Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?

Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

1. 1.

• Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8

Recommended Posts

• Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Hehe kan se den afstemning som kører her på siden, og det går virkelig inn på meg når 2 folk har stemt at Nordenstam er dyreplageri.

Men avstemningsalternative er jo ikke akkurat geniale heller. Jeg tror alle her er enige om at Geir Nordenstam ikke er DYREPLAGER, men jeg har ikke stemt på voten - for jeg er klar på hva jeg mener om Nordenstam-metoden - jeg vil ikke bruke den fordi den ikke passer meg. Jeg mener altså verken "Nei! Dyreplageri!" eller "nææh.." Tror man enten er for eller imot Nordenstam, eller så vet man ikke nok om det til å ha noen spesiell mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser på deg for å få oppmerksomhet, så ja, den får jo noe for det! Klikkertrente hunder kan like gjerne gjøre det samme!

Du ville at jeg skulle forklare det FAKTUMET at hunder utfører handlinger av enten 1) den vil oppnå noe positivt for den selv, eller 2) den vil unngå ubehag. Det er ikke noe 3. alternativ som lyder slik "hunden utfører handlingen for å gjøre eiren sin glad". No way!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser på deg for å få oppmerksomhet, så ja, den får jo noe for det! Klikkertrente hunder kan like gjerne gjøre det samme!

Du ville at jeg skulle forklare det FAKTUMET at hunder utfører handlinger av enten 1) den vil oppnå noe positivt for den selv, eller 2) den vil unngå ubehag. Det er ikke noe 3. alternativ som lyder slik "hunden utfører handlingen for å gjøre eiren sin glad". No way!

Hunden utfører handlinger av to grunner: enten 1) Den vil oppnå noe positivt, eller 2) den vil unngå straff. ingen har greid å bevise det motsatte...

Jeg ville ikke at du skulle forklare faktumet, jeg ville vite hvilke forskningskilder du referer til.

Jeg mener faktisk at hunder kan tenke, og gjøre egne valg. Bare til opplysning, så er det faktisk klikkertrening jeg driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt før vicky, hunden utfører ikke noen handling for å se eieren sin glad, hvis det ikke er til fordel for hunden selv!

- men tror du en delfin er opplært til å tåle folk med store psykiske problemer for eksempel?

eh, ja, faktisk... Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund? #-o what?!

- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv.

Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg ville ikke at du skulle forklare faktumet, jeg ville vite hvilke forskningskilder du referer til.

Jeg mener faktisk at hunder kan tenke, og gjøre egne valg.

Jo, jeg refererer til "klikkertrening for din hund" boken.. Ja, hunder kan gjøre egne valg, men selvsagt kun til egen fordel..

- Bare til opplysning, så er det faktisk klikkertrening jeg driver med

bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt før vicky, hunden utfører ikke noen handling for å se eieren sin glad, hvis det ikke er til fordel for hunden selv!

- men tror du en delfin er opplært til å tåle folk med store psykiske problemer for eksempel?

eh, ja, faktisk... Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund? #-o what?!

- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv.

Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode

Hvilket innlegg er det egentlig du svarer på nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg mener at det hunden virkelig vil ha er en leder :D God leder= lykkelig og selvsikker hund :P Problemet med klikker når man skal ha terapihund, er at hunden må kunne klare seg uten godbiter, også må den tåle alle verdens forstyrrelser. Den kan ikke være avhengig av mat/godbiter når den skal inn på en institusjon eller sykehus. Nå snakker jeg om alvorlige psykiatriske pasienter som kan være livredde hund, eller ha OCD, postraumatisk stress osv... da må hunden lystre uansett hva, eller om noen andre holder godbit...

Sykehuset vil ikke at noen med terapihund skal ha med seg klikker eller godbit inn der... Nå snakker jeg om spesielle avdelinger hvor det er folk som ikke har det helt greit med seg selv, så tenk hvis du har med godbit, også har en person sterk OCD... jaja.... jeg ville ikke prøvd. Hunden må kunne gjøre oppgaver selv om den ikke får godbit. Ros og kos er mer enn nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må kunne gjøre oppgaver selv om den ikke får godbit. Ros og kos er mer enn  nok :D

De aller, aller fleste hunder som blir klikkertrent ville nok klart seg uten godbiter der. Det er få som går rundt med klikker og godbit HELE tiden, og hunden blir jo ikke avhengig av godbiter :roll:

F eks, en klikkertrent hund må jo ikke ha godbiter i LP-ringen. Samme med sykehus, den må ikke ha godbiter da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske enig med deg vicky, hva hunder ønsker er en trygg og god sjef, som de føler seg trygge hos... Og dette oppnår man helt klart uten harde metoder!! dessuten er jeg også enig med dere her på forumet at man må se ann hva slags trening man bruker til hver hund. De er like forskjellige som mennesker; noen er nervøse og sarte, andre er skikkelig tøffinger... individuell trening er minst like viktig som å bruke enten klikker eller nordenstam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, men folka på institusjon ser på klikker som noe veldig dårlig uansett. :P Dessuten hvorfor bruke noe så unødvendig når man likegodt kan gjøre det dobbelt så bra uten... hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men folka på institusjon ser på klikker som noe veldig dårlig uansett.  :P  Dessuten hvorfor bruke noe så unødvendig når man likegodt kan gjøre det dobbelt så bra uten... hehe  :D

Fordi klikkertrening er mye mer positivt for hunden enn Nordenstam. Derfor. Og hvordan i huleste får du det til at Nordenstamere får mye bedre resultat enn klikkere? Du er i Nordenstam-miljøet og snapper derfor med deg gode resultater der, men du får jo ikke med deg noe særlig gode resultater fra klikkertrening for det er ikke det du holder på med. F eks jeg får med meg ganske mye om Cavalier i Norge, resultater, mange valpekull, spesialer osv. Men jeg får ikke med meg noe som helst av sånne ting når det gjelder Cocker Spaniel f eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket innlegg er det egentlig du svarer på nå??

Oi, litt dum av meg den der :roll: Den første var til Vicky. Den andre: "- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv. Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode", den var nok til deg :wink:

Forresten. Send meg en mail dersom du vil ha banner :D (fant plutselig ut at det var du som hadde skrevet i gb'en min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vicky: Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si en gang for alle: Når en trener klikketrening bruker man mye godbit i begynnelsen, og for å lære inn nye ting!! Etter hvert kutter en ned på godbiter/skifter dem evtuelt ut med en leke!! Så viss en klikketrent hund skulle vært på sykehuset hadde den ikke trengt godbiter... Tror at mangen tror at de som trener med klikker bruker mye godbite HELE tiden! Men en minsker det altså ned etterhvert som hunden blir beder og bedre!! Måtte bare få klargjort det en gang for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

klikker og ulver blir for dumt. hehe... der er det bare lederen som gjelder. Hadde vært greit for en stum å bruke klikker, men vi som har stemme og det hele burde da fint kunne bruke stemmen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker og ulver blir for dumt. hehe... der er det bare lederen som gjelder. Hadde vært greit for en stum å bruke klikker, men vi som har stemme og det hele burde da fint kunne bruke stemmen?  :D

Med klikker høres lyden bestandig lik ut, derfor er den mye bedre å bruke enn et spesielt ord f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hihi... min teori er at det er for å tjene penger... det er jo en del dilldall folk bruker... musematte, stokk, klikker og for... blir en del penger med tiden det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren er overhodet ikke poenget i klikkertrening. Man kan gjerne bruke stemmen, en pipeleke, en fløyte eller plystring, men fordelen med klikkeren er at den har litt trengende lyd sånn at man kan bruke den ute, også låter den bestandig lik så hunden vet bestandig hva lyden betyr. Klikkerlyden er også ganske ulik mange hverdagslige lyder, så hunden ikke tror at noen klikket når det egentlig var noe annet.

Vicky: Jeg synes du unngår å svare på noen ting her. Setter inn noen spørsmål som du så vidt jeg kan se ikke har svart på/motsagt/kommentert/whatever.

Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en.

Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund?

Og hvordan i huleste får du det til at Nordenstamere får mye bedre resultat enn klikkere? Du er i Nordenstam-miljøet og snapper derfor med deg gode resultater der, men du får jo ikke med deg noe særlig gode resultater fra klikkertrening for det er ikke det du holder på med. F eks jeg får med meg ganske mye om Cavalier i Norge, resultater, mange valpekull, spesialer osv. Men jeg får ikke med meg noe som helst av sånne ting når det gjelder Cocker Spaniel f eks!

De aller, aller fleste hunder som blir klikkertrent ville nok klart seg uten godbiter der. Det er få som går rundt med klikker og godbit HELE tiden, og hunden blir jo ikke avhengig av godbiter

Sånn. Værsågod og svar i vei hvis du har noen kommentarer til det jeg har klippet og limt inn her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...