Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening og varme


Flash

Recommended Posts

Det er jo sommer, og en del treningsøkter har fått meg til å lure...

Hunden min blir veldig slapp og daff dersom vi trener lydighet i godt vær. Trenger ikke være snakk om 25 grader heller (da venter vi til kvelden), men hun blir merkbart tregere bare det er 17-18 grader. Øvelsene går i sakte film, og hun blir merkbart mindre interessert i forsterkere som ball og kong (som hun må bruke litt krefter på).

Er ikke det litt vel "pysete", særlig ettersom hun er korthårshund? Bør jeg være bekymret?

Jeg sørger for at hun drikker mye og får flere og lengre pauser enn vanlig, så det er neppe der det ligger. Og det merkes på henne helt fra starten, ikke etter en time...

Hva med deres hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sommer, og en del treningsøkter har fått meg til å lure...

Hunden min blir veldig slapp og daff dersom vi trener lydighet i godt vær. Trenger ikke være snakk om 25 grader heller (da venter vi til kvelden), men hun blir merkbart tregere bare det er 17-18 grader. Øvelsene går i sakte film, og hun blir merkbart mindre interessert i forsterkere som ball og kong (som hun må bruke litt krefter på).

Er ikke det litt vel "pysete", særlig ettersom hun er korthårshund? Bør jeg være bekymret?

Jeg sørger for at hun drikker mye og får flere og lengre pauser enn vanlig, så det er neppe der det ligger. Og det merkes på henne helt fra starten, ikke etter en time...

Hva med deres hunder?

Min er også merkbart preget av varmen. Så jeg tasser ut tidlig for å trene og lufte.

Nå sies det jo at lang pels isolerer noe mer mot varme, enn korthår. Jeg aner ikke om det er riktig. Gutten min med lang og tykk pels klarer seg fint opp til 20 grader. MEN når solen står på blir han varm og treg uannsett temp.

Synes ikke du skal være bekymret, så lenge du er flink til å gi henne vann og lange pauser, samt att almentilstanden hennes er normal i forhold til temperaturen (rosa slimhinner som går fort tilbake til vanlig farge etter trykk og normal hvilepuls ca 60-80 slag pr min) Jeg ville nok tatt det veldig med ro med henne og heller trene på morgen/kveld, så dere slipper den konflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du skal være bekymret, så lenge du er flink til å gi henne vann og lange pauser, samt att almentilstanden hennes er normal i forhold til temperaturen (rosa slimhinner som går fort tilbake til vanlig farge etter trykk og normal hvilepuls ca 60-80 slag pr min) Jeg ville nok tatt det veldig med ro med henne og heller trene på morgen/kveld, så dere slipper den konflikten.

Jepp, det er nok det lureste. Har skjedd litt for ofte i det siste - det blir jo ikke noe gøy for noen av oss, og det er ikke akkurat god læring å dasse rundt gang etter gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke sliter veldig i varmen. Det trenger ikke være skikkelig varmt engang, det virker som plussgrader overhodet er et minus når han skal trenes. Jeg er litt hard på det og tenker slik at dette må ha bare lære seg <_< Jeg prøver derfor å trene litt når det er som varmest, men ikke så mye at jeg mister han helt, og så får jeg bare strekke det ut derfra.. Kan jo ikke bare konkurerer i minusgrader heller! :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke vi plaget av varmen her oppe i nord akkurat... Men på varme dager ligger Ero mest å sover/slapper av inne. Skal vi trene er han like motivert som ellers, merker ikke noe til varmen før vi er ferdig å trene. Han er like sprek som alltid når det skjer noe, uansett vær og tempratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært ute og trent i dag vi - MIDT på dagen - i sikkert 30 graders varme, uten et vindpust :huh:.

Det gikk helt fint, fint tempo på alle øvelser og ikke noe tegn til at varmen preget henne. De andre hundene vi trente med var heller ikke synlig preget av varmen synes jeg (det var nok verre for oss 2-beinte).

Nå er det nok sikkert store individuelle forskjeller på hvordan hunder takler varme, men jeg tror kanskje også at VI kan påvirke hundene litt.... Vi TROR det er for varmt for dem, synes litt synd på dem og greier kanskje ikke å legge like mye i treninga når vi synes - eller TROR - det er for varmt for pelsen :P.

Jeg har også tenkt mye sånn: stakkars hund, hun er sikkert dødsvarm, kan ikke trene nå... men hva gjør man den dagen man kommer i konkurranse i 30 varmegrader ? Dropper man hele konkurransen ?

Jeg ble overbevist om at for min hund spiller ikke varmen så stor rolle - er hun tilstrekkelig motivert for jobben, gjør hun den uansett vær. Vi var på Sølenkurs i fjor - det var veldig varmt en av dagene, og pga en liten "feil" la vi ut et parallellspor til henne og en annen hund som ble LITT vel langt i forhold til hva vi hadde planlagt (ca 1,5 km, sånn kan det gå når man har dårlig stedsans.. hehehe). Vel - vi visste jo ikke at sporet var så langt da vi begynte å gå med hundene, så vi tenkte vel ikke over at det kanskje var litt lang i sånt varmt og tørt vær.

Vel - min hund gikk på som bare det i varmen hun - fullt innstilt på å jobbe. Hun ble faktisk bare mer og mer ivrig jo lenger sporet gikk - og på slutten var jeg totalt utslitt av å holde henne igjen ! Hun virket ubesværet av det hele og kunne nok gått enda lenger :P.

Det viktigste i denne varmen er nok at hunden har fri tilgang på vann i rikelige mengder :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kobler ut alt annet hvis han sanser at det ligger an til jakt på kong. Jeg tror nok han ville ha løpt seg til døde i denne varmen. Passer på å legge treningen til morgen / kveld, trener korte økter med hyppige vanningspauser. Av og til trener vi i nærheten av vann slik at han får seg en dukkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er sliiten i varmen, og særlig når vi trener apportering som involverer en god del løping. Jeg legger treningsøktene til kvelden (på morgenen sover jeg) og gir henne vann i pausene. I tillegg prøver jeg å trene i skyggen, om det er mulig.

Jeg forventer ikke at hun skal yte sitt beste over lang stund når sola steiker som verst. Jeg har forståelse for at det er varmt nok å være svart, kortpelset hund - om hun ikke skal jobbe seg ihjæl i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel også litt på hvor mye de er vant til det.

For å trekke en paralell til oss mennesker: Dersom en plutselig skal begynne å jogge, og gjør dette en solfylt dag med 30 grader, så vil man fort kjenne at man sliter. Men om man bygger et grunnlag og trapper opp treningen gradvis, vil kroppen tåle påkjenningen det er å trene i varmt vær :huh:

Og selvfølgelig viktig med vann, men det er liksom så banalt at det nevner jeg nesten ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si at det å trene lydighet kan gå bra i opptil mange varmegrader, men huske på masse vann, til eier og hund.

Men sykling og jogging fikk jeg høre at ikke skulle foregå om det var mer enn 15 grader. (dette er av en som kan sakene sine :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willis dundrer avgårde uansett han, så stopper han i ei myr og bader og drikker når han trenger. Etterpå er det full fart igjen. B) Tror at så lenge de får nok vann, går det meste greit. Men vi venter som regel til kveldene uansett, så får vi mest ut av treningen begge to. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente i går, og nå var det betraktelig bedre.

Juksa litt og blandet litt leverpostei oppi vannet for å få litt mer futt på drikkinga, sørget for å ha mer attraktive godbiter og å tonet ned den energitappende løpingen etter kong. Det hjalp tydeligvis... :icon_redface:

Virker bare som hun trenger litt mer motivasjon. Det har aldri vært noe problem å gå spor i varme, og det er da også det morsomste hun vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...