Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til billig og bra hundebil

Recommended Posts

Å her snakker vi billig! Vi brukte nok penger på bil i fjor og bil nr.2 blir ren bruksbil, trenger ikke være pen, men må være billig i drift.

Vi må bytte ut den ene stasjonsvogna vår da vi trenger plass til tre hunder etterhvert. Jeg har sett litt rundt etter volkswagen caddy da jeg synes de er gode å kjøre, men jeg kan generelt lite om bil og hva som finnes, så jeg vil gjerne ha tips til den type biler med grei plass. Noen erfaringer? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs nøyaktig hvor billig, selvfølgelig. Første tanken er de små franske, som Peugeot Partner og Citroen Berlingo. Billige i innkjøp, billige i drift, men de eldre kan ikke skryte på seg kjørekomfort. De nyere er bedre.

Skal man opp i større bil, tenker jeg i retning Toyota Hiace eller Opel Vivaro/Renault Trafic/Nissan Primastar. De tre siste er egentlig samme bilen, med forskjellige emblemer. De kan man få tak i ganske billig hvis man velger manuellgir.
Har en Vivaro selv, som jeg har hatt et år nå, og har absolutt ingenting å klage på. Kjørekomforten er også vesentlig bedre enn Hiace, etter min erfaring. Men merk at man bør gå for 2-literen.

Volkswagen har fine biler som er gode å kjøre, men det koster det hvite ut av skjorta å reparere dem, dessverre. Spesielt automatkassene er risky business, men det unngår man hvis man velger manuell.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Christine skrev:

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Mja mjo, litt skeptisk til Berlingo etter å ha kjørt det ganske mye og fått litt dårlig inntrykk og jeg tror ikke jeg får med samboer på å kjøpe fransk bil igjen.

9 timer siden, Pringlen skrev:

En peugot partner? Sønnen til gubben skal selge en 2001 som er fikset alt på. 5-6000.

Det blir nok kanskje litt i billigste laget igjen, men takk for tips :) 

9 timer siden, yurij skrev:

Hva er billig? Har en Berlingo 2014 modell her som har gått 130.000 km , lang modell m gittervegg og hengerfeste:) 

Altså, samboer kom hjem i går kveld og hadde helt andre tanker om hva som var billig da :P. Jeg ser for meg rundt 20-30.000, men han er vel mer rundt 50 :rolleyes:. Så vi får se hva vi blir enige om der.

9 timer siden, Malamuten skrev:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Nei, jeg er ikke så gira på Berlingo som sagt. På jobben til pappa har de bytta ut berlingoene med Caddy's og det er det en god grunn til har jeg inntrykk av.

Stasjonsvogn med nedlagte seter blir litt knotete syns jeg og det er jo så kjekt med ekstra plass til ting og tang når man skal ut å farte. Ski, bager, lassevis med sko, bikkjemat osv tar fort MYE plass når man skal på ferie :P. Litt sikrere for oss tobeinte blir det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med volkswagen touran hvert fall:) Vi har en 2006 modell, som vi har hatt i ish 3 år. Bruker lite diesel på langkjøring (0,5 L på mila sist vi kjørte), og litt mer på småkjøring. Men bruker ufattelig mye om den må dra campingvogn:teehe:

Da vi overtok den hadde vi bare to seter og gitter, og var like glad i den da som nå med fem seter. 

Vi kjøpte bilen av faren til samboeren min, som hadde den i maks et par år kanskje (kjøpt som pendlerbil), og han er litt over gjennomsnittet opptatt av skruing og bil («frisk» bil)- så da antar jeg at touran ikke er noe dårlig kjøp heller! 

Samboer har kjørt eldre caddy i forbindelse med jobb, og synes «tomrommet» bak bråker en god del mer, i tillegg til at kjørekomforten er dårligere enn i touranen. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor billige de er skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er godt fornøyd med Nissan NV til "hundekjøring" hvertfall :) Oversiktlig, veldig romslig og god og kjøre syns jeg. Eneste minus er litt små dekk, men det har helt sikkert med modell og gjøre også. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Belgerpia
10 hours ago, Malamuten said:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutes ago, Belgerpia said:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Belgerpia
Just now, Malamuten said:

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da....
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Belgerpia said:

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da...
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Fjærene krever iallefall spesialverktøy, også var det noen kulelager inni der som måtte like stor operasjon for å komme til så de "måtte" jeg bytte med det samme de var inni der. Da kosta det bare 3000 ekstra i arbeid, men om jeg ikke bytta og de røyk i ettertid og man skulle åpne alt på nytt igjen så hadde det kosta minst 9 lapper bare i arbeid for å komme til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Belgerpia said:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Men nå har vel TS skrevet at de ikke vil ha Berlingo uansett... :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Caddy 4wd, god plass, god å kjøre.  Vi hadde det en stund før hundeantallet tilsa større bil for å trekke den større hengeren.  Gikk over til transporter

Vw er stortsett driftssikre biler, men er oftere innom verkstedet for småplukk enn feks Subaru og Toyota. jeg har ingen efaring med Toyotas nye "varebil", da den er for liten for oss. Vi har hatt subaru tidligere (men de har ikke varebil),den var vi veldig fornøyd med. Det lokale subaruverkstedet var helt overlegent mht service. VW og Møller er en nedtur i så måte. Sikkert flinke folk der, men de har ikke akkurat samme servicenivå. Når vår bil er eldre enn garantialder så kommer vi til å bytte verksted. 

Når det er sagt har jeg egentlig ikke peiling på bil, det er mannen i huset som har det her i huset, og det jeg skrev over er egentlig hans ord :D

 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest lijenta

For 50 000 så kjøpte jeg en 2012 modell Ford Transitt Connekt eller rettere sakt 45 000. Jeg har jo ikke kjørt så langt med den. Minuset er at du får ikke med deg gjenstander på to meter i bilen så hengerfeste er et must

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, ta 50.000 med en klype salt da, det er det nemlig samboer som tenker, jeg er ikke helt der for en billig grei hundebil liksom :P Men skal sjekke ut tipsene deres :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med VW touran. Så fornøyd at da vi skulle bytte ut bil nr.2 i sommer, så kjøpte vi enda en touran :lol: vi har noe eldre typer, en 2004 og en 2006 modell. Begge er varebiler så langt, men vurderer å sette seter i samboers bil. Vi betalte 35k per bil, og det har kun vært småplukk med de. Nå skal vi skifte bremser på den ene. Billige i innkjøp, greit billige deler og enkelt å få tak i deler.

jeg har et dobbeltbur fra kela i bilen, som jeg har 3 hunder i npr det er småkjøring (uten at det er trangt). Om hundene skal ligge i bilen, evt vi skal langt, så setter jeg et ekstra bur i bilen. Ikke noe problem. Ligger bilde av løsningen i en annen hundebil-tråd her på sonen :) 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe Touran i sommer når jeg måtte ha ny bil, angrer ikke! Kjøpte varebilvariant og synes den er god å kjøre. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at den er litt treig, men det får jeg skylde på de sløve 105 hestene som løper i den :P Den har overraskende god beinplass til å være varebil, det er et pluss! Vi hadde Citroen crosser varebil før det, og den var mye trangere. Gikk fint å kjøre, men har et herk å sitte på i, for beina mine tok i hanskerommet. 

Nå må jeg vurdere å bytte den ut da, når vi øker på med hunder :/ Enten det, eller finne en knakende god løsning til hundeutstyr OG en stor hund til. Pr. nå står det et hercules dobbeltbur og det ant minste herculesburet i den, pluss 5 kasser med hundeutstyr i den. Nå er den igrunnen full :P Så hvordan man får plass til en stor hund til inni der, har jeg ikke helt funnet ut enda. 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Artemis skrev:

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Tonje skrev:

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Min bil hadde både plexiglass og nettinggitter... og plutselig knustes det plexiglasset gitt :aww: Den har gått gjennom EU-kontroller en del ganger nå uten problemer :D 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Belgerpia
On 18.12.2017 at 8:03 PM, Tonje said:

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Se om du kan finne en multispace - den har bare gitter, skyvedører på begge sider osv. Personbilvarianten som varebil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville tenkt det samme som deg. Det er ikke mange, om noen, som holder tempo over så lang tid som pointer/vorsteh. Om de kan løpe løse etter så er det nok mange som kunne hengt med, men det går jo ikke nødvendigvis alltid, så om dere snørekjører mye så ville jeg nok gått for en til av samme sort. Ellers blir det nok fort noen begrensinger eller at man må gå tur hver for seg osv.
    • Ja, han liker det sikkert, men ville ikke tenkt på at det er et grunnleggende behov han har og hatt dårlig samvittighet for at du evt hindrer det. Og ifht konsekvent så ville jeg ikke nødvendigvis hatt så mye fokus på selve gravingen,men på settingen/sinnstemningen i hvert enkelt tilfelle. Feks, ønsker du at hunden skal være rolig og vente når dere stopper på tur, da stopper du graving i dette tilfellet. Men ikke bare med et nei, eller korrigering av graving, men ved å gi hunden et annet alternativ, feks sitt. Om dere skal ha én lengre pause så kanskje du vil at hunden skal kunne gå litt rundt og evt grave om den vil og ikke bare ligge på kommando, her ville jeg sett an stemninga. Om den bare er rolig og koser seg og graver litt, ligger å gnager litt på røtter osv, greit nok. Men om hunden virker mer overivrig/fiksert/stresset så ville jeg avbrutt. Samme som over, jeg ville ikke bare korrigert gravinga, men jobbet med stresset og alternativ adferd, feks ved å be hunden legge seg.  Ifht ro er der bare to ting som gjelder stort sett. Tålmodighet og mengdetrening. Dere må rett å slett øve på å være rolig(der det trengs å øves på). Det vil ta litt tid, men gradvis vil det slippe. Sett dere ned i skauen når dere har litt ekstra tid. Sitt der gjerne en stund så hunden får til helt ned å bygge forventninger til at pauser varer en stund så her er det bare å flate ut. Jeg bruker enkelt og greit bare å ha hunden ved meg å be den legge seg. Ignorerer, evt kanskje hysjer på(om det fungerer) lyd eller at hunden er litt spent, de må jobbe seg gjennom det. Roser i grunn ikke under slik trening fordi det gjerne bare setter i gang hunden igjen og man begynner på nytt. Kjefter heller ikke eller noe slikt, om hunden reiser seg får den bare rolig beskjed om å legge seg igjen og det gjentas til det kjedsommelige(med noen). På kortere stopp så kan det hende jeg bruker godis bare for å holde hunden der jeg vil, men synes det i mange tilfeller ikke er med å skaper skikkelig ro da, selv om det kan skape lydighet. Så spørs hva man vil ha. Ikke at det skaper stress nødvendigvis, men når jeg tenker ro så vil jeg ikke ha én hund som sitter å tigger eller venter i spenning på at belønning kommer eller vi er ferdig. Helst vil jeg ha en hund som både slenger seg nedpå og slapper helt av.  Du kan helt sikkert ha god hjelp av å jobbe med hunden før dere ikke er i ro og, kontakt, fokus og slikt når dere går. Det vil hjelpe han å bli bedre på å sortere og generelt finne en annen sinnsstemning ute, og det vil nok gjøre det lettere å ta med seg den roen inn i en pause også.😊
    • Muligens litt feil formulert, mener mer at feks dsgen er kjent for sin iver til å grave.  Har også vært inne på stress. Han sliter med avknapp men blitt bedre nå som hormoner og pubertet har roet seg ved 2 års alderen. Samt øving, spesielt inne hos folk.  Jeg kan be han om å sitte/ligge ute, men det finnes veldig stor grad av intenst blikk og en lite avslappet kropp (noe som ligger i dårlig av-knapp). Han kan også pipe/grine hvis vi står for lenge i ro der jeg ikke ber han om noe. Hvordan ville du gått frem for å trene ro?😊 Inne hos folk har jeg tatt med et tyggebein (sånn lite «sugerør»), teppe samt at han har fått lang tur. Vi fikk øvd litt ute i hagen i sommer der han ble bedre - men responderer kjapt på lyder rundt seg.
    • Hei. Er litt i tenkeboksen på å kanskje skaffe en hund nr 2. Etter en lengre periode uten hund, tok jeg til meg en voksen Pointer for et drøyt år siden og har ikke angret en dag - utrolig trivelig og godt med hund i hus igjen.  Tenkte å høre med dere om innspill til passende rase. Har tidligere hatt Vorster og liker både Vorster og Pointer veldig godt,men er evig åpen for og nysgjerrig på andre raser også. At den er fuglehund er ikke et krav. Det jeg kanskje tenker på som en mulig utfordring,er å finne en hund som kan holde tritt med Pointeren mtp fysikk og løpskapasitet. Vi tilbringer mye tid i marka i all slags vær, både snørekjøring og sykling bl.a. Han holder galopp i vel ei mil før han slår om til et mer rolig tempo/trav. Et annet ønske er lite vokt/vaktinstinkt.   Alle innspill mottas med takk!
    • Mine har iallefall hatt en periode som er litt vanskelig/utfordrende rundt 4 mnd alder. Kanskje ikke så mye før 4 mnd, men større hunder da så kanskje din bare er litt tidligere ute 😊 det er ikke uvanlig. Og om det ikke er det så er det sånn valpelivet er. Ting er i endring konstant, noen ganger går det strålende andre ganger er livet for en liten tass langt mer stressende/frustrerende. Så lenge du ikke frykter noe annet galt så er det nok helt normalt.
  • Nylig opprettede emner

×