Gå til innhold
Hundesonen.no

Har rasen din forandret seg mye fra det opprinnelige?


Yodel

Recommended Posts

Hvis du tar utgagspunkt i din rase sine første "forfedre". Har rasen forandret seg mye? Hva er forskjellig? Synes du endringene er til det bedre? Eller var det bedre før?

Min rase, Basenjien, blir beskrevet som en av hundeverdenens eldste raser, og hieroglyfer/ statuer av basenji liknende dyr er funnet helt tilbake til de gamle faraoenes tid.

Fram til da har den levd forholdsvist isolert fra andre raser i forskjellige afrikanske landsbyer; spesielt i Congo og Liberia. ENdringene fra egyptiske hieroglyfer og de første importene er svært få, selvom halen ser ut til å ha fått noe høyere ansetting og har krøllet seg noe mer.

Etter at rasen fikk en standard, og oppdretterne har ivret etter titler, kan man dog se at basenjien av i dag ser en del annerledes ut enn de som møtte europeerne i afrika for omtrent 100 år siden. De var blant annet kraftigere i pelsen, hadde lavere ansatt og ikke fullt så ringlet hale. Det fantes også større variasjoner enn det gjør i dag. Enkelte individer bjeffet faktisk, og noen var hvite med brune flekker.

Dette er en av de første importene til GB (1937):

BongoSd.jpg

Dette er en noe kraftig hannhund. Hodet er noe bredere enn ønsket, og pelsen er ikke den beste, men han var et meget godt og rasetypisk eksemplar med ekepsjonelle bevegelser (noe som gjelder de fleste opprinnelige afrikanere) som tilførte rasen veldig mye.

Elegansen og stilen var det spesielt en tispe som skal ha mye av æren for, nemlig Fula Of The Congo:

FulaHd.jpg

Fula har gitt veldig mye eleganse til dagens basenjier, og finnes representert i de fleste stamtavler. Hun gav også en egne farge, nemlig "fula-black". (Sort med enkelte tan markeringer. Denne fargen er recessiv og nærmest utryddet i dag)

En typisk basenji alla 2000:

http://i77.photobucket.com/albums/j42/yodel82/bella.jpg

("Bella". En eksportert tispe fra eget oppdrett)

Selv synes jeg at Basenjien er blitt mer elegant (mye takket være Fula), og det er mindre variasjon mellom individene.

Ellers er rasen forholdsvist lik originalen. Og det er jo det vi strever etter, er det ikke? Å bevare en kulturarv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utseende messig, men bruksområdet er forandret. Fra og avle buhunden til vakt, gjeter og vakthund på gårdene, samt jakthund, har vi i dag en meget (jeg kan bare ikke understreke det nok :D) allsidig hunderase, selv om den har beholdt sine opprinnelige egenskaper i instinktene. :D

Når det kommer til utseende, har det som sagt ikke foandret seg mye, selv om det faktisk er bilder av flekkete buhunder fra gammelt av. Fra gammelt av var også rasen inndelt i "kystbuhund" og en til, som jeg ikke husker, basert på våre to "stamhunder" og hvor de bodde hen. De skal visst nok ha vært forskjeller mellom disse to gruppene, men det er helt borte i dag.

Så buhunden har ikke forandret seg mye, og er heldigvis også i dag ikke avlet kun for ditt eller datt. Den avles som en sunn og frisk allrounder som trenger å få brukt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemyttmessig har rasen utviklet seg endel siden gammle dager. Dengang var den mer aggressiv enn nå. Man var mer redd dobermann den gang, siden dobermann nå er blitt mer en god brukshund og familiehund i folks øyne. Aggressiviteten har blitt avlet bort gjennom mange år.

Kroppsmessig har hunden fått litt mer "rette" proposjoner enn starten. Men ser mange likheter fra eldre bilder og nå. Det fantes både kraftige hunder og mer slanke hunder da akkurat som nå. Så fra 1940 og oppover syns jeg rasen er ganske lik som nåtidens. Det kan du blant annet se her:

Dobermann fra 50 tallet ca.

Her er noen hunder fra starten:

Bilde av tispe fra 1900

Bilde av hanne fra 1901

Bilde av dobermann fra 1920 som politihund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende er forholdsvis lik. Noen llinjer kan du se er tyngre i ben byggningen, men ellers syns jeg dem er ganske like. Det er jo en forholdsvis ung rase så det har nå litt med det å gjøre:

Den første AK'en, denne hunden sine avkommer var dem første registrerte AK'ene: bilder er fra ca. 1870:

Old%20Kelpie.jpg

1889:

image003%20copy.gif

1901:

image005.jpg

1919:

Red%20Hope%202.jpg

1965, Weroona King (dem fleste AK i skandianavia har ham i sin stamtavle)

Weerona%20King%20svart%20vit.jpg

1977

Glimmergruvans%20Brutus.jpg

1995

Glimmergruvans%20Solo%20Song.jpg

2006:

2006%20867.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT (man kanskje ikke), men er det noen som har en link som viser utviklingen til schäfer. Har sett den før men har selvfølgelig ikke klart å ta vare på den.

Her er et par linker som viser litt av utviklingen (men av en eller annen grunn så er det ikke så populært å ta med bilder etter 1980):

http://www.nsgsdc.com/breedhistory.shtml

http://www.dogstuff.info/gsd_history.html

Man kan jo se på

Horand v Grafrath

horand.jpg

og Roland v Starkenburg

rolandStarkenburg.jpg

og spørre seg hvorfor schäferen skal være så innmari "godt" vinklet, når de opprinnelige hundene ikke var det.

Nå kan det altså se slik ut:

qwannistandaug06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer først et bilde av den første wheatenchampionen, han het Kingdom leader, bildet er fra 1937. Så et bilde av Virtawheat Erkki, Pippins morfar. Nokså ulike... (Mye av ulikheten skyldes klippen, men likevel).

kingdomleader.jpg

Erkki.jpg

Her skyldes også mye av pelsen, å vise en opprinnelig ire i forhold til dagens amerikaner som er totalt forskjellig avlet blir jo litt feil så legger med et bilde av den irske typen, som hunden på det første bilde også har:

oscarwilde.jpg

Her N DK uch Patshabel's Oscar Wilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dvergschnauzeren har forandret seg veldig fra det opprinnelige.

Dette bilde er fra 1899:

Jocco_1899.jpg

(http://www.abiquadogs.com/schnauzers/history.htm)

Her er min lille gutt oppstilt(han trengte en klipp der ja)

oppstillingpe8.gif

Og her er bilde av den mestvinnende dvergschnauzeren i 04 og 05, Chiwalis Looks Like Mr Mime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine: jeg synes faktisk den irske pelsen er utrolig nydelig om den er slik som den du viser bilde av.. :D Blank og flott.

Portugisisk vannhund har forandret noe siden den ble "laget". Men de største forskjellene ser man vel på bruksegenskaper og pels. Det har dukket opp noen nye fargekombinasjoner, som for eks. hvitt med sorte/brune avtegn. Ellers er kroppen relativt lik, og beinbygningen. Noen hunder har kraftigere beinbygning enn det som tidligere var vanlig. Det kommer nok av utstillingsavlen.

Gammelt frimerke med en Portugisisk vannhund på

post.gif

Bildet er hentet fra http://www.degiffordpwds.net/

Hunden standarden er satt etter. Her er den unghund og ser noe høy ut bak.

Leao.jpg

Chessea (i utrolig dårlig pelskondisjon vel og merke.. :D )

Chessea18mnd.jpg

Som dere ser er det ikke så store forskjeller kroppsmessig. Selvsagt varierer det rundt standarden, ingen hunder er perfekte. Og dessuten er dommere veldig forskjellige i sin tolkning av standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...