Gå til innhold
Hundesonen.no

"Egnede" raser for lydighet?

charlotte

Recommended Posts

Hvis man holder den der hele tiden blir man ikke trukket for noe. Det er mange med større raser som velger å gjøre det.

Jeg syns det er tull og tøys å si at man har en rase som er lite egnet, alt avhenger av hvor god føreren/treneren er. Alle hunder kan bli så gode som deres fysikk tillater. Man kan helt fint få en tier med en irsk ulvehund eller dachs, hvis den er så rask og nøyaktig som dens fysikk tillater. Jeg personlig syns det er veldig morsomt å trene raser som folk kaller lite velegnede. De er ikke noe mindre håndterbare i lydighets-sammenheng, bare en litt annerledes utfordring :huh:

Snakker om tull og tøys... Det er jo ikke fysikken som cluet. Det er mentaliteten, det som ligger oppi hodet på hunden, dens opphav. (Gjeter, apportør, vokter osv) Et godt utgangspunkt er en hund som er førervar, lettlært, som synes mange repetisjoner er morsomt, som har arbeidslyst og er kontaktsøkende. Noen raser har disse egenskapene, andre raser må LÆRE disse egenskapene. Noen hunder vil aldri jobbe for noen forsterkere mens andre hopper opp og ned som en sprettball for å få en tørr frolic smule. Det hjelper ikke å ha en god fører når det er snakk om en hund som ikke er lagd for å jobbe tett med fører, eller være kontaktsøkende, er lærevillig eller noen av disse viktige grunnpilarene. En ulvehund vil aldri bli like kvikk i hodet som en border, og en elghund vil ikke tenne på andejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

det som er poenget er at det er kun forskjellige måter å jobbe på :P

Hvorfor har "alle" eliteutøvere av LP i Norge BC - dersom det er så enkelt at man bare må "jobbe på en litt annen måte" med f.eks en irsk ulvehund?

Er ikke nødvendigvis uenig i man kan komme langt med så godt som alle raser. Men utfordringen er vel ikke bare "annerledes", den er vel også ofte mye mer krevende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hvorfor har "alle" eliteutøvere av LP i Norge BC - dersom det er så enkelt at man bare må "jobbe på en litt annen måte" med f.eks en irsk ulvehund?

Er ikke nødvendigvis uenig i man kan komme langt med så godt som alle raser. Men utfordringen er vel ikke bare "annerledes", den er vel også ofte mye mer krevende?

fordi de fleste syns det er enklere å jobbe med en bc :P Men saken er den at det er bare forskjellige måter å jobbe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi de fleste syns det er enklere å jobbe med en bc :P Men saken er den at det er bare forskjellige måter å jobbe på.

Bestem deg; er det "enklere" med BC eller er det bare "forskjellig"?

Hvordan vet du forresten dette? Har du erfaring i å trene "vanskelige" raser til toppnivå i LP?

For alt jeg vet kan det godt være mulig å trene en blodhund opp i Elite - men du kan da ikke mene at det ikke vil ta ENORMT med tid, viljestyrke og kreativitet - og ikke bare litt "annerledes" trening? Hvordan burde man ifølge deg legge opp LP-trening for en blodhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare to helt forskjellige måter å jobbe på :P

Ja, er enig med deg i at det er to helt forskjellige måter å jobbe på med to helt forskjellige hunder, men det betyr slettes ikke at alle raser er egnet for lydighet!

Jeg har ikke så mye erfaring med trening av hund, har bare trent noen forskjellige raser, de allerfleste i hverdagslydighet (sitt, gå pent i bånd, ligg, bli, apport og annet glupt) og div morsomme triks. Er bare huskyen og aussien jeg har trent aktivt med tanke på konkurranse, og jeg vil si at den huskyen jeg hadde var fryktelig dårlig egnet til lydighet. Hun kan mye ja, et helt freestyleprogram, alle øvelsene i klasse en og en god del av klasse 2 og 3 også, men hun vil aldri være en egnet lydighetshund! Kanskje det kommer annpå føreren, det vet jeg ikke, men hun har rett og slett ikke interesse for å gå et helt lydighetsprogram. Hunder som er avlet opp til å jobbe veldig selvstendig vil ikke egne seg til lydighet på høyt nivå (hvis eier har store ambisjoner)... Klart, vil man bruke tid så får man til det meste med de fleste hunder, men som charlotte sa

(...)en elghund vil ikke tenne på andejakt

Aussien jeg har er av en helt annen type, og han jobber gjerne i flere timer med meg. Han har en helt naturlig sammarbeidsevne som gjør at det er lettere å trene med ham (jeg kan gjøre det når jeg vil, ikke de knapt to gangene i uka som huskyen ville). Huskyen tok ting utrulig kjapt, men når det var lært var det mange ganger vanskelig å skulle finpusse på det, for når det var lært var det kjedelig.

Jeg synes det er kjempeflott at folk kommer langt og konkurrerer med uvanlige raser! Skulle ønske jeg kunne ha gjort det med huskyen også.. Dessverre tror jeg nok at hvis en skal kjøpe hund med tanke på konkurranser så burde en kjøpe en hund som er egnet til det.. Jeg har ikke kjøpt aussie for å gå på høyfjellsprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di har kanskje satsa litt på bc fra tidlig av, og det blir en helt annen måte å sette seg inn i når det gjelder trening av en "ny" rase.

Og de lærer jo fort, men man MÅ gjøre det riktig fra første stund, di lærer jo feilene som er uønsket like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for di har kanskje satsa litt på bc fra tidlig av, og det blir en helt annen måte å sette seg inn i når det gjelder trening av en "ny" rase.

Og de lærer jo fort, men man MÅ gjøre det riktig fra første stund, di lærer jo feilene som er uønsket like fort.

Bra sagt... :P Helt riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at mange gjerne starter sin LP-karriere med en litt mer "sjelden" hund (ettersom få kjøper sin første hund for å konkurrere) - og når de virkelig får LP-ambisjoner så går de ofte over til BC - nettopp fordi det er en lettere hund å trene (og da mener jeg såklart ikke at en BC er "ferdigdressert")?

Det kan da vel ikke være noe å kverulere på at BC og andre gjetere har bedre forutsetninger for denne hundesporten enn en f.eks. mynde? Det blir som å hevde at en på treski og en på glassfiberski har samme forutsetninger på ei tremil...

Når det er sagt er det selvfølgelig et kick å få til noe med en mer krevende rase, og utrolig artig at det er et mangfold.

Kjenner ei som har trent dalmisen sin opp i klasse A i bruks. Hunden sporer som en gud; der har han like forutsetninger som mer tradde raser - men herlighet som de har slitt og jobbet med lydighetsbiten. (fikk opprykket først når hunden var åtte år). Og da regner jeg ikke engang dalmis som en spesielt krevende rase lp-messig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men selvfølgelig er det hunder som er lettere å trene fordi det er arbeidende hunder, og di lever for å jobbe. Men betyr ikke at di er lettere i den forstand. Det er hunder som krever en del, og man MÅ være nøye fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener ta det ikke er lettere å trene en border collie enn en ulvehund, fordi man må være mer nøye?

jeg aner ikke for jeg har aldri hvert borti ulvehunden. Men har heller ikke sagt at det ikke er lettere å trene en bc enn el ulvehund heller da. Men border collien har gjennom all tid brukt som en brukshund. og en av de få som ennå blir brukt, derfor har di arbeidsviljen, og er "med" på å trene. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner. Jeg bare begynte å lure på om du mente det ville være like enkelt å trene f.eks en ulvehund som det ville være å trene en border collie. En border collie blir jo født med samarbeidsvilje, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bare for ikke å få en diskusjon på det, jadda den er sikkert lettere å trene (om man vet hvordan man skal trene den), men er mange andre raser som når høyt selvom det ikke er en bc. F.eks en pomeranien har da klart å kommet høyt, jack russel f.eks, men så har det jo litt mer på åssen raser man selv liker når man skal tenke på hva man vil drive me. Jeg ville satse på lydighet (hvertfall trene), men liker ikke mynder f.eks så derfor vill ejeg ikke ha det, liker bc veldig godt. Og om jeg likte f.eks ulvehund og tenkte på lydighet så skulle jeg jobba som bare det for å få den litt opp i LP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja, er enig med deg i at det er to helt forskjellige måter å jobbe på med to helt forskjellige hunder, men det betyr slettes ikke at alle raser er egnet for lydighet!

det er da klart du ikke får samme farten med en dachs som med en border. Men i det fysikken tillater kan du oppnå det samme med rett trening. Om ting tar f.eks lengre tid betyr ikke at det er vanskeligere.

så bare for ikke å få en diskusjon på det, jadda den er sikkert lettere å trene (om man vet hvordan man skal trene den), men er mange andre raser som når høyt selvom det ikke er en bc. F.eks en pomeranien har da klart å kommet høyt, jack russel f.eks, men så har det jo litt mer på åssen raser man selv liker når man skal tenke på hva man vil drive me. Jeg ville satse på lydighet (hvertfall trene), men liker ikke mynder f.eks så derfor vill ejeg ikke ha det, liker bc veldig godt. Og om jeg likte f.eks ulvehund og tenkte på lydighet så skulle jeg jobba som bare det for å få den litt opp i LP

veldig enig! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da klart du ikke får samme farten med en dachs som med en border. Men i det fysikken tillater kan du oppnå det samme med rett trening. Om ting tar f.eks lengre tid betyr ikke at det er vanskeligere.

veldig enig! :P

hehe bra :P for var litt usikker om noen skjønte noe, det ble litt rotete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo rent og skjært tullball - selvfølgelig er det lettere å trene en border collie enn en ulvehund, blodhund, cavalier, cocker osv.osv. Det er som sagt arbeidshunder og lever for å arbeide. Om du må være nøye i innlæringen? Selvfølgelig, det må du da med alle raser. Avlæring er jo generelt mye vanskeligere enn innlæring. Det er ikke uten grunn at "alle" som vil komme noen vei kjøper en bc - ser man på nmstatestikk i lp så er jo bc mildt sagt dominerende. Fordelen med border collie er jo at man i de aller fleste tilfeller slipper å jobbe så mye med motivasjon, og får mye "gratis". Det gjør man ikke med f.eks. en ulvehund eller blodhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig i mailin, har opplevd det samme.

Fra å ha hatt en gjetertype, som kunne repetere og perfeksjonere i det uendelige for en leverbit, til å ha en (svært samarbeidsvillig, til tider) liten snusk, som synes at en repetisjon er nok i massevis, og kan man en ting, så kan man den. Hvorfor perfeksjonere noe som har gitt belønning før?

Nå vet jo jeg at jeg kunne trent omtrent tusen ganger bedre og mer målrettet med hugo, men kan ikke stikke under en stol at gamlingen var mye lettere å lære inn nye øvelser på, og mye lettere å rette opp deler av øvelser. På den annen side er hugo mer selvstendig, så dekk med skjult fører og slike øvelser går bedre med han.

Annen måte å trene på er jeg helt enig i, om det er like lett med bc vs. ikke typiske raser, der er jeg ikke helt enig. Man blir jo også mer motivert selv, hvis hunden tar ting fort? Isteden for en uke på en øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel? Hva er da din definisjon av "vanskeligere"? MIN definisjon av "vanskeligere" er vel nettopp at det tar lenger tid (i den forstand at du trenger mye større mengder trening for samme resultat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ifølge Vickys logikk er det like enkelt ja - det tar bare mye lenger tid... :P

tid og rett trening :P det er jo krystallklart at man ikke trener likt med en bc og en bulldogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...