Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Er dette den samme som var postet om tidligere her? Hvilke prøver har veterinæren tatt?
  2. Å ikke kunne vise til resultater er ikke det samme som å ikke være brukandes - men såklart, det er mye vanskeligere å vite, definitivt. Det er mye urealisert potensiale blant utstillings/familielaber.
  3. Du postet akkurat mens jeg klikket for å skrive akkurat det samme. Selv er jeg av den mening at standard-retrieverene er brukandes til langt det meste om man er litt nøye på oppdrett og ikke overforer dem. Og jeg ville heller valgt lab enn golden. Hva med toller? De har også litt rusk her og der, men ikke mer enn belgerene for eksempel.
  4. Oi, ikke fått med meg noe av dette @Raksha, klem!
  5. Det er noen av oss som er sånn også. En del, håper jeg. Som tar den hunden vi har, lever med den, og pensjonerer den når vi innser at den ikke trives i konkurranseringen, og heller leker oss med triksetrening og tur. Jeg tenker at de som kjøper hund med mål og konkurrere er mer opptatt av det enn den "vanlige" hundeeier. Her er det egeninteresse og konkurransefokus som gjelder. Og vel den gruppen som er hovedfokus for temaet her. Og her er det jo rett og slett holdningsforskjeller som er greia, om man har et hundehold som fokuserer mer på egne eller hundens behov. Det er jo også en gruppe med hundeeiere som er mer innen for det jeg vil kalle "vanlig" kanskje, som er alle som alltid har ønsket seg hund, men kanskje ikke innsett hvor mye jobb det er, eller hvordand det påvirker livet. Det er jo blitt veldig mye mer vanlig å ha hund, og når naboen greier det så fint så gjør sikkert jeg det også. Og så skaffer man seg hund litt ugjennomtenkt og lettvint, og ender opp med noe man aldri ønsket seg, eller mer hund enn man greier. Jeg tror det er en vel så vanlig grunn til omplassering som manglende konkurransemuligheter.
  6. simira

    X og Y navn ??

    Xitra, Xinatra, Xeimaizi, Xera, Xantos.
  7. Trodde du?
  8. Jakken min var Westbrook Goose Lake 2004, og jeg finner ingenting om den på nett, dessverre. Men anbefaler deg å kjøpe en tykk jakke med mye luft i, og en størrelse større enn du vanligvis bruker (for plass til stuffing og luft).
  9. @Yodel @Wednesday @Raksha
  10. Jeg skal prøve å huske å sjekke merket på dunjakken min. Kjøpte den på en outlet for 500 kr for tre år siden, og den er megavarm. Ikke noe problem med -30! Man kan ikke akkurat drive turnøvelser i den da, men det gjør man vel sjelden i -30...
  11. simira

    RR Mio

    Ja, vi har gått kuret bare to ganger enda, men det gjør underverker både for å lære å lese språk og forstå hundemøter bedre.
  12. Jeg bestile to nye på Black Friday. Jeg synes ikke den blir varm, men jeg sliter mest med at jeg fryser nedover beina også. Når det er ekstra kaldt så bruker jeg som nevnt tidligere ullshorts under, men vanlig stillongs går nok også.
  13. Jeg har denne: https://www.lanullva.no/unisex/tilbehor/ullue/lanullva-ull-lue-monsterstrikk-brun-melert De har butikker i Trondheim og på Røros i tillegg til Lyngstad/Eide utenfor Molde. Gratis frakt og retur på nett da. Det var den typen sko jeg kjøpte. Nå har jeg som sagt dårlig blodsirkulasjon så jeg er ofte kald på føttene, men de jeg hadde frøs jeg i da jeg stor i ridehall i rundt 0 grader. Var ikke aktuelt å vente til det ble -10 for å teste, for å si det slik. Heldigvis har XXL fornøydgaranti, så jeg fikk byttet de. Jeg har også kjøpt sånne elektriske såler, men da må man ha et separat skopar som er minst en str større for å få plass til dem... Men vanlige ullsåler med aluminium under isolerer godt.
  14. Det er ingen her som er mot deg, men prøver å gi deg råd basert på informasjonen du gir og faktiske regler og lover. Det er dessverre veldig lite du kan gjøre, utenom å prøve noen av rådene du har fått. Det er ingen her som kan gi deg noen bedre løsning, fordi du dessverre har veldig lite du skulle sagt om hva datteren din gjør med hunden sin, og det skal mye til før mattilsynet tar fra noen en hund. Sånn er det, og det handler ikke om at noen er mot deg, men det er slik verden og lovverket fungerer. Det er ingen her som kan gjøre noe mer med det. Prøv å følge opp på noen av rådene du har fått. Og del gjerne innleggene dine opp i avsnitt, så blir de enklere å lese for de av oss som sliter litt med å lese masse tekst.
  15. Igjen vil jeg anbefale Lanullva. Jeg er heller ikke så glad i luer, men fikk en derfra i gave i høst og har knapt vært ute uten den siden. Veldig behagelig strikkelue. Ullsinglet under ulltrøye er slett ikke dumt, men det bør ikke bli for trangt heller, hvis det ikke er nok luft kan det også bli kaldt. Det er en av grunnene til at Lanullva-tøyet er varmt og godt, for det er strikket med en metode som gir mye luft i plaggene.
  16. simira

    RR Mio

    Få høre hvordan det gikk?
  17. 70% ull er for lite. Jeg bruker nesten bare 100%. Jeg har riktignok bra med "padding", men også en sykdom som gjør at jeg fryser lett. Selv er jeg utrolig fan av Lanullva, selv om det finnes mye bra og fint ulltøy. Lanullva har noen tykke ullstilongser som du ikke finner noe annet sted, jeg bestilte nettopp to til på BF-tilbud. På det kaldeste sist vinter (-20 til -30) hadde jeg ull knebukse, lanullvastilongs, tynn ullundertøysgenser, tykk lanullvagenser, strikkegenser (evt natogenser) og thermodress. Som folk her sier, hode, føtter og hender er viktig. Lue - i ull såklart. Dvs, de tykke thermoluene fra XXL har også gjort nytten for meg, og ullhals (ikke fleece!). På hendene må jeg ha fingrene litt ledige for båndhåndtering av to hunder og godbiter, så der har jeg hatt fingerløse vanter i merinoull fra XXL og tykkere pulsvarmere utenpå. På det aller kaldeste er det bare korte turer så da hiver jeg på ullvotter eller noe. På føttene tynne ullsokker (liker Cubus sine!), tykke strikkesokker og Timberlands høye vinterstøvler med ekstra ullsåler. Jeg har prøvd MYE på bena, blant annet det XXL påstod var de varmeste vinterstøvlene de hadde, men det funket ikke for meg. Jeg frøs rundt 0 grader.
  18. Jeg tror ikke det skal være noe problem å finne ok størrelse til dogo. Vi har ikke hatt noe problemer med å finne dekken til ridgebacken, og selv om han er liten så har det vanligvis vært en størrelse eller to over tilgjengelig. Petworld, Dyresjappa, Høøks, Horze...
  19. Du kan ikke forsterke frykt ved å trøste hunden. Du kan forterke adferd/reaksjonen, men ikke følelsen. Denne bloggen skriver veldig mye bra om adferd og frykt: https://eileenanddogs.com/2013/07/02/reinforcing-fear/
  20. Det meste av matrester som ikke er for krydret, fullt av løk eller melkeprodukter. Fordi de synes det er godt og jeg tror de har godt av litt variasjon.
  21. simira

    RR Mio

    Så fin han er! Og nå fikk jeg nesten (men bare nesten, i denne kulden) lyst på språkseminar i helga! Det blir gøy!
  22. Signerer ovennevnte angående "sosialisering" her. Hunden din er ikke godt sosialisert, han er sosialt mistilpasset. Gå heller turer i bånd sammen med faste kjente, uten at de får herje og leke, og etterhvert over til å være løs, sammen med trygge, voksne hunder. Dette med jokking på andre hunder er et klart signal på stress og at han ikke burde vært i den situasjonen i det hele tatt. Kutt ut å ha ham løs sammen med andre en god stund framover, og gå turer, og jobb med kontakt og lydighet rundt andre hunder. Når du lar ham leke løs med andre så følg med og les ham hele tiden. Så fort det går over fra å være uskyldig lek til tegn på stress (jokking, glefting, stirring) så ta ham ut av situasjonen og koble helt ut. Jobb med ro og lydighet inne. Lær ham å legge seg i senga/på teppet sitt på en fast plass. Her må du jobbe over tid først med at han lærer å gå dit og legge seg ned, og så bli liggende. Gi ham gjerne noe å tygge på når han ligger der, i starten må du antgeligvis sitte ved siden av. Sørg for at han har egne leker og tyggebein tilgjengelig, og gi ham dette når han prøver seg på andre ting i huset. Dette med tissing inne er jo dessverre et vanlig problem hos småhunder. Det du kan gjøre er å være konsekvent på å sørge for at han kommer seg ut og få tisset ute. Jeg er i prinsippet motstander av dette for småhunder, men når problemet er der kan du også eventuelt lære ham å tisse på aviser eller tissematter inne. Han trenger også mental aktivisering, i form av triksetrening, søk, lydighetsøvelser eller lignende. Det kan kanskje være greit å gå et valpe/unghundkurs/hverdagslydighetskurs, der kan du også få gode råd til de fleste problemene.
  23. simira

    Trass-alder?

    Hunder har nok ikke trassalder som sådan, men de går gjennom flere faser i alder. Valpen din er på et punkt hvor han begynner å bli over fra å være valp til å være unghund, og hormonene begynner å ta tak i hjernecellene. Det er ikke unormalt med "tilbakefall" både i lydighet og renslighet. Dere går inn i en periode hvor det kan virke som hunden overhodet ikke registrerer det dere gjør eller sier til tider, men fortsett å være konsekvente og jobbe med hverdagslydighet og aktiviteter, så løsner det etterhvert. Det høres for meg ut som han får nok tur, men jeg ville prøve å øke mengden mental aktivisering, kanskje litt mer krevende søk, eller lydighets/trikseøvelser for eksempel.
  24. Advokatforeningen tilbyr en halvtimes gratis rådgivning på advokathjelpen, en dag i uken. Det høres ut som det du kunne trenge er litt råd om hvordan du eventuelt kan gå frem juridisk. https://www.advokatenhjelperdeg.no/advokatvakten/
  25. Dobbeltpost, svar her:
×
×
  • Opprett ny...