Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til aktiv barnefamilie


Hanna

Recommended Posts

Jeg har fått i "oppdrag" å forslå aktuelle hunderaser til en aktiv barnefamilie.

Litt om familien:

- Flere barn, yngste 7.

- Aktive innen friluftsliv, men trolig ikke tid til daglige 2 timersturer.

- Liten/noe erfaring med hund

Litt om hunden:

- Mellomstor, ca 15-30 kg

- Lettstelt og værholdig pels (kan være på lengre turer i skog og mark uten å fryse, pauser inkl).

- Rolig inne.

- Tåler lengre turer

- Robust både fysisk og pshykisk.

- Helst ikke bjeffe for mye.

- Ikke sterkt jaktinstinkt.

- Helst ikke røyte for mye.

Mine forslag:

- Finsk lapphund (Kjenner ikke rasen så godt. Grei å ha med å gjøre men bjeffer mye?)

- Buhund (Kjenner ikke rasen så godt. Grei å ha med å gjøre men bjeffer mye? Litt stri?)

- Engelsk setter (Krever for mye daglig fysisk aktivitet? For lite/tynn pels?)

- Labrador (For lite/tynn pels, "for mye hund")

- Mellom schnauzer (sta, kan være vanskelig?)

- Springer spaniel (for aktiv? Mye sykdom? For lite/tynn pels?)

Har noen kommentarer eller forslag til andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det er litt vrient å finne en hund som både tåler kulde godt og ikke røyter?

Dessuten mener jeg at man må være innstilt på et aktivt hundehold hele uka, ikke bare på søndagstur (noe det virket som denne familien hadde tenkt seg). Nå har vi jo hatt noen tråder der meningene har vært delte om dette, men jeg mener at de dagene man kanskje ikke går to timer i skauen, bør trene hodet med spor og/eller f.eks lydighet, slik at hunden blir sliten hver eneste dag!

Som sagt, dette vet jeg det er delte meninger om, så det skal bli spennende å se hvilke råd du får! :)

Dessuten holder jeg litt med oppdretteren vår som blir litt oppgitt av de som spør om hundene bjeffer når de forhører seg om valp. Det er jo hunder det er snakk om, ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. For en ikke-hundevant barnefamilie... Labbis og golden er flotte hunder, men de har en utrolig krevende unghundsperiode som regel, og kan være litt av en utfordring da. Pluss at de er ganske store. Mellomschnauseren er jo en fin, røytefri hund men kan være litt stri. Finsk lapphund bare digger jeg, men det er mye pels og man må være obs på bjeffing fra dag en. Mellompuddelen er jo en røytefri, sporty og grei hund. Det er mange raser å velge mellom, men man må være forbredt på at det blir noen timer til sammen med tur og hunderelaterte ting om dagen, og om man klarer dette sammen med å ha barn.

EDIT: Må legge til at det ofte er barna det kommer ann på, ikke hunden. Om man som familie har klare regler for hvordan hunden skal behandles (aldri forstyrres når den ligger på plassen sin f.eks, aldri forstyrres når den spiser, ikke draes i hale og ører...), og familien er innstilt på hvordan aktivitetsnivå hunden har på forhånd, så vil de fleste vanlige rasene i Norge passe bra.

EDIT2: etter litt nye opplysninger om kooikeren blir den slettet fra lista;) Legger til wheaten, må være ypperlig, og svensk lapphund. Dessuten korthåret collie og sheltie, men den er jo litt mindre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo denne familien burde se på hunder i en annen vektklasse jeg da - type cavalier kanskje?

Ellers tenkte jeg wheaten når jeg leste kravene - finsk lapphund vil jeg hvertfall ikke anbefale, har enda til gode å møte et eksemplar av den rasen som jeg likte - og JA, de bjeffer - mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Mellomschnauzer, slik som Lotta. Kanskje også Mellompuddel eller noe slikt?

Dersom man ikke er interessert i pelsstell, kan man alltids klippe ned hunden. Men den vil da igjen kanskje fryse mer.

Ellers tenkte jeg på for eks. Cocker Spaniel (engelsk). Engelsk springer er jo en veldig aktiv rase, mens Cockeren er hakket mindre, og kanskje lettere å ha for nybegynnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten mener jeg at man må være innstilt på et aktivt hundehold hele uka, ikke bare på søndagstur (noe det virket som denne familien hadde tenkt seg). Nå har vi jo hatt noen tråder der meningene har vært delte om dette, men jeg mener at de dagene man kanskje ikke går to timer i skauen, bør trene hodet med spor og/eller f.eks lydighet, slik at hunden blir sliten hver eneste dag!

**Det finnes da en mellomting mellom 2 timer tur om dagen og ingenting. Enig i at hunden bør få noe hver dag, men å gå i timesvis og slite hunden ut hver eneste dag det tror jeg ingen hunder MÅ. Tur og hjernetrim hver dag er bra, men man kan ha en godt fornøyd hund uten å gå et par timer på skauen hver eneste dag.

Dessuten holder jeg litt med oppdretteren vår som blir litt oppgitt av de som spør om hundene bjeffer når de forhører seg om valp. Det er jo hunder det er snakk om, ikke sant!

** klart at de aller fleste hunder er fysisk i stand til å bjeffe, men det er jo veldig forskjell mellom de forskjellige rasene, noen har høy terskel for å bjeffe, andre mindre. Det er forskjell på en buhund og en labrador liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spm:

- Hvor lang er en "lengre tur" og hvor ofte kommer hunden til å få det?

- Hva er lettstelt pels? Noen mener det er en som aldri må børstes, men andre syns det er lettstelt med børsting en gang i uka.

Jeg synes jo denne familien burde se på hunder i en annen vektklasse jeg da - type cavalier kanskje?

Enig. Om det blir dager uten nevneverdig tur, vil en mindre hund kunne få utløp for mye energi bare ved f.eks å følge barna rundt i huset. De fleste mindre raser kan også henge med på noen timers tur, så lenge de holdes jevnt i god form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte på var amerikans Cocker spaniel. Men egentlig fordi jeg har så gode erfaringer med den vi hadde når jeg var yngre. Den var gjerne med på lange turer, men tålte også dager med mindre turer. Vi som ikke skulle stille den ut, klipte bare ned pelsen, og gredde en gang i innimellom. Røytet gjorde den nok en del. Fin str på den syns jeg også.

Eneste er vel at jeg har fått inntrykk av at det er mye sykdom hos rasen. Men vil ikke si noe mer der, siden jeg ikke er sikker innenfor det (bare snakket med noen med Am. Cocker, og de har hatt samme oppfattningen)...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eng cocker vil jeg ikke anbefale hvertfall, ikke noen nybegynner hund!

Veldig mye til pelsstell, stae, kan bli agressive hvis de ikke for nok psykisk og fysisk stimulans, de trives ikke med å være alene, skal ha en 2 timers tur hver dag (helst) hvis ikke den får mye hodebry hjemme evt spor ute. Det er endel sykdom med rasen (også am. cocker) Ørene, øyene... Min cocker har vært utsatt for mer sykdommer enn jeg hadde regnet med, han er min første valp (har hatt hund før) og jeg ante ikke at det var så krevende å ha en cocker...

Så et tidligere bra forslag her og det var cavalieren.... jeg hadde nok gått ned en størrelse og valgt en mer passende hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte Mellomschnauzer, slik som Lotta. Kanskje også Mellompuddel eller noe slikt?

Dersom man ikke er interessert i pelsstell, kan man alltids klippe ned hunden. Men den vil da igjen kanskje fryse mer.

Det er en del pelsstell med nedklippte puddler også! Klipping, bading, ørenapping, barbering osv..

Kjenner ikke rasen så godt, men hva med Kooiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tibetansk terrier røyter ikke, men har fortsatt værbestandig pels. Den krever imidlertid endel pelsstell, minimum en gang i uka, og den kan bjeffe endel. men den er intelligent, kan bli med på veldig lange turer og bare få småturer en periode.

Gamlingen min hadde ikke jaktinstinkt, og han veide fjorten kilo. men han var ganske sta da, og krevde sin del trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador er mye hund i de to første årene, men ellers passer den kravene deres veldig bra. De har god og varm underull samt vannavstøtende dekkhår. Tispa mi bader når det er fire minusgrader i lufta, men har allikevel ingen problemer med å rulle seg i snøen og ta en pause på turen etterpå.

Det er vanskelig å finne hunder som både har god vinterpels og som ikke røyter når de lever innendørs. Labradorer røyter. Enkelt og greit. Det blir hår. Det må man bare regne med.

Hva med en voksen labrador (omplassering)? http://www.retrieverklubben.no/cm/public/o...ew/list_op.html - det kommer ut nye hunder her jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden passer nok bra ja, om de gjør ting rett. De må i så fall være innstilt på å jobbe litt, en forsømt buhund bjeffer av kjedsomhet. Men ellers vil jeg si den passer kravene bra, i hverdagstrening funker den kjempebra, men kan lett bli litt stri om ting gjøres feil, om den får for lite stimuli osv. Som familiehund passer buhunden ypperlig, så lenge det er en aktiv familiehund. Den kan også stå mye ute, og tåler både varme og kulde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tibetansk terrier røyter ikke, men har fortsatt værbestandig pels. Den krever imidlertid endel pelsstell,

Mange er opptatt av røytefrie hunder, men jeg lurer på om alle er klare over hvor mye jobb det er med disse pelsene. Kan ikke skjønne annet enn at både tibetansk terrier, wheaten og puddel må dra inn en del skitt, og i tillegg har man problemet med snø om vinteren (selv om det har vært minimalt i år, da...) + pelsstell, selvsagt.

Skulle jeg valgt hund kun etter den mest praktiske pelsen, hadde det nok blitt noe i retning korthåret spisshund, ja. Lundehund, buhund e.l. Varm, vannavstøtende, ikke kladdende, lettstelt. Litt børsting i røyteperiodene, og hårene er lett å få av i "klaser" (i motsetning til f.eks. whippets, som mister et hår er og ett der hele året - hår som "aldri" forsvinner).

Jeg kjenner ikke rasen, men det skader vel ikke med flere forslag: Jeg synes västgötaspetsen virker som en spennende rase for denne type familie. Vet ikke hvor hemmet de er av de korte beina på tur, men de virker forholdsvis mobile sammenlignet med en del andre kortbente hunder. Pene er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador er mye hund i de to første årene, men ellers passer den kravene deres veldig bra. De har god og varm underull samt vannavstøtende dekkhår. Tispa mi bader når det er fire minusgrader i lufta, men har allikevel ingen problemer med å rulle seg i snøen og ta en pause på turen etterpå.

Nå har jeg jo fått oppleve at man kan finne ganske mye forskjellig i labradorer. Du har labradorer som Sonic som aldri blir voksen, jaktlabradorer som absolutt ikke nøyer seg med mindre enn to timer tur til daglig, labradorer som krever en erfaren eier (f.eks mye hunder, hunder som aldri blir voksen etc), labradorer som kanskje krever mer hjernetrim enn familien er i stand til (lydighet, blodspor-søk etc). I tillegg kan labradorhanner bli utrolig sterke og ganske mange kilo mer enn familien ville ha, og labradorer (i hvert fall min, haha) er så glad i å lukte for seg selv at de fort kan forsvinne, så det lønner seg å ha en bra innkalling. Også røytingen da :tongue:

Så, jeg har veldig vanskelig for å anbefale labrador til noen som ikke har så mye tid til tur, og som har lite erfaring med hund fra før. Man kan være heldig og flink og finne en valp man fint greier å takle, men så fins det ganske mange av den andre typen også.

Åja, jeg skulle komme med forslag!

Hva med cavalier king charles spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av retriever rasene kanskje?

:rolleyes:

I den testen vi hadde som tråd her for leeenge siden engang, ble tollere ikke anbefalt familier med barn under tretten år! Vet ikke helt om jeg syns noe om sånne absolutter, men som førstehund til en barnefamilie som ikke helt vet hvor mye tid de har sånn til hverdags, hmmm. Dessuten røyter de masse og de kan bjeffe! De andre retriverne er kanskje litt mindre krevende? Har aldri hatt det, så jeg skal ikke påstå det, heller! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje teit ut at jeg forslår min egen rase. Men Boxer er faktisk en rase som er kjent for og være gode familie hunder. De er robuste, tilpasser seg bra, elsker barn og tåler en støyt fra barn også. De er veldig rolige inne. Ikke krever de noe pels stell og røyter ikke mye. Og mange tror at boxern fryser veldig om vintern. Men så lenge de er aktive når de er ute går det helt fint, vi bruker ikke dekken på noen av våre. Og vi har 4 stykker..

De går ikke på veggen inne om de ikke for noe særlig tur en dag heler..

Eller så er det jo mange av de andre rasene folk nevner her også :blink:

Men etter aldern på barna og dømme så bør hunden tåle en støyt fra barna, for sånn blir det alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kanskje teit ut at jeg forslår min egen rase. Men Boxer er faktisk en rase som er kjent for og være gode familie hunder. De er robuste, tilpasser seg bra, elsker barn og tåler en støyt fra barn også. De er veldig rolige inne. Ikke krever de noe pels stell og røyter ikke mye. Og mange tror at boxern fryser veldig om vintern. Men så lenge de er aktive når de er ute går det helt fint, vi bruker ikke dekken på noen av våre. Og vi har 4 stykker..

De går ikke på veggen inne om de ikke for noe særlig tur en dag heler..

Eller så er det jo mange av de andre rasene folk nevner her også :blink:

Men etter aldern på barna og dømme så bør hunden tåle en støyt fra barna, for sånn blir det alltid..

Jeg syns det var veldig lurt! Jeg gikk jo stikk motsatt vei og anbefalte ikke min egen rase.

Derimot var bedlingtonterrieren vi hadde en flott familiehund. Han ville bare bli elsket av alle og det ble han! Han var også en flott turkamerat, men i sprengkulde ble turene noe kortere enn ellers, ja! I og med at han ikke røytet, tok han med seg store deler av skogen inn, godt surret inn i pelsen! Han måtte også klippes, nappes i ørene og generellt ha et jevnlig pelsstell for å ha det bra! Han bjeffet også svært skjelden. Kan ikke huske at han noen gang varslet når vi fikk besøk, eller i det hele tatt!

Fibi klipper jeg litt mellom tærne, tynner litt ved øra og børster gjennom en gang i blant og det er det! Hun varsler også litt sånn i hytt og gevær, men kan godt finne på å ligge musestille når noen banker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått i "oppdrag" å forslå aktuelle hunderaser til en aktiv barnefamilie.

Litt om familien:

- Flere barn, yngste 7.

- Aktive innen friluftsliv, men trolig ikke tid til daglige 2 timersturer.

- Liten/noe erfaring med hund

Litt om hunden:

- Mellomstor, ca 15-30 kg

- Lettstelt og værholdig pels (kan være på lengre turer i skog og mark uten å fryse, pauser inkl).

- Rolig inne.

- Tåler lengre turer

- Robust både fysisk og pshykisk.

- Helst ikke bjeffe for mye.

- Ikke sterkt jaktinstinkt.

- Helst ikke røyte for mye.

Ser at flere anbefaler wheaten terrier, og er enig i at den kan passe på mange punkter men ikke alle! Wheaten terriere er veldig glade hunder med mye energi og hopp og sprett. Kan kanskje være litt for overstrømmende med små barn? Rolig inne? Vel ikke akkurat, men kan vel trenes på! Ellers har nok de fleste wheatens også endel jaktinstinkt og pelsen krever absolutt mye oppmerksomhet (langtfra lettstelt altså). Ellers er de "smarte" hunder som trenger å få bruke hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...