Gå til innhold
Hundesonen.no

Prisreduksjon på manglende testikkel...


Recommended Posts

Jo jeg tror det er 50 % du skal ha tilbake om ikke annet er avtalt da? Mne syntest dette som sagt er det mest rettferdige da! Hadde jeg vært oppdretter ville jeg gått for dette for at kjøper skal få sine rettigheter og jeg kan vise at jeg er en rettferdig oppdretter lixom. ... Men det er nok maaangen der ute som ikke tenker sånnt og bare tenker på å tjene penger <_< :angry2:

ja jeg ville også gjort som deg..

men trur også at det finnes de som også ikke tenker sånn... noe som er synd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ben: Bet. 6500 kr og får igjen 1000 dersom ikke begge testikklene i var på plass(2001)

-Har heldigvis begge på plass

Louie: Bet. 10 000 kr og får igjen 1000 dersom ikke begge testikklene er på plass(2006)

-Louie er 9 uker, men har kun en på plass.

Synes hvertfall med prisen jeg betalte på Louie at jeg burde få igjen mer dersom en ikke får noen. For en hun uten kan jo værken stilles eller brukes i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ben: Bet. 6500 kr og får igjen 1000 dersom ikke begge testikklene i var på plass(2001)

-Har heldigvis begge på plass

Louie: Bet. 10 000 kr og får igjen 1000 dersom ikke begge testikklene er på plass(2006)

-Louie er 9 uker, men har kun en på plass.

Synes hvertfall med prisen jeg betalte på Louie at jeg burde få igjen mer dersom en ikke får noen. For en hun uten kan jo værken stilles eller brukes i avl.

Men du har jo godtatt at du får bare 1000 ved å undertegne kontrakten........

Jeg synes at det er direkte useriøst å betale tilbake bare symbolske summer for en såpass alvorlig defekt.

Vi refunderer halve valpeprisen vi dersom det mangler testikler, og vi betaler tilbake senest når hunden fyller to år, blir hunden kastrert før den tid betales beløpet tilbake når hunden er kastrert. Nå har vi så langt bare hatt en krypt - men penger tilbake fikk han.

Vi har gode garantier på det meste synes nå jeg...

HD - som hunden kan leve med - halve prisen tilbake

AA - det samme som over

Må hunden avlives har de rett på ny hund eller halv pris tilbake

Tannmangel/bittfeil (utover det tillatte 2 x p1) ref. kr 1500,-

Øyensykdom kr 1500,-

Krypt - halve kjøpesummen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode garantier på det meste synes nå jeg...

HD - som hunden kan leve med - halve prisen tilbake

AA - det samme som over

Må hunden avlives har de rett på ny hund eller halv pris tilbake

Tannmangel/bittfeil (utover det tillatte 2 x p1) ref. kr 1500,-

Øyensykdom kr 1500,-

Krypt - halve kjøpesummen

VELDIG gode garantier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jeg har godtatt den prisen.

synes det er hunden og hvordan hunden er som er viktigst.

Og jeg likte han og ville ikke ha noen annen. Og da må jeg godta oppdretters "regler".(kommer ikke på hva det orden heter).

Men jeg vet det er mange som kun gir igjen 1000 på så dyre hunder, og jeg som selv vil bli oppdretter ville da gitt tilbake halve kjøpesummen.

Synes du har veldig gode kjøps garantier :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette har vært oppe i Forbrukerrådet - og dommen ble 50% av kjøpesummen. Men dette var da uten ved kjøp uten kontrakt.

Jeg tror nok at kjøper hadde stått klart svarkere hvis de har kontrakt som tilsier mindre erstatning enn dette, ja. Da får man nok bare godta det som man har skrevet under på.

Susanne

Vil bare nevene at dere som har skrivd kontrakt har krav på den summen satt av forbrukerombudet.

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her

Så selv om kontrakten sier 30% eller kr, så har dere nok krav på 50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt 1500,- som sum som tilbakebetales hvis hannhunden er krypt(dette fikk jeg beskjed fra andre oppdrettere var normal pris), jeg mener at en heller bør tenke slik at hvis en selger hunden som en utstilings/avlshund så kan/bør en sette halve kjøpesummen, men selger en hunden som bare en familiehund så vil jo hunden ikke bli noe mindre verdt dersom hunden er krypt og kastreres.

Men selv så setter jeg ingen garantier for at valper jeg selger blir noe utstillings/avls hunder, og det er vell noe ingen kan garantere siden hunder kan utvikle feil i histen og pisten når de vokser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår kontrakt står det at jeg vil få tilbake 1500,- hvis hunden min mangler testikkel. Hmm...da skulle vel jeg hatt 1500 kr av oppdretteren min da, siden Venusjenten ikke har noen testikler B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her er det tydeligvis store forskjeller ja!

Oppdretteren våres leverer hannhundene med begge nede, så med evnt bare en nede blir det reduksjon av kjøpesummen. Syntes det er rart at ikke flere oppdrettere gjør det samme, altså hun holder på fra de er noen uker for og få begge ned. Alle våre 3 hannhunder har vært "ferdige" når vi hentet dem.

Greit for oss også da, som slipper og tenke på det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tydeligvis store forskjeller ja!

Oppdretteren våres leverer hannhundene med begge nede, så med evnt bare en nede blir det reduksjon av kjøpesummen. Syntes det er rart at ikke flere oppdrettere gjør det samme, altså hun holder på fra de er noen uker for og få begge ned. Alle våre 3 hannhunder har vært "ferdige" når vi hentet dem.

Greit for oss også da, som slipper og tenke på det :huh:

Ehh, du vet kanskje at enkelte kan "forsvinne" igjen etter en stund, eller at noen er jo-jo, eller at noen kommer ned så sent som v 11-12 mnds alder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Her er det tydeligvis store forskjeller ja!

Oppdretteren våres leverer hannhundene med begge nede, så med evnt bare en nede blir det reduksjon av kjøpesummen. Syntes det er rart at ikke flere oppdrettere gjør det samme, altså hun holder på fra de er noen uker for og få begge ned. Alle våre 3 hannhunder har vært "ferdige" når vi hentet dem.

Greit for oss også da, som slipper og tenke på det :huh:

Holder på med hva?

Om hun har noe triks i ludo for å få testiklene ned så vil jeg gjerne ha dem liksom

Man kan skjelden kjenne testiklene før valpene er 6 uker, og det er faktisk intet man kan gjøre for å forhindre at en hund får bare en testikkel ned i pungen.

En valp på 8 uker behøver ikke ha noen nede for så å få de ned to uker senere liksom..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet ikke eksakt hva hu gjør, men hu holder nå på med de for og prøve og ha steinene nede på alle før de leveres, hva må du ikke spørre meg om :)

Joda de kan sikkert forsvinne, men det har ihvertfall aldri skjedd med meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto ingen ting om dette i kontrakten jeg fikk forevist når jeg kjøpte min hund. Men jeg forlangte å ha det med, og også at jeg da skulle ha igjen halve kjøpesummen (nå er ikke det så mye på BC da... :) )

Ikke fordi jeg skulle stille han, eller bruke han i avl, men fordi hunder som har steinen(e) i buken ofte må opereres. Fint å få dekket operasjonen i det minste.

Men velger man å godta en kontrakt som sier mindre beløp, så kan man jo takke seg selv da... Man er ikke tvunget til å godta kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Betalte 8000 for Deco, og hadde fått 1000 om det hadde manglet. Deco var 3 og en halv måned da jeg fikk han, og da var begge stenene nede. :)

Nå hadde ikke jeg peiling på hva som var normalt (i tillegg var det mamma som så over kontrakten og ikke jeg), så i mine øyne syns jeg 1000 var mye penger. Har ikke tenkt på det før jeg så denne tråden her faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Betalte 8000 for Deco, og hadde fått 1000 om det hadde manglet. Deco var 3 og en halv måned da jeg fikk han, og da var begge stenene nede. :)

Nå hadde ikke jeg peiling på hva som var normalt (i tillegg var det mamma som så over kontrakten og ikke jeg), så i mine øyne syns jeg 1000 var mye penger. Har ikke tenkt på det før jeg så denne tråden her faktisk. :)

Når man vet at det koster mellom 2500 og 5000 for å operere bort testikler som ikke har kommet ned (les kastrere) så er det latterlig at oppdrettere betaler tilbake 1000 kroner for en slik defekt.

Vi selger også familiehunder - ikke noen garantier for utstillingskvalitet eller noe her i gården - men vi er da såpass realistiske at vi innser at testikkelmangel faktisk er en alvorlig feil og ikke bare noe man kan blåse bort...

Nei - kontrakt eller ikke - jeg vil råde enhver valpekjøper uansett rase til å kjøre sak i forbrukerrådet om oppdretter ikke betaler tilbake en reell sum når man får defekter.............. valpekjøper kommer til å vinne uansett så det er like greit å bare ha det med først som sist. For det er faktisk sånn at en kontrakt kan aldri være dårligere enn kjøpsloven, og det er ingen tvil om at kontrakter med bare kr 1000 i refusjon for testikkelmangel er langt dårligere enn kjøpsloven tilsier. Det er en ALVORLIG mangel, ergo kan man til og med ha krav på å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man vet at det koster mellom 2500 og 5000 for å operere bort testikler som ikke har kommet ned (les kastrere) så er det latterlig at oppdrettere betaler tilbake 1000 kroner for en slik defekt.

*sukk* Dårlig gjort av oppdretter å gjøre sånt.. <_< Ikke bestandig like greit for en stakkars fersk valpekjøper å vite slike ting. :) Men nå vet vi bedre! Takket være dere andre her på sonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og hentet min hannhund når han var 8 uker.. Fikk i kontrakten at jeg skulle få igjen 2000 kroner hvis han ikke fikk ned begge steinene! :P

Nå skjedde nettopp dette.. Bajasen min har bare en stein, den andre ligger rett ovenfor! Han er 14 mnd nå.. Har vært i kontakt med veterinær og de skal fjernes når han er 18 mnd i januar.. Men det kostet IKKE mellom 3 - 5.000 altså.. Tror hun nevnte at prisen var ca 1.500 kroner!

Jeg fikk derfor avslag av oppdretter på 2000 kroner på den andre hunden min fra denne kennelen og førstevalget på tispe! Og jeg er fornøyd..

Plager meg ikke at jeg ikke fikk igjen mere penger for Bajas.. Han er og blir den beste hunden i verden, uten at penger har noen som helst betydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har akkurat vært i denne situasjonen, solgte en valp som ved 6 ukers alder hadde begge testiklene nede, en uke etter hadde han bare en, og etter noen dager hadde han plutselig ingen! Da han ble levert 9 uker gammel, hadde den ene kommet ned igjen. Vi ble enige om en prisreduksjon på 4000,- dersom den andre ikke kom ned, forhørte meg litt rundt og de fleste jeg var i kontakt med ville refundere 3-3500, et par 4000,- så da anså jeg det som greit, sjekket ikke med NKK eller Forbrukerrådet da... Men etter 3 uker i nytt hjem ringte eieren og fortalte at nå hadde han fått begge på plass. :-) En gledelig nyhet, for han er både vakker og god. :-)

Men det er jo godt å høre at min reduksjon ikke hadde vært helt borti natta da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

Som oppdretter selv og som også har fått testikkelmange. Så pleier jeg å gjøre det slik: Er ikke testikklene nede og jeg er i tvil om det vil komme to stk. Så sier jeg fra om dette før henting til valpekjøperen, at her er det ikke sikkert at begge vil komme. Da gir jeg faktisk reduksjon og tar bare selvkost for valpen. Reg. vaksinering, chipping,helseatt. osv.. parrings penger osv.. da vil den valpen koste rundt 5500; -6000; for en oppdretter. (da blir reduksjonen på ca. 4500-5000) Ønsker de den valpen uansett og den vil da få begge testikklene når den blir eldre så går det i den nye eiers favør. Og det syns jeg faktisk er rett og rimelig de gir valpen et godt hjem uansett om den har to eller en eller ingen.. Så det skal man stå i respekt for.

Så det har jeg i mine avtaler. Bank i bordet så har jeg vært utrolig heldig med testikklene på mine valper, men har også fått testikkelmangel og det er jo sånn som kan skje, men sefølgelig så gjør man så godt man kan for at det ikke skal skje. Men de jeg har oppdrettet har fått kjempe gode hjem og har det som plommen i egget. Og for å si det som det er de er også de flotte hunder også, de betyr like mye for meg som oppdretter som alle de andre gjør av de jeg har solg.

Ha en flott dag

Lykke til med deres hunder

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...