Gå til innhold
Hundesonen.no

Utekatt?


swimzy

Recommended Posts

jeg må nok ærlig innrømme jeg har kun 1 av kattene mine ute litt om dagen! vi har nemlig motorvei rett nedenfor så er redd for at de skal bli påkjørt!! men når vi flytter til ett større hus, så skal jeg sørge for at vi flyttet ett sted det er trygt å ha kattene ute!! er så glad i pusene å er redd for å miste dem! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det katter ut og inn hele dagen :o

Kan nesten bli lei av å være dørvakt siden det er 6katter som skal ut og inn. jeg har aldri reine ruter lenger heller for Nicodemus skraper med labba på vinduet når han vil inn. Dette har yngstemann snappa opp. Når det har regna å di skraper på rutene blir jeg nesten gal, en forferdelig lyd altså! Så slipper vi jo hunden inn og ut, så det er trafikk hele dagen i terassedøra. På vinteren er det ikke så mye trafikk da for da vil jo hele bølingen være inne i varmen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to innepuser. de er egentlig vant med å være ute men her vi bor nå er det en veldig trafikert vei så jeg tar ikke sjansen.

jeg leker med de hver dag og flere gang for dagen.

tror det går greit. de maser ikke på å gå ut.

de har et kjempe klatrestativ som går opp til taket som de bruker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utekatt og innekatt vil jeg vel kalle han... han er inne og purker i sofaen om dagen, og om natta må han være ute=)

Mine er omvendt! Jeg har de inne om natten (av hensyn til naboer og dem selv) og så er de ute om dagen (i fullt lys for å minske sjansen for påkjørsler... jeg er hønemor..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hann-kattunge på 13uker...som såvidt har begynt å gå ut av seg selv ;)

Litt bekymret...fordi vi bor ved en veldig traffikert vei..men han lærer ikke om vi stenger han inne hele livet, og det er ikke aktuelt engang :P

Katten til onkel og tante er innekatt...den tør ikke jeg SE på engang..mannevond..

Han flyr på alt&alle, uten grunn...tante har vært på legevakta flere ganger...

Men,men...

Men han min, er for det meste inne...han har blitt govenn med no naboer som forer han.... :)

Dumme teite gamle kjerringer... ;)

Men...han kommer alltid inn igjen...og om natta er det ikke snakk om at han skal være ute...

Stakkars lille pusen :P thihi...

Men han blir nok både inne & ute pus... :(

Godt for bikkja når han er ute...hehe... ;)

For han er skikkelig plagsom ovenfor henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to innepuser. de er egentlig vant med å være ute men her vi bor nå er det en veldig trafikert vei så jeg tar ikke sjansen.

jeg leker med de hver dag og flere gang for dagen.

tror det går greit. de maser ikke på å gå ut.

de har et kjempe klatrestativ som går opp til taket som de bruker mye.

samme her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildur min går ut og inn som hun vil (bortsett fra på natta).

Jeg ser ikke noe galt i å ha innekatt så lenge den får være ute i bånd eller luftegård nå og da. Noe som provoserer meg så inni huttiheita er når folk (mener ikke dere..) sier at de som ikke har kattene alene ute er fæle mot kattene - mens de selv ikke engang gidder å kjøpe ordentlig fôr og vaksinere pusen. Jaujau.

Ps. så skjønner jeg ikke hvorfor folk er nødt til å ha _kattungene_ sine alene ute. En katt har ikke utviklet retningssansen før i 9 mnd alder el når det nå var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniken min er inne når han,vil når jeg er hjemme. Når jeg kommer fra jobb kommer han alltid løpende med halen i været og mjauer og koser, for da skal han bli med å ha middag. Så vil han gjerne ligge på sofaen å få kos og hvile litt. Når kvelden siger på og det begynner å bli sent sier han fra at han vil ha kveldsmat. Så er det ut og snike til natta. På morgenen tømmer jeg litt for i skåla før jeg drar på jobb, og som regel er han i nærheten og kommer løpende når han hører det klirre i skåla.. Det er nok av plasser ute som han kan ligge i skjul for vær og vind og andre skapninger/folk, så jeg tror han trives mye bedre ute enn inne. Er så mye mer spennende ute også, og frisk luft. Det hender han vil være ute selv om jeg er inne også, så han trives med det. Enda han er kastrert så er han ganske aktiv, er nøye med at han ikke skal bli feit for da synker vel aktiviteten også. Tykk pels har han også. Snart flytter jeg i eget hus, og da lurer jeg på å installere kattedør. :huh: Tror den katten hadde kjedet vettet av seg om han skulle vært inne hele tiden. MEN han er heldigvis flink å passe seg for biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kattene våre går inn og ut som de vil. De har katteluke. Vi har den enkleste modellen, så heldigvis har vi ikke hatt besøk av katter som ikke er våres.

Vi har nå hatt hankatten i 1 år. Han har vært mye mer ute nå i sommer enn i fjor høst og vinter.

Hunkatten vår er snart 1 år og hun er ikke ute så lenge om gangen som storebroren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt har alltid vert ute/inne katt. Hun liker best å vere inne, ligge i fange og kose, hun sier alltid fra om hun må ut, og liker veldi godt å vere ute når det er fint ver. Har ofte snudd i døra om vere ikke har vert fint nok :P Men hun er alltid ute om natta, det er fordi mamma ikke gidder jobben med kattedo. Men da hun var ung nok til ha kattunger (hun er 15 nå) fikk hun vere inne om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si mg enig med Mia Cavalier her... Folk klager på innekatter og at de ikke kan ha et nomalt liv eller ha det bra, men se på alle de kattene som er ute overalt og ikke får stell da. Ukastrerte/steriliserte som går rundt og lager x antall flere kattunger som skal vokse opp til et dårlig liv.

De som bor i nærheten av trafikkert vei, kan ende opp halvdøde og pines de siste minuttene (timene??? dagene??) til de dør fordi den som kjørte på dem ikke stoppet, eller eier for den del bare tror at katten er ute å "streifer noen dager".

Eller de som lever på dårlig mat, kan slite med urinstein lenge lenge og plages fordi eier kanskje aldri ser at katten er på do og faktisk har smerter med det..

osv osv osv. jeg kan nevn opp grunner i fleng, men lar det være.

Gidder heller ikke henge ut folk her inne, men føler noen seg truffet av det jeg sier, så er det sikkert helt sant. ;) (nei, sier ikke at noen her inne er sånn, bare for å understreke det atterengang fordi jeg veit åssen ting er her på sonen)

Så, takke meg til mine innekatter som slipper å dra med lopper inn til meg om sommern, som ikke kommer med halvdaue fugler eller mus som jeg må ta livet av fordi katta syns det er gøy å leke med dem, som ikke er så utsatt for sykdommer de kan bli smittet av ute, som ikke kommer hjem arrete og jævelige fordi de atter engang ikke gikk sammen med nabokatta, eller som blir kidnappet av naboens katt (ja, det har skjedd meg faktisk), eller som regelrett blir jaget opp i en busk, tisset på og angrepet så den faller ned for å knuse bekkenet så eneste alternativ er å avlive. (de to siste hendelsene var det samme nabokatt som forårsaket hos meg). Ellers som ikke blir skutt av en eller annen nabo som er drittlei av at katta driter i blomster bedet, eller eller eller...

Takke meg til mine innekatter som hører på det jeg har å si til dem, som alltid er der om jeg trenger dem, som sier fra da de trenger meg, og som er med meg i tykt og tynt.

Så det så! :rolleyes: B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mildur min går ut og inn som hun vil (bortsett fra på natta).

Jeg ser ikke noe galt i å ha innekatt så lenge den får være ute i bånd eller luftegård nå og da. Noe som provoserer meg så inni huttiheita er når folk (mener ikke dere..) sier at de som ikke har kattene alene ute er fæle mot kattene - mens de selv ikke engang gidder å kjøpe ordentlig fôr og vaksinere pusen. Jaujau.

Ps. så skjønner jeg ikke hvorfor folk er nødt til å ha _kattungene_ sine alene ute. En katt har ikke utviklet retningssansen før i 9 mnd alder el når det nå var.

Det siste du sier der er faktisk fullstendig feil... Kattungen vet godt hvor den bor om den er 15 uker eller 9mnd. Jeg hadde ingen betenkeligheter med å slippe ut Lillith når hun var 18 uker (da hadde hun allerede vært utekatt hos forrige eier).

Min familie har hatt katter i alle år og vi har bare mistet tre av de. Den ene var en godt voksen hunkatt som bare forsvant en dag og var borte i et helt år før hun kom tilbake alvorlig syk (en slags magekatarr), en annen ble påkjørt på en vei som førte opp til et hus og en gård..Altså en helt vanlig innkjørsel.. den tredje døde når den tygde over en ledning som kattunge.

Allikevel har jeg gamlemor og kattunge ute ved en halveis traffikert vei og jeg bruker ikke bur på kattungen om natten og når jeg er borte *fysjom*

Men de får royal canine, er strerilisert/skal steriliseres og kommer til dyrlegen er de syke så da er jeg vel ikke så ille allikevel :P (selv om Lotte er overvektig.. men hun får tross alt diettfòr så jeg prøver!)

Mulig jeg er litt gammeldags, men jeg er oppvokst med stallkatter og gårdskatter rundt meg - de var aldri hos vetten og spiste det de fikk (friskies og matrester med ujevne mellomrom)- og jommen var de ikke friske, kjælne og lykkelige alle man. Gamle ble de og, bortsett fra ei som gikk med i treskeren av alle ting..

Tror det handler om hva man har erfart selv..min erfaring med innekatt er utelukkende negativ og jeg kommer aldri til å føle at det er en naturlig måte å ha katt på like lite som jeg synes det er naturlig å bruke bur dag og natt på hund.Jeg er oppvokst med dyr rundt meg og har erfart fra jeg var pitteliten at valper kan tygge på ting, tisse her og der og katter kommer inn med mus og fugl. Og noen ganger dør de.Kattene våre dro aldri på "ferie" slik noen av nabobarna sine gjorde. Katten døde fordi den levde og alt levende skal dø. Enkelt og greit..

På grunn av de erfaringene føler jeg at det riktigste er å gi dyrene et mest mulig naturlig liv og hvis jeg ikke klarer det så har jeg ikke de dyrene. For å si det sånn: dere som ikke får sove hvis katten er ute å kan skade seg, jeg får ikke sove hvis katten min er innesperret. For meg er en katt... en katt som skal oppføre seg og leve som en katt. Om det betyr at den ender sitt liv flat i asfalten so be it.. jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet hvis det skjer. Jeg ville blitt lei meg selvfølgelig, men slik er nå livets gang.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...