Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er hunden din å gi tabletter?

Yakine

Recommended Posts

Atheo er helt grei å gi tabletter han ja. Setter seg ned og tar tabletten i munnen og knasker ivei! :)

Ikke noe problem med han! Men gordonsetteren min var vanskligere å få i tabletter ja... :rolleyes:

Så her går ormekuren ned på høykant! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det knitrelyder så tror de med en gang at det er godbiter så her går medisiner å makkakurer ned på høykant. hvis de skulle finne på å protestere og spytte ut igjen så tar jeg bare litt leverpostei på så går det ned på høykant :lol:

Bare katten her som får det stappet i halsen for å være sikker på at han får det han skal(katter har en tendes til ikke å like de hersens medisinene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabletter går godt, med litt brunost eller annet snax så merker han ikke at han har fått noe...

Da er det MYE verre med å få trykket en hel stor tube med Ormkur ned i halsen på ham... Tar det i flere etapper å trykker det ned i halsen og holder hodet opp så han må svelge...... Irriternde igrunn at det må til SÅ mye fra tubekuren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter NOEN antibiotika kurer og smertestillende så er han faktisk ikke så vanskelig å få i de tablettene. Legger di bare langt bak, holder munnen lukket, og så går di ned. Om han er vrien, gir jeg bittelitt vann så han må svelge.

Blitt litt vandt til å gi sånt, så det går så bra så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan både legge dem i en godbit osv, eller putte dem bak på tunga og gni på halsen, men uansett så må jeg følge med etterpå, for han har spyttet ut med begge metodene..tabletter er ikke serlig gøy :) et lurt tips jeg leste et sted var å trene på dette med godbiter. Å legge bak på tunga og gni altså ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pito er et mareritt å få i tabletter. Jeg trøkker tabletten inn i gapet på henne,lukker munnne og stryker henne på halsen. Hun venter og venter og venter og venter. Når jeg slipper fordi at jeg tror hun har svelgt den så sier hun "pføy" så spytter hun den ut. Hun kan ha den i munnen i EVIGHETER.

Når hun først svelger så har hun den under tungen slik at jeg tror at hun svelger den og dermed slipper, og "pføy" der va den ute igjen *dunke seg i hodet mens man river seg selv i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, jeg måtte le når jeg så denne topicen.. Puma gikk på MYE piller, og utviklet en god sans for å vite at pillene var der uansett om de var pakket inn eller ikke.. Så jeg puttet de inn, lukket munnen hans, og strøyk han på halsen. Etter noen ganger (når dette faktisk funket) begynte han bare å svelge spytt, uten å svelge selve tabletten. Så jeg slapp, og han spyttet ut. Evig styr, brukte laang tid hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka får jo tablett både orgenog kveld hver dag, og har jo gjort et ett par år nå. Så når hun hører jeg rister på boksen kommer hun løpene og gaper. Skal sies hun får en godisbit etterpå da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går ned på Balder, er bare å si sitt e.l og gi pillen som godbit da blir han så glad og kjenner ikke etter på smaken. Er sikker på at hadde jeg gitt han småstein som belønning så hadde han svelget dem før han visste hva det var hehe :)

Sleit litt med dette på den andre hunden jeg hadde, han fikk i leverpostei men klarte likevell å finne pillen og spytte den ut, måtte tilslutt bare trykke de langt ned i halsen på han, holde hodet opp og stryke på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Laska var jeg veldig nøye på at jeg ikke skulle få meg en hund som ikke taklet at jeg rørte rundt i munnen på den. Og med daglig "graving" i munnen hennes fra valp til unghund, så sitter hun nå fint i ro mens jeg styrer i munnen på henne. Det samme med Lyng. Så jeg bare åpner munnen, stapper nedi en tabelett, lukker munnen og stryker lett over halsen.. Enkelt og greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å putte det inn i leverpostei til Yaris,men han bare suger/slikker vekk leverposteien å spytter ut pilla,så han må jeg "tvangsgi" <_< Emma fikk noen piller mot noe mage greier når hun var liten,å de var med leversmak så etter det,bare gaper hun hun opp å knasker i seg alle tabletter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...