Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskapsløftet


Toller

Recommended Posts

Nå er jeg ganske frustrert! Snakket med flere venner og det er så mange som har fått karakterene en og to i matte! Selv fikk jeg to på siste prøve. HundeHeidi, var en av mange som fikk en!! Hun gikk fra fem til en.

Er det flere som har lagt merke til dette? Tenker spesielt på dere som går i første på vgs. Vi er blitt prøvekaniner for det nye kunnskapsløftet og det ødelegger utrolig mye for utdannelsen vår!

Andre som har merket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med prøvekaniner? Har ikke merket noe av deg jeg?

Jeg mener at de tester nye metoder på oss, og hvis det slår feil; synd for oss... Føler det er slik de tenker. Det er ikke vanlig at sju av ni venninner har fått en på matteprøve, disse går på fire forskjellige skoler i forskjellige byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Årh..På sist matteprøve fikk vi spørsmål om kortstokken?! WTF? :D

Vel, vi får spørsmål på prøvene om ting vi ikke har igjennomgått!

For meg høres kunnskapsløftet helt idiotisk ut altså..Er ikke helt fornøyd med det jeg har merket hitill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ikke kom er å si at dere ikke har fått spm om kortstokken i en matteprøve før? Hallo.. jeg er jo en del eldre enn dere... og jeg hadde om kortstokken i eksemen min på ungdomsskolen.. så det er jo ikke noe nytt =)

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

de fleste vet vel at det er 52 kort i en kortstokk? og at det er fire slag.. hjerter , spar, kløver og ruter..

52/ 4 =?

biledkort = knekt, dame og konge og ess? og det er to sorte knekter og to sorte damer, og to sorte konger, og to rød konger? også er det to sorte ess og to rød ess..

kortstokk er det i de fleste mattebøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Tuller du nå? Ikke noe rart man må innføre kunnskapsreformer i skolen når ungdom ikke engang vet hva et bildekort er. Dette er da allmennkunnskap? Det er 52 kort i en kortstokk - 13 ruter, 13 hjerter, 13 spar og 13 kløver. Bildekort er knekt, dame, konge og ess...

Jeg tror kunnskapsløftet representerer noe posititvt - man vektlegger faktisk læring i skolen, ikke dilling. Lærere er generelt ikke den beste yrkesgruppen når det gjelder omstilling, og både dere og dem blir sikkert satt i en noe vanskelig situasjon sånn sett. Eneste løsningen på det er å lese mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns kunnskapsløftet er noe tull. lærerne vet ikke alt om åssen de skal gjøre det. og det er mye usikkerhet.

jeg kan også si at jeg aldri har hatt om kortstokken på tidligere gk :D men nå har jeg ikke matte heller dette året :(

Så sant så sant!

føler virkelig ikke at det er VIKTIG at dagens ungdom kan alt om kortstokken! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er forbannet over når det gjelder kunnskapsløftet, er at jeg har valgt 3BI (biologikurs vanligvis 3. klasse tar) i år, og hadde planer om å ta 2BI til neste år, så det blir mindre å gjøre siste året på Vgs. Det har vært mulig i alle år, helt fram til nå. Skolen GLEMTE (det har de selv innrømmet) å informere oss om at det pga. kunnskapsløftet ikke vil bli gitt karakterer eller undervisning i 2BI til neste år, noe som fører til at jeg ikke får fullført den utdannelsen jeg faktisk har begynt på. Det eneste alternativet mitt er å ta 2BI som privatist, noe jeg er svært lite interessert i å gjøre. DERFOR er jeg forbannet på kunnskapsløftet, i og med at det skaper problemer for så mange mht. bytte av alle fagene osv. I tillegg får ikke vi solgt noen av bøkene våre, da ingen av dem skal brukes lengre!

Men skolen er den største delen av dette. Det burde være skolens plikt å opplyse om at det faktisk ikke er mulig å gjøre noe som har vært mulig å gjøre i lang tid, FØR elevene velger fag for neste skoleår. Jeg er fly forbannet på skolen for dette, og er i møter med ledelsen nå og da pga. dette. Men de kan ikke gi oss noen gunstige tilbud fordi dette problemet bare rammer 7 elever på trinnet. Resten av bio-elevene har valgt 2BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Kortstokk er som sagt et veldig godt hjelpemiddel for å lære sannsynlighetsregning, slik som terningen også er. Hvis man skal tenke slik at en kortstokk ikke kan brukes så kan vel ikke en terning brukes heller, i og med at kanskje ikke alle er klar over at en vanlig terning har 6 sider med tallene 1-6(det finnes jo så mange typer terninger med mange sider og bilder og mye rart ellers)? Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med kunnskapsløftet er positive. Og det med den kortstokken, jeg trodde det var vanlig at alle barn/ungdom vokste opp med i alle fall litt kortspill? I alle fall har jeg som er 16, masse kortstokk-minner :D

Og derfor er sånne kortstokk stykker enkle for meg i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kunnskapsløftet!

Problemet er ikke at vi lærer ting som er vanskelige, det har vi valg selv. Jeg har f.eks valgt den vanskeligste matten (t-varianten). Men noe galt er det med opplegget nå gjennomsnittskarakteren til hele førstetrinn på skolen er to! Og vi har ikke bare en lærer heller, det er minst seks forskjellige lærere, om ikke flere. Det er heller ikke bare i Drammen dette skjer men i flere byer rundt om. Problemet er at alt som skal læres i 1. og 2. klasse er stappa inn i 1. klasse pensum. Hvordan skal vi klare alt det da? Lærerplanen sier at vi skal lære to nye temaer vær eneste mattetime (80 min). Dette sier seg selv at ikke går. Med det samme vi skjønner noe vanskelig går vi rett over på noe nytt. Da er det opp til oss alene å forstå det helt ut, og hvis vi ikke klarer å lære oss det selv, ja da er det vårt problem. Hva er det for noe da? :D

Det vi skal lære er avansert matematikk og det læres ikke på 123 altså, uansett hvor smarte eller dumme vi er.

Selvfølgelig er kravene høyere på vgs. enn på ungdomsskolen, men når alle går fra fem eller seks til en og to! Det sier jo seg selv at ikke er normalt. Jeg selv hadde fem på ungdomsskolen og jeg syns selv jeg jobber mye med matte, både på skolen og hjemme. I begynnelsen var det greit for da hadde vi bare repetisjon fra ungdomsskolen, men etter hvert lærte vi ting vi egentlig ikke skulle ha lært før i 2. klasse. Dette var greit nok, men etter en stund datt de fleste av. Det gikk alt for fort for de fleste. Nå har ALLE detti ut! Vi hadde prøve i det vi hittil hadde vært i gjennom og det var ett mareritt. Vi får lov til å ha med en sånn formelbok, men den er ikke beregnet for kunnskapsløftet, og det som står der er altfor avansert. Ikke engang lærene forstår alt der. Vi får heller ikke lov til å lage våre egne regler. Når vi fikk tilbake disse prøvene strøk halve klassen (meg inkludert). Og det var ikke bare vår klasse men halve trinnet! Hvordan kan det være mulig når vi er 12 klasser da?! Jeg har snakket med andre som går på andre skoler også, og de fleste har det samme problemet.

Det er mest matten jeg har merket forandringer i, der er det rett å slett noen hull i teorien, og det går utover oss og vår fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kortstokken har vel utrolig lite med kunskapsløftet å gjøre?

Jeg går nå første året på v.g.s og har bare positive erfaringer fra kunskapsløftet. I det skrivet lærerene har fått er det mye bedre forklart hva elevene skal kunne. Før var det mer; ha kjennskap til platedrift. Når står det mer; Vite hvordan platene beveger seg og hvordan en vulkan blir til. Dette er mye lettere for oss som elever, for da vet man hva man skal lese på og hva man bør pugge. Videre har kunskapsløftet ført til nye bøker, som er mye mer oppdaterte(på u.skolen var samtlige bøker fra 96).Nå har vi kjøpt helt nye bøker som har med alt som har skjedd fram til nå. Litt greit å vite at momsen er 25% og ikke 23% :D

Jeg kan heller ikke si jeg har merket noe til høy styrkprosent i matte. Jeg har også valgt t matten, og der tror jeg ikke det er noen som har stryk enda hverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Har ikke sagt at det er lærerne sin feil i det heltatt jeg. For vet at lærerne ikke vet stort selv alltid. og er ikke bare elever som ikke liker kunnskapsløftet. Men politikerne skulle sørget for at lærere "lærte" seg mer, og fikk gått kurs, og fått de til å sagt ifra bedre om hva som ville skje når kunnskapsløftet satte inn. Selvfølgelig kan ikke lærerne for at ingen har sagt bedre fra til de.

Og jeg klager ikke for moro skyld, men skole er ikke SÅÅÅ gøy, og når alt blir tull og kaos utenom det, da er man ikke mye motivert lengre. Hvorfor gå et sted der nesten ikke lærere kan svare engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Men så er jo bare sannsynlighetsregning et kapittel i et stort pensum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløftet er - etter mine erfaringer og hva jeg selv har opplevd - helt håpløst.

I niende flyttet vi inn i ny skole, som var bygd etter kunnskapsløftet, og i tiende begynte vi ordentlig. Hvert trinn hadde tre svære "baser" som det satt førti elever i. Hvert trinn hadde også to små formidlingsrom med dårlig luft, hvor vi fikk undervisning tjue og tjue om gangen. Den tiden vi ikke var inne i formidlingsrommene ble kalt basetimer, og der var det meningen vi skulle jobbe med det faget som læreren vi hadde i den timen hadde oss i. Problemet var at enten så var læreren rett og slett ikke der, eller så satt h*n og hjalp en enkelt elev halve timen, døv og blind for hva som skjedde rundt ham eller henne. Dette resulterte i to ting - vi fikk ikke hjelp når vi trengte det, og basetimene var forferdelig bråkete. Ingen hadde arbeidsro, og selv om læreren kanskje dempet oss en gang i løpet av en time, var det like bråkete to minutter senere.

Vi hadde også et fellesareal, hvor "de som hadde behov for å snakke sammen" skulle gå og arbeide. For min base ble det motsatt - de som ville arbeide i fred gikk dit. Riktignok var det bare vår base som brukte den regelen, så der var det nesten mer bråkete enn i basen.

Resultat? Vi lærte nesten ingenting, for vi hadde svært få undervisningstimer i uka. Lærerne forventet at vi hadde gjort et tonn med oppgaver til hver undervisningstime, men siden det var umulig å få arbeidsro på skolen måtte vi gjøre alt hjemme. Det gadd i alle fall ikke jeg å gjøre - enten var jeg sliten og hadde vondt i hodet etter skoledagen, eller så ville jeg ikke ta meg tid til det. Jeg syns synd på de elevene som må gå på en slik skole hele ungdomsskolen (og de har til og med fått skoledag fra åtte til fire).

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Greit nok med nye og oppdaterte bøker, men det kunne vi jo fått beskjed om å kjøpe uansett kunnskapsløfte eller ikke. Mener jeg. Dessuten er det mange barne- og ungdomsskoler som ikke har råd til å kjøpe nye lærebøker og derfor lærer elevene de nye læreplanene med de gamle bøkene fra 1997-1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Akkurat sånn er det på skolen vår også! Helt på tryne. Hvordan skal vi kunne lære noe som helst når vi bare haster av gårde fordi det er så mye nytt vi skal rekke å gå gjennom? Nei, dette håper jeg virkelig blir endret på, og det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...