Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar
Hehe kan se den afstemning som kører her på siden, og det går virkelig inn på meg når 2 folk har stemt at Nordenstam er dyreplageri.

Men avstemningsalternative er jo ikke akkurat geniale heller. Jeg tror alle her er enige om at Geir Nordenstam ikke er DYREPLAGER, men jeg har ikke stemt på voten - for jeg er klar på hva jeg mener om Nordenstam-metoden - jeg vil ikke bruke den fordi den ikke passer meg. Jeg mener altså verken "Nei! Dyreplageri!" eller "nææh.." Tror man enten er for eller imot Nordenstam, eller så vet man ikke nok om det til å ha noen spesiell mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser på deg for å få oppmerksomhet, så ja, den får jo noe for det! Klikkertrente hunder kan like gjerne gjøre det samme!

Du ville at jeg skulle forklare det FAKTUMET at hunder utfører handlinger av enten 1) den vil oppnå noe positivt for den selv, eller 2) den vil unngå ubehag. Det er ikke noe 3. alternativ som lyder slik "hunden utfører handlingen for å gjøre eiren sin glad". No way!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser på deg for å få oppmerksomhet, så ja, den får jo noe for det! Klikkertrente hunder kan like gjerne gjøre det samme!

Du ville at jeg skulle forklare det FAKTUMET at hunder utfører handlinger av enten 1) den vil oppnå noe positivt for den selv, eller 2) den vil unngå ubehag. Det er ikke noe 3. alternativ som lyder slik "hunden utfører handlingen for å gjøre eiren sin glad". No way!

Hunden utfører handlinger av to grunner: enten 1) Den vil oppnå noe positivt, eller 2) den vil unngå straff. ingen har greid å bevise det motsatte...

Jeg ville ikke at du skulle forklare faktumet, jeg ville vite hvilke forskningskilder du referer til.

Jeg mener faktisk at hunder kan tenke, og gjøre egne valg. Bare til opplysning, så er det faktisk klikkertrening jeg driver med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt før vicky, hunden utfører ikke noen handling for å se eieren sin glad, hvis det ikke er til fordel for hunden selv!

- men tror du en delfin er opplært til å tåle folk med store psykiske problemer for eksempel?

eh, ja, faktisk... Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund? #-o what?!

- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv.

Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg ville ikke at du skulle forklare faktumet, jeg ville vite hvilke forskningskilder du referer til.

Jeg mener faktisk at hunder kan tenke, og gjøre egne valg.

Jo, jeg refererer til "klikkertrening for din hund" boken.. Ja, hunder kan gjøre egne valg, men selvsagt kun til egen fordel..

- Bare til opplysning, så er det faktisk klikkertrening jeg driver med

bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt før vicky, hunden utfører ikke noen handling for å se eieren sin glad, hvis det ikke er til fordel for hunden selv!

- men tror du en delfin er opplært til å tåle folk med store psykiske problemer for eksempel?

eh, ja, faktisk... Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund? #-o what?!

- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv.

Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode

Hvilket innlegg er det egentlig du svarer på nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg mener at det hunden virkelig vil ha er en leder :D God leder= lykkelig og selvsikker hund :P Problemet med klikker når man skal ha terapihund, er at hunden må kunne klare seg uten godbiter, også må den tåle alle verdens forstyrrelser. Den kan ikke være avhengig av mat/godbiter når den skal inn på en institusjon eller sykehus. Nå snakker jeg om alvorlige psykiatriske pasienter som kan være livredde hund, eller ha OCD, postraumatisk stress osv... da må hunden lystre uansett hva, eller om noen andre holder godbit...

Sykehuset vil ikke at noen med terapihund skal ha med seg klikker eller godbit inn der... Nå snakker jeg om spesielle avdelinger hvor det er folk som ikke har det helt greit med seg selv, så tenk hvis du har med godbit, også har en person sterk OCD... jaja.... jeg ville ikke prøvd. Hunden må kunne gjøre oppgaver selv om den ikke får godbit. Ros og kos er mer enn nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må kunne gjøre oppgaver selv om den ikke får godbit. Ros og kos er mer enn  nok :D

De aller, aller fleste hunder som blir klikkertrent ville nok klart seg uten godbiter der. Det er få som går rundt med klikker og godbit HELE tiden, og hunden blir jo ikke avhengig av godbiter :roll:

F eks, en klikkertrent hund må jo ikke ha godbiter i LP-ringen. Samme med sykehus, den må ikke ha godbiter da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske enig med deg vicky, hva hunder ønsker er en trygg og god sjef, som de føler seg trygge hos... Og dette oppnår man helt klart uten harde metoder!! dessuten er jeg også enig med dere her på forumet at man må se ann hva slags trening man bruker til hver hund. De er like forskjellige som mennesker; noen er nervøse og sarte, andre er skikkelig tøffinger... individuell trening er minst like viktig som å bruke enten klikker eller nordenstam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, men folka på institusjon ser på klikker som noe veldig dårlig uansett. :P Dessuten hvorfor bruke noe så unødvendig når man likegodt kan gjøre det dobbelt så bra uten... hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men folka på institusjon ser på klikker som noe veldig dårlig uansett.  :P  Dessuten hvorfor bruke noe så unødvendig når man likegodt kan gjøre det dobbelt så bra uten... hehe  :D

Fordi klikkertrening er mye mer positivt for hunden enn Nordenstam. Derfor. Og hvordan i huleste får du det til at Nordenstamere får mye bedre resultat enn klikkere? Du er i Nordenstam-miljøet og snapper derfor med deg gode resultater der, men du får jo ikke med deg noe særlig gode resultater fra klikkertrening for det er ikke det du holder på med. F eks jeg får med meg ganske mye om Cavalier i Norge, resultater, mange valpekull, spesialer osv. Men jeg får ikke med meg noe som helst av sånne ting når det gjelder Cocker Spaniel f eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket innlegg er det egentlig du svarer på nå??

Oi, litt dum av meg den der :roll: Den første var til Vicky. Den andre: "- Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv. Ja? Noen hunder vil se på det som en fordel for seg selv. Men det er individuelt, ikke avhengig av treningsmetode", den var nok til deg :wink:

Forresten. Send meg en mail dersom du vil ha banner :D (fant plutselig ut at det var du som hadde skrevet i gb'en min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vicky: Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si en gang for alle: Når en trener klikketrening bruker man mye godbit i begynnelsen, og for å lære inn nye ting!! Etter hvert kutter en ned på godbiter/skifter dem evtuelt ut med en leke!! Så viss en klikketrent hund skulle vært på sykehuset hadde den ikke trengt godbiter... Tror at mangen tror at de som trener med klikker bruker mye godbite HELE tiden! Men en minsker det altså ned etterhvert som hunden blir beder og bedre!! Måtte bare få klargjort det en gang for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

klikker og ulver blir for dumt. hehe... der er det bare lederen som gjelder. Hadde vært greit for en stum å bruke klikker, men vi som har stemme og det hele burde da fint kunne bruke stemmen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker og ulver blir for dumt. hehe... der er det bare lederen som gjelder. Hadde vært greit for en stum å bruke klikker, men vi som har stemme og det hele burde da fint kunne bruke stemmen?  :D

Med klikker høres lyden bestandig lik ut, derfor er den mye bedre å bruke enn et spesielt ord f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hihi... min teori er at det er for å tjene penger... det er jo en del dilldall folk bruker... musematte, stokk, klikker og for... blir en del penger med tiden det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkeren er overhodet ikke poenget i klikkertrening. Man kan gjerne bruke stemmen, en pipeleke, en fløyte eller plystring, men fordelen med klikkeren er at den har litt trengende lyd sånn at man kan bruke den ute, også låter den bestandig lik så hunden vet bestandig hva lyden betyr. Klikkerlyden er også ganske ulik mange hverdagslige lyder, så hunden ikke tror at noen klikket når det egentlig var noe annet.

Vicky: Jeg synes du unngår å svare på noen ting her. Setter inn noen spørsmål som du så vidt jeg kan se ikke har svart på/motsagt/kommentert/whatever.

Ulver løper ikke rundt med klikker nei,men ikke med leker heller, og ulver løper heller ikke rundt og roser og klapper hverandre, og heller ikke 'tar' hverandre om de ikke gjør som den andre befaler. Ulver går heller ikke i bånd og får mat 2 ganger om dagen uten å gjøre noe for det. Så du kan ikke sammenligne hundehold med ulver. Det blir feil, og vi kan aldri bli ulv eller oppføre oss som en.

Mange delfiner brukes til terapi for slike folk! Kan ikke en klikkertrent hund brukes som terapihund?

Og hvordan i huleste får du det til at Nordenstamere får mye bedre resultat enn klikkere? Du er i Nordenstam-miljøet og snapper derfor med deg gode resultater der, men du får jo ikke med deg noe særlig gode resultater fra klikkertrening for det er ikke det du holder på med. F eks jeg får med meg ganske mye om Cavalier i Norge, resultater, mange valpekull, spesialer osv. Men jeg får ikke med meg noe som helst av sånne ting når det gjelder Cocker Spaniel f eks!

De aller, aller fleste hunder som blir klikkertrent ville nok klart seg uten godbiter der. Det er få som går rundt med klikker og godbit HELE tiden, og hunden blir jo ikke avhengig av godbiter

Sånn. Værsågod og svar i vei hvis du har noen kommentarer til det jeg har klippet og limt inn her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...