Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha embetseksamen i juss for skrive innlegg


Recommended Posts

Nå er jeg fersk her inne men er en erfaren bruker i fra andre forumer. Og jeg har skjeldent sett maken til "regelsalat" som her inne. Det er ikke mindre enn: 27 paragrafer. Man kan bli forvirret av mindre enn dette altså...

Eller er det bare meg som er ute på tyttebær tur..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Nå er jeg fersk her inne men er en erfaren bruker i fra andre forumer. Og jeg har skjeldent sett maken til "regelsalat" som her inne. Det er ikke mindre enn: 27 paragrafer. Man kan bli forvirret av mindre enn dette altså...

Eller er det bare meg som er ute på tyttebær tur..?

NEI jeg er så enig med deg!!! men er vell ikke lenge før dette innlegget blir slettet kjenner jeg dem rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de slette det? De modererer innlegg som er over kanten, men synes ikke det er overdreven sletting akkurat..

Synes paragrafene er kjempebra jeg.. Ikke sms språk, ikke hundre smileys i ett innlegg, ikke utropstegn hele tiden.. Vanlig folkeskikk med andre ord, men satt i system så de har rett til å ta vekk innlegg som er utrolig irriterende for rettskrivningsfantaster :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så de som har dysleksi kan risikere å få slettet innleggene hvis de ikke skriver rett?? hvis jeg forstod deg rett...

Selvfølgelig ikke. Formulering av setninger og ordstilling har ingen rett til å moderere vekk på et offentlig forum. Men det hun mener er jo at de kan moderere vekk innlegg som er uforståelige for andre, og innlegg som inneholder overdreven bruk av uttrykksikoner osv osv.

Moderatorene er jo ikke ute etter å ta noen, så de gjør jobben sin for at forumet skal være best mulig.

Forøvrig synes jeg noen av reglene på sonen er noe strenge, men det kan jo være nødvendig for at forumet skal opprettholde den seriøsitetsstandarden det har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så de som har dysleksi kan risikere å få slettet innleggene hvis de ikke skriver rett?? hvis jeg forstod deg rett...

Det er jo stor forskjell på dyslektiske skrivefeil og sms språk/dialekt :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig folkeskikk med andre ord, men satt i system så de har rett til å ta vekk innlegg som er utrolig irriterende for rettskrivningsfantaster for meg hørtes dette ut som at de som skriver feil kan risikere å få det slettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes reglene her på sonen er nødvendige - med 1000 brukere har nok moderatorene nok å henge fingrene i, men de gjør sonen til det fine stedet det er. Jeg er også enig med de andre at de fleste reglene er mer allmenn folkeskikk enn vanskelige og kronglete regler. Jeg synes reglene er fine og gjør sonen til et bedre sted :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og såvidt jeg husker var ikke reglene så omfattende da jeg først meldte meg inn her. (Såvidt jeg husker, altså...) Det betyr jo at de har kommet til underveis, fordi erfaringen har vist at de er nødvendige. Ordnede forhold, sånt liker vi. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre med masse regler en ingen regler..

Reglene er jo helt greie de.

Bare å lese de & følge de så slipper man å "plages" med at moderatorene må gripe inn i innlegg...

Med 1000 medlemer så må det til en såpass tykk regelbok, med så detaljerte regler & det eneste den sier er jo nærmest at man skal følge normal folkeskikk å være hyggelig...

Akkurat som andre seriøse forum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre med masse regler en ingen regler..

Reglene er jo helt greie de.

Bare å lese de & følge de så slipper man å "plages" med at moderatorene må gripe inn i innlegg...

Med 1000 medlemer så må det til en såpass tykk regelbok, med så detaljerte regler & det eneste den sier er jo nærmest at man skal følge normal folkeskikk å være hyggelig...

Akkurat som andre seriøse forum...

Tja, jeg heller til å være litt enig med Sporhund her - jeg synes det er litt for mange regler og jeg synes også det er litt for streng moderering rundt noen av reglene. Særlig rundt dette med ot-snakk og det med såkalt "feilposting". Synes ofte innlegg blir flyttet hit og dit, og at det ikke alltid virker like konsekvent hva som flyttes og hva som ikke flyttes. Synes også det fort blir klaget om ot-snakk, jeg mener det bør være rom for at en diskusjon beveger seg litt ut - sålenge det gjelder ting som er en naturlig forlengelse eller videre diskusjon av opprinnelig startinnlegg. Og når det gjelder ot-snakk er det veldig variabelt hva som blir godtatt også.

Jeg har opplevd at diskusjoner blir totalt ødelagt av overdreven moderering, og da er hensikten borte. Jeg har også opplevd at jeg selv satt mer å irriterte meg over modereringen enn å engasjere meg i diskusjonen, og dette har skjedd etter innstrammingen av reglene som kom for en stund siden. I sånne tilfeller kan man begynne å lure på om man virkelig skal gidde å bry seg - for man er ikke på forum for å irritere seg over paragrafer. Jeg har aldri fått en advarsel hverken her eller på andre forum jeg har vært aktiv på, og ser ikke på meg selv som en "stygg" debatant, så det er ikke et ønske om å få "ta noen" som gjør at jeg mener dette, men at jeg ønsker at diskusjoner skal få flyte mest mulig. Kunne noen ganger ønske at moderatorer lærer litt av fotballdommere - det som er satt som en "gylden regel" for fotballdommere er at en god dommer er den dommeren man ikke legger merke til i kampen. Alt for mange avbrudd ødelegger diskusjoner mer enn en liten "ot-sving" i diskusjonen - imnsho.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fersk her inne men er en erfaren bruker i fra andre forumer. Og jeg har skjeldent sett maken til "regelsalat" som her inne. Det er ikke mindre enn: 27 paragrafer. Man kan bli forvirret av mindre enn dette altså...

Eller er det bare meg som er ute på tyttebær tur..?

Hei og velkommen til Hundesonen aller først. Kan du konkretisere litt hva som er 'salat' i Retningslinjene? Formålet vårt når vi satt dem opp som de er nå er at de er kategorisert, lett forståelig og ikke minst rettferdige så vi moderatorer skal kunne behandle alle brukere etter samme reglene.

Det er jo stor forskjell på dyslektiske skrivefeil og sms språk/dialekt :icon_redface: .

Det stemmer, det første er greit (såklart flott om man er klar over sine 'begrensninger' og evt kladder i fekes Word med ordliste før man poster, men det er ingen tvang), det siste er ikke greit fordi vi har medlemmer fra flere land her inne, i tillegg blir alt mye tyngre å både lese og forstå om disse tingene hadde vært tillatt.

Og såvidt jeg husker var ikke reglene så omfattende da jeg først meldte meg inn her. (Såvidt jeg husker, altså...) Det betyr jo at de har kommet til underveis, fordi erfaringen har vist at de er nødvendige. Ordnede forhold, sånt liker vi. :o

Stemmer. Medlemsmassen her inne har vokst veldig siste månedene og vi forventer at den også framover vil gjøre det. Mange brukere krever klarere regler, noe som egentlig kommer alle til gode. Moderatorjobben blir enklere og alle blir behandlet så likt som mulig, selvom vi etterhvert er mange moderatorer. Retningslinjene har mye av æren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig folkeskikk med andre ord, men satt i system så de har rett til å ta vekk innlegg som er utrolig irriterende for rettskrivningsfantaster for meg hørtes dette ut som at de som skriver feil kan risikere å få det slettet!

Selvfølgelig blir ikke ett innlegg slettet på grunn av skrivefeil, og folk med normal folkeskikk tar hensyn til at ikke alle skriver likt. Men det er ett stort hopp fra å ta hensyn til dysleksi, manglende norskkunnskaper og "uskyldige" feil til å måtte lese lange innlegg med sms-språk, dialekter, og overdreven bruk av tegn.

Les selv; (moderer meg gjerne ;) )

Åherreguuuud, d er så syyyyyykt irr å måtte se d ass!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!hvorfor kan de liksom ikke gjøre d årntli da????? :icon_redface::o:P:P:P asså, ække heelt på tryne ass, men ofte!!!!!!!!å når hu bare?????????BLIRSÅSINT!!!!!!!!!!!!!!!

fra meg som faktisk nesten skammer meg litt nå, fantast som jeg er...

(jeg ble jo automatisk moderert da, hihi, forestill deg tre ganger så mange smileys...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg heller til å være litt enig med Sporhund her - jeg synes det er litt for mange regler og jeg synes også det er litt for streng moderering rundt noen av reglene. Særlig rundt dette med ot-snakk og det med såkalt "feilposting". Synes ofte innlegg blir flyttet hit og dit, og at det ikke alltid virker like konsekvent hva som flyttes og hva som ikke flyttes. Synes også det fort blir klaget om ot-snakk, jeg mener det bør være rom for at en diskusjon beveger seg litt ut - sålenge det gjelder ting som er en naturlig forlengelse eller videre diskusjon av opprinnelig startinnlegg. Og når det gjelder ot-snakk er det veldig variabelt hva som blir godtatt også.

Jeg har opplevd at diskusjoner blir totalt ødelagt av overdreven moderering, og da er hensikten borte. Jeg har også opplevd at jeg selv satt mer å irriterte meg over modereringen enn å engasjere meg i diskusjonen, og dette har skjedd etter innstrammingen av reglene som kom for en stund siden. I sånne tilfeller kan man begynne å lure på om man virkelig skal gidde å bry seg - for man er ikke på forum for å irritere seg over paragrafer. Jeg har aldri fått en advarsel hverken her eller på andre forum jeg har vært aktiv på, og ser ikke på meg selv som en "stygg" debatant, så det er ikke et ønske om å få "ta noen" som gjør at jeg mener dette, men at jeg ønsker at diskusjoner skal få flyte mest mulig. Kunne noen ganger ønske at moderatorer lærer litt av fotballdommere - det som er satt som en "gylden regel" for fotballdommere er at en god dommer er den dommeren man ikke legger merke til i kampen. Alt for mange avbrudd ødelegger diskusjoner mer enn en liten "ot-sving" i diskusjonen - imnsho.

mvh

HeliX

Takk for at det ikke er bare jeg som mener dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at Tilbakemeldinger er for nettop det, ikke "jeg er enig" osv, det kommer vi ingen vei med. Så useriøse kommentarer vil bli slettet fremover.

Dessuten hvis vi ser det på en annen måte, hvilken av reglene kan vi klare oss uten? Regelverket er der for en grunn, og de fleste sider jeg er på har et minst like omfattende regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Minner om at Tilbakemeldinger er for nettop det, ikke "jeg er enig" osv, det kommer vi ingen vei med. Så useriøse kommentarer vil bli slettet fremover.
Vil ikke vurderingen av "useriøse kommentarer" bli veldig subjektiv da, Espen? Forørig er jeg enig i at moderatorene kan virke noe overaktive med kobling av postinger, sletting av kommentar inne i en posting osv noe som egentlig, etter mitt ringe skjønn, burde være unødvendig.

Dessuten hvis vi ser det på en annen måte, hvilken av reglene kan vi klare oss uten? Regelverket er der for en grunn, og de fleste sider jeg er på har et minst like omfattende regelverk.

Veel :D Jeg vet ikke hvilke sider du leser, - men de gruppene jeg synes er mest interessante er faktisk umodererte. Med unntak av et til tider noe anmasende troll på en av dem fungerer de helt utmerket :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fidelio: Vi lar det stå som et eksempel... :D

PIP:

Altså i Adm Cp har du valg for å kunne legge inn antall smilefjes i en post, Det samme med bilder. Du kan sette som valg CAPS LOCK -> Caps Lock eller !!!!!!!!!!!!! -> ! Ergo trenger du ikke regler for noe som forumet setter begrensninger på selv, om du velger å aktivere disse funksjonene.

Med 1000 medlemer så må det til en såpass tykk regelbok, med så detaljerte regler & det eneste den sier er jo nærmest at man skal følge normal folkeskikk å være hyggelig

Vel 1000 medlemmer er ikke av det største som finnes, norges største forum har 90 ganger flere registrerte brukere (ca:90 000) Hvor stor er deres "regelbok" mon tro?

Og såvidt jeg husker var ikke reglene så omfattende da jeg først meldte meg inn her. (Såvidt jeg husker, altså...) Det betyr jo at de har kommet til underveis, fordi erfaringen har vist at de er nødvendige. Ordnede forhold, sånt liker vi

Om jeg tolker deg rett her så "synes" jeg synd på moderatorene, hvis denne siden på ca 1000 medlemmer trenger en så utfyllende "regelbok" for å kunne oppførere seg, så sier det mere om dere brukere enn reglene til siden faktisk...

:P

Edit: Typo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Det har vært brukere som ikke har kunnet oppføre seg. Reglene er ikke der for at moderatorene liker å leke paragraf-ryttere, men de er der som retningslinjer slik at man har noe å henvise til hvis folk oppfører seg ufint. Er ikke så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Både smileys og ! er lagt inn i sperre, men det kan alltids misbrukes. Foreksempel kan man bruke alle mulige former av ? osv, dette har vi ikke mulighet til og legge inn sperrer for. Det er også bedre med regler så brukerne vet hva som er lov ikke lov.

Angående andre forum kan du ta en titt på foreksempel www.hardware.no sin regelbok, som er mer omfattende enn vår.

Angående hva det sier om brukere så er det dine ord, med 1000 forskjellige vil det alltid komme noen som ikke kan følge regler.

Til slutt vil jeg si at jeg synes det er morsomt at du kommer inn her og klager, uten engang og ha prøvd forumet. Det er en frivillig sak og være på Hundesonen, og det er ett tilbud ikke en plikt. Men jeg tipper du har en skjult agenda bak dette, noe som jeg egentlig bare synes er svært barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok har vi 1100 medlemmer - men 340 av dem har ikke skrevet et eneste innlegg! Altså er det ca 760 medlemmer som har skrevet innlegg. Trekker vi fra dem som kun har skrevet 1 eller 2 innlegg, står vi igjen med ca 600 medlemmer. Det er en del prosent av disse som ikke akkurat kan kalles aktive, så å si at vi trenger mange regler fordi vi har 1000 medlemmer er vel å ta litt hardt i, er det ikke?

Si at vi sier at medlemmer som har 10 innlegg eller flere er aktive, så er det faktisk flere inaktive enn aktive medlemmer!

Jeg syns det er for mange regler. Jeg håper ikke dere forventer at alle aktive medlemmer husker alle reglene på rams og rekke, jeg gjør ikke det og kommer heller ikke til å gjøre det i nærmeste framtid. Det hadde vært bedre om dere hadde plukket ut de reglene dere virkelig syns er viktige at folk følger, så hadde medlemmene heller merket seg og husket på de reglene framfor å ikke gidde å lese igjennom dem engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere pugget de norske lover også å kan dem på rams ell.? Tror ikke det å det er heller ikke meningen...

hardware med sine 87100medlemmer har en mere omfattene regelbok, modderatorne der får stadig klager pga for "streng moderering"..

Men faktafinale er jo at Store forum MÅ kjøre en thight linje eller sklir ting alt for fort ut...

Å klarer man ikke følge de få reglene hundesonen har så finnes det andre forum å ta av også..

:D Jeg er glad sonen ikke er et slaskeforum hvor alt er tillatt & folk ikke trives pga det, det er verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at Tilbakemeldinger er for nettop det, ikke "jeg er enig" osv, det kommer vi ingen vei med. Så useriøse kommentarer vil bli slettet fremover.

Jo, men Espen da, er det ikke greit å vite sånt for dere? Jeg mener, når det kommer en tilbakemelding fra et medlem av sonen på "tilbakemeldinger", er det ikke greit å se om det kun er denne som mener dette, eller om det er flere som "hiver seg på" og er enige - at kanskje tilbakemeldingen er representativ for flere av brukerne?

I tillegg vil jeg si at det er drøyt å kalle det en useriøs kommentar.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvsagt rett i Helix, men noen har lett for og slenge seg på bølgen. Det er også fint om man skriver litt mer enn "jeg er enig", gjerne forklarer sitt synspunkt på saken.

Vi kommer til og jobbe med en "Jeg er enig knapp" så dette vil uansett bli løst på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...