Gå til innhold
Hundesonen.no

valp til voksen


swimzy

Recommended Posts

I kroppen ble min hund voksen rundt 2 års alderen. Muskler og alt er vel på plass nå. Hun er enda ikke helt voksen i mine øyne. ved 4 års alderen vil jeg si hun kan kalles det. Hun er ikke unghund nå, men heller ikke helt voksen. En mellomting :) Vil si at valp er til 7-8 mnd alderen, og så blir det unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små hunder blir som regel fortere voksen i kroppen enn store hunder. I hodet vet jeg ikke, da Ero er den første hunden jeg har hatt noe å gjøre med daglig siden han var 8 uker. Men jeg tror jeg vil si at en hund blir en unghund når han blir 1 år voksen ved 2-3 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres det rart ut om jeg sier jeg synes det er noe man bare føler? Alle hunder er kliss forskjellige, selvom de tilhører samme rase, noen har et vesen som sier de er 'voksen' tidlig, andre blir kanskje aldri det jeg legger i 'voksen'. De jeg har vært borti har man hvert fall bare 'følt' det, en dag ser man bare annerledes på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo stemmer nok det, at det er noe som er veldig forskjellig fra hund til hund. En kompis av kjæresten min har en hund på samme aldre omtrent som min, og han sier alltid at hans hun er mer voksen enn min. For min vimser og tuller og styrer masse, oppfører seg barnslig, mens hans hund bare tar det hele med ro og daffer avsted. :) Så ja min hund er alldeles ikke voksen i hodet enda. Men så sier jo flere at de aldri blir det... Hjelpes! :) Håper da det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På utstillingene jeg har stilt i, har de hatt klassene valp 4-6 måneder, valp 6-9 måneder, junior 9-15 måneder, unghund 15 måneder til 24 måneder, - og så er hunden voksen og deretter veteran. Min på ett og ett halvt er der en ung unghund. Og det oppfører hun seg som :D Vett i hodet og leken på samme tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall at min hund er 16,5 mnd. gammel nå, og at hun er langt i fra voksen. Jeg tror ikke hun kommer til å bli voksen før hun er minst 2 år gammel. Regner med at det kan ta ennå lengre tid også. :)

Men det sies jo at tisper pleier å roe seg ned litt når de har overstått sin andre løpetid. Men fysikken utvikles ikke fullstendig hos min rase før rundt 3 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal valp være fra 0 dager til voksen?

Valp 0 til 3-4månder (mennesker 0-4 år)

Hva skal før-pubertens alderen kalles hos hunder?

? 4-8 måneder (mennesker 4-11 år)

Unghund 8 til 15-24mnd (mennesker 11-20 år)

Voksen 24mnd og utover.

En fornuftig inndeling :)

Tussie er kanskje ferdig utvokst, men har ikke pelsen til en voksenhund før hun er 3 år, så da er det bare å vente på den. I hode er hun iallefall veldig barnslig , 15 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin er to år nå, og han har forandret seg mye i løpet av det siste året, både fysisk og psykisk. Fysisk var han spinklere da han var bare ett år gammel, han har ikke noe ekstra fett nå heller, men musklene har utviklet seg. Og når det gjelder det mentale, så er han ganske enkelt mye greiere nå enn for et år siden. Fjenkontrollen til TV'en kan ligge på stuebordet, om dere skjønner hva jeg mener :)

Er det ikke sånn at de er valper til de er ett år og unghunder til de er to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...