Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis hunden dør


Djervekvinnen

Recommended Posts

Man blir jo veldig glad i dyrene sine. Om det så er en hund, katt hest etc. Og hvis dyret skulle dø bli man jo selvfølgelig lei seg.. Men mener dere at dette er grunn nok for å være borte fra jobb feks? Er jo vanlig at ved et dødsfall i familien, så blir man sykemeldt om ønskelig, for å komme igjennom sorgen. Tenker ikke på sykemelding hvis et dyr dør da, men kanskje en dag eller to borte fra jobb. Hva mener dere om dette? Er det bare unødvendig? kanskje noen har egne erfaringer? Jeg har jo ikke opplevd dette selv, så derfor tenkte jeg litt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner i alle fall meg selv godt nok til å vite at jeg ikke hadde brydd meg om jeg hadde fått fravær om noe slikt hadde skjedd. Men selvsagt hadde det vært fint om man slapp å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn så i skolen hvertfall da. Så får man ikke godkjent fravær pga en nær kamerats dødsfall..

Så tviler på at en hunds død er godt nok...

Selv så syns jeg man bør få en dag fri om hunden dør, det er tross alt et familiemedlem. Hvertfall få fri samme dagen (om det skjer tidlig) eller dagen etter (om det skjer seint)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heldigvis en veldig forståelsesfull arbeidsgiver da min forrige hund døde. Hun ble avlivet på en onsdag og jeg fikk fri resten av uka. Tror ikke jeg hadde klart å gå på jobb :D Jeg brukte fridagene mine til å rydde opp i alle hundetingene. Jeg tok med meg det meste og donerte det til det lokale omplasserings senteret for hunder. Hadde jo både mat og leker som de fikk god nytte av. Og det fikk meg til å føle meg litt bedre. Jeg brukte også et par dager på å lage en scrapbook om min beste venn. :icon_redface: Noe som hjalp meg noe utrolig gjennom sorgen. ( Fikk meg til å tenke på alle de gode og fine tingene vi hadde gjort sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hunden min døde i høst gikk jeg på skolen dagen etter, men i ettertid synes jeg like gjerne at jeg kunne latt være. Gikk med gråten i halsen hele dagen og hver gang noen spurte om hva det var så kom tårene... Hadde egentlig en kjemiprøve den dagen, men da var læreren veldig forståelsesfull og lot meg slippe denne(det var ikke akkurat slik at jeg fikk øvet masse dagen før). Hunden min ble altså påkjørt, så det kom som et sjokk, det var ikke et døsfall jeg hadde forberedt meg på...

Om hvor vidt det skal være godkjent fravær eller ikke er en annen sak, men at folk kan vise hensyn synes jeg er helt klart, og det tror jeg de fleste gjør. Hva er vel mer naurlig enn det når du mister en nær venn, kanskje gjennom så mye som 15 år?

Sykmelding synes jeg er litt vel drøyt, men så er faren min lege da, og jeg hører stadig om alle de som sykmelder seg på tynt grunnlag :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skolen den dagen forhesten min ble nødslaktet. Men jeg greide ikke å fungere i det hele tatt, og etter noen timer så knakk jeg totalt sammen. Greide ikke slutte å skrike. Læreren sa jeg bare kunne gå hjem resten av dagen, og hun snakket med alle faglærerne mine den dagen, så jeg fikk ikke noe fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vgs får man fravær uansett hva det er, med mindre man er i begravelse..

Spørs vel litt på hvilke lærere man har den dagen og sånt.

Jeg gikk siste året allmenn når episoden med forhesten min skjedde.

Vi fikk heller ikke fravær når vi var til lege og tannlege. Ende lærere droppa OFTE å skrive fravær hvis vi eks hadde kjøretime, et viktig ærend eller noe. Også i russetiden var de veldig snill med å ikke å skrive så alt for mye fravær :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også man har grunn til å få fri hvis hunden dør, de fleste klarer jo ikke å fungere normalt rett etter noe sånt enten det gjelder skole eller jobb. Jeg tok meg fri 3 dager når jeg måtte avlive hunden, så var det helg før jeg gikk på skolen igjen.

Hadde ikke nølt med å ta ut en sykemelding hvis arbedsgiver ikke forsto, vet med meg selv at jeg ikke hadde gjort en god jobb de dagene uansett så da er det like greit å ta fri og bearbeide tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått på skolen på en uke. Det er nå iallefall sikkert!

Men på vgs får man ikke fravær BARE når man er i begravelse med et nært familie medlem (tante,onkler osv er ikke nært nok) eller hvis man omtrent ligger for døden selv.

Men jeg vet at hvis Pito hadde dødd (gud forby!) så hadde jeg ikke gått på skole/jobb på mange dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vgs får man fravær uansett hva det er, med mindre man er i begravelse..

Får fravær selvom det er begravelse???

Men det kalles vel gyldig fravær (som ikke spiller noen rolle)..

Jeg fikk hvertfall det når jeg var i begravelse til bestemor. En kamerat fikk også det når han var i begravelse til en kamerat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbe før fikk vi ta sykedager om hunden var syk og hvis dyret døde fikk vi også ta litt fri.

Mange ville sikkert utnyttet det, men vi var for glade for å ha en sånn "regel" at vi aldri utnyttet det.

Var deilig å kunne være hjemme når dyret var sykt istedefor å gå på jobb og være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig glad for at jeg ikke skulle på jobb eller skole den uken hunden min døde for å si det sånn. Jeg satt bare å gråt en uke etterpå og hadde uansett ikke greid å fungere på skole eller jobb så ja, jeg syns man skulle ha fått fri når sånt skjer ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en fyr i klassen min på vgs tok selvmord fikk vi alle 2 dagers godkjent fravær, og han kjente jeg egentlig ikke, siden han ikke var på skolen så mye.

Så man burde definitivt få det for sin elskede hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på skolen samme dag som Puma ble avlivet (han ble avlivet på morgenen). Lærerene var forståelsesfulle, og lot meg sitte og sture i et hjørne, men for min del hjalp det veldig å få litt andre impulser, de siste dagene handlet bare om Puma, vi sov sammen, lekte sammen og spiste sammen. Jobb er kanskje litt anderledes når du må gjøre noe aktivt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er helt "stuerent" å bli hjemme fra jobb fordi man har en syk hund, men hadde nok selv tatt en hvit løgn... D.v.s. jeg hadde aldri i verden ringt arbeidsgiver og sagt at jeg må være hjemme fordi hunden er syk (et sted går grensen, liksom), men jeg hadde nok funnet på et illebefinnende på meg selv i stedet...

Jobbet i et advokatfirma tidligere, hvor en av jentene ble hjemme fra jobb fordi hunden var syk. Heldigvis hadde sjefen hund selv, så det var ikke noe problem. Men det er nok få arbeidsgivere som er så forståelsesfulle, tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på vgs så var det ikke forskjell på gyldig og ugyldig fravær. Var man ikke tilstede var det fravær uansett grunn.

Da jeg var liten avlivde vi hunden på en lørdag. Har en dagbok hvor jeg skrev minutt for minutt hva som skjedde den dagen. Gikk tilbake på skolen på mandag.

Hadde det skjedd noe med hunden nå som jeg er i jobb, hadde jeg brukt egenmelding (kan jo bruke opp til tre dager sammenhenende). Hadde nok ikke sykemeldt meg utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke gyldig fravær om du må være hjemme pga hunden om den er syk eller død! Akkurat som skolen, har arbeidslivet lover og retningslinjer å forholde seg til. Om du må ta deg fri for å ta hunden til dyrlegen for behandling, eller avlivning, kan du ta av egen tid dvs. avspasering. De fleste steder har også dyrleger med kveldsåpent og du kan legge dine besøk utenom egen arbeidstid. Det kan nok være lurt å komme seg på jobb igjen så fort som mulig. De fleste kolleger og arbeidsgivere forstår om du er litt lei deg på jobb, hvis kjæledyret ditt nettopp er død. Fibi fikk en allergisk reaksjon (hun hadde spist en veps), en søndag. Jeg ga huggormtabletter og behandlet henne hjemme i samråd med dyrlegen. Mandag morgen kjørte jeg henne opp til dyreklinikken for kontroll, så lå hun der under oppsyn mens jeg var på jobb. Det kostet ikke noe ekstra og de fikk tatt nødvendige prøver i ro og fred. For ordens skyld: Du har ikke rett på permisjon fra jobb for å gå i begravelser annet enn til nærmeste familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer helt an på arbeidsgiveren. Når den forrige hunden min skulle avlives så fikk jeg fri i noen dager, eller sjefen sa at jeg kunne bruke en egenmelding for hun viste at jeg kom til å være helt ubrukelig på jobb uansett! :P Hører med til historien av hun kjenner meg veldig godt og er verdens beste sjef!! :D:P

Jeg syns det er helt greit at folk ønsker noen dager fri for å komme seg etter et sånt dødsfall. Hadde jeg vært sjef så hadde jeg ihvertfall gitt folk fri for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får vi fravær uansett hva. Men noen lærere er snillere enn andre. jeg skulle hatt 5 fraværstimer, men har bare 2, fordi jeg hadde gyldig grunn jeg viste læreren. Så noen er snillere enn andre.. :)

Synes absouutt man har rett på et par dager borte fra skolen ved dødsfall i familien generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...