Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig samvittighet hele tiden


muffe
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Har en valp på 5 mnd :) Han er utrolig fin hund og alt, men jeg sliter sånn med at jeg får dårlig samvittighet overfor han - og jeg vet egentlig at det bare er tåpent av meg, sambo sier at jeg må prøve å slappe av osv... Men jeg føler det liksom fordet. Tenkte jeg kan beskrive en vanlig hverdag hos oss, også kan dere si om dere syns det er greit

Vi står opp rundt kl 7, og da får han en luftetur på rundt 15-20 minutter, 

deretter får han frokost rundt kl 8

sambo lufter han før han drar på jobb - er litt usikker på lengden på disse turene, men han får i hvert fall gjort i fra seg og gått en runde.

Så er han hjemme alene til jeg kommer hjem i lunsjen min og da er vi ute på fellesområdet med langline eller går en runde rundt nabolaget. Når jeg drar tilbake på jobb lager jeg til godbitsøk til han og han får eventuelt en fryst kong

Når jeg er ferdig på jobb går vi langtur, 45min-1 time alt ettersom

Så er det middagstid for oss tobeinte, før han får sitt andre måltid 

Etter det blir det gjerne litt avslapning, han styrer med sitt, eller vi øver på triks, har hjernetrim

Så får han en til tur utpå kveldingen med ofte både meg og sambo, kanskje rundt kl 20, her øver vi gjerne på innkalling, han går i langline

også er det siste luftetur før sambo legger seg - jeg har gjerne lagt meg allerede :teehe:

Er dette en grei dag for en valp? selvfølgelig blir noen dager forskjellig, vi drar på besøk og han får være med, vi får besøk her hjemme, vi går tur sammen med andre hunder, vi har ærender og han får være med så langt det lar seg gjøre, noen ettermiddager blir han passet av "bestemor", og i helgene drar vi ofte på hytta hvor han får være fri hele tiden.... Så han har jo i bunn og grunn varierte dager, men jeg føler liksom alltid at vi kunne gjort mer og vi kunne vært ute lengre....  I tillegg får jeg dårlig samvittighet når han har stått og snust på noe i 2 minutt og jeg må dra han med meg videre... altså er det greit å dra han i fra det han snuser på? Jeg har ganske grei tålmodighet, men nå når det begynner å bli kaldere ute kjenner jeg at tålmodigheten minker.. Også får jeg dårlig samvittighet når vi må gå inn, og han viser tydelig tegn på at han vil være ute :frantics: Kan noen gi meg noen kloke ord, eller sette ting litt i perspektiv for meg.... for hvis jeg skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for alt med hunden så er det jo ikke lenger noe gøy........ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sånn bortsett fra at den snusinga kan han droppe når dere går i bånd så høres det ut som et supert liv for en hund. Han får langt mer enn mange andre.

Snusingen kan du stoppe umiddelbart, med mindre du vil ha en pissenisse som skal markere verden. Han kan snuse når dere går i skogen, på båndtur trenger han ikke det, unntatt når det er greit å tisse og bajse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri hundene snuse i bånd heller. Jeg stopper ikke og venter fordi de vil snuse på noe. Det er jeg som går tur med dem, ikke omvendt. De kan snuse og gjøre som de vil når de er løse. :)

Det er bare å legge fra seg den dårlige samvittigheten, stole på magefølelsen og kose seg med valpen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det som du gjennom hele det første året til Uno, alltid dårlig samvittighet for alt jeg gjør feil, at han får for lite stimuli, at han blir sosialisert for lite osv. Jeg har nå en sånn pissenisse som vi omtrent må dra med oss fra hver eneste flekk, så det vil være en stor fordel for deg om du nå gjør ham vant til at han ikke får stoppe opp og snuse på alt. Her kan en enkelt tissetur rundt kvartalet ta 20 minutter om han får gå slik han vil...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe nytt noe man lærer nå om dagen at hunden skal frivillig gå videre selv? (Ikke rettet til ts eller noen i den tråden her) Det er flere hunder jeg ser nå som får lov til å stå så lenge de vil mens eier venter tålmodig på dem, vi har f.eks en "nabovalp" på 6 mnd her nå som setter seg ned for alt ( når den ser et menneske, bil, hund tilogmed når han hører en hund bjeffe) eier venter og venter, prater med den hele tiden og klapper den på brystet mens hun venter litt lenger.... Det er et mareritt å møte de på tur fordi den setter seg ned midt i veien og nekter å flytte seg mens den glor på mine, mine hater gloing så det er jo utagering hele tiden til vi kommer oss forbi den :lol:

Ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall, høres ut som hunden din får mer enn nok oppmerksomhet og tur :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stine said:

Er det noe nytt noe man lærer nå om dagen at hunden skal frivillig gå videre selv? (Ikke rettet til ts eller noen i den tråden her) Det er flere hunder jeg ser nå som får lov til å stå så lenge de vil mens eier venter tålmodig på dem, vi har f.eks en "nabovalp" på 6 mnd her nå som setter seg ned for alt ( når den ser et menneske, bil, hund tilogmed når han hører en hund bjeffe) eier venter og venter, prater med den hele tiden og klapper den på brystet mens hun venter litt lenger.... Det er et mareritt å møte de på tur fordi den setter seg ned midt i veien og nekter å flytte seg mens den glor på mine, mine hater gloing så det er jo utagering hele tiden til vi kommer oss forbi den :lol:

Ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall, høres ut som hunden din får mer enn nok oppmerksomhet og tur :)

Jeg og samboer er sånne som ofte lar hunden stoppe og snuse på det han vil og i kan gjerne vente lenge på at han skal bli ferdig også. Jeg og han har et ganske likt syn på lufteturer der - det er kos for både oss og hunden. Vi slenger gjerne en lydbok eller litt musikk på øret og vandrer rundt uten mer mål og mening enn å gå. Ser ikke noe poeng i å drage ham med meg videre bare fordi når jeg selv syns det er helt greit å vente. Vi kan også gå på tur uten å stoppe altså, og vi har en kommando som betyr "nå går vi videre". 

 

Men apropos dårlig samvittighet TS.. Jeg er kjempegravid (en uke over termin) og hunden får mye mindre mosjon enn han er vandt med. Han er jo flink, men merker at han har litt vel mye overskuddsenergi til tider. Jeg tenker at vi gjør vårt beste og at det kommer til å bli bedre når jeg også kan begynne å gå igjen og ikke alt faller på samboeren min. Jeg tenker at du ikke har noe å ha dårlig samvittighet for - det høres derimot ut som at hunden deres har det helt supert ;)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Er det noe nytt noe man lærer nå om dagen at hunden skal frivillig gå videre selv? (Ikke rettet til ts eller noen i den tråden her) Det er flere hunder jeg ser nå som får lov til å stå så lenge de vil mens eier venter tålmodig på dem, vi har f.eks en "nabovalp" på 6 mnd her nå som setter seg ned for alt ( når den ser et menneske, bil, hund tilogmed når han hører en hund bjeffe) eier venter og venter, prater med den hele tiden og klapper den på brystet mens hun venter litt lenger.... Det er et mareritt å møte de på tur fordi den setter seg ned midt i veien og nekter å flytte seg mens den glor på mine, mine hater gloing så det er jo utagering hele tiden til vi kommer oss forbi den :lol:

Ikke ha dårlig samvittighet ihvertfall, høres ut som hunden din får mer enn nok oppmerksomhet og tur :)

Lærte faktisk noe i den duren på kurs når hun boxer dama var liten, for sånn tre år siden.
Greia var nok ikke at de skulle få lov å stå å lukte, men at det var feil å trekke de med seg for det skapte dårlig assosiasjon. Dessuten så var det veldig stimulerende og utmattende for valpen å få snuse rundt i stede for å herje. Da belastet de ikke ledd og bein som de ville gjort om de løp også ville de få mye mer ut av en kort tur.

Det var mye bra jeg lærte på kurset, men akkurat den delen er jeg ikke helt fornøyd med. Nå brukte jeg (u)heldigvis sele så når jeg skjønte hvor galt dette hadde gått så kunne jeg begynne med båndtrening i halsbånd slik at nå når hun sniffer å jeg ikke gidder mer så kobler jeg over i halsbånd og da får hun bare følge på.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen :heart: Med en gang jeg leste svarene deres kjente jeg at 10 kg forsvant fra skuldrene mine! Skulle vel bare hørt på sambo, men av og til er det greit å høre hva andre tenker. Ikke bare bare å være fersk hundeeier, og usikker på alt :teehe:

MEN @Sofie & Aska, @Artemis og @Belgerpia skal jeg bare dra han med meg når han stopper for å snuse? huff jeg syns jo det er fælt, vi bruker sele - men han stritter voldsomt i mot når jeg vil gå videre og han ikke er "ferdig". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, muffe skrev:

Tusen takk alle sammen :heart: Med en gang jeg leste svarene deres kjente jeg at 10 kg forsvant fra skuldrene mine! Skulle vel bare hørt på sambo, men av og til er det greit å høre hva andre tenker. Ikke bare bare å være fersk hundeeier, og usikker på alt :teehe:

MEN @Sofie & Aska, @Artemis og @Belgerpia skal jeg bare dra han med meg når han stopper for å snuse? huff jeg syns jo det er fælt, vi bruker sele - men han stritter voldsomt i mot når jeg vil gå videre og han ikke er "ferdig". 

 

Spørs litt hvordan du vil at turene skal se ut når han blir voksen det ? Jeg har ikke tålmodighet til slikt hvertfall. Jeg er ute å turer for å trimme både hund og meg selv... det blir lite trim dersom man skal stoppe og vente hver 10ende meter hvertfall ? og det blir ikke bedre med alderen! 

Mine får tisse på starten, deretter skal de jobbe i selen ? de får mer frihet når de er løse, men også da får de beskjed om å gå videre dersom de suger seg fast i en flekk. Hehe

 

Du har ingen grunn til dårlig samvittighet. Men jeg skjønner deg ? jeg har ofte dårlig samvittighet selv... og det uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...