Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

Det er ikke akkurat umuligt og kunne misforstå da. Kan ikke se at det er noe veldig og irritere seg over :wink:

Men jeg prøver tilgengæld og lære litt om klikkertrening for og kunne sætte meg ind i hvordan dere trener. Så synes dete r lov for en nybegynder og kunne feile eller misforstå :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

Det burde ikke være nødvendig å trykke eller føre hånden bakover i det hele tatt når hunden kan sitt. Da skal den jo høre på kommandoen eller se tegnet. Jeg skulle da mene at dette med å gi de et lett press på bakparten er et hjelpemiddel for å få de til å skjønne hva det er de skal, i stedet for å la de lete seg frem. En slags veiledning.

Nei, du har ikke sagt det, det der er sånn typisk kommentar man kommer med når man krangler med mora si. Jeg sa aldri at du har sagt det - JEG SA DET SELV.

Uansett: Hunden gir etter for press. Det er det samme som med hester, de gir etter for press fra feks tøylen, leietauet eller bare at vi legger kroppen mot de. Det er ikke vondt for dem, men de gir etter fordi da forsvinner presset. Dette er ikke vondt eller spesielt ubehagelig for dem på noen som helst måte.

Og jeg ville ikke presset på hunden min med foten eller holdt henne veldig stramt i båndet for å få henne ned, nei.

- Dette er ikke vondt eller spesielt ubehagelig for dem på noen som helst måte.

Hmm.. Jeg syns ikke det er spesielt vondt for hesten (jeg er ikke hest da, men driver med det :wink: ), men jeg vil tro den syns det er ubehagelig å bli presset slik... Men uansett.. Slik kan vi holde på i åresvis med den samme diskusjonen, så vi kan like gjerne gi oss her, for hva som er ubehag og hva som er ikke er opp til oss å tro eller ikke tro :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Hunden er ikke av fjær. Den har søren ikke vondt av å bli pressa ned til å sitte, hvis vi vet at den kan det men den ikke gidder! Har du sett hvordan ulver behandler hverandre?! Det er ikke med silkehansker hvertfall! Hvis man har en meget dominant hund hjelper det ikke med bare klikkesaken. Da må man ha lederskap. Har du sett landslags folka i Tønsberg trene? De påstår for media at de bare bruker klikker, men du skal se dem trene! Da tar de bikkjene som bare søren. De får umulig de resultatene bare ved å fly rundt med silkehansker. Det er fakta! Bekjente av meg har trent sammen med dem, og der var det ikke no klikking nei. Bare sånn at dere vet det liksom. :P Ingen hund har vondt av å bli tatt, sagt nei til eller bli satt ned når den skal sitte. Fakta! Nå gidder ikke jeg å diskutere noe så meningsløst mer. La oss heller se resultatene i fremtiden (live) :)

Nå sier jeg igjen, dette er en dum diskusjon! Hvis det er noen som kan si noe positivt om Nordenstam eller spørre om noe kan de godt det, men sånn prakking blir bare for dumt. La oss ta fakta. :P La oss alle være venner uansett metode. :P livet går videre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke av fjær. Den har søren ikke vondt av å bli pressa ned til å sitte, hvis vi vet at den kan det men den ikke gidder! Har du sett hvordan ulver behandler hverandre?! Det er ikke med silkehansker hvertfall! Hvis man har en meget dominant hund hjelper det ikke med bare klikkesaken. Da må man ha lederskap. Har du sett landslags folka i Tønsberg trene? De påstår for media at de bare bruker klikker, men du skal se dem trene! Da tar de bikkjene som bare søren. De får umulig de resultatene bare ved å fly rundt med silkehansker. Det er fakta! Bekjente av meg har trent sammen med dem, og der var det ikke no klikking nei. Bare sånn at dere vet det liksom. :P Ingen hund har vondt av å bli tatt, sagt nei til eller bli satt ned når den skal sitte. Fakta! Nå gidder ikke jeg å diskutere noe så meningsløst mer. La oss heller se resultatene i fremtiden (live) :P

Nå sier jeg igjen, dette er en dum diskusjon! Hvis det er noen som kan si noe positivt om Nordenstam eller spørre om noe kan de godt det, men sånn prakking blir bare for dumt. La oss ta fakta. :) La oss alle være venner uansett metode. :P livet går videre :P

Man kan oppnå like resultater med nordenstam og klikker!

- vis det er noen som kan si noe positivt om Nordenstam eller spørre om noe kan de godt det, men sånn prakking blir bare for dumt

Samme med klikker her altså.

En hund har ikke vondt av å bli presset ned, nei, men det er ubehagelig for den!

Du sier at diskusjonen er meningsløs hvis man snakker drit om nordenstam. Da burde det være like meningsløst dersom man preiker drit om klikkertrening, og at vi behandler våre hunder med respekt er ikke å behandle en hund med silkehansker.

Noen sier sikkert at de driver med klikker, men ikke i virkeligheten, men jeg tror de fleste mener det de snakker om.

Morten egetvedt (han som dirver hele canis sammen med cecilie køste) konkurrerer i høyeste klasse i bruks.

Men uansett, så er jeg enig med deg i noen ting :P At vi ikke skal være uvenner selv om våre metoder er ulike.. Vi kan jo ikke gå å furte på eliren akkurat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi, skal nå prøve å forklare deg hvordan man lærer inn "snurr rundt", vet ikke hva du og Tina har snakket om men her er det iallefall.... Vil ikke leggge meg inn i diskusjonen deres...

For å lære hunden å snurre rundt gjør man følgende:

-klikk når hunden snur hodet til høyre å gi godbit

-etter hvert fårstår hunden at den får klik når den dreier på hodet

-så øker man kravene, hunden skal nå ta med seg den ene foten/kroppen

-så øker man kravene til man har fått hunden til å forstå at han skal snurre seg helt rundt.

-når hunden nå snurrer seg helt rundt kan man legge på komando-så begynner man å forlange at hunden kun skal snurre seg rundt når man sier komandoen

Dette ble i grove trekk, men men. Det er forskjell på å lære inn sitt og snurr rundt. Å sitte er noe som er naturlig for hunden, derfor tilbyr den (som regel) hele sitten med en gang, å snurre rundt er ikke noe hundene gjør ofte defor forlanger man mindre av dem i begynnelsen- og øker kravene etter hvert... Men har du en hunde som pleier å snurre rundt tror jeg det er "lettere" å lære det inn !?!?!?!

Sikkert dette Tina og har prøvd å forklare deg, men jeg hadde en liten trang til å prøve å forklare det til deg jeg også :oops: ... Forstår du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

mhm, det jeg mener er at alt er individuelt, og ingen kan desverre vite hva hunden tenker... Derfor er det viktig at man bruker den metoden man føler er best for hunden. :) La oss heller satse på en flott konkluranse fremtid. :P Er enig i at ingen av metodene bør prakkes på, og hvis jeg har klart det må jeg be om unskyldning for det :P Nei, vi skal nok ikke furte på leiren kan jeg love deg :P

Klem fra oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En hund har ikke vondt av å bli presset ned, nei, men det er ubehagelig for den! "

Jeg vil at hunden min skal sitte fordi JEG VIL DET. Jeg ber den om det, og da skal den gjøre det. Ikke fordi den finner det for godt at "ja ok, jeg setter meg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En hund har ikke vondt av å bli presset ned, nei, men det er ubehagelig for den! "

Jeg vil at hunden min skal sitte fordi JEG VIL DET. Jeg ber den om det, og da skal den gjøre det. Ikke fordi den finner det for godt at "ja ok, jeg setter meg."

(PSST: Noen her tror at hunder ikke kan tenke...) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil at hunden min skal sette seg for å oppnå noe kult jeg. Ber jeg henne sitte, så sitter hun seg raskt som lynet for å kli klødd. Og det syns jeg er helt greit.

Og selv om dere ikke er enige i alt vi sier, så er det ikke nødvendig å komme med spydige kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens. Jeg har ikke vært med på denne debatten da jeg ikke har sett på den tidligere. Må si at dette har vært 20 sider intressang lesning på denne søndagen, men er det forsent nå å bli med? :roll: hehe dere er vel ferdige å diskutere dette nå.. Jeg har ikke hørt så mye om noremstrand (sorry husker ikke navnet helt), men etter det jeg har lest her, tror jeg nok at jeg gjør mye likt som han. Har lest flere klikker bøker også, og prøvde det litt også i begynnelsen, men det dabbet helt av og ble bare til at jeg gjorde det som falt meg naturlig inn i mitt hundehold.

Jeg har og er veldig nøye med regler hos meg. Som feks. Ingen spising når jeg spiser (ho pleier å prøve å spise bein når vi skal spise middag), ikke være i nærheten når jeg spiser, må ligge på gulvet og aldri i sofaen eller i sengen, må gå sist inn dører, og sist opp trappen, På tur er det jeg som bestemmer hvor jeg skal gå, når hun får lukte og sånn.. Tror at med slike regler vil hunden finne sin plass i flokken. Og så straffer jeg hvis hunden gjør noe jeg syns er galt,(skal løpe etter katten når jeg har ho i bånd, bjeffer mot barn eller dyr, har stjelt noen ting osv) roser hunden når jeg er fornøyd med den. (står rolig på trening, er flink til å komme ute, rolig i byen osv.)

Og når jeg har trent opp hunden i begynnelsen, har jeg aldri brukt straff (hvorfor det, valpen må jo lære seg det først!) men brukt godbiter og ros. Men når jeg vet at sitt, dekk sitter godt, slik som nå, så er jeg streng på at hunden gjør det når jeg sier det, og hvis ikke får den et klask på rompa eller et klyp i øret. (Ho skal mange ganger teste ut grenser og bare står å ser på meg når jeg sier kommandoen) Så med dette syns jeg hundeholdet fungerer bra. Er fornøyd med hunden. Men jeg er usikker hvilken metode jeg engentlig bruker.. Hva tror dere? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hmmm, ser ut til at du har et hundehold som ligner/er Nordenstam metoden. Du burde lese "Full kontroll". der får du et ganske tydelig bilde av Nordenstam metoden. Jeg selv bruker kun Nordenstams trenings metode, og jeg angrer ikke et sekund!! :D Tror nok du vil kjenne igjen mye av treningen din når du leser bøker av Geir Nordenstam. :P Hvis det er noe du lurer på ang Nordenstams treningsmetode er det bare å spørre :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...