Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky

Man kan si at sånn får man 100% :lol: selv om ikke alle tror at det går ann. Sitt skal bety sitt og ikke noe annet. Man trykker ikke hunden hardt, man bare setter den ned sånn at den forstår at det er sitt og ikke stå, rull rundt eller hopp. :) Sånn får man en hund som jobber 100% :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

og la meg legge til at jeg gidder ikke å diskutere Nordenstam og klikker for disse trenings metodene er så forskjellige at det ikke går ann å bli enig. Bare legger til at fakta er at man får ikke 200 poeng med bare klikker uten å kreve av hunden! Sånn er det med den saken. Til og med de på landslaget som påstår de bare bruker klikker bruker også korreksjon. bekjente har sett dem i tønsberg når de trener der og der kan man trygt si at det ikke er no klikker, eller annen pjatt!! Gidder ikke å diskutere dette mer, det blir alltfor idiotisk. Har annet å bedrive tiden min med. Idag har vi vært å rundert, også har vi trent LP bare 1 time idag, men men... det tar vi igjen imorra :lol: Et godt lederskap= lykkelig og sikker hund

:) Klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvis noen kommenterer no mer nå sier jeg bare: Vi får se resultatene i ringen. Vi møtes nok i konkuranse, og da får vi se hvordan det ligger ann :wink:

Det er ikke meningen å virke gretten, jeg bare orker ikke det tullet med å diskutere klikker og Nordenstam. Sier igjen at det er så forskellig at det går ikke ann å finne enighet, men vi får bare respektere hverandre selv om vi mener noe annet. :lol: Ha en fortsatt hyggelig kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen kommenterer no mer nå sier jeg bare: Vi får se resultatene i ringen. Vi møtes nok i konkuranse, og da får vi se hvordan det ligger ann  :wink:  

Det er ikke meningen å virke gretten, jeg bare orker ikke det tullet med å diskutere klikker og Nordenstam. Sier igjen at det er så forskellig at det går ikke ann å finne enighet, men vi får bare respektere hverandre selv om vi mener noe annet.  :lol:  Ha en fortsatt hyggelig kveld

Kveld? :):(

Vel uansett, så skal ikke jeg diskutere hva som er best mellom de to... Jeg er litt intressert i Nordenstam-metoden og har kanskje lyst til å prøve det ut på Lissi, for hun gjør ikke det hun skal gjøre hvis jeg ikke har godis ...

Så, jeg har lyst til å prøve det litt ut ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

mente ikke deg altså... hehe... det er bare mange andre som har tendenser til å diskutere ting som ikke går ann å diskutere... hehe... jeg syns du absolutt burde prøve ut Nordenstam metoden. Den er veldig flott på alle type hunder, ikke bare border collier... hehe.. men som sagt man må velge det som passer best for en selv.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Skrevet: Søn 15 Mai 15, 2005 15:20 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

<bare legger til noe. Dere sier dere ikke tilfører hunden ubehag under trening. Men det er jo akkurat det dere gjør når dere trykker den ned- uansett hvor hardt det er eller ikke.

Så da jobber hunden for dere for å ungå ubehag>

-Det der kan jeg bare si er no pjatt! Hvordan vet du om hunden føler ubehag??? er du gud? Da er jeg jesus, lol. Hunden føler ikke noe ubehag, den blir bare satt rolig ned, og da sitter den. For eksempel hvis barnet ditt ikke vil gjøre lekser og sier: Nei, det driter jeg i!(typisk meg f.eks). Hva sier du da? Du får sjokolade hvis du gjør dem? Du får 1000 kroner hvis du gjør dem? Det er søren meg no pjatt! Da hadde jeg sagt, du skal søren meg gjøre de leksene uansett hva! Man må kreve. Hadd edet vært meg hadde jeg tatt de tusen kronene også hadde jeg driti i det hele. Tror du virkelig hunden er så dum at den går på det der? Den må du lenger med. Hunder og barn er ganske like der, i motsetning til delfiner. :( Gå på seminar hos Nordenstam før du uttaler deg sånn. Jeg har vært på klikker seminar, lest bøker og sett på kurs, og jeg mener fortsatt det er no pjatt.

Vi ses sikkert i ringen, og da får du se hvem som kommer med de beste resultatene. :wink: Der hjelper det ikke med godbiten kan jeg si.

Ikke meningen å fornærme deg, jeg sa klart ifra at dette går ikke ann å diskutere. Vi får se det i ringen isteden.

Flott at du er fornøyd med din trenings metode! Det gleder meg stort!! Mener det virkelig. Men husk at alt er individuelt. For meg passer desidert ikke klikker/turid rugås metoden.... For meg er det lederskapet som passer, og for deg er det klikker. :lol: Vi får bare finne oss i det isteden for å kverulere til krampa tar oss. Dette temaet går ikke ann å diskutere, man er nødt til å se det i ringen....

Lykke til videre med treninga! Nå skal jeg ut å rundere med Vicky... :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lærer du hunden din å sitte hvis du ikke trykker lett på bakparten mens du sier "sitt" da?

Klikker eller ikke i dette tilfellet.. :lol:

godbit :wink:

holder en godbit foran snuta og beveger den oppover. Kommando setter man på seinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godbit :wink:

holder en godbit foran snuta og beveger den oppover. Kommando setter man på seinere

Aha! Genialt :) Blir det så de setter seg når godbiten kommer til en viss høyde da eller? Så den hopper ikke opp istede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde godbiten gjemt inne i hånda, så hu ikke fikk tak i den, lunah hoppa ikke hvertfall, hu er ikke så spretten av seg, dessuten skal ikke godbiten så høyt opp i været da :)

det er litt vansklig å forklare, men lokk han mot deg et par skritt med godbiten, og hev den oppover til han har satt seg, hold den ganske oppi snuta, så han virkelig prøver å få tak i den. Det går nok greit skal du se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si at sånn får man 100% :lol: selv om ikke alle tror at det går ann. Sitt skal bety sitt og ikke noe annet. Man trykker ikke hunden hardt, man bare setter den ned sånn at den forstår at det er sitt og ikke stå, rull rundt eller hopp. :) Sånn får man en hund som jobber 100% :D

For å lære hunden "sitt" sier du altså ordet, og hvis hunden da ikke setter seg ned så trykker du den ned i bakken sånn at den "skal jobbe 100%"? Hører du ikke selv hvor dumt det høres ut? Det blir som om noen skal si til meg: "Kjør ned på bensinstasjonen og fyll opp bensinkannen, du." Jeg har ikke peiling på åssen jeg gjør det, og hunden har heller ikke peiling på hva ordet sitt betyr. Først lærer man inn selve øvelsen, deretter legger man på kommando.

Til en sammenligning du hadde før her om at man kan si til ungene sine at "hvis du ikke stjeler bilen får du 1000 kroner." Det er ikke sånn det fungerer med positiv forsterkning og negativ straff, for med sammenligningen du hadde fokuseres det fremdeles på hva man gjør feil. Skal jeg få komme med en sammenligning, så vil jeg heller bruke denne: (Som også står i boka "Klikkertrening for din hund")

Du selger en tingest. Sjefen din sier det at du skal få velge mellom to måter å få lønn på:

1. Hvis du selger flere enn 100 tingester får du bonus i tillegg til lønna di, og ingenting skjer med lønna di om du ikke klarer å selge 100 tingester.

2. Hvis du selger mindre enn 100 tingester får du trekk på lønna di, og hvis du klarer å selge mer enn 100 tingester skjer det ingenting med lønna di.

Hvilken av disse måtene å få lønn på ville du selv valgt? Jeg vet ikke med deg, men jeg ville ikke nølt med å velge den første engang.

For det er nemlig akkurat sånn det er. Med min treningsmetode skjer det ingenting når Tinka gjør noe dårlig, men hvis hun derimot gjør noe bra får hun bonus. Det koster litt mer fra min side - både med godbiter og kreativitet, men Tinka trives bedre.

Med negativ forsterkning og positiv straff skjer det ingenting når hunden gjør noe bra, men hvis hunden gjør noe dårlig blir den trekt i "lønna" - altså straffet eller fratatt en glede. Dette er mye enklere for eieren, for han/hun kan bare slå ned på det som er dårlig, i stedet for å lete etter det som er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Hvorfor skriver du alltid sees i ringen? Du skriver det til nesten hvert innlegg om nordenstam. Og hvorfor ser du ned på dem som ikke bruker nordenstam??

Tror du virkelig folka her inne som bruker klikkermetoden er interressert i å høre din negative mening om klikkeren?

(ikke for å starte en krangel her asså, bare lurer) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Genialt :) Blir det så de setter seg når godbiten kommer til en viss høyde da eller? Så den hopper ikke opp istede?

Fører du en godbit litt oppforbi hunden setter den seg nesten automatisk.

Trenger ikke ha den så høyt. Og hvis den hopper så tar du bare godbiten vekk og prøver på nytt. (Da finner den ut at det ikke lønner seg å hoppe) Iallefall sånn Diego oppfatter det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

I mine ører er det du skriver sludder og vås. Jeg gidder ikke å diskutere, for dette er et tema som det alltid vil være uenighet om. Legg ned sverda og gi dere med det sludderet. Klikker og Nordenstam er to helt forskjellige ting. Kan vi ikke heller ses på konkuranse og se hvem som tar 200 poeng?

Forresten, de som ikke får til Nordenstam går alltid over til klikker... det er litt morsomt. Klikker er en veldig lett trenings form, og jeg har null tro på denne typen lette metoder. Et lederskap krever alt av hunden og eieren. Mye arbeid, og det er ikke alle som orker eller klarer dette.

Gidder ikke å diskutere noe som ikke går ann å diskutere. La oss se hvem som får best resultat i ringen fremover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fører du en godbit litt oppforbi hunden setter den seg nesten automatisk.

Trenger ikke ha den så høyt. Og hvis den hopper så tar du bare godbiten vekk og prøver på nytt. (Da finner den ut at det ikke lønner seg å hoppe) Iallefall sånn Diego oppfatter det. :D

Jeg må bare spesifisere at dette er det vi kaller "luring" og det har ingenting med klikkertrening å gjøre, for de som lurte. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører er det du skriver sludder og vås. Jeg gidder ikke å diskutere, for dette er et tema som det alltid vil være uenighet om. Legg ned sverda og gi dere med det sludderet. Klikker og Nordenstam er to helt forskjellige ting. Kan vi ikke heller ses på konkuranse og se hvem som tar 200 poeng?

Forresten, de som ikke får til Nordenstam går alltid over til klikker... det er litt morsomt. Klikker er en veldig lett trenings form, og jeg har null tro på denne typen lette metoder. Et lederskap krever alt av hunden og eieren. Mye arbeid, og det er ikke alle som orker eller klarer dette.

Gidder ikke å diskutere noe som ikke går ann å diskutere. La oss se hvem som får best resultat i ringen fremover :lol:

jeg skal forsikre deg om at klikker er ikke noe lett metode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...