Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Ta en titt på nettsidene til raseklubben. Det er uansett et godt utgangspunkt for å finne oppdrettere. Og selv om det er greit å ha oppdretter i nærheten så tenker jeg at det er viktiger å finne et kull fra friske, sunne foreldre, og heller reise litt for å hente valp om man må det. Det er jo tross alt bare én gang man skal hente valpen.
  2. Glatthårede hunder som boston terrier o.l. er ofte veldig lite allergivennlige. Selv om de ikke har underull så har de flass i huden (som alle hunder har, og det mange allergikere reagerer på), og røyter korte, små hår som setter seg overalt. De "klassiske" allergivennlige hundene er nok en bedre sjanse.
  3. Ja, da utgår jo både Tyrkia, Egypt og Kanariøyene om du har maks reisetid på 4 timer. Tenker nok at Hellas, Kypros o.l. er greia da. Eller Kroatia, det er jo "det nye hotte", og du finner mer om det fra tidligere i tråden her. Usikker på partyfaktoren dog. Maspalomas er nydelig. Du har Meloneras i vest, som er veldig dyr-resort-område, og så har du Playa del Ingles i øst, som er GC sitt svar på PDLA egentlig. Maspalomas som hotellområdet er vel definert som hotellene langs østsiden av Maspalomas-ørkenen, som er nydelig! Jeg bruker også kun Ving, og synes de har rimelige alternativer, men det kommer jo litt an på hvilke krav man har. Jeg reiser vinterstid og må ha oppvarmet basseng pga helse, så det fordyrer blant annet. Men det er veldig charter, og om du ikke synes PDLA var noe spennende så er nok Sør-Europa et bedre alternativ. Som sagt, ta en titt på Kroatia. Da kan dere ta en båttur over til Italia også, om det frister.
  4. Hvor da? Jeg bor nord på PDI fra 8. februar. Voksenhotell med oppvarmet basseng og greier, det skal bli deilig!
  5. Det er andre ting enn terrorfaren som gjør at jeg ikke drar til Tyrkia. Den store forskjellen på f.eks. Tyrkia og Egypt som populære chartersteder kontra de andre stedene dere har vært, er kulturen og kvinnesynet. Om du synes bodselgere er slitsomme på de stedene dere har vært før kan dere gange det med ti. Jeg har opplevt å fysisk bli dratt med mot en butikk etter å ha sagt tydelig nei takk (i Egypt, ikke Tyrkia). Mot kvinner kan de mannlige selgerene (det er få, om noen, lokale kvinner utenom hotellene) være ganske respektløse og intense. Giftering spiller liten rolle, men om du reiser sammen med en mann er det bedre (ha uansett på ring, om dere ikke er gift). Jeg tror ikke det er utrygt, bare slitsomt og til tider ubehagelig. Samtidig er det fine land med spennende kulturer, hvis man greier å puste med magen og unngå de mest slitsomme selgerene. Ellers tenker jeg at Playa de las Americas på Tenerife kunne være noe for dere? Aiya Napa er det sånn ca 20 år siden jeg var, så jeg tror ikke den erfaringen er veldig tellende lengre. Ikke husker jeg så mye heller, for den del.
  6. Jeg tror at om du ønsker å ha best mulige sjanser til å kunne leve med hund igjen så må du utrede alleriproblemet hos legen og få sjekket huset skikkelig for mugg og fukt, før du begynner å tenke på å prøve flere raser. Jo flere ganger du trigger allergien på den måten, jo verre kan det bli. Hvis du greier å eliminere noen av de andre allergiene og kanskje få noe behandling, så ville jeg ventet til du har vært bedre en god stund før du prøver igjen, med en allergivennlig rase. Å begynne å prøve flere hunder nå er å starte i feil ende og kan gjøre mer skade enn godt! (om du trykker på plusstegnet nederst i innlegget kan du sitere flere innlegg på én gang)
  7. Hva har du prøvd av behandlinger? Bra at du er under utredning. For meg høres det ut som det kan være andre eller sammenhengende årsaker, og om du finner løsning eller behandling for én av dem så kan det hjelpe på flere. Hør med andre allergikere og få tips om leger og behandlinger som faktisk kan hjelpe! Det går an å ta sprøytebehandling mot allergi, men er usikker på om det er noe krav til det og om det hjelper mye på såppas kraftig allergi som du har. Da tar du sprøyter med noe allergen-greier regelmessig over en periode for å utvikle motstand. Det er også litt merkelig med allergier at det kan gå over. Hvis du greier å holde deg unna utløsende allergener over lang nok tid så kan det bli bedre, så ikke tenk at du aldri noen sinne kan ha hund igjen. Hvilken rase sjekket dere nå sist? Har du prøvd andre raser? Både strihårede og krøllete raser kan være allergivennlige, samt noen med spesiell pels ("hår" som bla. portugisisk vannhund har, basenji er det noen som ikke reagerer på). Er du like allergisk mot alle andre dyr? Det er såklart ikke det samme, men kan hjelpe litt på pelsdesperasjonen. En allergisk bekjent hadde chinchillaer, det gikk fint.
  8. Hva betyr det at en hund er grådig? 78 på Odin og 77 på Kovu. Litt overrasket over at Kovu fikk lavere enn Odin, men mulig det har noe med aktivitetsnivå å gjøre. Synes det var høyt på begge egentlig, men de er jo matglade...
  9. Du kan også klage direkte til Fitbit. Tror jeg fikk min første via amazon eller noe, men klaget ihvertfall direkte da den døde, og fikk ny.
  10. Erfaringsmessig er det vanskelig å få det til å passe for alle på slike treninger, så om det annonseres her så blir jeg med om jeg har tid og anledning. Isåfall i Oslo.
  11. Jeg tenkte også toller. Kelpie om du vil ha noe mer aktivt kanskje, springer spaniel om du vil ha en litt roligere og mer sosial hund, men likevel med brukspotensiale.
  12. Hva legger du i krav? Hvordan setter du de og håndhever? Da f.eks. når hunden stjeler mat eller bjeffer på naboen?
  13. Dessverre er det en sannhet med modifikasjoner. :/ Heldigvis er de fleste hundeskoler kommet dit også, men ikke alle er helt der. Men positiv hundetrening, dvs. trening ved bruk av belønning i form av hovedsaklig godbiter eller lek, er vel jevnt over det vanligste i Norge nå. Hunden vil gjøre det som lønner seg, og ved bruk av belønning skaper dere en positiv assosiasjon og følelse hos hunden ved å gjøre det dere ber om. Det betyr at dere vil ikke måtte gi hunden godbit hver eneste gang dere ber den om å sitte resten av livet, fordi at etter innlæring med belønning vil gjøre at kommandoen "sitt" gir en god følelse hos hunden selv. Men det ligger også en forventning i bunnen, så ikke plutselig slutt å belønne noe når hunden "kan" det, men belønn av og til.
  14. Sjekk terminlistene til NKK og eventuelle facebook-eventer tilknyttet?
  15. Har du prøvd doogy? Anne Marit Stakkestad har ansvar for opplæringen der, og hun er ihvertfall seriøs og flink.
  16. Uffda. Er vel ikke så mye å si som du ikke har sagt selv... Hvordan er faren?
  17. Odin er født byhund og enten på grunn av eller på tross av at han var med ut sin første nyttårsaften vært trygg på både nyttår og annen høy lyd det meste av livet. Så var han hjemme alene da naboene i andre del av tomannsboligen skulle bygge ut, og sprengte bort noe stein. Da begynte Odin å reagere på pipelyder som ligner på sprengningsvarsel, type ryggende lastebiler o.l., og sprengelyder, inkludert fyrverkeri. De første årene var det ikke verre enn at det har vært greit å holde seg inne med tv på, gi ham noe å tygge på, og bare slappe av. Rett og slett bare la være å gå ut den siste timen før midnatt. I fjor var han tydelig stresset tidligere på kvelden. På grunn av litt andre problemer (også stress) hadde vi hatt på dap-halsbånd og brukt pet remedy (iharmini-kopi) den siste uken før, men det så ikke ut til å hjelpe nevneverdig. Vi gikk opp og la oss før midnatt i håp om at det ville roe litt. Jeg glemte at det var et ganske stort vindu på loftstua, og han ble veldig stresset, og lå etterhvert under dyna mi og skalv av redsel. Noe av det verste jeg har vært med på med Odin, ihvertfall som enkelthendelse. I år har jeg prøvd å ha på dap-halsbånd, men han bare stresser med det på, så vi dropper det. Han får pet remedy de siste dagene før nyttår, og så skal jeg forberede rom i kjelleren (uten vindu) og noe godt å tygge på, der Odin og jeg skal sitte og kose oss den siste timen før midnatt.
  18. Skal du fortsatt ha det? Hvis ikke er det fortsatt up for grabs, men forlater Oslo i morra.
  19. Jeg har tipset en bekjent i Moss som jeg tror for tiden er hundeløs men har hatt bla. schæfer. Mulig de kan være interessert i å ha en for sosialisering en periode ihvertfall.
  20. Kan gjøre det. Er str S/M, btw. Send meg adresse på PM, så får jeg sendt i morra tidlig.
  21. Odin bare stresser med halsbåndet på, så da gir vi det til noen som kan få bruk for det nå i nyttårstider. I Oslo i morgen eller strekningen Oslo-Molde 3. juledag.
  22. Konstaterte forøvrig i dag at både pels og output er veldig fin på begge for tiden, så vi fortsetter nok på Robur senior.
  23. Jeg har aldri tenkt over det, men fikk dekt alt utenom vanlig egenandel da vi var på veterinærvakta en lørdag kveld ihvertfall.
  24. Ikke vits i å røntge? Når hunden har så vondt at den peser etter å ha beveget seg rundt i stua? Kiropraktorer gjør mye fint de, men magikere er de ikke, og om vedkommede først sier at hunden er hardt skadet og så ikke anbefaler røntging så vet ikke jeg om jeg ville stolt så mye mer på den personen. Ved slike problemer du beskriver burde røntgen være en selvfølge om ikke annet for å utelukke en del problemer, særlig når dere har prøvd så mye annet.
  25. Bisolvon tabletter og fishermans friend (som jeg ikke liker ellers) er det som funker best for meg når jeg har sånn hoste. Jeg er litt over meg av forbauselse i dag. Fikk avslag på endret uføregrad i forgårs (3 mnd før forespeilet tid, bare 9 mnd behandlingstid!), la igjen melding til NAV i går om ønske med saksbehandler og regnet ikke med å få noe svar før jul. Joda,ikke bare svarte de i dag, men når jeg likevel måtte ringe dem fordi svaret (som normalt...) var ubrukelig så fikk jeg hjelp, og telefon tilbake innen en time fra saksbehandler for å sette opp møte om to uker! Håper hun er like effektiv når vi kommer til resten.
×
×
  • Opprett ny...