Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha embetseksamen i juss for skrive innlegg


Recommended Posts

Jo, men Espen da, er det ikke greit å vite sånt for dere? Jeg mener, når det kommer en tilbakemelding fra et medlem av sonen på "tilbakemeldinger", er det ikke greit å se om det kun er denne som mener dette, eller om det er flere som "hiver seg på" og er enige - at kanskje tilbakemeldingen er representativ for flere av brukerne?

I tillegg vil jeg si at det er drøyt å kalle det en useriøs kommentar.

mvh

HeliX

- Kanskje de foretrekker at alle som er enige starter en egen tråd om temaet (for her har du selvsagt rett HeliX, det må da være interessant å se om en innskriver er alene om synspunktene sine, eller om flere har samme oppfatning?)

Thank you, and good night!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav

Nå er jeg fersk her inne men er en erfaren bruker i fra andre forumer. Og jeg har skjeldent sett maken til "regelsalat" som her inne. Det er ikke mindre enn: 27 paragrafer. Man kan bli forvirret av mindre enn dette altså...

Eller er det bare meg som er ute på tyttebær tur..?

Æh.... litt tidlig for tyttebærsesongen vel, men siden du spør :o

Man skal jo ikke begynne et innlegg med negative fortegn, men når du skriver om deg selv som erfaren bruker fra andre grupper behøver det nødvendigvis ikke å bety så veldig mye. Jeg kjenner endel med "lang erfaring" i å slite skolebenken uten at det tilsynelatende har gitt nevneverdig uttelling i så måte.

Jeg synes på mange måter at på slike fora som dette er det OK med et mer nøye definert regelverk. Selv mener jeg at jeg klarer meg godt med de få reglene som finns på de umodererte fora som jeg frekventerer og som stort sett respekteres av de fleste deltakerne. Men "mine" fora har en vesentlig mer homogen deltakermasse m h t alderssammensetning enn hundesonen, og det tror jeg er en fordel uten at det dermed er sagt at det ikke forekommer overtramp og akademisk forulerte infamiteter som ikke er så godt å oppdage for utenforstående :icon_redface:

For nybegynnere på nettet (uansett alder) tror jeg det kan være en fordel med et konkret regelverk å forholde seg til selv om det - som du skriver - inneholder 27 punkt. Jeg innbiller meg at det også kan være en styrke bl a for moderatorene å ha en liste over "do's and don'ts" i sin jobb - men moderatorjobben består vel mer av skjønn og overbærenhet enn å tolke reglene slavisk- hvor mange paragrafer i vårt eget lovverk bryter vi hver eneste dag uten å bli straffet - tror du?

Så alt i alt tror jeg ikke at hundesonens 27 betyr så mye for de fleste av oss, men at de kan være til nytte og hjelp for brukerne og for de dyktige moderatorene på sonen som - til tross for mine små frustrasjoner sånn dann og vann - imho gjør en alldeles utmerket jobb :o

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt, helt ærlig så har jeg ikke lest reglene en gang...*smekk på lanken* Jeg antar bare at jeg kommer langt med folkseskikk.Og jeg har ikke fått noen klager enda, til tross for mengden innlegg, så det må jo være noe i det.Tror ikke jeg er alene i båten min :icon_redface:

Men jeg må si meg enig med Helix i at modereringen noen ganger drar fokuset vekk fra tråden.Er det så krise om noen skulle komme til si "enig!" i iveren uten å skrive en utfyllende grunn? Jeg synes det bør være lov frem til den berømte "enig" knappen dukker opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken av reglene kan vi klare oss uten?
At man ikke kan skrive moderat dialekt. Fikk nettop PM fra moderator at eg har fått advarsel pga eg bruker dialekt. :icon_redface: Aldri vært borti forum som ikke tillater bruk av moderat dialekt før. Det verste er at de eneste av dialekt eg skriver er ord som: Eg, kem, kor osv. En ting er å bruke ultra dialekt som ingen andre skjønner borsett fra de som snakker det og andre sms/leet språktype men å ikke kunne skrive eg istedenfor jeg og få advarsel for de...ja da er det gale.

Har forresten også dysleksi men sliter ikke så mye som før siden eg ofte går gjennom det eg skriver.

Ellers så syns ikke eg relglene er gale. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noen av reglene som kan sies at man kan greie seg uten...

Mange av reglene er jo mere info en regler...

Nei denne tråden er vel for å skape litt uro...

Reglene er har vært der lenge, og når man registrerte seg så GODTOK man å følge det til en hver tid gjeldende regelverk... (eller hvordan det sto, noe i den duren allefall...) Så er man medlem så har man jo godtatt reglene.....?

Eller er det jeg som er på tyttebærtur nå.? Husker feil forum.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene vi har er stort sett greie for de fleste og følge. Er ikke mange som har blitt totalt bannet herfra og vi har ganske mange medlemer med ulik bakgrunn.

Vi må jo nesten se på sonen som sitt eget ''lille land'' her på internett. Og alle land trenger regler for å fungere.

I henhold til smileys vil jeg bare si at greit nok de kan sette en sperre for antall smileys men det kan fort bli 4 smileys etter en setning og det ser jeg strengt tatt ikke at kan være nødvendig.

Vi må også forholde oss til norsk lov her inne. Derfor er vi nødt til å ha regler der også som innebefattes av norsk lov men som kanskje ikke alle er klar over.

I tilegg er det greit at alle vet hva som er lov og ikke lov her inne. Da slipper vi at noen skriker om forskjellsbehandlign bare en post blir moderert.

Hadde vi ikke hatt noen regler og alle moderatorer skulle moderert kun etter skjønn ja da kunne det nok blitt en ørliten forskjellsbehandling til tider.

Derfor er det greit med regler alle må følge og kan holde oss innenfor syntes nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hfei

Reglene er greie. Myk dem gjerne opp for meg men: Ikke tillat dialektskriving.

mh

cl

Nei, her må jeg si meg enig med cl. Jeg sliter med moderat dysleksi (bruker word for å rette opp de verste feilene), og når da noen skriver med dialekt, detter jeg helt av. Jeg greier ikke å lese det! Så av hensyn til de med lese og skrivevansker, bør dialketskrift unngås. De aller fleste har gått grunnskole og har lært å skrive på bokmål eller nynorsk, så dialekt bør da bli helt unødvendig. Når dette er sagt, så sliter jeg også med alle festlige forum/sms forkortelser (gi meg gjerne en ordliste, pugger gjerne).

Aldri vært borti forum som ikke tillater bruk av moderat dialekt før. Det verste er at de eneste av dialekt eg skriver er ord som: Eg, kem, kor osv. En ting er å bruke ultra dialekt som ingen andre skjønner borsett fra de som snakker det og andre sms/leet språktype men å ikke kunne skrive eg istedenfor jeg og få advarsel for de...ja da er det gale.

Du sier at du selv sliter med dysleksi. Da bør du skjønne at det finnes forskjellige former for dialekt, og din forstår du helt sikkert selv. Jeg forstår ikke bæret. Innlegget ditt flyter sammen. Noen ganger flytter jeg innlegget over på word, slik at jeg faktisk klarer å lese det. Men det er faktisk grenser for hva folk kan kreve, bare for å tvi holde på sin skriftlige dialekt.

Så en bønn fra en som sliter, må da bli: Vær snill å skriv så vi kan følge en diskusjon.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke kan skrive moderat dialekt. Fikk nettop PM fra moderator at eg har fått advarsel pga eg bruker dialekt. :icon_redface: Aldri vært borti forum som ikke tillater bruk av moderat dialekt før. Det verste er at de eneste av dialekt eg skriver er ord som: Eg, kem, kor osv. En ting er å bruke ultra dialekt som ingen andre skjønner borsett fra de som snakker det og andre sms/leet språktype men å ikke kunne skrive eg istedenfor jeg og få advarsel for de...ja da er det gale.

Har forresten også dysleksi men sliter ikke så mye som før siden eg ofte går gjennom det eg skriver.

Ellers så syns ikke eg relglene er gale. :o

Ellers er det bare å bemerke at både "kor" og "eg" er korrekt norsk, jfr "Nynorskordboka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta - du tok ordene ut av munnen min - eg og kor er nynorsk på sitt beste. Skulle ikke dette være tillatt, ja da ekskluderer man en stor gruppe som har nynorsk som skriftmål. Jeg bl.a. Men jeg skriver bokmål av hensyn til den store massen.... hmmm. Kanskje jeg fra nå av skal hive meg på mitt egentlige skriftspråk :icon_redface: ?

Jeg har heller ikke lest alle reglene; jeg synes det ramler inn endringer til stadighet, og jeg merker at jeg blir litt lei av det.

Siden hundensonens brukere er i den yngre aldersskalaen ( de aller fleste da), så regner jeg med at mange av reglene er til for dem rett og slett. For det er et ungdomsspråk å bruke både smileys, sms-språk, hermespråk (enig, jeg og , jeg og) og koseprat. Jeg som voksen har blitt introdusert for dette språket via mine egne unger som bruker msn. For mitt språk har vært "kjedelig" inntil smileyene kom på banen for noen år siden.

Det skulle ikke være nødvendig med regler for hvor mange utropstegn eller smileys det er lov å bruke... det dreier seg om skikk og bruk i språket og hvordan språket har utviklet seg. Dette er måten man kommuniserer på i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hallo??

Vet dere, jeg har klart å skrive over 200 innlegg her på sonen jeg uten å ha lest reglene en eneste gang.... WOW - er ikke det stort eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det bare å bemerke at både "kor" og "eg" er korrekt norsk, jfr "Nynorskordboka".

Du skal nå pirke på alt da :icon_redface: Klart det er nynorsk, men når det da kommer i en hel masse med andre ikke-nynorsk ord blir det vansklig og følge.

mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott med regler jeg (uten at jeg egentlig aner hva reglene her inne er - man kommer langt med normal vett og folkeskikk...), men det er en ting jeg stusser litt på:

- hva er så galt om man poster to innlegg rett etterhverandre ? Jeg tipper moderatorene hadde fått litt mindre jobb dersom dobbeltpostinger fikk stå...

Siri

- men æ skjønne gått at dialæktinnjlægg itj e poppulært.... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man blander nynorsk og bokmål i ett innlegg da? ville dere moderatorer rettet det opp eller hadde det kunne fått stå slik som det er!?

Jeg skriver blanding av nynorsk og bokmål, men det har aldri blitt rettet på... trur nesten det hadde blitt for mykje å holde styr på då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler er bra så lenge de følges. jeg ser fremdeles mye dialekt på enkelte. Ingen forbedring. Så det syns jeg skulle ha blitt gjort noe med, siden dette har blitt tatt opp så mange ganger. (ta heller de enkelte, enn å minne på alle som vet)

Uansett, jeg har bare lest noen knippe regler her inne. Mest på sånn bilderegler. Ellers ikke noe. Har ikke noe imot regler, men kan bli litt små irritert når det byttes ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg til de som sliter med lesevansker/dysleksi av avrierende grad har vi også endel svenske/danske brukere her inne.. Og hvis vi ønsker å beholde de (noe vi selvsagt gjør;), så bør vi skrive nynorsk/bokmål, dansk, svensk eller engelsk.

Jeg synes ikke reglene er tunge å følge, har vært medlem her i over ett år, og har ikke lest reglene. Allikevel har jeg ikke fått noen advarsler. De fleste reglene beskriver hva vi andre kaller normal folkeskikk, men det er veldig greit for moderatorene vil jeg tro, å ha regler å falle tilbake på for å gi folk advarsler o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fint med regler! Selvfølgelig kan det av og til bli litt pirk fra moderatornes side, men stort sett så synes jeg at de gjør en god jobb! Jeg må innrømme at jeg ikke har lest reglene :icon_redface: , men jeg mener som de andre her at vanlig folkeskikk osv. er en selvfølge. Synes jo virkelig at trådstarter her mildt sagt setter ting på spissen. Jeg som er vanlig skoleelev klarer da fint å skrive her og har ikke noe problemer med å følge reglene, det er jo en selvfølge. Selv om jeg kanskje ikke er den som har skrevet flest innlegg her inne, så synes jeg at dette er et veldig kjekt forum å være på, i motsetning til mange av de andre foraene på nettet med fullt av sms-dialektspråk og STORE bokstaver...

Jeg er veldig glad for at det ikke er lov til å skrive dialekt her inne. Trøndersk, bredt bergensk, stavangersk. Uansett hva så synes jeg at det er slitsomt å lese. Når man utmerket godt kan uttrykke seg på et "godkjent" skriftspråk, hva er vitsen med å skrive dialekt som for flere her tydeligvis er problemtisk å lese?

Jeg er glad sonen er som den er jeg, selv om det alltid er rom for forbedringer. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forumet forresten tilpasse seg de få brukere som sliter med dysleksi eller som snakker dansk/svensk eller de store massene? :rolleyes:

Moderat dialekt/nynorsk tror eg veldig få kommer til å slite med å skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat dialekt/nynorsk tror eg veldig få kommer til å slite med å skjønne.

Nå misliker jeg nynorsk da :icon_redface: Men nynorsk er lov her inne vel? Er jo i teorien likestilt med bokmål i Norge?

Men hvorfor i all verden trenger vi å ha dialekt? Fungerer det ikke helt supert uten? Dette med "moderat dialekt"? Hvor skal grensen gå da? Hva er moderat og hva er "for mye"? Da foretrekker jeg heller å ikke ha noe i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nå misliker jeg nynorsk da :icon_redface: Men nynorsk er lov her inne vel? Er jo i teorien likestilt med bokmål i Norge?

Nynorsk er vel meir enn berre i teorien jamstilt med bokmål?
Men hvorfor i all verden trenger vi å ha dialekt? Fungerer det ikke helt supert uten? Dette med "moderat dialekt"? Hvor skal grensen gå da? Hva er moderat og hva er "for mye"? Da foretrekker jeg heller å ikke ha noe i det hele tatt...
Koffør sku vi ikkje kunne skriv på dialekt dersom den nånn noenlunde ligg opp te normalspråket. Har du førr eksempel problem når æ skriv på telnærma normalspråk? :o

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...