Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekker Agria fjerning av jursvulst?

Recommended Posts

Det ser ut som at Mynte må kastreres, siden hun har så kraftige innbildt perioder og har nå fårr en kul i juret i tillegg. :/   Selve kastreringen må jeg betale selv (dyrt!),  men tenkte også å fjerne kulen samtidig. Dyrlegen mente at forsikringen dekket for fjerning av jursvulst og innsending til analyse. Jeg ringte også Agria og spurte og han sa de ikke kunne love noe over tlf uten journal, men i hovedsak var det uproblematisk å få dekket dette.  Men er livredd for å å den kjemperegninga tilslutt!  For min del er stor forskjell å få dekt halve operasjon enn må måtte betale alt selv. Så da lurer jeg på om noen har fjernet jursvulster og fått det dekket?  (Agria)

Endret av Djervekvinnen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Djervekvinnen said:

Det ser ut som at Mynte må kastreres, siden hun har så kraftige innbildt perioder og har nå fårr en kul i juret i tillegg. :/   Selve kastreringen må jeg betale selv (dyrt!),  men tenkte også å fjerne kulen samtidig. Dyrlegen mente at forsikringen dekket for fjerning av jursvulst og innsending til analyse. Jeg ringte også Agria og spurte og han sa de ikke kunne love noe over tlf uten journal, men i hovedsak var det uproblematisk å få dekket dette.  Men er livredd for å å den kjemperegninga tilslutt!  For min del er stor forskjell å få dekt halve operasjon enn må måtte betale alt selv. Så da lurer jeg på om noen har fjernet jursvulster og fått det dekket?  (Agria)

Det er vel i essensen bare Agria som kan svare på, har du lest forsikringsvilkårene dine? Hvis du får veterinær til å skrive at det var nødvendig pga svulst og det står i vilkårene at svulst dekkes av forsikring så er det jo greit. Jeg tipper (???) at det er uklarhet rundt hvorvidt det er en cyste eller svulst, men hvis det er en farlig kul så må den jo fjernes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner fyren på Agria da, det er lett for eiere å misforstå ting veterinærene sier. Så slik jeg tolker det han sa, så kan han ikke love noe uten journal (i tilefelle misforståelse), men at om det er det du mener det er så vil det være uproblematisk å dekke det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg har lest igjennom og det står ingen ting  om operasjon av jursvulster. Det står at kastrering ikke dekks pga cyster, svulster, innbildt osv, så det er helt klart utelukket. Blant annet på endring: Vilkårspunkt B.7.D - Kastrering. Forsikringen erstatter ikke lenger cyster i livmor/eggstokker og cystiskendometrihyperplasi.  Men litt uklart om det gjelder kastreing eller fjerning av dem .. :icon_confused:

Men selve den fjerningen av klumpen blir jo egentlig en "egen" operasjon, siden man må fjerne den for å finne ut om det er en cyste, en svulst, farlig eller ikke. Jeg håper det ikke er slik at hvis den sendes inn til analyse og viser seg at det skulle være en cyste eller noe annet ufarlig, så skulle det ikke dekkes :P

Dyrlegen sa at denne svulsten ikke ville forsvinne, og den kan i værste fall bli større, eller det kan spres hvis det er kreft, så jeg vil jo ha den bort okke som. Og kastreinga er et ledd for å forhindre at flere skal komme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skjønner at det er vanskelig å si på forhånd. Men det er også vanskelig for meg å skal ta en avgjørelse når man ikke vet det økonomiske aspektet. Det er forskjell på å betale 8000 kr kontra 16000. Litt derfor jeg har forsikring tross alt, for å unngå disse store kostnadene.  Ergelig når det er så mange ting som ikke dekkes. Føles nesten som det ikke er vits å ha forsikring da.

Endret av Djervekvinnen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har ikke opplevd at de ikke dekker fjerning av en mistenkt svulst altså. De tilbyr jo direkteoppgjør hos veterinær, da sitter de ikke å venter på prøvesvar. Om veterinæren skriver kastreringen som forebygging mot at hunden skal få flere svulster så er jo det også fint.

Endret av MaritaS
Grammar
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke Agria (DnB) men når min fikk jursvulster var det ikke noe spørsmål om forsikring ikke dekket fjerning. Arten av svulstene var også ukjent. Under inngrepet fjernet de også livmor (kastrerte), men det ble ikke dekket av forsikring siden hun ikke hadde livmorbetennelse. Kastrering var en anbefaling fra veterinær men fikk det likevel ikke dekket.

Jeg betalte kun for å fjerne livmor under inngrepet, tror det var rundt 2500,- resten tok forsikringen på direkteoppgjør. Tror hele regningen kom på rundt 17 000,- 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk dekket både fjerning av jursvulst og kastrering på tispa mi i 2016. Svulsten viste seg å være ondartet, og jeg tror det er derfor det ble dekket. 

Screenshot_20180412-213926.png

Screenshot_20180412-214022.png

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres rart ut om de ikke dekker det. Inngrepet er jo nødvendig for å finne ut om det er ondartet. Når de først har operert og fått kostnaden av en operasjon, så høres det rart ut at de skal gå tilbake på det og ikke dekke operasjonen hvis svulsten er ondartet.

Vi har Gjensidige og fikk dekket hele 3 operasjoner grunnet jursvulster + kastering. Jeg ringte inne på forhånd og hørte om de ville dekke kastreringen når veterinær anbefalte det. Det gjorde de 😊 Og godt var det, ettersom at det viste seg at hun hadde en begynnende livmorbetennelse. Kun 1 av svulstene som ble fjernet var ondartet.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt time nå og jeg gruer meg skikkelig. :no: Hater operasjoner, liker ikke at de har det vondt. Og bekymret for om alt kommer til å gå bra. Også etterpå. Særlig når man bor langt unna alt som heter dyrleger og må klare oss selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått dekket fjerning av flere jursvulster på samme hund hos Agria uten problemer.

Er hun operert for noe tidligere, så du vet hvordan hun responderer på div. smertestillende? Myndekrek er jo ikke som de andre barna, hadde en helt forferdelig post-op med Stina en gang, hvor hun ikke responderte at all på opiatene hun fikk, var et rent smertehelvette for henne til vi kunne gi metacam..

• Like 1
  • Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutes ago, Mumle Mu said:

Har fått dekket fjerning av flere jursvulster på samme hund hos Agria uten problemer.

Er hun operert for noe tidligere, så du vet hvordan hun responderer på div. smertestillende? Myndekrek er jo ikke som de andre barna, hadde en helt forferdelig post-op med Stina en gang, hvor hun ikke responderte at all på opiatene hun fikk, var et rent smertehelvette for henne til vi kunne gi metacam..

Nei har aldri operert henne før.  Så har ingen anelse.  Hun skal få epidural, så antar det virker bra den samme dagen ihvertfall.   Men vet ikke hvilke type smerte stillende jeg får med meg hjem :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, vi fikk dekket pga cyster. Vurderer å bytte forsikringsselskap nå. Det er jo utrolig dårlig å ikke dekke det. Vi fikk beskjed om at de fleste med slike cyster vår hund hadde fikk livmorsbetennelse til slutt. Vår hadde noe tegn på begynnende betennelse, men cystene var grunnen til at det ble dekket. Har også fått dekket jursvulst (ikke ondarter) hos hund en gang før også. Agria begge deler.

Post-op og rekonvalesens for min whippet (kastrering, tispe) gikk veldig fint (for henne, vanskeligere for meg som måtte holde henne i ro :P). Håper alt går bra for Mynte.

Edit: Her er operasjonstråden til Penny, har skrevet om rekonvalesens. Ser hun fikk metacam. 

Endret av Elisabeth00
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Elisabeth00 said:

Oj, vi fikk dekket pga cyster. Vurderer å bytte forsikringsselskap nå. Det er jo utrolig dårlig å ikke dekke det. Vi fikk beskjed om at de fleste med slike cyster vår hund hadde fikk livmorsbetennelse til slutt. Vår hadde noe tegn på begynnende betennelse, men cystene var grunnen til at det ble dekket. Har også fått dekket jursvulst (ikke ondarter) hos hund en gang før også. Agria begge deler.

Post-op og rekonvalesens for min whippet (kastrering, tispe) gikk veldig fint (for henne, vanskeligere for meg som måtte holde henne i ro :P) Håper alt går bra for Mynte.

Altså jeg vet ikke om hva de dekker eller ikke egentlig. Spurte bare om jursvulst til agria. Men kan jo hende Mynte har noe helt annet, men som noen har skrevet tidligere så vet man jo ikke hva det er før man tester dem etterpå.  

Takk! :)

Endret av Djervekvinnen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om en med Agria som nettopp fikk dekket fjerning av begge jurlister selv uten å ha tatt biopsi av kulene :)
Men hunden hadde et smertehelvete i etterkant, så sørg for å ha godt med smertestillende. 

• Sad 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi, fikk ikke med meg at Agria ikke dekker kastrering i forbindelse med svulster lenger! Når sluttet de med det? Jeg kastrerte mi i oktober (tror jeg) 2016. Synes at Agria utelukker mer og mer hele tiden, nesten så jeg vurderer å bytte forsikring...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig. De utelukker mer og mer vanlige problemer, selv om hundene blir dårlige og burde ha fått hjelp. Nå er det nesten kun skader som dekkes men ikke sykdommer. Satt på spissen.  Selv om man betaler flesk i året. Tror ikke de taper på å dekke ting, med tanke på mye som kommer inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men mitt forsikringsselskap har iallefall dekket alt av fjerning av svulster og innsending av svulster uavhengig av om det er ondartet eller ikke. Lykke til med operasjon og tiden etterpå. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har kulen på Mynte gått bort! Veldig rart. Da kan det ikke ha vært noen svulst..   Må ha vært noe med melkekjertelen eller noe da.. Siden hun er innbilt for tiden.

Jeg skal uansett dra til dyrlegen og få en skikkelig sjekk. Og dermed blir det ikke operasjon denne gangen ihvertfall.   Sitter med blandende følelser av lettelse for å slippe operasjon men usikkerheten rundt risikoen med at kuler kan komme. En del av meg tenkte på kastrering som forebygging av kuler og slikt dritt, men igjen så er det jo noe med å utsette en tilsynelatende frisk hund for en slik stor operasjon. Så etter å ha tenkt på dette i evigheter, spurt rundt etter innspill falt jeg på konklusjonen: Vent. Snakk med veterinæren når hunden blir sjekket der.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe lignende deg ang. kul på en katt en gang. Må ha vært tilstoppet melkekjertel kom vi frem til. Men kulen virket veldig skummel der og da. Den kom aldri tilbake. Får håpe på samme utfall for Mynte :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette er jo forsåvidt ikke noe jeg kommer til å få svar på, men synes det er greit å spesifisere:

Jeg, og de andre som har vært kritiske til salget av menneskliggjøring av hunder gjennom virale bilder på facebook, instagram og andre sosiale medier, har aldri sagt at vi sitter på det ultimate svar på hva et godt hundehold er. Det vi har gjort er å ta et standpunkt mot, og kritisert, en unødvendig og etter vår mening potensielt farlig trend. Det skaper ingen nytte å kle opp en hund som ei gammel bestemor, og det er tydelig at folk gjør det for å få oppmerksomhet i sosiale medier. Som interaksjon mellom menneske og hund er det verdiløst og potensielt farlig. Det må være lov å diskutere kritisk rundt et fenomen man er skeptisk til, med konkrete eksempler, begrunnelser og årsaker for sitt syn, uten at man blir anklaget for å være ovenifra og ned  
    • Jeg lo godt av beskrivelsen din om full fart og ingen fører.  Det passer på veldig mange raser... 

Nå er det lengesiden jeg har hatt med labradorer å gjøre, men jeg har gjennomgående møtt trivelige labradorer. Hanhundene har nok kanskje vært litt "mye" hanhund i perioder. Men stort sett har de vært trivelige og greie å ha med å gjøre. Kan selvsagt hende at dette har endret seg siden jeg hadde med labbiser å gjøre, men jeg har heldigvis ikke helt det samme intrykket.  

• Ikke fornærmet, det er jo sånn folk kan oppfatte det og det må man jo tåle   For å ta det litt del for del: Kan du spesifisere når(tid) du mener det? Type, mener du at hundene gir deg dette inntrykket hele tiden? Eller spesifikke tidspunkter (f.eks under raptus)? Jeg forstår hvor du vil uten at jeg aksepterer nøyaktig det du skrev (men mer jeg kjenner til problemstillingen så jeg skjønner hva du forsøker å si  ). Jeg oppfatter Labradoren som en rase som må lære å begrense seg, i større grad enn hva andre hunderaser kanskje må. Den må lære å hilse pent, den må lære å beherske seg. Labradoren kan gå veldig høyt i intensitet som kan få andre hunder til å reagere negativt (Luna ble utbjeffa på lydighetskurs en gang, fordi hun ble ekstremt hyper av en tennisball som motivator). Jeg har aldri opplevd Labradoren som å mangle sosial intelligens, det er den alt for intelligent til å få påskrevet. Den er ikke en miniatyrhund uten kart og kompass. Labradoren mangler selvkontroll. Både på spising, og på entusiasme/glede. Og det er da de fort kan oppfattes som sosialt retarderte, selv om de egentlig leser både hunder og mennesker ekstremt godt. Korte små eksempler: Labradoren min er ekstremt god med valper (legger seg ned og leker med de), hun er meget hard mot overkåte hannhunder (setter i dem HØYT men ikke overdrevent aggressivt, bare "ROARRRR" og ferdig. Ikke nødvendigvis bitt, men et glefs og et knurr / bjeff). Hun holder seg unna hunder UTEN sosial intelligens (hun har møtt noen jack russels som var helt klin kokos, da trakk hun seg unna og ønsket kontakt med eier). Labradoren min kan hilse på mennesker på en hyggelig måte fordi hun har lært det. Da får det heller være så at når hun først går "opp" i ekstrem glede, så vipper hun over i raptus og ukontrollert glede. Typisk når jeg kommer hjem, og når pappa kommer på besøk. Da blir hun så stressaglad at hun nesten kollapser på gulvet om vi ikke "tvangsroer" litt innimellom. Det er ikke nødvendigvis sunt, men sånn er det. Altså: jeg skjønner hva du mener, men jeg oppfatter de overhodet ikke som manglende i sosial intelligens. Det er heller at de må lære å kontrollere - "contain the happiness". Ja det er et ganske ekstremt matauk. Det synes jeg blir veldig feil framstilling. Jeg oppfatter Labradoren min som den smarteste hunden jeg har hatt noe med å gjøre, det inkluderer Schäferhunder, Border Collies og andre. MULIG at andre labradorer er kortere, men jeg har aldri hatt en hund som er så smart. Hun forstår håndtegn (f.eks om jeg peker mot et område), hun forstår speil (hun forstår at hun ser seg selv i speilet, og bruker speil som hjelpemiddel), hun er en problemløser av rang, hun har konsentrasjon og tålmodighet mer enn jeg noen sinne har hatt i noen hund, og vet hvordan hun skal manipulere for å få det hun vil. Å kalle en multikunstner på den måten for "kort" eller "tjukk i huet" blir veldig feil for meg. Da tror jeg du har misforstått hva som er Labradorens problem. Labradoren er vel vitenskaplig bevist (kremt, BEKLAGER jeg mener: forskere har skrevet artikler om temaet som altså da er en teori med tung vitenskaplig bevispose på ryggen) at har en genfeil som gjør at de mangler kontroll på matbehovet. Jeg tror at dette genet ofte kan bidra til at Labradorer dertil mangler andre "inhibitorer" som gjør at de ikke klare kontrollere sexbehovet, gledebehovet, hilsebehovet... Altså... mange ting. De mangler kontrollen. Men om man som eier er tålmodig og lærer de gjennom konsekvent hundehold med tydelige rammer at "sånn gjør man det" så tar det ikke mange repetisjone før de forstår det. De er ikke dum, de er bare forferdelig lykkelig   Hvis du vil kan jeg sende deg noen videoer med hunden min som kanskje beskriver det bedre, orker ikke legge det ut offentlig siden min populæritet er noe grumsete  
    • Ja, det var en gang på tur at jeg traff en veldig pågående dame som absolutt skulle ta på han, selv om han rygget unna og viste alle tegn at han ikke ville bli klappet av en overivrig dame, jeg fortalte at han var  reservert og skeptisk og bets å la være, men da bykset hun i han og tok hånden inn på han fra siden , mot magen hans og da glefset han etter henne.  Han er litt uskikker hun, men det har faktisk gått bra at fremmede klapper så lenge de er rolige, han ser de ann virker det som. Han klarer ikke å bi tatt på hos vetrenær , da må han ha munnkurv på.
    • For det første, vær glad for at han knurrer! Det kan høres merkelig ut men det ville vært adskillig verre at han 'hoppet over' knurringen og bet istedet. Jeg ville IKKE straffet hunden på noe vis, det  du risikerer da, er at hunden lar vær å knurre som advarsel og går rett på neste steg , nemlig bitt. Knurring i en slik situasjon betyr rett å slett, 'stopp, la være'. Jeg har selv en tispe i flokken som ikke takler at man kommer med hodet for nært henne. Det er en myk og litt usikker omplasseringshund. Bøyer jeg meg ned over henne og kommer fort nært med hodet , så knurrer hun. Helt uproblematisk, da lar jeg bare være med slikt. Hun har aldri bitt. Jeg respekterer rett og slett at hun ikke er komfortabel med situasjonen.  Det er mulig at din hund er en litt usikker type og at den type 'kos' som dine barn vil gi hunden, får den til å føle seg ukomfortabel/usikker. Nå er jo heldigvis dine barn så pass store, at de rett og slett kan forstå at hunden ikke liker/takler den slags tilnærming. Det hadde vært verre hadde det vært små barn .  Jeg ville dog vært litt obs på hunden i nærheten av mindre barn/folk som ikke tar 'nei for et nei'. Ikke så å forstå at du trenger å bli hysterisk men det beste er nok å ikke presse hunden, eller la den bli utsatt for situasjoner den føler er ubehagelig, uten mulighet for å trekke seg unna. 
  • Nylig opprettede emner