Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskapsløftet


Toller

Recommended Posts

Nå er jeg ganske frustrert! Snakket med flere venner og det er så mange som har fått karakterene en og to i matte! Selv fikk jeg to på siste prøve. HundeHeidi, var en av mange som fikk en!! Hun gikk fra fem til en.

Er det flere som har lagt merke til dette? Tenker spesielt på dere som går i første på vgs. Vi er blitt prøvekaniner for det nye kunnskapsløftet og det ødelegger utrolig mye for utdannelsen vår!

Andre som har merket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med prøvekaniner? Har ikke merket noe av deg jeg?

Jeg mener at de tester nye metoder på oss, og hvis det slår feil; synd for oss... Føler det er slik de tenker. Det er ikke vanlig at sju av ni venninner har fått en på matteprøve, disse går på fire forskjellige skoler i forskjellige byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Årh..På sist matteprøve fikk vi spørsmål om kortstokken?! WTF? :D

Vel, vi får spørsmål på prøvene om ting vi ikke har igjennomgått!

For meg høres kunnskapsløftet helt idiotisk ut altså..Er ikke helt fornøyd med det jeg har merket hitill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ikke kom er å si at dere ikke har fått spm om kortstokken i en matteprøve før? Hallo.. jeg er jo en del eldre enn dere... og jeg hadde om kortstokken i eksemen min på ungdomsskolen.. så det er jo ikke noe nytt =)

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

de fleste vet vel at det er 52 kort i en kortstokk? og at det er fire slag.. hjerter , spar, kløver og ruter..

52/ 4 =?

biledkort = knekt, dame og konge og ess? og det er to sorte knekter og to sorte damer, og to sorte konger, og to rød konger? også er det to sorte ess og to rød ess..

kortstokk er det i de fleste mattebøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Tuller du nå? Ikke noe rart man må innføre kunnskapsreformer i skolen når ungdom ikke engang vet hva et bildekort er. Dette er da allmennkunnskap? Det er 52 kort i en kortstokk - 13 ruter, 13 hjerter, 13 spar og 13 kløver. Bildekort er knekt, dame, konge og ess...

Jeg tror kunnskapsløftet representerer noe posititvt - man vektlegger faktisk læring i skolen, ikke dilling. Lærere er generelt ikke den beste yrkesgruppen når det gjelder omstilling, og både dere og dem blir sikkert satt i en noe vanskelig situasjon sånn sett. Eneste løsningen på det er å lese mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns kunnskapsløftet er noe tull. lærerne vet ikke alt om åssen de skal gjøre det. og det er mye usikkerhet.

jeg kan også si at jeg aldri har hatt om kortstokken på tidligere gk :D men nå har jeg ikke matte heller dette året :(

Så sant så sant!

føler virkelig ikke at det er VIKTIG at dagens ungdom kan alt om kortstokken! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er forbannet over når det gjelder kunnskapsløftet, er at jeg har valgt 3BI (biologikurs vanligvis 3. klasse tar) i år, og hadde planer om å ta 2BI til neste år, så det blir mindre å gjøre siste året på Vgs. Det har vært mulig i alle år, helt fram til nå. Skolen GLEMTE (det har de selv innrømmet) å informere oss om at det pga. kunnskapsløftet ikke vil bli gitt karakterer eller undervisning i 2BI til neste år, noe som fører til at jeg ikke får fullført den utdannelsen jeg faktisk har begynt på. Det eneste alternativet mitt er å ta 2BI som privatist, noe jeg er svært lite interessert i å gjøre. DERFOR er jeg forbannet på kunnskapsløftet, i og med at det skaper problemer for så mange mht. bytte av alle fagene osv. I tillegg får ikke vi solgt noen av bøkene våre, da ingen av dem skal brukes lengre!

Men skolen er den største delen av dette. Det burde være skolens plikt å opplyse om at det faktisk ikke er mulig å gjøre noe som har vært mulig å gjøre i lang tid, FØR elevene velger fag for neste skoleår. Jeg er fly forbannet på skolen for dette, og er i møter med ledelsen nå og da pga. dette. Men de kan ikke gi oss noen gunstige tilbud fordi dette problemet bare rammer 7 elever på trinnet. Resten av bio-elevene har valgt 2BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Kortstokk er som sagt et veldig godt hjelpemiddel for å lære sannsynlighetsregning, slik som terningen også er. Hvis man skal tenke slik at en kortstokk ikke kan brukes så kan vel ikke en terning brukes heller, i og med at kanskje ikke alle er klar over at en vanlig terning har 6 sider med tallene 1-6(det finnes jo så mange typer terninger med mange sider og bilder og mye rart ellers)? Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med kunnskapsløftet er positive. Og det med den kortstokken, jeg trodde det var vanlig at alle barn/ungdom vokste opp med i alle fall litt kortspill? I alle fall har jeg som er 16, masse kortstokk-minner :D

Og derfor er sånne kortstokk stykker enkle for meg i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kunnskapsløftet!

Problemet er ikke at vi lærer ting som er vanskelige, det har vi valg selv. Jeg har f.eks valgt den vanskeligste matten (t-varianten). Men noe galt er det med opplegget nå gjennomsnittskarakteren til hele førstetrinn på skolen er to! Og vi har ikke bare en lærer heller, det er minst seks forskjellige lærere, om ikke flere. Det er heller ikke bare i Drammen dette skjer men i flere byer rundt om. Problemet er at alt som skal læres i 1. og 2. klasse er stappa inn i 1. klasse pensum. Hvordan skal vi klare alt det da? Lærerplanen sier at vi skal lære to nye temaer vær eneste mattetime (80 min). Dette sier seg selv at ikke går. Med det samme vi skjønner noe vanskelig går vi rett over på noe nytt. Da er det opp til oss alene å forstå det helt ut, og hvis vi ikke klarer å lære oss det selv, ja da er det vårt problem. Hva er det for noe da? :D

Det vi skal lære er avansert matematikk og det læres ikke på 123 altså, uansett hvor smarte eller dumme vi er.

Selvfølgelig er kravene høyere på vgs. enn på ungdomsskolen, men når alle går fra fem eller seks til en og to! Det sier jo seg selv at ikke er normalt. Jeg selv hadde fem på ungdomsskolen og jeg syns selv jeg jobber mye med matte, både på skolen og hjemme. I begynnelsen var det greit for da hadde vi bare repetisjon fra ungdomsskolen, men etter hvert lærte vi ting vi egentlig ikke skulle ha lært før i 2. klasse. Dette var greit nok, men etter en stund datt de fleste av. Det gikk alt for fort for de fleste. Nå har ALLE detti ut! Vi hadde prøve i det vi hittil hadde vært i gjennom og det var ett mareritt. Vi får lov til å ha med en sånn formelbok, men den er ikke beregnet for kunnskapsløftet, og det som står der er altfor avansert. Ikke engang lærene forstår alt der. Vi får heller ikke lov til å lage våre egne regler. Når vi fikk tilbake disse prøvene strøk halve klassen (meg inkludert). Og det var ikke bare vår klasse men halve trinnet! Hvordan kan det være mulig når vi er 12 klasser da?! Jeg har snakket med andre som går på andre skoler også, og de fleste har det samme problemet.

Det er mest matten jeg har merket forandringer i, der er det rett å slett noen hull i teorien, og det går utover oss og vår fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kortstokken har vel utrolig lite med kunskapsløftet å gjøre?

Jeg går nå første året på v.g.s og har bare positive erfaringer fra kunskapsløftet. I det skrivet lærerene har fått er det mye bedre forklart hva elevene skal kunne. Før var det mer; ha kjennskap til platedrift. Når står det mer; Vite hvordan platene beveger seg og hvordan en vulkan blir til. Dette er mye lettere for oss som elever, for da vet man hva man skal lese på og hva man bør pugge. Videre har kunskapsløftet ført til nye bøker, som er mye mer oppdaterte(på u.skolen var samtlige bøker fra 96).Nå har vi kjøpt helt nye bøker som har med alt som har skjedd fram til nå. Litt greit å vite at momsen er 25% og ikke 23% :D

Jeg kan heller ikke si jeg har merket noe til høy styrkprosent i matte. Jeg har også valgt t matten, og der tror jeg ikke det er noen som har stryk enda hverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Har ikke sagt at det er lærerne sin feil i det heltatt jeg. For vet at lærerne ikke vet stort selv alltid. og er ikke bare elever som ikke liker kunnskapsløftet. Men politikerne skulle sørget for at lærere "lærte" seg mer, og fikk gått kurs, og fått de til å sagt ifra bedre om hva som ville skje når kunnskapsløftet satte inn. Selvfølgelig kan ikke lærerne for at ingen har sagt bedre fra til de.

Og jeg klager ikke for moro skyld, men skole er ikke SÅÅÅ gøy, og når alt blir tull og kaos utenom det, da er man ikke mye motivert lengre. Hvorfor gå et sted der nesten ikke lærere kan svare engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Men så er jo bare sannsynlighetsregning et kapittel i et stort pensum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløftet er - etter mine erfaringer og hva jeg selv har opplevd - helt håpløst.

I niende flyttet vi inn i ny skole, som var bygd etter kunnskapsløftet, og i tiende begynte vi ordentlig. Hvert trinn hadde tre svære "baser" som det satt førti elever i. Hvert trinn hadde også to små formidlingsrom med dårlig luft, hvor vi fikk undervisning tjue og tjue om gangen. Den tiden vi ikke var inne i formidlingsrommene ble kalt basetimer, og der var det meningen vi skulle jobbe med det faget som læreren vi hadde i den timen hadde oss i. Problemet var at enten så var læreren rett og slett ikke der, eller så satt h*n og hjalp en enkelt elev halve timen, døv og blind for hva som skjedde rundt ham eller henne. Dette resulterte i to ting - vi fikk ikke hjelp når vi trengte det, og basetimene var forferdelig bråkete. Ingen hadde arbeidsro, og selv om læreren kanskje dempet oss en gang i løpet av en time, var det like bråkete to minutter senere.

Vi hadde også et fellesareal, hvor "de som hadde behov for å snakke sammen" skulle gå og arbeide. For min base ble det motsatt - de som ville arbeide i fred gikk dit. Riktignok var det bare vår base som brukte den regelen, så der var det nesten mer bråkete enn i basen.

Resultat? Vi lærte nesten ingenting, for vi hadde svært få undervisningstimer i uka. Lærerne forventet at vi hadde gjort et tonn med oppgaver til hver undervisningstime, men siden det var umulig å få arbeidsro på skolen måtte vi gjøre alt hjemme. Det gadd i alle fall ikke jeg å gjøre - enten var jeg sliten og hadde vondt i hodet etter skoledagen, eller så ville jeg ikke ta meg tid til det. Jeg syns synd på de elevene som må gå på en slik skole hele ungdomsskolen (og de har til og med fått skoledag fra åtte til fire).

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Greit nok med nye og oppdaterte bøker, men det kunne vi jo fått beskjed om å kjøpe uansett kunnskapsløfte eller ikke. Mener jeg. Dessuten er det mange barne- og ungdomsskoler som ikke har råd til å kjøpe nye lærebøker og derfor lærer elevene de nye læreplanene med de gamle bøkene fra 1997-1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Akkurat sånn er det på skolen vår også! Helt på tryne. Hvordan skal vi kunne lære noe som helst når vi bare haster av gårde fordi det er så mye nytt vi skal rekke å gå gjennom? Nei, dette håper jeg virkelig blir endret på, og det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...