Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Hund med 1 testikkel. Om z

Recommended Posts

En av valpene våre har foreløpig bare 1 følbar testikkel. Har det noe å si for helsen hans hvis den andre forblir i buken, f.ex høyere kreftfare? Hvor stor avslag i pris er vanlig å gi? Bør han kastreres? 

Har forstått det sånn at det er større sjans for kreft hvis den ene forblir i buken. Og bør derfor kastreres om den ikke faller ned. De fleste jeg kjenner har hvertfall kastrert. Ellers varierer det fra oppdretter til oppdretter ang prisavslag. Min oppdretter hadde halve kjøpssummen tilbake, men han hadde jo på det tidspunktet begge testiklene nede. 

Vi har ikke kastrert vår hannhund som har en testikkel i buken :) Jeg anser faren ved kastrering og etterfølgene av det (mentalt og i samhandling med andre inntakte hunder) som langt større enn at den blir i buken så lenge som mulig. Vi har sjekket den med ultralyd en gang og da så den grei ut.
Det er økt risiko for kreft (fordi testikkelen blir liggende for varmt), men faren er fremdeles ikke stor. Så vi kastrerer ikke før det er et problem hvertfall.

Er ikke dette avvist at det øker kreftfaren noe nevneverdig?

• Like 2

Akkurat nå, simira skrev:

Jeg trodde det hvertfall. Og har fått anbefalt av to ulike veterinærer å vente fordi den økte faren er så liten :) 

Forumet fortsetter under annonsen

Hvis det er en liten leveringsklar valp, ville jeg ikke tenkt tanken en gang.  Den kan fremdeles komme ned. Vet om enkelte der den har kommet til plass rundt ett års alder.

Nyere forskning sier at det er ikke større kreftfare om testiklen ikke er kommet ned, men det er en del veterinærer som vil kastere uansett.  Min gamle veterinær gjør det ikke, før det eventuelt er et problem  Det en bør gjøre er å følge med.  Jeg har hatt en hannhund selv og han ble en riktig gammel mann uten operasjon med et godt språk og mentalt stabil.  Jeg vil si som Sanne om følgene av kastrasjon.

Når det gjelder reduksjon i pris, har jeg ikke gitt det før de er 18 mndr. gammel, og alle hannene herfra har de på plass. Den tregeste var 4 mndr. Tidligere var det et punkt i NKK-kontrakten ang. manglende testikler, det punktet er borte nå, det samme gjelder SKK-kontrakter.

• Like 2

Just now, simira said:

Jeg har hare hørt folk nevne det, men aldri sett noe beviser. Hørt at det handler om plassering også, ikke så enkelt som bare helt nede eller ikke. Uansett medfører det hvertfall ofte ubehag for de, og det er for meg hvertfall grunn i seg selv dersom det er sannsynlig at det gir det for gitt hund mtp plassering. 

Jeg har i mine kontrakter at de får tilbakebetalt halve depositumet ved 18mnd. Tregeste her var 8 mnd når første og 13mnd når siste steinen kom ned.

• Like 2

I min kontrakt stod det at hvis ikke begge testikler var nede ved 18 mnd fikk jeg tilbakebetalt 1500kr, noe jeg fikk da jeg sendte henne en mail. La også ved vetattest da vi likevel akkurat hadde vært hos vet og jeg ba henne om å bare sjekke det i slengen, en usikkert på om du trenger dette. 

Jeg har snakket med en en del veterinærer, men som mange har sagt her tidligere, så er det ikke faktisk bevist at det øker faren for kreft så jeg kommer ikke til å kasterere min så lenge han fungerer så godt som han gjør nå. Det jeg også fikk opplyst var at den ekstra varmen kunne skape økt hormonproduksjon, så mye testosteron. Min har ikke noe tydelige tegn på dette, han en ganske balansert fyr generelt

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Ny dag, ny uke, ny måned🤗 Har gått inn i uke 3 av praksisen som er på åtte uker. Er veldig gøy, og føler nå jeg har kommet skikkelig inn i det. Selv om jeg går med 120 i puls😂 Blir uansett lange dager da jeg må arbeide på mine arbeidsplasser utenom. Har heldigvis min mor som stiller opp med både tur og kos til Lapras! 
    • Høres veldig kjent ut, Opie! Vi har nesten eksakt samme lufterutiner som deg, bare at vår hund gjerne må ut 5 ganger om dagen, kl 07, 11-12 tiden, 15-16 tiden, 18-19 tiden og kl 23. Vår kan også begynne å mase veldig allerede kl 10, men prøver å drøye til 11-12 tiden. Hun har mye energi på formiddagen og sover ikke så mye da, så mulig vi må prøve lengre morgentur 🤔 Det gjør oss ingenting nå som vi som oftest har hjemmekontor, men skjønner ikke hvordan hun skal greie seg hjemme alene en hel arbeidsdag når hun må så ofte ut. Foreløbig har hun plass i hundebarnehage de dagene vi er på jobb (hun har litt separasjonsangst, som vi trener på), men målet er jo at hun skal kunne være alene hjemme etterhvert. Lykke til med hunden din 😊
    • Sliter litt med det samme
      Min har egentlig hatt samme rutiner fra han var kanskje 9 mnd til nå 11 mnd.

Holder seg rundt 9 timer på natta. Ut på morgentur kl. 7, men så må han ut igjen 11..!
      Noen ganger begynner han å mase igjen allered eklokka 9-10 😓 
      Men prøver å vente til hvert fall tidligst 11, og jobbe videre med å forskyve lenger og lenger - til hjemmekontortiden plutselig tar slutt  😮
      De gangene jeg er streng, f.eks. opptatt med møter på hjemmekontoret så må han bare legge seg og vente/sovner.

Det positive for oss er at vi nå holder oss til 4 turer om dagen da. Det tenker jeg er helt greit, minimum bør jo være 3-4 turer om dagen.
      7 - 11 - 16 - 21 sånn cirka, og så er jo 16-turen på hvertfall en times tid. 

Men vi må absolutt få skyve på den lunsjturen, til den dagen jeg må tilbake på jobb og være der i 8 timer, som jo blir 9 timer borte, kanskje 10 timer han må holde seg. Off, må få meg hundepasser, vil ikke at han skal være alene hjemme såå lenge egentlig!
    • Helt enig i at hundene bør være velbygde. Men det er ikke slik at en dommer nødvendigvis setter opp de sunneste hundene. Dommeren dømmer etter en standard, og i standarden til golden står det at de skal være kraftfulle med bred skalle, kraftig snuteparti, kraftige kjever, kraftig, muskuløs, kort lend, med kraftige baklemmer. Når alt skal være "kraftig", så vil enkelte sette opp den kraftigste først. Som gir enda kraftigere hunder, som gjør dommerne vant til at de er enda kraftigere, som gjør at de setter opp enda kraftigere hunder... Og så blir det som i bildene i denne tråden, en helt enorm endring i utseendet. Og da blir rasene gjerne delt (enten offisielt eller uoffisielt) i jakt/bruks og showlinjer. Jeg håper de fleste seriøse oppdrettere klarer å se forskjell på bra eksteriør og dårlig eksteriør i egen rase slik at de klarer å se hva som er en bra kombinasjon. Selv om man kan se en trend om man stiller en hund mye, er ikke alle dommere enige om hvordan en bra hund ser ut. Og det er ikke alltid de har fokus på funksjonalitet. Enkelte ganger får man ikke mye tilbakemeldinger heller, så det blir ikke en skikkelig gjennomgang av eksteriøret. Ofte legges det også vekt på småfeil som ikke har noe å si for hunden. Her i huset har vi en champion og en som ikke er det, og han som ikke er det er definitivt best bygd, men han har litt mye krøll på halen. Han som er champion holdt på å ikke bli det fordi han har feil farge på snuta (og ikke fordi han har hårreisende dårlig front). Men han har jo så mye fin pels 🙄 Han fikk forøvrig i kritikken på tre utstillinger etter hverandre, "lavt ansatt hale", "godt ansatt hale", "for høyt ansatt hale". Så det føles jo litt bingo med utstilling. Jeg skjønner godt at folk som har god oversikt over eksteriør ikke gidder å dra mange ganger på utstilling med jaktgoldenen sin, når dommeren ikke greier å være mer seriøs enn å skrive at hun ikke forstår hvilken rase det skal forestille...
    • Jeg hører du sier det og betviler ikke at de finnes, men det er vel overhodet ikke normen? Jeg har knapt sett en eneste en av den sorten i alle fall.
  • Nylig opprettede emner