Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha embetseksamen i juss for skrive innlegg


Recommended Posts

Å la brukerne "stemme" inn reglene blir ikke aktuelt - dette er ikke idol :D

Men vi lytter selvsagt til feedback. Så mange retningslinjer er det eller ikke, og du kommer VELDIG langt med sunn fornuft og folkeskikk. Veldig få som har fått advarsel for noe her, og sikkert ikke såå mange som har lest reglene heller.

Synes dette blir gjort til et MYE større problem enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Ville bare si at jeg er veldig fornøyd med Hundesonen, synes at det er et bra forum med god flyt i.

Ting blir rotete uten alle reglene, og jeg trur faktisk at admin. og mod. ville ha fått dobbelt så mange klager hvis halvparten av reglene ble fjernet :D

Må finne senga mi snart jeg også, den har en tendens til å gjemme seg når jeg trenger den,

det merkes på humøret morgenen etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på hundesonen for å klage.

Jeg er en såpass enkel sjel at jeg trodde forumet "tilbakemeldinger" var til nettopp for at brukerne skulle kunne gi tilbakemeldinger til admin og eiere av forumet.

Jeg er ikke en spesielt negativ person, men mener at man i diskusjoner skal si sin ærlige mening, og at nettopp det at brukerne sier sine ærlige meninger om forumet i nettopp "tilbakemeldinger" kunne være nyttig for drivere av et såpass stort forum som sonen er. Tilbakemeldingene kan være alt fra konstruktiv kritikk, forslag til forbedringer eller endringer eller ros for ting man er fornøyd med.

Nå har det på kort tid kommet opp to ganger fra Admin at vi enten er "klagete" eller "sutrete" når brukerne tar opp noe de kunne ønske en endring på. At man ikke får innvilget alle ønsker, er en selvfølge - men at når man kommer med ærlige forslag til endringer skal få det på seg at man er sutrete, klagete eller negativ, synes jeg helt ærlig ingenting om. Ut i fra svarene til Espen trodde jeg det var bra med tilbakemeldinger, men når det virker som alle andre tilbakemeldinger enn ros er en "negativ ladet greie" for admin, så skal jeg heretter avstå fra å komme med forslag - jeg er ikke på sonen for å plage noen, så da diskuterer jeg videre i de andre forumene på sonen, og prøver å overse "tilbakemeldinger" for fremtiden.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står fritt til å tolke det jeg skriver på den måten man selv vil... det kan ikke jeg styre. Jeg plukker opp mange av de tilbakemldingene som kommer (Eks. Ref.: "Og hvis det med å få advarselen i tråden er noe som er plagsomt og oppfattes som "offentlig gapestokk", så skal vi vurdere å legge om praksisen slik at alle henvendelser skjer via PM".) .. og vurderer de fortløpende så objektivt som mulig. Men jeg må ha lov til å si meg uenig i noe som jeg mener er "urettferdig" ... for det virker som om selv om vi gir et svar på en tilbakemelding, så er ikke det nok... det er liksom ikke nok, før man får det som man vil. Og hva skal man da gjøre? Kanskje en idè å fjerne "Tilbakemeldinger" slik det er i dag... og heller ha det i form av et skjema man sender inn. Da slipper vi disse eviglange diskusjonenen som ikke fører frem...

Eh.. Det er ikke bare Helix som oppfattet det du skrev som at du syns at enkelte brukere klager og syter ofte.. Det du skreiv var:

Og hvis man skal se på definisjoner, så vil jeg påstå at gjentatte tilbakemeldinger med negativt fortegn, uten noe positivt innhold kan defineres som klager... spesiellt hvis disse skjer fra samme personer gjentatte ganger. Mange av disse spørsmålene/tilbakemeldingene/klagene (velg det som passer best) har vi også svart på før...

Det er vel du som definerer en bruker som stadig gir tilbakemeldinger, gjerne med negativt fortegn, som en som klager?

Og ja, den enkleste (og feigeste?) måten å fjerne alle klagerene på, er nok å fjerne "Tilbakemeldinger" slik det er i dag.. Men da vil dere gå glipp av det lille (tydeligvis) dere får av ros av oss kravstore og masete brukerene også, sant?

Og jeg tror ikke poenget er å få det som man vil, men å gi nettopp tilbakemeldinger.. Men det er ikke noe poeng i å ha et diskusjonsforum som heter "Tilbakemeldinger" om vi ikke kan diskutere tilbakemeldingene nei, det har du rett i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tolk det slik du vil, jeg vil ikke bruke mer energi på det.

Så det du sier er at det ikke er intressant å sende inn tilbakemeldinger med mindre man ikke kan diskutere de i det vide og brede? Jeg har ingen interesse av å diskutere reglene, da de er satt! Kom gjerne med tilbakemeldinger på ting du mener er "feil", men lær deg å godta et svar på at reglene blir slik de er pr.d.d. og vil bli forandret på når vi ser det nødvendig. Vi trenger tilbakemeldinger fre brukernene, men har ikke noe behov for å krangle om det som allerede er avgjort.

ENIG!: Gi tilbakemelding -> Får et svar -> Godta svaret og at slik er det (eller finn på noe annet) -> La være å kverrulere videre.

oioi.. Telemarking sa du? :D

Nei, fra spøk til alvor:

Jeg har tenkt litt på dette med alle reglene som er her, og egentlig har jeg funnet ut at de er ganske fine og ha. Jeg har tittet litt rundt på diverse forumer rundt omkring og fy så rotete. :rolleyes:

Der er det bilder så store at utseendet på forumet blir ødelagt og det blir vanskelig og lese, det er sykt mye stor skrift rundt om (noe jeg blir stresset av og lese for jeg oppfatter det som at noen skriker til meg), det er 10 smilyes i et trelinjers innlegg og så mye "jeg er enig" poster at man kommer helt ut av hva diskusjonen dreier seg om. (og ja, jeg er klar over at man da kan la være og lese de innleggene men da det står 10 slike på rad blir det nesten vrient og unngå de. ;) ).

Som noen her sa før meg så kommer man veldig langt med helt normal folkeskikk.

Så, reglene er vel ikke egentlig til plage for noen? Med få unntak tror jeg ikke egentlig de gr ut over så mange heller.

Så, da har jeg rost litt så nå skal jeg "kritisere" litt også: Dette med at moderatorene skriver i tråden din at du må bytte overskrift, de har redigert noe pga feilposting, eller de har endret overskriften for deg(f.eks), det er fryktlig irriterende greier, godt mulig det er en bagatell men der mener jeg regelen er enveiskjørt. Hvis de skal kunne snakke til oss som moderatorer i vår tråd synes jeg ærlig talt det da bør være lov og svare tilbake. Satser på dere vil jobbe litt med den.;)

Jeg vet at moderatorene har mye og gjøre, men det tar ikke så lang tid og skrive en kortfattet PM om at brukern må endre sin overskrift e.l.. Nå er dette ganske presisert i reglene og tatt opp her så jeg tror de fleste har fått med seg at man skal skrive bedre overskrifter enn: "hjelp!".. Derfor kan jeg ikke helt se hvorfor slike ting skal tas i tråden. Bortsett fra disse tingene synes jeg moderatorene gjør en bra jobb og det samme gjør admin. :P *litt stolt over hvor mye ros jeg klarte og oppdrive i et innlegg :P *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...tolk det slik du vil, jeg vil ikke bruke mer energi på det.

Så det du sier er at det ikke er intressant å sende inn tilbakemeldinger med mindre man ikke kan diskutere de i det vide og brede? Jeg har ingen interesse av å diskutere reglene, da de er satt! Kom gjerne med tilbakemeldinger på ting du mener er "feil", men lær deg å godta et svar på at reglene blir slik de er pr.d.d. og vil bli forandret på når vi ser det nødvendig. Vi trenger tilbakemeldinger fre brukernene, men har ikke noe behov for å krangle om det som allerede er avgjort.

ENIG!: Gi tilbakemelding -> Får et svar -> Godta svaret og at slik er det (eller finn på noe annet) -> La være å kverrulere videre.

Eh.. Jeg tror jeg har skrevet to innlegg på dette forumet jeg (Tilbakemeldinger altså) før det du svarer på nå, og har så vidt jeg veit ikke fått noe svar på de to første? Men selvsagt skal jeg jobbe litt med den delen :D Så kan jo kanskje du jobbe litt med dette med å formulere seg? En litt mindre tykkhudet person enn meg hadde muligens tatt seg nær av at du formulerer deg sånn du gjør, jeg syns nemlig ikke at jeg har store problemer med å godta svarene jeg får, selv om jeg muligens kverulerer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert her:

En del brukere mener det er for mange regler som forteller det opplagte og like gjerne kunne vært erstattet med normal folkeskikk, mange har engang ikke lest reglene og klarer likevel å holde seg klart innenfor, dette må jo bety at reglene egentlig er gode. Det er også et par, i noens øyne, unødvendige regler, eks smilies og dobbelposter.

Som admin tidligere har sagt i denne tråden, har dere konstruktive og reelle forslag til regler som kan funke for alle brukere så kom med dem, send dem gjerne på pm eller mail til admin så skal de selvsagt få en seriøs vurdering, vi er alle interessert i å gjøre Hundesonen bedre!

Så kan jeg si på vegne av moderatorteamet, har dere konstruktiv kritikk til måter det modereres og gis tilbakemeldinger på, gi meg gjerne en lyd pm, mail eller msn. Det har bla kommet opp dette med å gi beskjed i tråder kontra pm, dette tar jeg med meg videre.

Personlig mener jeg ting ble bedre her inne etter moderatorer og brukere fikk klarere retningslinjer å forholde seg til, modereringen er mye enklere å holde rettferdig nå, det kommer tilslutt brukerne og forumet til gode.

Jeg forestiller meg at folk trives her inne, men at det som det alltid vil gjøre alle veier dukker opp ting innimellom. Det er derfor vi har Tilbakemeldinger, for at dere brukere skal kunne si hva dere mener og for at forumledelsen skal ha muligheten til åpent å kunne svare og dermed holde brukere informert.

Ellers ber jeg både admin og brukere holde seg til topic, Sonens Retningslinjer, ikke def av kranglefanter og elefanter.

---------------------------

Dette med at moderatorene skriver i tråden din at du må bytte overskrift, de har redigert noe pga feilposting, eller de har endret overskriften for deg(f.eks), det er fryktlig irriterende greier, godt mulig det er en bagatell men der mener jeg regelen er enveiskjørt.

Jeg vet at moderatorene har mye og gjøre, men det tar ikke så lang tid og skrive en kortfattet PM om at brukern må endre sin overskrift e.l.. Nå er dette ganske presisert i reglene og tatt opp her så jeg tror de fleste har fått med seg at man skal skrive bedre overskrifter enn: "hjelp!".. Derfor kan jeg ikke helt se hvorfor slike ting skal tas i tråden.

Takk for ros - You made my day :D

Det siste du nevner her er skrevet bak øret og vil bli tatt med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skulle til å skrive min egen lille "ris og ros"-tråd, men det er vel like greit å fortsette på denne. Jeg mener; forrige gang jeg var så uheldig å lage en tråd om et emne som allerede fantes så ble "min" tråd stengt etter tre innlegg.

Jeg er ganske ny på forumet her og jeg har ikke rukket å skrive mange innlegg, likevel har jeg altså fått en tråd stengt og ett innlegg slettet (fordi jeg sa meg enig i et innlegg et par hakk over. Jeg skrev til og med mer enn bare "enig"...)

En av grunnene til at jeg reagerer på dette er at jeg er administrator og moderator på et stort forum selv. Det er ikke et hundeforum, så det konkurrerer på ingen måte med dette.

Altså: Når jeg først meldte meg inn i dette forumet og leste gjennom reglene tenkte jeg noe sånt som "jøss, det var da voldsomt!". Jeg har aldri sett maken til detaljerte regler rundt dette med dobbeltposting for eksempel. Jeg trodde likevel jeg skulle greie å holde meg til reglene, men det var tydeligvis lettere sagt enn gjort med tanke på tidligere nevnte stenging av tråd, og sletting av post. Jeg føler meg ikke veldig velkommen etter dette...

Når det gjelder dobbeltposting så er jeg ikke enig i at det gir et rotete forum. Tvert i mot. I noen av innleggene jeg har lest her har en enkelt bruker sitert og svart flere forskjellige andre brukere i samme post. Det har vært forvirrende for meg som leser. Dersom denne brukeren derimot hadde sitert og svart de ulike andre medlemmene i ulike poster så hadde jeg med en gang sett at h*n "snakket" med forskjellige brukere. Personlig oppfatter jeg det som mer ryddig. Kanskje er det bare en vanesak, men jeg kan ikke huske å ha vært borti andre forumer med samme strikse holdning til dobbeltposting.

Jeg synes også det bør være mulig å si seg enig i andres innlegg uten at det blir slettet. Jeg har lest i denne tråden at dere jobber med å få til en alternativ løsning, men inntil det er i orden går det kanskje an å roe ned litt på slettefunksjonen i enig-innlegg? Jeg kan heller ikke skjønne at det ikke skal være lov å si seg enig. Så vidt jeg har forstått ut i fra denne lange tråden så skyldes også denne regelen at forumets ledelse ikke ønsker rot i trådene. Igjen må jeg si meg uenig. Jeg ser ikke på det at brukere gir en annen bruker ros uansett om det er kort eller langt, begrunnet eller ikke som rot. Dessuten kan det nok føles godt for den enkelte bruker å få ros og medhold fra andre medlemmer.

Så var det dette med den stengte tråden min da. Jeg fikk jo hjelp til å finne en forholdsvis ny tråd, som omhandlet samme tema som mitt. :wub: Men min tråd ble stengt. Hvorfor ble ikke min tråd bare slått sammen med den eksisterende? For er det noe som virkelig skaper rot på et forum så er det "døde" tråder som ligger i veien. Dere som ellers er så opptatt av orden burde jo i hvert fall være mot "døde" tråder. :)

Jeg har ikke rukket å gjøre meg kjent med hele forumet enda, men jeg håper ikke dere dere har for vane å stenge tråder som omhandler et tema som allerede har vært diskutert. Nye diskusjoner om gamle temaer kan gi nye svar på ting, og er i mine øyne positivt.

Når det gjelder bilder; på "mitt" forum har vi en funksjon til nedlasting av bilder som sier ifra om det aktuelle bildet er for stort eller ikke. For store bilder kan ikke lastes opp. Det er veldig greit, for da slipper vi moderatorer å rette på dette. Brukere som ikke har mulighet til selv å endre størrelsen på bildene tar kontakt med oss i ledelsen og så ordner vi det for dem. Men det skjer ikke så ofte, det virker som de fleste har den muligheten.

Antall smileys, sms-språk, muntlige dialekter, bruk av Caps o.l. er det fint at det er et regelverk for å styre. :)

For å oppsummere litt så er mitt inntrykk av dette forumet så langt at det finnes noen merkelige regler her (men det kan jo bare skyldes ulike syn på hvordan et forum bør utformes), og overivrige moderatorer. Så ivrige som de er bør de absolutt ha ros for sin innsats! :angry: Det jeg synes er merkeligst er regelen om dobbeltposting, og det at man ikke kan si seg enig uten å komme med en begrunnelse. (Skjønner ikke at det skal være nødvendig å begrunne at man er enig...) Jeg var veldig glad for å finne et levende, godt hundeforum. Jeg håper ikke det blir ødelagt av overdreven moderering. (Dersom det hadde vært på "mitt" forum vi av en eller annen grunn hadde måttet slette/flytte/stenge brukeres tråder ville de fått en hyggelig pm om hvorfor.) Da har dere fått litt ris, litt ros og litt flisespikkeri fra en ny bruker. Håper det oppfattes som konstruktiv kritikk og ikke klaging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...