Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Hvilken info er du ute etter? Det eneste oppdrettet jeg kjenner er X-pected, og de bruker hundene sine aktivt i hundesport og er aktive i raseklubben. Hundene er sosiale og greie og så langt jeg kan se gode eksemplarer av rasen både fysisk og psykisk.
  2. X-Pected Dine Mite er ihvertfall fortsatt aktive.
  3. Selvfølgelig skal ikke dsg være dritthunder. Ingen hunder skal det, selv om noen raser kan oppleves som røffere enn andre i adferden. Og jeg er helt sikker på at om man smo sagt går litt inn i rasemiljøet og blir kjent med oppdretterene og linjene så er det ikke veldig vanskelig å finne omgjengelige dsg, foreløpig ihvertfall. De er søte og herlige hunder, og jeg skjønner godt at folk går på smellen med at de vil ha en slik, og så ender med å kjøpe en på finn, uten å sjekke så mye mer. For når de er som de SKAL være, så er de fine og omgjengelige familiehunder. Med to godt voksne hunder er jeg selv i tenkeboksen på neste rase, og det eneste som hindrer meg i å gå for dsg uten videre er at jeg ønsker meg en litt større hund. Jeg er ikke redd for å få en dårlig hund (igjen, kan man kanskje si) om jeg hadde gått for dsg. Men om du også vurderer mellompuddel så synes jeg det er et godt alternativ.
  4. Min svært lille erfaring med mellompuddelen er ikke at den er spesielt enmannshund. Men det er vel minst en oppdretter på forumet her som kan svare litt på det. Jeg synes det er synd at det ser ut til å bli flere usikre dsg igjen. Det var en del dårlig mentalitet på den tiden jeg fikk min. Raseklubben tok tak i det og jeg syntes det ble bedre en stund, men nå har jeg møtt et par som har dårlige erfaringer, blant annet en i rasemiljøet som ikke lengre kjøper fra norske linjer. Nå tror jeg ikke alle norske oppdrett er dårligere, og heller ikke at man må bruke årevis med research for å finne en dsg med bra mentalitet, så det er en mulighet. Dessverre antageligvis en konsekvens av popularitet, Hundesport hadde en "fin" artikkel om at DSG var mestregistrert hund i grippen sin i fjor. Ikke utelukkende en bra ting. En bra dsg (gjelder såklart for de fleste raser) slik den SKAL være er sosial og trygg og fin til evt besøkshund. Jeg trener/har trent med en håndfull lagottoer, og de er ikke like aktivitetskrevende som flaten, men er kanskje mer krevende mentalt, på sett og vis. Om du er skeptisk til dsg pga mentalitet så ville jeg bare droppet lagottoen dog. Mye rusk og usikkerhet der.
  5. Hvordan ser dere at dommeren bruker makt på det bildet? Jeg greier ikke å se det jeg. Jeg ser at det KAN være en ubehagelig måte for noen hunder å få åpnet munnen på, men ikke gitt at dommeren bruker noe makt på det bildet. Om spørsmålet er om jeg synes det er greit om en dommer bruker makt for å få sett på tennene til en hund så er det nei, men også at når man stiller ut en hund så bør det være mulig å se på tennene uten å bruke (mye) makt.
  6. Det kan tas av for vask. Er nylon, men ikke veldig hardt. Kjedelig med Europris, hadde tenkt å ta turen innom selv...
  7. Dommerene skal jo faktisk kunne SE og kjenne tennene til hunden, den overfladiske tannsjekken som skjer for mange raser i dag er jo en vits. Og mange hunder, særlig av enkelte raser, ville hatt problem med en ordentlig tannsjekk som må til for å faktisk se at det er i orden.
  8. Har ikke hatt noe problemer med det. Jeg fyller dem aldri over halvfulle når vi skal kjøre, men fyller dem heller opp når vi stopper og skal stå en stund. Kjører du på ekstremt humpete vei eller bråstopper så vil det nok skvulpe, men jeg har aldri opplevd det som et problem.
  9. XXL sender, og jeg tror du kan bestille levering i butikk for å unngå frakt også. Funker ikke disse? https://www.dyresjappa.no/hundeutstyr/hundeskaler/mat-vannskal/ferplast-mat-vannskal-til-bur-s Vi har de til begge hundene i bilen, veldig fornøyd!
  10. Fant den nå! Kovu har denne i buret sitt. Billig er den også! Har fått et hull nå, etter et par års bruk. https://www.xxl.no/creston-hundeseng-huntley-l/p/1092948_1_style
  11. Horze har salg på en god del hundeutstyr nå, inkludert en del typer BOT-dekken.
      • 3
      • Like
  12. Kan hun håndtarget? Start uten dummyen? Begynn med å gå litt bakover fra hunden og hold ut hånden. Belønn berøring. Så legger du dummyen foran deg og belønner interesse for den, og etterhvert at hun plukker den opp. Her kan hun fint være i bånd hele tiden så det ikke blir noe katt og mus. Når hun plukker den opp, vær raskt ute med hånden og få en håndtarget, med dummy forhåpentligvis. Jeg har ingen apportør, men akkurat dette har gjort at jeg kan holde ut håndflaten og få Odin til å plukke opp og levere meg nesten hva som helst som ligger innen synsvidde.
  13. Kommer litt an på situasjonen. Overtrøtt og giret valp i buksebenet = timeout. Aktiviserings/kjeder meg/klør i tenna-biting, gi en leke eller tyggebein, pip og snu ryggen til når valpen biter i meg. Dette er som med det meste av trening ikke gjort på en dag. Valpebiting er helt naturlig, og uansett hvordan vi håndterer det så vil det vare til tennene slutter å klø og valpen har skjønt at dette ikke er greit lengre.
  14. Teknisk sett er det vel ikke det, om det ikke er en påkjenning for bjørnen.
  15. Hva er det du legger i nederlag? Å gjøre feil? Jeg tror ikke jeg følger jeg har hatt et eneste nederlag i rallyringen. Og det er ikke mange førsteplassene på den lista... Det handler nok litt om fokus, tenker jeg. Om det viktigste er å få førstepremien (eller et visst antall poeng osv) så er det lettere å feile. Realistiske mål, og ta lærdom av det som ikke går som forventet/håpet og sørg for å nyte både dagen og deltagelsen, gjør mye for opplevelsen min ihvertfall.
  16. Er det noen grunn til at du tror hunden ikke har det bra? Om det blir lite aktivitet så kan det kanskje hjelpe å få inn familie, venner eller en hundelufter til å gi litt ekstra tur. Men om han slapper greit av, spiser normalt og ikke gjør for mye ugang så har han det antageligvis helt fint. Høres ut som han får være mye ute, og om han får litt hjernetrim attpåtil så hjelper det jo.
  17. Ser ut som et drømmehus, gratulerer! Hvor i verden?
  18. Tja, normal høflighet BURDE være å gi seg til kjenne før man slipper inn hunden (sjekke om det er greit med de som er der), følge med at egen hund ikke lager noe ugrei og evt ta ansvar for at den ikke gjør det. Noen ganger går det an å gi høflig beskjed om at det hunden deres gjør ikke er greit. En del gidder/vil/tror ikke på å blande seg inn mellom hundene, og lar det gå sin gang, og det er sjelden noe poeng i å krangle med dem. Vi er ekstremt sjelden på slike steder, men Kovu kan ha moro av det en sjelden gang. Det er da stort sett gubben som tar ham med, men hender jeg er med også. I lek/sosial omgang med andre hunder, uansett om det er kjente eller fremmede forsåvidt, så tar jeg hunden ut og går hvis det er tilløp til slike situasjoner som du beskriver. Jeg har to hanhunder, en er skadeskutt av angrep fra før (og er forsåvidt aldri på slike steder, men det hender jo vi møter hunder på tur) og den andre er 40 kg og jeg vil virkelig ikke ha ham i slosskamp, så jeg tar ingen sjanser.
  19. Ja, lurte litt på den og, men der ikke bildet litt for lite for en treåring? Eller?
  20. Jeg har bare kjent en Smællen. Bra arbeidshund, men ikke helt god ift andre hunder, og ble vel avlivet pga helsa, uten at jeg husker nøyaktig hva.
  21. Huff, ja. Jeg var i østfold i forrige uke og tenkte litt på impuls at jeg skulle stikke over grensa og handle litt, jeg var ikke så langt unna. Så kom jeg på at hundene var baki. Riktignok med alt av papirer siden det ligger i bilen til vanlig, men ingen ormekur, så da ble det ikke noe smågodt den dagen.
  22. Men hvis/når den funker slik den egentlig skal så er den ok? Det der høres jo ut som en produktfeil jeg ville prøvd å få reklamert på..
  23. Det er noen bugs her. Man kan ikke velge mer enn ett ukjent fôr. Jeg har heller ikke lyst til å nødvendigvis plassere alle fôrene i rekkefølge, jeg vil påstå at i mange tilfeller er det flere fôrmerker som er jevnbyrdige.
  24. Nevøen blir tre år på mandag, og tante har lovet mor å kjøpe nattlampe, slik som viser når det er lov å stå opp, og når man må sove litt til. Den første jeg så, og tenkte på, er den vanlige Kid's Sleep: Men i jakten på hvilke butikker som har den vil hvilken pris, så finnes det jo ørten varianter. Jeg tenker at en klokke er fordel, men er denne en fordel, som har analog + digital klokke, til gutten skal lære klokka? Er det andre alternativer som er bedre? Hvorfor?
  25. simira

    Piping

    Doberman, mellompinscher, staff, schæfer, vorsteh er vel de som først faller meg inn. Men ellers er det vel mer individer enn raser. Og ja, noen raser piper mer enn andre.
×
×
  • Opprett ny...