Gå til innhold
Hundesonen.no

Annen rase.


Ricco

Recommended Posts

Om jeg skulle skifte rase, hvilken ville dere anbefale meg da?? I dag har jeg 2 schäferhunder og er MEGET fornøyd med de! Men, så er det dette sykdomsbildet som rasen har... Kan nevne at jeg skal ta røntgenbilder av min minste hund i januar 05. Min eldste har både AA og HD, begge deler svak grad på venstre side. :?

Har hatt noen hunder av denne rasen, men desverre så har ingen av mine hunder fått bli gamle... Har måttet avlive to hunder i løpet av to år, og det var helt forferdelig.

Så tanken på å bytte rase er ikke så langt borte...

Kan fortelle og at sist lørdag var jeg på besøk hos noen som har Leonberger. Og jeg likte de hundene ganske godt! De var så rolig og avbalanserte. Eg har selvfølgelig en liste på ting som en ny rase for meg bør ha. Det er: Det må være en litt stor hund, den må kunne brukes både i utstilling og lydighet, og det som vel er viktigst er at det må være en hund som og kan vere familiehund! Har dere noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm, hva med å gå til en liten rase ? Prøve det ? Eller vil dere gjerne beholde "størrelsen" ? hehe..

Dersom dere kunne tenkt dere å gå ned til noe mindre, er det jo MANGE flotte raser dere kunne tatt fatt i. Feks. Japansk Spisshund, Elghund, Lapphund psv. Dette er hunder som ikke er store, men som heller ikke er kjempe små. Jeg har selv hatt Japansk Spisshund, og må si at jeg bare kan håpe på å få en like flott hund i Askepott(chihuahua-som jeg venter på nå :) ) Onkelen min har 45 spisser, (driver med sledeturer osv), og spisshunder er veldig atlethiske og spreke. Går gjerne LANGE turer, vinteren stopper de ikke. Jeg har i iallefall vært urtolig fornøyd med de spisshunder jeg har møtt/kjent !

Dersom dere ønsker å gå til eeeeeeeeeenda mindre raser, minatyr raser, er jo chihuahua et perfekt valg :oops: "uhm kremt" hehe.. Ellers så finnes det mange andre små hunder som er kjempe morsomme kandidater ! (Beagle, Jack Russel Terrier, Toy Puddel, Pappillon osv. osv.)

Collier er jo også flotte...Tja..det er ganske vanskelig å veilede når man ikke helt vet hva dere skal med hunden. (Er dere friluftsmennesker? Bor dere nærme marka?Osv.osv.) Prøv å se på sånne ting, og så bestemme rase utifra hvordan den vil få det :D Hvis dere har god plass og gjerne går lange fine turer måtte jo Leonberger vært et flott valg. UTROLIG fine hunder, bamser om jeg kan si det hihi !!!

Jeg tror ikke dere ble noe klokere på det jeg sa nå, men jeg luftet ialleall tankene mine rundt spørsmålet :wink:

Så håper jeg dere finner frem til rasen dere ønsker - Lykke til Flower

Hilsen Michelle (& snart Askepott)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal gå for Leonberger, i hvert fall hvis du er glad i mye hund. Hadde en nabo for den del år siden som kjøpte seg Leonberger og han vokste seg stor og sterk og var en skikkelig "kosebamse" om man kan si det sånn :wink:

Leonberger er ikke akkurat et dagligdags syn her i Fredrikstad syns jeg, men jeg vet ikke hvordan det ligger ann i andre deler av landet. Syns det er litt moro med hunder som ikke "alle" har jeg da, få litt variasjon ut i samfunnet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he , ja ja så du annbefaler japaner du. det kan jeg også men hvis du vil ha litt mere størrelse så kan jeg annbefale samojed, de kan stilles ut og brukes til lydighet og har litt størrelse. har selv en men den har det verre enn hva din hund har når det gjelder hd. min samojed har sterk hd på begge hofter med forkalkninger så noe avls hund blir hun aldrig :) men hun har ikke vist noe teng på dette. HD og øyesykdommer er det på samojedene så skal du ha deg en så vær nøye med hvor du kjøper fra og sjekk foreldre og langt bak i slkten om det er noe der. for hvis du hadde sett stamtavlen på vår hund så hadde du sikkert ikke trodd at det kullet hun er fra skulle fått hd i det hele tatt. :?

men hvis du vil gå ned i størrelse så kan jeg virkelig annbefale deg en japaner for de er det veldig lite sykdommer i og du kan trene dem opp til alt mulig. vet om folk som bruker dem i spor (har prøvd litt selv og de tar det lett) lydighet (har vært en med i landslagstroppen) agillity de passer helt tpperlig til det. men det er som regel i utstillingsringen du treffer på dem, der treffer du ihvertfall meg og mine. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm der er jo mange hunder :D

Min onkel som er hunde instruktør havde en boxer. Virkelig lydig og flott :x

Hvad med en RR som Anne herinne har? Syns den rasen er kjempeflott :x

Eller en dalmatiner?

Hehehe dette var jo vanskelig.

Boxer,RR,Dalmatiner,Golden-retriver, Engelsk setter osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett! Ja, det er MANGE flotte raser å velge mellom! Men som jeg skrev i sta så vil jeg/vi ikke ha liten hund...

R.R vil jeg heller ikke ha (tror jeg) har hørt at de kan være ganske sta og egenrådige..

dalmatiner, tja kanskje.... er nydelige hunder det da! Liker best de som har brune flekker.

Engelsk Setter og Gordon Setter har for stort aktivitetsnivå...

Boxer er fint men...

Eg er sikker kun på en ting, og det er at hunden MÅ ha en del pels! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med flat coated retriever? Stor, masse herlig svart pels og har omtrent samme aktivitetsnivå som en schæfer. Den har mye mindre HD-plager enn schæfer og golden. Veldig flott hund synes jeg. Kunne sikkert hatt en selv, men den er mye mer livlig enn en labrador da for å si det sånn. Også er jeg jo helt forelska i labradoren..

Hva med en airedale terrier da? Stor, langt hår, men røyter ikke! Men den er veldig sta da, kanskje ikke alt for smart hvis du skal bruke hunden i lydighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sikker kun på en ting, og det er at hunden MÅ ha en del pels!

Ja hvis du vil ha en "større" hund med mye pels er leonberger, japaner, samojed, elghund, lapphund KJEMPE aktuelle valg, eller st.bernards for den skyld :)

Som hun over sa om Japaneren...UTROLIG flott hund, og kan brukes til ALT! Jeg trente agility med min, bare på hjemmefronten da, men han tok det SÅ fort - KJEMPE gøy :D

Tror elghund/lapphund er ca samme tingene med, bare at de kanskje ikke er så spenstig og smidig som en japaner (muligens :? )

Hehe,jeg må bare skryte av Japansk Spissshund,for det er virkelig en flott hund! Men som sagt,MANGE gode raser der ute :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skriver at du ikke vil ha liten hund. men du vil ha hund med litt pels (he he he er med deg der men det skønner du vell når du ser hvilke hunder jeg har :wink: )

har du tatt under vurdering de polare spisshundene?. de er store og har mye pels. nå kan jeg ikke så mye om grønnlandshundene og vet at det er de som har det verste gemyttet hvis du tenker på hvilke instingter de har (jakt) så hvis du vill ha noe som ikke er så frempå der så ville jeg ha annbefalt deg Samojed (utrolig gode familiehunder), Siberian Husky (ikke så store men fy søren det er futt i de, også gode familiehunder) også har vi jo kjempene blandt de polare hundene da Alaskan Malamut. gode familiehunder, store og sterke og har masse pels fordet om de ikke er langhåret. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann! Nå er det jo slik at vi som har våre raser og er fornøyd med det vil anbefale vår rase. Så derfor anbefaler jeg Dobermann. En stor, livlig og god brukshund som kan brukes til alt, en veldig frisk hunderase, og en god familiehund!

Men det er jo et hav at raser der ute som er bra da, så det er mange å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..neida man har jo sine oppfatninger. Jeg kan ihvertfall påpeke at dobermann ikke er kjent for å være nervøs, imotsetning til shæferhunden. Har heller ikke oppfattet det slik at dobermann har like dårlig rykte som shæferen heller tvert i mot. Min mening er ihvertfall at jeg syns shæfer og rottweiler ser mye "farligere" ut enn dobermann, og jeg tror også med tiden så har folk fått et helt annet syn på dobermann mens shæferen fremdeles er og vil nok ha folks usikkerhet fremover.. Det at dobermann er skummel hører nok til gammledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...