Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening og varme

Flash

Recommended Posts

Skrevet

Det er jo sommer, og en del treningsøkter har fått meg til å lure...

Hunden min blir veldig slapp og daff dersom vi trener lydighet i godt vær. Trenger ikke være snakk om 25 grader heller (da venter vi til kvelden), men hun blir merkbart tregere bare det er 17-18 grader. Øvelsene går i sakte film, og hun blir merkbart mindre interessert i forsterkere som ball og kong (som hun må bruke litt krefter på).

Er ikke det litt vel "pysete", særlig ettersom hun er korthårshund? Bør jeg være bekymret?

Jeg sørger for at hun drikker mye og får flere og lengre pauser enn vanlig, så det er neppe der det ligger. Og det merkes på henne helt fra starten, ikke etter en time...

Hva med deres hunder?

Skrevet

Det er jo sommer, og en del treningsøkter har fått meg til å lure...

Hunden min blir veldig slapp og daff dersom vi trener lydighet i godt vær. Trenger ikke være snakk om 25 grader heller (da venter vi til kvelden), men hun blir merkbart tregere bare det er 17-18 grader. Øvelsene går i sakte film, og hun blir merkbart mindre interessert i forsterkere som ball og kong (som hun må bruke litt krefter på).

Er ikke det litt vel "pysete", særlig ettersom hun er korthårshund? Bør jeg være bekymret?

Jeg sørger for at hun drikker mye og får flere og lengre pauser enn vanlig, så det er neppe der det ligger. Og det merkes på henne helt fra starten, ikke etter en time...

Hva med deres hunder?

Min er også merkbart preget av varmen. Så jeg tasser ut tidlig for å trene og lufte.

Nå sies det jo at lang pels isolerer noe mer mot varme, enn korthår. Jeg aner ikke om det er riktig. Gutten min med lang og tykk pels klarer seg fint opp til 20 grader. MEN når solen står på blir han varm og treg uannsett temp.

Synes ikke du skal være bekymret, så lenge du er flink til å gi henne vann og lange pauser, samt att almentilstanden hennes er normal i forhold til temperaturen (rosa slimhinner som går fort tilbake til vanlig farge etter trykk og normal hvilepuls ca 60-80 slag pr min) Jeg ville nok tatt det veldig med ro med henne og heller trene på morgen/kveld, så dere slipper den konflikten.

Skrevet

Synes ikke du skal være bekymret, så lenge du er flink til å gi henne vann og lange pauser, samt att almentilstanden hennes er normal i forhold til temperaturen (rosa slimhinner som går fort tilbake til vanlig farge etter trykk og normal hvilepuls ca 60-80 slag pr min) Jeg ville nok tatt det veldig med ro med henne og heller trene på morgen/kveld, så dere slipper den konflikten.

Jepp, det er nok det lureste. Har skjedd litt for ofte i det siste - det blir jo ikke noe gøy for noen av oss, og det er ikke akkurat god læring å dasse rundt gang etter gang...

Skrevet

Loke sliter veldig i varmen. Det trenger ikke være skikkelig varmt engang, det virker som plussgrader overhodet er et minus når han skal trenes. Jeg er litt hard på det og tenker slik at dette må ha bare lære seg <_< Jeg prøver derfor å trene litt når det er som varmest, men ikke så mye at jeg mister han helt, og så får jeg bare strekke det ut derfra.. Kan jo ikke bare konkurerer i minusgrader heller! :huh:

Guest Christine
Skrevet

Virker som om Milo ikke kan en verdens ting i varmen.

*Glede seg til vintern :huh: *

Skrevet

Merker Gizmo blir veldig slapp i varmen, tunga ute hele tiden.... Så om det er for varmt så venter jeg heller til litt senere på dagen...

Skrevet

Vi går alltid tur å kvelden når det er så varmt som nå, før det pleier hun å ligge ute i skyggen eller inne. Daff og varm. Så vi har ikke trent så masse i det siste. Noen korte treningsøkter inne av og til eller mens vi er på tur.

Skrevet

Nå er ikke vi plaget av varmen her oppe i nord akkurat... Men på varme dager ligger Ero mest å sover/slapper av inne. Skal vi trene er han like motivert som ellers, merker ikke noe til varmen før vi er ferdig å trene. Han er like sprek som alltid når det skjer noe, uansett vær og tempratur.

Skrevet

Vi har vært ute og trent i dag vi - MIDT på dagen - i sikkert 30 graders varme, uten et vindpust :huh:.

Det gikk helt fint, fint tempo på alle øvelser og ikke noe tegn til at varmen preget henne. De andre hundene vi trente med var heller ikke synlig preget av varmen synes jeg (det var nok verre for oss 2-beinte).

Nå er det nok sikkert store individuelle forskjeller på hvordan hunder takler varme, men jeg tror kanskje også at VI kan påvirke hundene litt.... Vi TROR det er for varmt for dem, synes litt synd på dem og greier kanskje ikke å legge like mye i treninga når vi synes - eller TROR - det er for varmt for pelsen :P.

Jeg har også tenkt mye sånn: stakkars hund, hun er sikkert dødsvarm, kan ikke trene nå... men hva gjør man den dagen man kommer i konkurranse i 30 varmegrader ? Dropper man hele konkurransen ?

Jeg ble overbevist om at for min hund spiller ikke varmen så stor rolle - er hun tilstrekkelig motivert for jobben, gjør hun den uansett vær. Vi var på Sølenkurs i fjor - det var veldig varmt en av dagene, og pga en liten "feil" la vi ut et parallellspor til henne og en annen hund som ble LITT vel langt i forhold til hva vi hadde planlagt (ca 1,5 km, sånn kan det gå når man har dårlig stedsans.. hehehe). Vel - vi visste jo ikke at sporet var så langt da vi begynte å gå med hundene, så vi tenkte vel ikke over at det kanskje var litt lang i sånt varmt og tørt vær.

Vel - min hund gikk på som bare det i varmen hun - fullt innstilt på å jobbe. Hun ble faktisk bare mer og mer ivrig jo lenger sporet gikk - og på slutten var jeg totalt utslitt av å holde henne igjen ! Hun virket ubesværet av det hele og kunne nok gått enda lenger :P.

Det viktigste i denne varmen er nok at hunden har fri tilgang på vann i rikelige mengder :P.

Skrevet

Min kobler ut alt annet hvis han sanser at det ligger an til jakt på kong. Jeg tror nok han ville ha løpt seg til døde i denne varmen. Passer på å legge treningen til morgen / kveld, trener korte økter med hyppige vanningspauser. Av og til trener vi i nærheten av vann slik at han får seg en dukkert.

Skrevet

Tinka er sliiten i varmen, og særlig når vi trener apportering som involverer en god del løping. Jeg legger treningsøktene til kvelden (på morgenen sover jeg) og gir henne vann i pausene. I tillegg prøver jeg å trene i skyggen, om det er mulig.

Jeg forventer ikke at hun skal yte sitt beste over lang stund når sola steiker som verst. Jeg har forståelse for at det er varmt nok å være svart, kortpelset hund - om hun ikke skal jobbe seg ihjæl i tillegg.

Skrevet

Det går vel også litt på hvor mye de er vant til det.

For å trekke en paralell til oss mennesker: Dersom en plutselig skal begynne å jogge, og gjør dette en solfylt dag med 30 grader, så vil man fort kjenne at man sliter. Men om man bygger et grunnlag og trapper opp treningen gradvis, vil kroppen tåle påkjenningen det er å trene i varmt vær :huh:

Og selvfølgelig viktig med vann, men det er liksom så banalt at det nevner jeg nesten ikke :P

Skrevet

Det går vel også litt på hvor mye de er vant til det.

Tror nok det kan ligge noe der...

Vi bor tross alt i Trøndelag - alt over 15 grader kan komme som et sjokk på de fleste...

Skrevet

vil si at det å trene lydighet kan gå bra i opptil mange varmegrader, men huske på masse vann, til eier og hund.

Men sykling og jogging fikk jeg høre at ikke skulle foregå om det var mer enn 15 grader. (dette er av en som kan sakene sine :P )

Skrevet

Willis dundrer avgårde uansett han, så stopper han i ei myr og bader og drikker når han trenger. Etterpå er det full fart igjen. B) Tror at så lenge de får nok vann, går det meste greit. Men vi venter som regel til kveldene uansett, så får vi mest ut av treningen begge to. :icon_redface:

Skrevet

Trente i går, og nå var det betraktelig bedre.

Juksa litt og blandet litt leverpostei oppi vannet for å få litt mer futt på drikkinga, sørget for å ha mer attraktive godbiter og å tonet ned den energitappende løpingen etter kong. Det hjalp tydeligvis... :icon_redface:

Virker bare som hun trenger litt mer motivasjon. Det har aldri vært noe problem å gå spor i varme, og det er da også det morsomste hun vet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...