Jump to content
Hundesonen.no

Noen som kjenner de ulike vannhundene godt?

Recommended Posts

Da tenker jeg først og fremst på spansk og portugisisk. Hva består forskjellene i?

Rasestandard er noe mindre for spansk enn portugisisk, etter hva jeg forstår, og noe mer dreads ofte på spansk. 

Den spanske har også rykte på deg for å være noe mer vokal. 

Portis skal/ kan / bør ha løveklipp.

Stemmer dette, tro? 

Og hvilke andre ulikheter er det? 

Genytt-og bruksmessig er selvsagt det mest interessante. 

Edited by Blåbær

Kjenner dessverre ingen av dem godt, men hørte på en episode av agilitypodden hvor det ble sagt at den spanske vannhunden er like mye brukt i agility i Finland som sheltien brukes i Sverige. Det ble en del vannhundsnakk, mulig det er interessant for deg. Mener det var denne episoden: 

https://poddtoppen.se/podcast/1448238519/agilitypodden/21-om-att-borja-tavla-med-ny-hund-om-banlaggning-och-om-hindersakerhet-med-sofia-peterson

• Like 1

18 hours ago, Blåbær said:

Portis skal/ kan / bør ha løveklipp.

Hvis du skal stille ut må den nok det, ellers bestemmer du helt selv hvilken frisyre hunden skal ha ;) 

• Like 3

Kjenner ingen spanske noe særlig (men mange portiser), men mitt inntrykk er at det er noe helt annet, mye mer nerver og lyd. Virker som om spansk og lagotto (italiensk vannhund) har mer tilfelles. 

Har aldri møtt en stødig spansk hannhund. Og jeg har truffet ganske mange. Til og med i utstillingsringen har jeg møtt flere nervøse enn stødige (og de stødige var heller ikke helt gode i min bok).

Portiser har jeg møtt veldig mange flotte, og Lagottoen kjenner jeg ikke så godt, men kjenner et par stykker godt som jeg liker (men har hørt at det er rusk på dem også).

Forumet fortsetter under annonsen

Det er et par-tre fine spanske i nabolaget. Lagotto har jeg blitt frarådet av en som har hatt flere, pga. dårlig mentalitet. Kjenner flere fine portiser, men også et par som har blitt avlivet pga. aggressjon/usikkerhet.

Jeg kjenner til flere fine portiser, både med og uten bruksegenskaper 😊 Har også møtt noen gode lagottoer, men ikke like mange. Når det gjelder spansk vannhund så har jeg enda ikke møtt en stødig en desverre. 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tusen takk - den X2 der ser super ut! 👍😊

Og takk for tips, Pixie - me skal ikkje gi oss heilt. Men han går rett i stress når han ser selen - småbjeffar (og denne karen bjeffar ALDRI - utelukkande når han er redd!) og kavar. Ikkje ein ideell situasjon for roleg trening, altså... Men skal prøve å gripe anledninga når det ser ut til å vere litt ro i kroppen 👍
    • Jeg har portis, men vurderte også spansk vannhund da jeg skulle ha valp. Valget falt på portis fordi jeg fikk inntrykk av at det er mye rusk på de spanske, særlig mentalt. Om valget faller på spansk ville jeg ha vært svært nøye med valg av oppdretter og linjer. Jeg har to bekjente som har spanjoler med tidvis store adferdsutfordringer på tross av god og fornuftig sosialisering. Det kan være noe på portisen også, men mitt inntrykk er at de jevnt over er mer utadvendte og ukompliserte. Ulempen er pelsstellet, men hvis du ikke skal stille ut er det rimelig likt, bortsett fra at du må børste portisen nesten uansett pelslengde mens den spanske ikke skal børstes.
    • Dette høres ut som advokatmat. Advokatforeningen har gratis rådgivning i de store byene, sjekk ut advokatvakten. Evt. jussbuss o.l. Men ved sjekk hos NKK ser det ut som at medeier er en mekanisme som er laget for at fôrverter skal kunne melde hunden på stevner, og svært lite annet. Det har ingenting med juridisk eierskap å gjøre som sådan. Jeg vil tippe det er mer avgjørende hvem som har hatt hovedvekt av ansvar for hunden, i den grad det er relevant.
    • Hei, Er det noen som vet hvilke (juridiske) rettigheter man som medeier av en hund har? Det gjelder i forbindelse med ekteskapsbrudd, hvor den ene parten (hovedeier) eide hunden før forholdet startet, men i løpet av forholdet (før ekteskapsinngåelse) registrerte h*n den andre parten som medeier og gav det nye eierbeviset (i papirform) i julegave til den andre parten. Nå er det altså brudd, og hovedeier mener at den andre parten ikke har noen juridiske rettigheter som kun medeier, og at hunden (som hovedeier ervervet før forhold og ekteskap) skal holdes utenfor fordeling av felleseie.

Hva er riktig her? Er eierbeviset fra NKK, hvor den andre part fremgår som medeier, juridisk bindene og «bevis» nok for at begge parter har jevnbyrdig/likeverdig eierskap overfor hunden og at hunden dermed skal inngå i deling av felleseie? Eller har hovedeier en større «eierandel» i hunden uansett, og kan kreve eierskap over hunden uten at medeier har noe h*n skulle sagt? Det er vanskelig å finne noe helt konsist og «endelig» svar på dette noe sted, så setter pris på tilbakemeldinger dersom noen vet! :)
  • Nylig opprettede emner