Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisreduksjon på manglende testikkel...


Recommended Posts

jøss..synes 2000 var lite for en pris på 10 000. men nå vet ikke jeg hva som er vanlig heller da :D

men sammenlign:

Ask: betalte 7 000 og villle fått refundert 3 500 (halve summen)

Eso: betalte 10 000 og ville kun fått refundert 2 000

Og kun 1 000 for cairnjenten`s hund, enda hun betalte 10 000.

Er det normalt med så store forskjeller? Går det på rasens sjans for å ikke få begge testikler da eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego: Kostet 9000 kr og hadde fått 2000 kr igjen ved manglende tekstikler.

Cody: Kostet 0 kr og hadde ikke fått noe tilbake.

Men han hadde begge tekstiklene når jeg fikk han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette har vært oppe i Forbrukerrådet - og dommen ble 50% av kjøpesummen. Men dette var da uten ved kjøp uten kontrakt.

Jeg tror nok at kjøper hadde stått klart svarkere hvis de har kontrakt som tilsier mindre erstatning enn dette, ja. Da får man nok bare godta det som man har skrevet under på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Litt OT:

Hva er normal aldersgrense ved tilbakebetaling? Selv så har jeg hørt forsjellige grenser. Når jeg hadde miniatyrhund så var det 15mnd. Andre hører jeg får grenser på 1år til 2år. Når er det siste "frist" for at dem kan falle ned?

Selv så har jeg hatt 50% i kontrakten til mine tidligere hannhunder. Jeg syns det skal være med, med tanke på at dem fleste får anbefalt å operere dem bort pga faren for kreft. En slik oprasjon koster nok 3-5000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Hva er normal aldersgrense ved tilbakebetaling? Selv så har jeg hørt forsjellige grenser. Når jeg hadde miniatyrhund så var det 15mnd. Andre hører jeg får grenser på 1år til 2år. Når er det siste "frist" for at dem kan falle ned?

Selv så har jeg hatt 50% i kontrakten til mine tidligere hannhunder. Jeg syns det skal være med, med tanke på at dem fleste får anbefalt å operere dem bort pga faren for kreft. En slik oprasjon koster nok 3-5000kr.

I NKKs standard kjøpeavtale står det 18 måneder (men det er vel for de ekstremt optimistiske, strengt tatt...)

I 9-10 måneders alder er vel normalt løpet kjørt, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også man må være ekstremt optimistisk hvis man har en hannhund på over året som ikke har fått ned en/begge testiklene og likevel tror at det skal gå greit.

Den "værste" jeg har opplevd var mellom 9-10 mndr, men da var det en sånn jo-jo testikkel som var nede litt, så trukket opp igjen til stadighet. Men etter den alderen så forble begge to nede i pungen for alltid. Han bodde da hos oppdretteren en måneds tid - og var sammen med flere av løpetispene hennes. Vi håper/trodde at det var bedre for han, enn å bo hos meg sammen med to eldre hannhunder. VET jo ikke om det gjorde noen forskjell, eller om den hadde kommet ned (og blitt der) uansett.

Resultatet var i hvertfall en hund man kunne stille ut som voksen - og det var jo hyggelig for han var veldig pen (og snill, søt, trivelig, etc etc).

Det hører jo også til historien at jeg i alle fall slapp å engang vurdere han til avl - da han hadde HD. Jeg HÅPER jo jeg hadde hatt 'guts' til å la være med å låne han bort i avl på den tiden (rundt 15 år siden), men man vet jo aldri.. I dag hadde man jo aldri engang vært i tvil - slike testikkelproblem trenger man absolutt ikke i avelen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego: Kostet 9000 kr og hadde fått 2000 kr igjen ved manglende tekstikler.

Cody: Kostet 0 kr og hadde ikke fått noe tilbake.

Men han hadde begge tekstiklene når jeg fikk han.

OT: Betalte du ikke noe for Cody? :huh::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke alle skal jo bruke hudene til utstilling da osv, men syntest det likevel er rettferdigt å få 50 % tilbake uansett jeg.... Selv har min begge på plass da og jeg skal ikke bruke han til utstilling men hadde han mangla en så hadde jeg nok ville hatt litt penger tilbake... Ikke at jeg tenker kun penger da men det hadde vært mest rettferdigt både for meg og selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig i det...

de fleste skal vel operere med 50 prosent av kjøpesummen tilbake?

eller er det jeg som ikke har fått med meg rett ?

vet i alle fall at bernern i nabolaget hadde fått det hvis han ikke hadde fått ned begge sinde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg tror det er 50 % du skal ha tilbake om ikke annet er avtalt da? Mne syntest dette som sagt er det mest rettferdige da! Hadde jeg vært oppdretter ville jeg gått for dette for at kjøper skal få sine rettigheter og jeg kan vise at jeg er en rettferdig oppdretter lixom. ... Men det er nok maaangen der ute som ikke tenker sånnt og bare tenker på å tjene penger <_< :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...