Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunnskapsløftet


Toller

Recommended Posts

Nå er jeg ganske frustrert! Snakket med flere venner og det er så mange som har fått karakterene en og to i matte! Selv fikk jeg to på siste prøve. HundeHeidi, var en av mange som fikk en!! Hun gikk fra fem til en.

Er det flere som har lagt merke til dette? Tenker spesielt på dere som går i første på vgs. Vi er blitt prøvekaniner for det nye kunnskapsløftet og det ødelegger utrolig mye for utdannelsen vår!

Andre som har merket dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med prøvekaniner? Har ikke merket noe av deg jeg?

Jeg mener at de tester nye metoder på oss, og hvis det slår feil; synd for oss... Føler det er slik de tenker. Det er ikke vanlig at sju av ni venninner har fått en på matteprøve, disse går på fire forskjellige skoler i forskjellige byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Årh..På sist matteprøve fikk vi spørsmål om kortstokken?! WTF? :D

Vel, vi får spørsmål på prøvene om ting vi ikke har igjennomgått!

For meg høres kunnskapsløftet helt idiotisk ut altså..Er ikke helt fornøyd med det jeg har merket hitill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ikke kom er å si at dere ikke har fått spm om kortstokken i en matteprøve før? Hallo.. jeg er jo en del eldre enn dere... og jeg hadde om kortstokken i eksemen min på ungdomsskolen.. så det er jo ikke noe nytt =)

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt det, og ingen av oss spiller kort..Og det vet læreren. Plutselig så dukka opp tre spørsmål om kortstokker som jeg ikke klarte..Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Vel, jeg fikk 3/4..Hadde ikke det vært for de spørsmålene så hadde jeg fått 4'er.

de fleste vet vel at det er 52 kort i en kortstokk? og at det er fire slag.. hjerter , spar, kløver og ruter..

52/ 4 =?

biledkort = knekt, dame og konge og ess? og det er to sorte knekter og to sorte damer, og to sorte konger, og to rød konger? også er det to sorte ess og to rød ess..

kortstokk er det i de fleste mattebøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg vite hvor mange hjerter det er i en kortstokk, og om hva bildekort er?

Tuller du nå? Ikke noe rart man må innføre kunnskapsreformer i skolen når ungdom ikke engang vet hva et bildekort er. Dette er da allmennkunnskap? Det er 52 kort i en kortstokk - 13 ruter, 13 hjerter, 13 spar og 13 kløver. Bildekort er knekt, dame, konge og ess...

Jeg tror kunnskapsløftet representerer noe posititvt - man vektlegger faktisk læring i skolen, ikke dilling. Lærere er generelt ikke den beste yrkesgruppen når det gjelder omstilling, og både dere og dem blir sikkert satt i en noe vanskelig situasjon sånn sett. Eneste løsningen på det er å lese mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns kunnskapsløftet er noe tull. lærerne vet ikke alt om åssen de skal gjøre det. og det er mye usikkerhet.

jeg kan også si at jeg aldri har hatt om kortstokken på tidligere gk :D men nå har jeg ikke matte heller dette året :(

Så sant så sant!

føler virkelig ikke at det er VIKTIG at dagens ungdom kan alt om kortstokken! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg er forbannet over når det gjelder kunnskapsløftet, er at jeg har valgt 3BI (biologikurs vanligvis 3. klasse tar) i år, og hadde planer om å ta 2BI til neste år, så det blir mindre å gjøre siste året på Vgs. Det har vært mulig i alle år, helt fram til nå. Skolen GLEMTE (det har de selv innrømmet) å informere oss om at det pga. kunnskapsløftet ikke vil bli gitt karakterer eller undervisning i 2BI til neste år, noe som fører til at jeg ikke får fullført den utdannelsen jeg faktisk har begynt på. Det eneste alternativet mitt er å ta 2BI som privatist, noe jeg er svært lite interessert i å gjøre. DERFOR er jeg forbannet på kunnskapsløftet, i og med at det skaper problemer for så mange mht. bytte av alle fagene osv. I tillegg får ikke vi solgt noen av bøkene våre, da ingen av dem skal brukes lengre!

Men skolen er den største delen av dette. Det burde være skolens plikt å opplyse om at det faktisk ikke er mulig å gjøre noe som har vært mulig å gjøre i lang tid, FØR elevene velger fag for neste skoleår. Jeg er fly forbannet på skolen for dette, og er i møter med ledelsen nå og da pga. dette. Men de kan ikke gi oss noen gunstige tilbud fordi dette problemet bare rammer 7 elever på trinnet. Resten av bio-elevene har valgt 2BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortstokk faktisk...Nei, jeg vet ikke hvor mange bildekort det er i en kortstokk og at det er 52 kort totalt vet jeg akkurat nå fordi jeg har lest det, men det er glemt i morgen den dag.. Det har da ingenting med matteforståele å gjøre? Hva med de som ikke intresserer seg for gambling? Må man spille poker for å gjøre det bra på skolen nå plutselig? Hadde jeg fått det spørsmålet uten at det sto i pensum så hadde jeg seriøst blitt sur og lagt inn en protest. Heldigvis gikk jeg på skolen i en tid hvor man stort sett lærte det man fikk bruk for.

Kortstokk er som sagt et veldig godt hjelpemiddel for å lære sannsynlighetsregning, slik som terningen også er. Hvis man skal tenke slik at en kortstokk ikke kan brukes så kan vel ikke en terning brukes heller, i og med at kanskje ikke alle er klar over at en vanlig terning har 6 sider med tallene 1-6(det finnes jo så mange typer terninger med mange sider og bilder og mye rart ellers)? Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kortstokken bør alle vite om. Selv hadde jeg ikke rørt en kortstokk før siste året på ungdomsskolen, men jeg gikk ut med en sterk 5er i matte selv om vi fikk sprøsmål om kortstokken alle årene på ung.skolen, for 3-4 år siden. På videregående er det mindre med kortstokken, men den er der her også, spessielt i sannsynlighetsregning(bombe) hvor den er et usannsynlig bra eksempel.

Nå er jeg to år for gammel til å ta del i den nye matteundervisningen som kunnskapsløftet kom med, men ut fra det jeg har skjøt krever kunnskapsløftet mer basiskunnskaper fra barne- og ungdomsskolen, og at den krever at elevene pugger og lærer ting, ikke blir avhengig av f.eks formelsamling og kalkulator(er sikker på at alle i matteklassen min ville gått ned 3 karakterer hvis vi hadde blitt fratatt kalkulatoren og formelsamlingen). Jeg har sett på læreboka i matte, og den ser ikke så avskrekkende ut, men den var værre enn hva vi hadde på gk. Og selvfølgelig, lærerne må også tilpasse seg denne nye undervisningen. Man må ikke skylde på dem, det er ikke de som har innført kunnskapsløftet.

Og, bare for å ta dette med karakterer. Det kreves mye mer for å få en 5er på vgs enn hva det gjør på u.skolen. Som elever må man lære å være elever på videregående. Man må lære at kravene er høyere og ting blir generelt sett mer vanskelig(man er jo tross alt et år eldre fra u.skolen til vgs). Jeg slet selv med å oppnå de karakterene jeg ønsket, men med lesing så gikk det. Det kreves mer av elevene og at de selv tar ansvar på vgs, og det er nok der mange bommer. Mange blir slappe og orker ikke å gjøre leksene fordi læreren uansett ikke ser at den blir gjort og dermed faller karakterene. Mange jobber ikke gjevnt over hele tiden, men tar et skippertak rett før prøven og det går skjelden bra(har erfart det på den harde måten ja). Eneste jeg kan si er at alle må gå i seg selv å se at en selv har gjort litt bedre det aller beste man trodde man kunne gjøre, først da kan man skylde på noe eller noen andre enn seg selv(f.eks lærere, lærerplan, læreboka, kunnskapsløftet eller hva som helst)

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit man ikke skal skylde på lærerne, men de burde fått vite litt mer åssen opplegg de skulle legge opp. De vet ikke mye, og må ta mye på sparket, med dårlig planlegging (det vet jeg om flere skoler). og syns kunnskapsløftet ble litt "kasta" på "oss".

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

OG det med at det er vanskeligere å få 5 på vgs enn på ungdom skolen er jeg ikke helt enig i :D Jeg syns det var likt. Og hadde det hvert vanskligere så hadde jeg ikke gått opp to hele karakterer i matte fra ungdomskola til vgs. Men som sagt, det var før kunnskapsløftet. Og blir jo litt dårlig gjort om man skal søke på skole der karakterene spiller en rolle på inntaket og jeg som tok fagene for 2 år siden da det var "lettere", skal søke "mot" en som nylig tok gk da det ble dårlig opplegg og "vanskliere".

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Nei det skulle for all del blitt planlagt bedre. Lærerne burde gått kurs hele sommerferien som var :(

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer med kunnskapsløftet er positive. Og det med den kortstokken, jeg trodde det var vanlig at alle barn/ungdom vokste opp med i alle fall litt kortspill? I alle fall har jeg som er 16, masse kortstokk-minner :D

Og derfor er sånne kortstokk stykker enkle for meg i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke kunnskapsløftet!

Problemet er ikke at vi lærer ting som er vanskelige, det har vi valg selv. Jeg har f.eks valgt den vanskeligste matten (t-varianten). Men noe galt er det med opplegget nå gjennomsnittskarakteren til hele førstetrinn på skolen er to! Og vi har ikke bare en lærer heller, det er minst seks forskjellige lærere, om ikke flere. Det er heller ikke bare i Drammen dette skjer men i flere byer rundt om. Problemet er at alt som skal læres i 1. og 2. klasse er stappa inn i 1. klasse pensum. Hvordan skal vi klare alt det da? Lærerplanen sier at vi skal lære to nye temaer vær eneste mattetime (80 min). Dette sier seg selv at ikke går. Med det samme vi skjønner noe vanskelig går vi rett over på noe nytt. Da er det opp til oss alene å forstå det helt ut, og hvis vi ikke klarer å lære oss det selv, ja da er det vårt problem. Hva er det for noe da? :D

Det vi skal lære er avansert matematikk og det læres ikke på 123 altså, uansett hvor smarte eller dumme vi er.

Selvfølgelig er kravene høyere på vgs. enn på ungdomsskolen, men når alle går fra fem eller seks til en og to! Det sier jo seg selv at ikke er normalt. Jeg selv hadde fem på ungdomsskolen og jeg syns selv jeg jobber mye med matte, både på skolen og hjemme. I begynnelsen var det greit for da hadde vi bare repetisjon fra ungdomsskolen, men etter hvert lærte vi ting vi egentlig ikke skulle ha lært før i 2. klasse. Dette var greit nok, men etter en stund datt de fleste av. Det gikk alt for fort for de fleste. Nå har ALLE detti ut! Vi hadde prøve i det vi hittil hadde vært i gjennom og det var ett mareritt. Vi får lov til å ha med en sånn formelbok, men den er ikke beregnet for kunnskapsløftet, og det som står der er altfor avansert. Ikke engang lærene forstår alt der. Vi får heller ikke lov til å lage våre egne regler. Når vi fikk tilbake disse prøvene strøk halve klassen (meg inkludert). Og det var ikke bare vår klasse men halve trinnet! Hvordan kan det være mulig når vi er 12 klasser da?! Jeg har snakket med andre som går på andre skoler også, og de fleste har det samme problemet.

Det er mest matten jeg har merket forandringer i, der er det rett å slett noen hull i teorien, og det går utover oss og vår fremtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kortstokken har vel utrolig lite med kunskapsløftet å gjøre?

Jeg går nå første året på v.g.s og har bare positive erfaringer fra kunskapsløftet. I det skrivet lærerene har fått er det mye bedre forklart hva elevene skal kunne. Før var det mer; ha kjennskap til platedrift. Når står det mer; Vite hvordan platene beveger seg og hvordan en vulkan blir til. Dette er mye lettere for oss som elever, for da vet man hva man skal lese på og hva man bør pugge. Videre har kunskapsløftet ført til nye bøker, som er mye mer oppdaterte(på u.skolen var samtlige bøker fra 96).Nå har vi kjøpt helt nye bøker som har med alt som har skjedd fram til nå. Litt greit å vite at momsen er 25% og ikke 23% :D

Jeg kan heller ikke si jeg har merket noe til høy styrkprosent i matte. Jeg har også valgt t matten, og der tror jeg ikke det er noen som har stryk enda hverfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at kunnskapsløftet er blitt kastet på oss, men det er da ikke lærerne som har bestemt det?

Det er mye som spiller inn i det med karakterer selvfølgelig. Jeg kom fra en ungdomsskole hvor det var veldig greit å få gode karakterer og gikk inn på en vgs hvor de var enormt mye strengere på karakterene. Noen har det motsatt av hva jeg hadde det. Andre igjen blir mer motivert av å gå på vgs at de jobber bedre og får bedre karakterer. Så jeg sier ikke at det jeg skrev er slik det er, men alle jeg kjenner har erfart akkurat det samme som meg.

Men jeg har også erfart at lærene på vgs har mye bedre kompetanse i det faget de er lærer i, og på den måten er det lettere på vgs å oppnå bedre karakter hvis man er villig til å bruke lærerne.

Er enig at det kunne blitt planlagt bedre, men regjeringen måtte vel innføre kunnskapsløftet slik at det vises at de har gjort noe stort som de kan stå for.

Uff, jeg hører nå ut som den stjerneeleven og lærerspiren, men det er jeg nok ikke. Det er nok en kombinasjon av oppgitthet over at folk klager på ting før de har gjort sitt aller beste og gitt forandringen et forsøk og at jeg er trøtt og kjeder meg.

Har ikke sagt at det er lærerne sin feil i det heltatt jeg. For vet at lærerne ikke vet stort selv alltid. og er ikke bare elever som ikke liker kunnskapsløftet. Men politikerne skulle sørget for at lærere "lærte" seg mer, og fikk gått kurs, og fått de til å sagt ifra bedre om hva som ville skje når kunnskapsløftet satte inn. Selvfølgelig kan ikke lærerne for at ingen har sagt bedre fra til de.

Og jeg klager ikke for moro skyld, men skole er ikke SÅÅÅ gøy, og når alt blir tull og kaos utenom det, da er man ikke mye motivert lengre. Hvorfor gå et sted der nesten ikke lærere kan svare engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tviler på at de som kan poker er så himla mye bedre i matte enn de som ikke spiller poker, tvert om etter mine erfaringer.

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa.... De som er virkelig gode i poker er god i en del av matten ihvertfall; sannsynlighetsberegning. Du må være god i det for å være skikkelig god i poker.

- HeliX

Men så er jo bare sannsynlighetsregning et kapittel i et stort pensum da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsløftet er - etter mine erfaringer og hva jeg selv har opplevd - helt håpløst.

I niende flyttet vi inn i ny skole, som var bygd etter kunnskapsløftet, og i tiende begynte vi ordentlig. Hvert trinn hadde tre svære "baser" som det satt førti elever i. Hvert trinn hadde også to små formidlingsrom med dårlig luft, hvor vi fikk undervisning tjue og tjue om gangen. Den tiden vi ikke var inne i formidlingsrommene ble kalt basetimer, og der var det meningen vi skulle jobbe med det faget som læreren vi hadde i den timen hadde oss i. Problemet var at enten så var læreren rett og slett ikke der, eller så satt h*n og hjalp en enkelt elev halve timen, døv og blind for hva som skjedde rundt ham eller henne. Dette resulterte i to ting - vi fikk ikke hjelp når vi trengte det, og basetimene var forferdelig bråkete. Ingen hadde arbeidsro, og selv om læreren kanskje dempet oss en gang i løpet av en time, var det like bråkete to minutter senere.

Vi hadde også et fellesareal, hvor "de som hadde behov for å snakke sammen" skulle gå og arbeide. For min base ble det motsatt - de som ville arbeide i fred gikk dit. Riktignok var det bare vår base som brukte den regelen, så der var det nesten mer bråkete enn i basen.

Resultat? Vi lærte nesten ingenting, for vi hadde svært få undervisningstimer i uka. Lærerne forventet at vi hadde gjort et tonn med oppgaver til hver undervisningstime, men siden det var umulig å få arbeidsro på skolen måtte vi gjøre alt hjemme. Det gadd i alle fall ikke jeg å gjøre - enten var jeg sliten og hadde vondt i hodet etter skoledagen, eller så ville jeg ikke ta meg tid til det. Jeg syns synd på de elevene som må gå på en slik skole hele ungdomsskolen (og de har til og med fått skoledag fra åtte til fire).

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Greit nok med nye og oppdaterte bøker, men det kunne vi jo fått beskjed om å kjøpe uansett kunnskapsløfte eller ikke. Mener jeg. Dessuten er det mange barne- og ungdomsskoler som ikke har råd til å kjøpe nye lærebøker og derfor lærer elevene de nye læreplanene med de gamle bøkene fra 1997-1999.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på første videregående er læreplanene lagt opp slik at de forventer at vi har lært ting på ungdomsskolen som vi aldri har snakket om engang. Mange av de i klassen min har tidligere gått på privatskoler og ligger et stykke foran (det har riktignok ikke noe med kunnskapsløftet å gjøre, men allikevel). Dette skaper problemer. Det er lagt opp til at vi skal gjennom veldig mye i løpet av skoleåret, og når vi i tillegg må bruke tid på å lære ting vi "skal ha lært" blir det veldig tidsnød. Vi lærer ikke tingene godt nok fordi vi bare haster forbi det, noe som antageligvis vil resultere i dårligere eksamensresultater og standpunktkarakterer.

Lærerne kjenner ikke de nye bøkene, men det går seg nok til etterhvert - bortsett fra i noen fag hvor læreren snakker helt utenom boka og ber oss lese på ting vi ikke har hatt om til prøver (i tillegg til å gi oss ting på prøvene som ikke står i boka).

Akkurat sånn er det på skolen vår også! Helt på tryne. Hvordan skal vi kunne lære noe som helst når vi bare haster av gårde fordi det er så mye nytt vi skal rekke å gå gjennom? Nei, dette håper jeg virkelig blir endret på, og det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...