-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Sjekk facebook gruppa til NRL, det skal ligge en film der av alle de nye øvelsene ihvertfall. Leken i 8-tallet skal være "ca. like stor som en matskål", jeg vet ikea-rotte har blitt brukt.
-
Noen "trender" tror jeg ikke det er enda. Jeg dømmer første gang offisielt neste helg, og er veldig spent på deltakerene, men det er de samme som har hatt treningsstevner med dommerelevene i Trøndelag, så jeg har store forventninger ( @Kristiin ) Det som er spennende er jo mye springmarsj/sakte marsj i kl. 3 med andre øvelser mellom, og kanskje mest høyreføringen i elite, og direkte dekk i kl.2. Mye annet er varianter av ting vi kjenner fra før. Høyreføringen gir ganske mange muligheter, og har mange mulige avslutninger. Jeg ser frem til å eksperimentere en del der. Bra jeg skal dømme mye framover... Jevnt over synes jeg så langt det ser ut til å fungere med en repetisjon i elite, selv om certet og som oftest pallplassen ryker. Det er mindre disk i alle klasser (er inntrykket ihvertfall, jeg har ikke sett på tall), noe som var en viktig målsetning med det nye regelverket.
-
København? Gdansk? Brighton? Mange muligheter... hva vil/liker dere å se og gjøre?
-
Maren er jo her inne selv, og det er mange her som har gått kurs hos henne. Det har vel vært litt varierende tilbakemeldinger på beast mode engaged-kuret deres, noen veldig fornøyde og andre ganske misfornøyde. Hos meg går Maren i "positiv trener til et visst punkt"-boksen, men det er en del år siden jeg gikk kurs med henne nå.
-
Hun er rallydommer og jeg tror jeg hadde samtlige fra forrige kull på sist stevne.
-
Har ikke oppdretter krav til start i rally altså? Gratulerer og lykke til!
-
Hvordan er Wickstrøm og Isaksen på positiv trening? De fleste bruker jo stort sett lek og godbiter i innærling men så blir grensene til bruk av straff litt diffuse når man kommer til kravfasene hos enkelte.
-
Ja, Siv er nok booket lang tid i forveien. Vet ikke om Heidi holder på fortsatt, det er minst tre år siden sist jeg gikk for henne nå. Tida går så fort! Vet ikke om shapingsheepdog.no kan være aktuell? Kjenner ikke til konkurranseresultatene, utover at hun er aktiv og en flink positiv trener.
-
Heidi Billkvam er et stykke unna, men veldig flink, og gikk vel VM med sin bearded collie. Nærmere har du jo Elin som hadde Amokk sammen med Siv Svendsen, men nå driver for seg selv, tror jeg, i Arendal?
-
Spise kjøtt- hva er mest humant av jakt og husdyrhold?
simira replied to QUEST's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Nå prøver jeg å lære meg at ikke alle bor i Oslo, men Hemsedal hjort leverer et par ganger i året i Oslo, av selvoppdrettet hjort og fra jakt på elg og hjort. Hjorten deres er inngjerdet, men på ganske store områder, og blir supplert med fôr om vinteren. -
Haha, pc-skjermer tenkte jeg, og det hadde jo vært greit med en ny. Men slike skjermer er også veldig greie å ha når man plutselig trenger de! Vi har en i hver str, så det holder her i huset, håper jeg.
- 1 reply
-
- 1
-
-
Se etter andre arrangement enn utstillinger? Lydighet og agilitystevner arrangeres nok litt oftere, rallylydighet har også stor variasjon i raser, så der kan du få se et stort utvalg hunder.
-
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bare truer med forbrukerrådet? Det er fort gjort å sende inn en klage der. Jeg gir firmaer én sjanse, ringer de igjen så melder jeg dem inn (evt tar kontakt med et nivå over, men det hjelper sjelden siden det er de som har ansvar for listevaskingen stort sett).
-
Sjekk raseklubbens nettsider og kontakt oppdrettere i nærheten. De har også kanskje treff og arrangement, og ihvertfall en rasespesial (utstilling kun for den rasen) med masse aktiviteter. Kjempefint sted å bli kjent med flere individer av rasen. Synes det høres ut som et godt valg for dere, så lenge dere er klar over at det er en hund som lett bjeffer på mye (dørklokka, folk på veien, folk og hunder dere passerer på tur osv.). Oppdretter kan gi dere råd om hvordan dere kan jobbe med dette fra valpestadiet av, men det ligger naturlig hos hunden og er ikke noe man kan fjerne helt. Det er ikke stor forskjell på finsk og svensk lapphund. Jeg har inntrykk av at den finske er litt lettere å trene, mer førerorientert, men det kan være fordi jeg kjenner så mange flere av de.
-
Nå for tiden kan det rett og slett være kulden...
-
Jeg tenkte også på belgisk fårehund. Med dine kriterier så har du ganske mye å velge strengt tatt. Spanielene og retrieverene er også gode alternativer. Eurasier og hvit gjeter ville jeg droppet, av ulike årsaker (helse, gemytt, trenbarheten til eurasier mm).
-
Det kan være alt det du beskriver. Så, greit å sjekke, men trenger heldigvis ikke å være UVI.
-
Både og. Reklame og produktinfo om ting jeg trenger er fint. Uetisk eller overflødig reklame er slitsomt. Reklame for å betale for gratis forumsider for eksempel, helt greit. Derfor sperrer jeg ikke for reklame hos f.eks. nettaviser, forum osv. Sidene drives faktisk av inntektene derfra. Vi har ikke behov for papir og finner det vi trenger på nettet selv, så postkassen er merket med reklame uønsket, og vi gir beskjed til de som ikke respekterer det. Oppsøkende salg er no-go. Jeg skal selv velge hva jeg skal "utsettes for". Jeg er reservert mot telefonsalg, og får nesten skuffende lite både telefonsalg og svindeloppringinger. Heldigvis. Nå ser jeg ikke på tv annet enn når vi er hos mamma og pappa, men reklame for å finansiere tv synes jeg også er greit. Så får man bare leve med at det er teit. Reklame påvirker relativt lite kjøpemønsteret mitt, men om reklame for riktig ting kommer til riktig tidspunkt så KAN det være det kommer med i vurderingen - positivt eller negativt. Det er litt tilfeldig hvilken vei reklamen slår.
-
En godt voksen hund som har fått utviklet et såppas sterkt ressursforsvar skal det nok godt gjøres å få helt trygg igjen. Det vil kreve mye arbeid i alle tilfelle. Det første som burde vært gjort for lenge siden er å sørge for at ingen andre hunder kommer i nærheten av matskålen hennes overhodet. For hver gang dette har fått skje så har (det reelle) behovet hennes for å forsvare maten blitt forsterket. Først og fremst må hun lære å bli trygg på at det ikke skjer, og det gjelder igrunn mennesker også. Om hun greier å bli trygg på det så kan man kanskje gradvis venne henne til at det kan skje ting i nærheten av matskålen hennes uten at noen er borti det, men det er isåfall laaaangt frem i treningen. Hvis du søker etter "ressursforsvar" og "matforsvar" så vil du finne en god del generell info og råd om problemet både her på forumet og andre steder. Men som sagt, første bud er at andre hunder ikke får i nærheten av matskålen hennes i utgangspunktet.
-
Njaei. Hvis du greier minst 3 x 1.premieringer for minst tre ulike dommere mens du er medlem så kan du søke om HP.
-
Det meste av det du nevner er jo strengt tatt unødvendig. (altså, så lenge det er pengene som er viktig her, og ikke hundene)
-
I rally er det teknisk sett cert når du får førstepremie (altså over 190) uavhengig av om du er fullcertet fra før eller ikke, har blandingshund, eller hva det skal være. Det er bare at for å bli champion må hunden være renraset og ha cert fra tre ulike dommere. Så sånn sett vil alle resultater over 190p være tellende, men det må da fortsatt være for tre ulike dommere for cert. Men det gjør da ingenting om du får et nytt cert fra samme dommer som du har fra da du ikke var medlem.
-
I NRL, antar jeg du snakker om da? Send en e-post til styret og spør, jeg vil tro det er god mulighet for at det går greit.
-
Ikke helt det samme, men det står litt her: Mine hunder er i praksis ikke sammen med andre hunder sosialt, utover svigerinnens hund på hytta en gang eller to i året. Litt pga min helse så går jeg lite turer sammen med andre. Som med andre her så hilser/leker vi ikke med ukjente hunder vi møter på tur så lenge vi kan unngå det, men noen ganger blir det tvungen hilsing. Det utarter sjelden til lek fordi mine ikke er interessert. Odin er 12 år, fryktaggressiv, og har lite/ikke behov for å være sammen med andre hunder. Noen svært, svært få tisper av små raser og riktig lekenivå kan få ham med litt (to små sonentisper er for øyeblikket de eneste jeg kan komme på at han har lekt med etter at han begynte å tolerere andre hunder, Bocca og Tinka). Kovu, ridgebacken på 8, er en sjelden gang (type 4-5 ganger i året? Om så mye?) på Ekeberg med mannen. Han tar en liten runde og hilser og sjekker ut, men bare unntaksvis litt lek før han er ferdig. Det samme om vi møter løse hunder på tur og jeg slipper ham, det er kort hilsing, evt. etablering av rang om han mener den andre hunden er uhøflig, men stort sett er han ferdig etter 10 sekunders snusing. Begge er uregelmessig på kurs og treninger og fungerer helt greit der. Om man har enehund mener jeg at saken stiller seg litt annerledes, og jeg ville nok anstrengt meg mer for sosial omgang med andre. Men der er det veldig individuelt om de har behov for det eller ikke. Noen har glede av det, andre har ikke så stort behov for det. Unghunder kanskje mer opptatt av det enn eldre.
-
Har ikke du postet her inne før? Jeg mener å huske en lignende sak. Det kan godt fortsatt være ressursforsvar, enten av den som kom inn eller av stua. Uansett synes jeg det virker fornuftig å omplassere. Det kan være så enkelt som at disse to hundene ikke går overens og ikke greier å avklare rangen mellom seg uten konflikt. Jeg har også en hund som går overens med de aller fleste, med unntak av enkelte hanhunder av enkelte raser. Det har med språk og "kjemi" å gjøre. Det er ikke alle mennesker som går overens heller, men de fleste kommuniserer/løser det heldigvis på en litt annen måte.