg kjenner og flere hunder som lever på middagsrester, det funker og greit på disse.

Min minste bekymring i forhold til foring er i hvert fall hva andre (særlig de som ikke har prøvd det selv en gang) mener om foret. Så lenge jeg og bikkja er fornøyd, er vel det det viktigste...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Vi brukte Labb helt til hunden vår var sånn ca. 1år, men hun begynte å flasse og bli matt i pelsen og avføringa begynte og bli litt sånn på kanten av bløt. Så vi bytta fôr. Men det betyr ikke at andre hunder ikke kan bruke det vis det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt labb og kommer heller ikke til å bruke det!

Har hørt fra noen som har foret på Labb at hunden deres bæsjet 10 ganger om dagen.. Det er mye! Hunden var heller ikke fin i pelsen og tror det var noe annet å som jeg ikke husker, men de byttet over til royal canin eller så var det eukanuba, da bæsjet hunden 1-3 ganger om dagen og pelsen var fin!

Men har også hørt fra noen at hunden deres funker bra på foret, men at de har funket enda bedre på for i dyrebutikken eller hos vetrinær.

Nana ble fôret på labb hos oppdretteren din da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg nok ikke til å bytte for til eukanuba fordi det er dyrere enn labb og vi er ike akkuratt rike for tiden. Men med bedre råd kommer jeg nok kanskje til å gjør det. Min hund røyter også lenge men det er ikke mye han røyter så jeg plages heller ikke med det problemet.

Må si jeg setter pris på erfaringer fra dere og info som jeg ikke viste om :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...