Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere med aktive hunderaser!


Tonje

Recommended Posts

Nå har jeg lyst til å høre fra dere her inne som har BC,aussie,rottweiler,dobermann,schæfer,belgere,div.retrievere og andre hunderaser som er ansett som aktive.Hvordan ser hverdagen ut for dere?hvor mye tid på tur og trening bruker dere på en dag egentlig? Har fått inntrykk av at mange blåser dette helt ut av proposjoner når det snakkes om,men at det i virkeligheten er noe helt annet,og faktisk ikke så himla krevende som man skal ha det til. Er jeg inne på noe,eller må man regne med å bruke 4-5timer pr dag om man f.eks har en aussie? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje ikke jeg den med mest erfaring her, men min plan med min flatcoated retriever (som jo er kjent som en meget aktiv rase) når han blir voksen er 1-2 timers tur + 30-60 min med trening om dagen. Må jo selvfølgelig se hvordan han reagerer på dette og justere etterhvert.

Nå er han 4 mnd og 1 uke, og vi går som regel en liten tur hver dag i tillegg til at vi trener på en del grunnleggende ting ca 30 min om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det tror jeg varierer litt både mellom disse rasene du nevner, hvaslags linjer det er, om det er tispe eller hannhund osv. Min tervtispe på 7,5 måned får vel ca. 45 minutter med trening + ca. 1 times tur om dagen. Jeg føler ikke hun lider noen nød :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er ikke så aktive. Hunden får en halvtimes- time tur på morgenene/dagen og en halvtimes tur på kvelden. Da går vi enten vanlig i bånd eller går et sted hvor hunden kan slippes. Prøver å la hunden fått løpt litt fritt hver dag, men det er ikke alltid det blir sånn. Så varierer vi litt med å bruke kløv som trening. Syklet også litt før, men det ble litt risikofullt så ingen av oss tør å sykle mer med henne..

I helgene kan det hende vi tar oss en skogs eller litt lengere tur, eller leker sammen med hundevenner etc. Hunden har tilpasset seg bra. Ikke noe krevende innendørs og tar det med ro. Vi er ikke på noen treninger heller. Ihvertfall ikke fast. Kan kalle det for ganske så hvermannsens familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aktiv rase jeg også. Synes du har rett i at det med aktivitet er overdrevent. Min hund får ikke 4-5 timers ren aktivitet pr dag, og han er rimelig tilfreds. ( Men han er priviligert med at han kan være med på jobb!)

Tror det med aktivitet ligger fra individ til individ. Anyway, viktig er det at disse "aktive hundene" blir syklet med eller får løpe løs en god stund hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige BC fikk ca en times jobbing hver dag, pluss turer. Han jeg har nå er jo skadet, og skal ta det med ro, men får ca en time med hjernetrim og lp hver dag, pluss ca ti min tur. Borderne mine har begge vært helt avhengige av å få bruke hodet sitt hver dag, mer enn fysisk mosjon, selv om det også selvsagt er veldig viktig. Hadde jeg kunnet velge ville jeg gjetet med han i en halvtime/tjue min annenhver dag pluss en halvtimes lp annenhver dag, og spor og søk de andre dagene. I tillegg til dette, svømming, sykling og løping. Det tror jeg ville vært ideelt, iallefall for de guttene jeg har/har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 border collier, de er vidt forskjellige. Tispen liker best å slappe av i sofaen, men "krever" 1 times tur+ trening til dagen (bruks eller lp).

Hannhunden er mer ekstrem. Han sykler og går jeg ca 10 km til dagen med, pluss trening. I tillegg er begge med på jobb :D

Det er stor forskjell fra hund til hund rett og slett. Men jeg tror neppe det er hunder som ha 4-5 timer tur til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på hva man selv gjør/vender hunden til også.

Selv har jeg en fuglehund ( aktiv rase ).

Nå er ikke hver dag lik og hun må fint tåle at noen dager er mer rolig enn andre ( når man er syk, jobber overtid osv ).

Men sånn generellt får hun 3 småturer ( tisse/bæsje turer på 10-15 min )

Og 30-80min tur - løs - når det ikke er båndtvang.

Så trener vi litt inne ( apport, sirkus kunster osv )

I helgene går vi lengre turer eller på jakt/jakt trening og da får hun jobbe masse.

Tror ikke hun lider noen nød.

Kunne nok trent henne enda mer, men ikke alltid tiden strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aktiv rase, en gutt, krevende sådan...

Han er på organisert trening 1-3 ganger i uka, helgene innholder stort sett hunderelaterte aktiviteter; kurs, spor, tur med andre hunder, kløving etc.

Jeg prøver å ha en dag "fri" i uka, der det ikke skjer annet enn tur, evt. med litt kontakt- og innkallingstrening. Ellers er det litt egentrening de dagene det ikke er organisert. 1/2-1 time pr dag.

Av ren mosjon, får han ikke så veldig mye, men jeg prøver å la han løpe løs hver dag. Han får selvfølgelig tisseturer jevnt over dagen.

Jeg bruker mye tid på hunden min, og han krever det. I hektiske jobbe-perioder hvor det blir mindre mental stimuli på han, merker jeg at han blir utilfreds.

Han er stort sett med meg overalt, og jeg er så priviligert at jeg kan ha han med på jobb ved behov...

Hvor vidt ting blir blåst opp eller ikke....? Hmmm... Individ har vel også mye og si. Samt hva de er vandt med.. ? Jeg ser på min hund at de dagene han er med meg på jobb, selv om det ikke skjer så mye annet enn at han ligger på kontoret og følger med på det som skjer, krever han mindre om ettermiddagen. Man trenger ikke nødvendigvis å aktivisere de i timesvis, men jeg tror det er viktig at de får "oppleve" litt og være med. Å ligge hjemme alene 8-10 timer, få en rusletur, nye timer hjemme, før en liten kveldstur er liksom ikke noe særlig til liv hvis det er hverdagskost for en aktiv rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder som er blanding av Rottweiler og Vorsteh/pointer/husky er ganske aktiv og elsker å få løpe fritt.

Han får 1-2 timers fjelltur der han løper løs + ca en times kveldstur på asfalt/tursti der han løper løs ca halve turen, legger som regel litt trening inn på turene og så trener vi lydighet allt fra 10-30 min ca hver dag.

Han klarer seg også fint som "sofahund" i kortere perioder, har vekslet på å gå tur i bånd med en 11 åring å en 72 åring den siste mnd da jeg var for syk til å gå med han selv. Søsteren min på 11 år fikk bare gå "tisseturer" med han her i nærområdet og mormor på 72 år klarte selvfølgelig ikke gå lange fjellturer. Balder klarte seg helt fint og lå for det meste og sov uten masing og stress av noe slag.

Han hadde nok hatt det helt fint med kortere turer/løpe litt løs og mer hjernetrim/apportering, men så liker vi begge å få strukket på beina og gå turer i fjellet/skogen. Bare å se gleden han viser når han hopper og spretter mellom trærne er verdt turen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på.. Noen dager er det mye trening. Kanskje flere timer på tur + trening. Andre dager kan det være noen timer agility. Ellers så kan det være rolige dager med mindre trening. Jeg har Aussie på 19 mnd + Elghund valp på ca 6 mnd (og 4 andre elghunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka får i gjennomsnitt en til to timer med aktivisering per dag. Kunne fint klart seg med mer, kunne sikkert klart seg med mindre også. Tror mye kommer an på hva man gjør det til. Selvsagt kan du ikke forvente å ha en rolig bc om alt den får er to ganger ti minutter tissetur i løpet av en dag, men de aller fleste raser som regnes som aktive trenger ikke å få tre timer med rundering hver dag, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to fuglehunder, de regnes vel for å være aktive hunderaser. Valpen er gubben sin, og det varierer litt hva hun får. Min er stortsett ute og får fysisk mosjon et sted i mellom 1 1/2 - 3 timer på hverdagene også tar vi gjerne litt lengre turer i helgene, det hender gubben tar han med en hel helg på jakt også. Sånne 'gjøre-fra-seg-turer' regner jeg ikke med, for det er jo ikke å være i aktivitet i det hele tatt. Hodebry får de litt av hver dag, men det blir mer etterhvert iallefall for min, for jeg venter bare på neste lydighetskurs her i nærheten. Minstetøtta krever masse, ellers går hun på veggene. Min krever ingenting, men han er mye gladere når han får det han egentlig trenger. Jeg synes ikke vi kunne vært noe særlig mindre aktive med hundene, men det er klart at en fuglehund må være i god form hvis den plutselig skal kunne være med på jakt i en uke, og løpe mange timer hver dag hele uka.

Edit: Men selvsagt skjer det ting innimellom som gjør at de ikke får så mye som de vanligvis gjør, og det går som regel greit. De blir ikke umulige av en hviledag liksom, selv ikke minsta. Willis har vært skadet og har måttet tatt det med ro i flere dager, det gikk fint det og, men da var han ganske happy når han endelig fikk brukt seg igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da en renraset bc og en blanding av bc og labrador. jeg vil si at han som er blanding er mye mer aktiv enn min renraset bc.

Jeg går to timer hver eneste dag og noen dager får de ennå lenger turer som 3-4 timer, i tillegg til at de får løpe med hverandre og med andre hund..

jeg gir nana lp trening nesten hverdag men hun kan fint klare seg uten trening 1-2 dager. men trener fast på konk.gr. på tirsdagene.

Simba trener jeg litt triks med å prøver å lære nye triks ofte.. i tillegg til at vi trener rundering på mandagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ganske aktiv rase, en toller.

Hun får 15 min. tur om morningen, 40 min om dagen og 20 min om kvelden. I helgene blir det mer da.

Hun får også 30 - 60 min trening om dagen. Er også ute og kaster ball en liten stund.

Vi har ganske stor hage så hun er mye ute i den og løper.

Hun er helt avhengig av tur og trening. Hvis hun ikke får det blir hun rastløs og går inne og griner :D

Cavalieren min får bare 15 min tur om dagen ( hun er 11 uker bare) og 15 minutter trening.

Har også en amerikaner, hun er ikke veldig aktiv, hun kan nøye seg med og gå noen turer i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser min rase som en aktiv rase, men selvsagt ikke på BC-nivå.

Hunden min får 1-2 timer tur hver dag, og ca. 30 minutter med trening av annet slag. Det fungerer helt greit, men vi kunne ennå ha trent ennå mer med henne, for hun kjeder seg fort inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vel som sagt ann på individet og hva hunden er vant med. en hund som er oppvokst med en treningsnarkoman blir det nok selv, mens en som vokser opp med en latsabb blir nok mer lat. men alikevel vil nok alltid noen raser kreve en del mer en andre.

jeg har da ei schæfertispe, er selv egentlig ganske sløv av meg, og der har jeg merket at hunden har blitt veldig lik meg, ved at hun liker å ligge og daffe og kan gjerne ligge til langt på dag uten problemer, vil helst ikke opp tidlig om morran osv, men følger stort sett meg, står jeg opp tidlig blir hu med, men hvis jeg ligger lenge, er det ikke tale om at hu går ut frivillig hvis noen andre i familien skal slippe hu ut, da må hu isåfall dras ut etter halsbåndet, så vrang er hu :) men alikevel krever hu sitt altså, selv om hu har en veldig avslappet personlighet så trenger hu ganske mye mosjon for å trives, være tilfreds. hu ødelegger aldri noe, men om jeg har hatt litt dårlig tid en dag og ikke har fått aktivisert henne, så merker man det. hu blir blant annet ganske stresset på neste tur og har mer problemer med å ligge rolig.

nå er vel dagene våre aldri helt like, noen dager blir det mye trening, andre ganger litt mindre, men det blir alltid litt. nå hadde nok jeg måtte gått flere turer med henne og aktivisert henne mer en det jeg gjør, hvis det ikke hadde vært for at vi har stor hage som hun går løs i. det mest vanlige er vel at jeg slipper henne ut i hagen om morran istede for tissetur jeg måtte ha tatt hvis hun hadde stått i bånd, så går vi ca 1,5 time midt på dagen, som regel lenger i helgene og litt kortere enkelte dager. og en halvtime til en time på kvelden. pluss godbitsøk, annet hodebry og litt lydighet og triks trening. mange ganger tar jeg henne også med ut på jordet sånn at hun kan løpe fra deg der, det syns hu er kjempe gøy. prøver å variere turene, med sykkelturer, vanlige gåturer der hun får trekke/ ikke får trekke, skiturer om vinteren, skaugturer som hu får løpe løs, byturer ol. prøver også og variere hjernetrimmen og den andre aktiviseringen så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...