Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Smakelighet har ikke nødvendigvis med kvalitet på fôret å gjøre. De fleste hunder spiser for eksempel gjerne butikkfôr, som inneholder ganske mye salt for å fremheve smaken. Spesielt sunt er det ikke. Mange spiser heller burger på McDonalds enn fiskegrateng også, det handler ikke om at burgeren er bedre for dem. At valpen spiser dårlig kan ha med flere ting å gjøre. Han har plutselig ikke konkurranse om maten lengre, og mengdeanbefalingene på fôrsekkene er ofte i overkant av de de trenger. Spiser hunden i det hele tatt? Hvor ofte gir dere mat? Tar dere bort maten etter noen minutter, eller har dere mat framme hele tiden?
  2. Jeg er helt enig i at det ikke er å gi opp å la henne slippe nå. Men om du ikke har prøvd fysio, laser eller akupunktur så er det jo absolutt verdt forsøket. Ikke noe av det er noen mirakelkur, men for noen hunder så kan det gjøre stor forskjell.
  3. Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt var at så bra at hun glefser lett når hun har blitt forstyrret av barnet. Hun sier fra, men det tipper ikke over, selv om det selvfølgelig ikke bør skje i utgangspunktet. Har dere prøvd massasje og laser for kroppen? Kanskje det kan hjelpe på smertene?
  4. Jeg er helt enig i at røytepels ikke er noe tegn på dårlig hold, men dårlig pels er fort en del av resultatet av stress og vantrivsel. Det, i tillegg til veving, trasking og ymse andre tegn og adferder. Og så må man såklart ta i betraktning hvilken tid av døgnet dyret ofte er våkent på, et sløvt dyr midt på dagen i en dyrehage, som vanligvis er nattaktivt er heller ikke noe tegn på at det er sykt eller vantrives. Mye har skjedd, og flere dyrehager har nok stadig mer fokus på dyrevelferd, men til syvende og sist er det publikums penger de lever av, og publikum de er avhengige av å tilfredsstille, fremfor dyrene.
  5. Det er forskjell på dårlig pels og pelsskifte, mener jeg. Nå var det også bare en del av sammenhengen. Jeg håper ihvertfall jeg er i stand til å se forskjell på et nedrøytet og vanskjøttet dyr... (ikke at disse var vanskjøttet, men velholdte vil jeg ikke si de var). Nå er det ikke den verste dyrehagen jeg har sett, men to av de kattedyrburene sitter godt i minnet, selv etter 5 år. Edit: jeg har forresten sett en nedrøytet løve. Det er bare tragikomisk.
  6. Resten av verden har også kommet et stykke siden 30-tallet... Dyrene hadde lite plass, flere, spesielt de store kattedyrene hadde stressadferd, dårlig pels osv. Det kan godt være de bruker mye penger på å hjelpe dyr i andre land og regnes som en av de beste for det, de kommer ikke veldig langt opp på min liste over dyrehager jeg har vært i.
  7. Uhm. Bare en kommentar til Chester zoo. Jeg har vært der. Jeg anbefaler ingen å dra dit.
  8. For meg høres det ut som han slettes ikke kan å "gå og legge seg". Dette må du lære ham, i ro og fred når det ikke er besøk. Lær ham å gå og legge seg på plassen sin, og bli liggende, i korte perioder før du strekker det. Og tren på det regelmessig. Fram til han kan dette, når du får besøk så kan du prøve å binde ham ved plassen sin så han ikke får hilse før han er helt rolig. Dette gjelder forsåvidt også lydigheten ute. Du må starte innendørs med å trene på kontakt og innkalling. Bruk navn eller kontaktord og belønn det med noe ekstra godt. Tren på dette i korte økter daglig, før du gradvis tar det med ut og på tur, alltid mens hunden er i langline fram til du har kontroll. Tren først på enkle, kjente steder som gårdsplassen, før du trener i gradvis vanskeligere situasjoner med lukter og forstyrrelser. Du finner flere tråder på forumet om kontakttrening og innkalling. Et grunnkurs kunne kanskje være nyttig, selv om han ikke er valp lengre. Da får dere regelmessig oppfølging gjennom en treningsperiode og hjelp til å løse utfordringer. Det spørs også litt på hvor lenge han har vært hos deg. Om "nettopp" er i løpet av den siste uken bør du uansett gi ham tid til å slå seg helt til ro i nytt hjem og bli kjent til deg og dine rutiner. Selv om han ikke virker påvirket av flyttingen så er det mye som endrer seg for ham og han må lære hva han har å forholde seg til. Uten at det betyr at han bør få lov til ting han ellers ikke får lov til.
  9. Ja, hun konkurrerer i LP FCI3 og i gjeting. Og har instruktørutdannelse. Det er så mye jeg har fått ut av henne når jeg spurte etter utdanning.
  10. Er det noen som har erfaring med Anita Fjeld på barehund.no? Aldri hørt om damen, men de skal ha konkurranselydighetskurs i april som jeg vurderer.
  11. simira

    Stuetepper

    Her i huset er det pels. Sånn er det. Vi har ett teppe, tettvevd som @SFX og @Wildlife har for eksempel. Nå har hundene vist en stor preferanse for fluffy tepper når vi har vært på besøk, så det er en liten mulighet for at det blir et slikt. Men det blir med hundepels.
  12. Dyresjappa.no leverer på døra i hele landet, gratis i Oslo og Bærum tror jeg det er.
  13. Vedkommede har bare én post og har ikke vært på forumet på fire år. Men det ser veldig ut som en vorte. Hvis den bekymrer deg så kan du ta en tur innom veterinæren. Hvis ikke se det an. Hvis klumpen endrer størrelse eller form på kort tid så bør det uansett sjekkes.
  14. Er han sjekket hos veterinær, at det faktisk ikke er noe annet enn alderen som er problemet?
  15. Vi har en stor og en liten tror jeg, har vasket den store i maskina et par ganger, igrunn ikke tenkt over at den skulle være for tung.
  16. Jeg koker ikke leveren. Skjærer den opp i strimler og tørker det på lav temperatur (70-100?) over natta på rist. Pga. risten vil strimlene naturlig få "rivekanter". Oppskriften kommer fra her på forumet et sted. Et søk på "godbit" i trådtitler ga meg blant annet disse: http://hundesonen.no/topic/77438-hjemmelaget-forgodbiter/ http://hundesonen.no/topic/75318-hjemmelagede-godbiter/ http://hundesonen.no/topic/67746-oppskrifter-på-godbiter/ http://hundesonen.no/topic/64667-lage-godbiter-av-kjøttdeig-evt-kyllingfilèt/ http://hundesonen.no/topic/64357-lage-godbiter-selv-dele-oppskrifter-og-erfaring/ http://hundesonen.no/topic/59781-lage-godbiter-av-vh/http://hundesonen.no/topic/44130-oppskrift-på-hjemmelagede-godbiter/
  17. Hvis du søker litt på forumet så har det vært et par tråder om det tidligere. Jeg pleier å dele opp lever i strimler og tørke det i stekovnen. Er vel på tide med en ny runde igjen snart.
  18. Gjør gjerne det. Dommerene er også gjerne behjelpelige, men de nye har såklart ikke så mye erfaring med tidsbruk enda.
  19. Jeg regner ca. 10 ekvipasjer per time sånn i snitt, inkludert briefing. Klasse 1 tar vanligvis lengre tid, eliten tar kortere, fordi ekvipasjene ofte er mer rutinerte i elite, klare når de skal inn, og roter ikke (nødvendigvis ) så mye i banen. Husk å regne med 10 min briefing per 20 ekvipasjer hvis det er mange deltakere, og pause til dommeren(e). Husk uansett å sette oppmøtetid en stund før antatt start for klassen, det er utrolig kjipt å måtte vente fordi 5 deltakere ikke møtte opp og klassen gikk mye fortere enn forventet.
  20. Hva med tynt BOT-dekken? Eller strikket ullgenser. Ull puster og burde ikke bli så lett varmt, samtidig som det gir grei varme. Om dere ikke har noe fint på butikken så har Lanullva tilbud på hundegensere nå.
  21. Hvis de ikke vil ha lyd så står både pomme, tibbe og schipperke langt nede på min liste ihvertfall... schipperkene er virkelig herlige, men lyd er det. Edit: Uh, never mind, blandet tråder her. Schipperke er et godt forslag hvis lyd er ok.
  22. Papillon eller bichon frisé var de to første som slo meg. Sistnevnte har pelsstell da. Boston terrier har jeg litt fordommer mot pga. nesen... Ellers er det jo noen av de små terrierene som ikke har voldsomt mye jakt.
  23. Allergivennlige og med potensielt MYE lyd. Det må være greit å komme med forslag, men det er jo greit å se på kriteriene til de som skal ha hund og ikke foreslå hunder som er kjent for akkurat det de ikke ønsker seg.
  24. Hvis det ikke er viktig at hunden skal kunne gå løs, så kanskje basenji kunne være noe? De bjeffer ikke i det hele tatt! Det må såklart testes, men en del allergikere reagerer ikke på de. De er ikke lette å trene, men relativt enkle hunder å ha er ihvertfall mitt inntrykk. @Yodel @Wednesday @Raksha
  25. Og krever pelsstell, pluss at ihvertfall schapendoes har lydnivå på linje med enkelte spisshunder. Beardisen er kanskje et alternativ, @MollyC kan sikkert si litt mer om pelsstellet der?
×
×
  • Opprett ny...