Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri med hundeklær?!


Muffins

Recommended Posts

Det er mange som mener at hunden ikke har godt av å bruke klær som eieren kjøper til den. Selv har jeg en liten mops som er veldig ømfintelig mot varme og kulde, og jeg kler selvfølgelig på den når det er ekstra kaldt og den fryser! Da er det jo heller dyreplageri og dra den med ut i kulda uten klær! Det finnes jo de som overdriver med dyre moteklær osv. for at hunden skal ta seg godt ut, men en søt liten strikkegenser eller en liten jakke synes jeg bare er søtt :D Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt Ok å kle opp små hunder som fryser i kulda,men noen overdriver VELDIG!Har sett folk som kler på hunder sånne små sko,det blir vell litt for mye? :D

Mamma har en Chinese Crested(kinesisk nakenhund) og den MÅ jo nesten bruke klær når den er her oppe på besøk.Ellers hadde den jo fryset ihjel med engang den hadde kommet ut.

Det er jo veldig søtt med små hunder med klær da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns klær på hunden er greit når det er nødvendig for at hunden ikke skal fryse, ellers blir det jo dyreplageri for hunden, som du sier, om den skulle gå rundt å fryse. men enkelte hunder trenger ikke klær hele året, og nok heller ikke inne, så jeg syns ikke man skal kle på hunden når det ikke er nødvendig. og moteklær og klær på hunder som ikke trenger det syns jeg er helt tåpelig og utrolig egoistisk mot hunden. skal man bruke klær må man også ha klær som passer og som er laget for hunder, hvis ikke kan de få problemer med å bevege seg normalt. hunden burde jo også vennes til med dette fra den er valp, og bør ikke bruke klærene mer en absolutt nødvendig, for jeg tviler på at noen hunder syns det er gøy å gå i klær.

de som bruker hunder som motedukker har jeg ingen respekt for, hunder er ikke motetilbehør og skal ikke behandles som dukker, hunder er ikke lagd for å bæres rundt i vesker, gå i dyre merkeklær og behandles som babyer, tviler på at hunden ser verdien av å ha en motegenser til mange hundre liksom. men som sagt så lenge klærene brukes for at hunden ikke skal fryse, så er det selvfølgelig greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. I utgangspunktet mener jeg at hunder har pels som skal beskytte dem mot både kulde og varme. Vår elskede lille Bimbo-bedlington hadde ikke så mye av det, men selvom han var nyklippet og nærmest naken, tenkte jeg aldri på å kle på ham. Vi bodde noen år på Lillehammer og de periodene gradestokken krøp nedover mot 30 kalde grader, gikk vi fort og ikke tretimersturer akkurat. Jeg satte ham heller aldri igjen utenfor butikker, eller ble stående og skravle ute slik at han kunne bli nedkjølt. Han var frisk og vakker til han døde av kreft 13 år gammel. (Ja, ja, dyrlegen hjalp litt, da.)

Nå skal jeg ikke snakke for andre, men det kan faktisk være lurt å beskytte potene med sokker mot saltede veier og enkelte små eller dårlig pelsete hunder, beregnet på andre klima enn det barske norske, kan sikkert trenge enn ullgenser i kulda.

Når man doller opp hunden sin i unødvendige kostymer, er det vel for sin egen skyld og ikke for hundens, eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ok med klær så lenge hunden trenger det,men hvis ikke blir det teit!

Sånn som regnfrakk til puddel ser jeg på som nyttig pga at puddeler blir veldig våte i regn,som sikkert mange har fått erfare,og det er deilig og slippe en suuupervåt hund som drasser med seg vann og møkk :D (gjelder nok mange andre raser!) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dekken på schäferen min og jeg. Enda hu har god pels. Men på de kaldeste dagene, så vil jeg ikke at hu skal bruke energi på å holde seg varm. Energien skal brukes til å jobbe.

Er mer dyreplageri og ikke bruke klær på hunder i kulda egentlig. Men det kommer jo litt an på klærne og da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene det er nødvendig å bruke klær på hunden er når det er ekstremt kaldt (nakenhunder må selvsagt ha dekken eller dress), hvis det regner/har regnet veldig ute (min hund kommer hjem som et flokemokster om hun ikke har det, så det er da til hennes eget beste at hun har på en regndress) og hvis hunden får snøklumper/kutt under potene og i pelsen om vinteren (for eks. potesokker). Klær som pynt på hunden synes vel ingen hunde-mennesker noe om? Jeg må selv ta meg sammen for i det hele tatt putte dressen på bikkja. Liker det ikke noe særlig, verken jeg eller henne, men det er da nødvendig hvis hun skal kunne beholde all pelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er en grunn for at hunden skal ha på seg klær ( kulde ,regn osv..) så er det helt greit :D men hvis det bare er for å pynte opp hunden da er det med en gang en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit å bruke dekken,regndekken på hunden om det rgner og er kjempe kaldt ute... Bruker selv regndekken og dekken på min om det er nødvendig... Om det pøs regner ute så tar jeg på han regndekkene men ikke ellers osv. Så har jeg refleks dekken som jeg bruker om kvelden... Så ja jeg syntest dette er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke dyreplageri. Ja hvis du har klær på inne og hele tiden og sko og sånnt tullball, blir det unødvendig og til plage for hunden. Min hund har ikke underull og fryser lett når det blir kaldt. Derfor bruker jeg dekken om vinteren. Bruker det også hvis det regner mye slik at ikke hunden skal bli så våt og kald. Skal jeg ut en snartur om vinteren tar jeg ikke på dekken. Men hvis vi skal være iro og sånn er det greit å ha det på. Eller i bilen. Bruker også strikkegenser. Tar på genser hvis hunden er våt i pelsen og vi har kommet inn, eller under dekkenet hvis hunden skal ligge i bilen i en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit så lenge det er formål med klærene, som at hunden fryser.

Bruker selv varmdekken på min hund under jakt - når vi har pauser.

Som de andre sier, å bruke klær for å gjøre hunden søt, stæsje opp etc har jeg ingen ting til overs for.

Men å bruke nyttig tøy som tjener et fornuftig formål - det er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke si at jeg synes det er dyeplageri, men jeg synes det blir feil å dolle opp hunden sin med klær rett og slett, det er en menneske ting, og det er ikke naturlig for hundene. Altså, jeg har ett regn/snø dekken til dachsen min. Hun tåler kulde og vann, men det er greit å ha i tillfelle hun blir dårlig, men må ut å gå. Så er det jo litt godt med dekken. Men klær hele tiden er helt negativt og feil for meg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på om klærene er nødvendige eller ikke... jeg har en regfrakk til Mike, som vi bruker ute når det regner, pga han er ikke noe glad i regn og pelsens hans er et stort herk etter en tur i regnvær.

Han har også en fleece jakke som vi bruker hvis han har badet (tar rundt 4 timer til han er helt tørr selv om jeg føner han) den fleecejakken bruker vi på tur hvis han er våt fra bading. og vi har et fleecedekken som vi bruker når vi stiller han ut, så pelsen holder seg før han skal inn i ringen. Jeg syns ikke det er plageri i det hele tatt. han har jo selvfølgelig aldri klær på seg inne...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ikke er dyreplageri...

Bruker dekken og noen gensere på Tini når hun synes det er kaldt.. Blir det forkaldt så står hun der.. rører ikke på seg en gang.. så bruker det når jeg synes det trengs..

Synes det blir for dumt å dolle opp hunden slik ekstremt..

Men nei synes ikke det er dyreplageri å kle opp hunden litt for et morsomt bilde..

Hunden lider jo ikke av det akuratt!

Men ut over det så blir det litt vel overdrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit med nyttige ting, som refleksdekken, varmedekken og slike ting hvis man trenger det. Men sånne ting for å få den til å se søt ut syns jeg ingenting om, en hund er en hund, og ikke noe leketøy eller pyntedukke... :D

Har vi ikke hatt en slik diskusjon før? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som har lite pels og nakenhunder f.eks. trenger jo kanskje et dekken eller noen som varmer når det blir kaldere og det er minusgarder i lufta.

Men klær som kjoler, skjørt, slips, bukser og helt unyttige ting som hunden faktisk ikke trenger (eller ønsker) synes jeg bare er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...